Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Kommentit (1065)
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on mielestänne enemmän oikein/väärin (avioliitossa),
miehen on kerrytettävä naiselle omaisuutta 50/50 talon omistajuuden suhteen vai
mies kerryttää itselleen omaisuutta säästämällä isommasta palkastaan?
---
Vielä tähän liittyen, moni nainen vaahtoaa että kaikki pitää olla yhteistä kun ollaan yksikkö nimeltä perhe.
Miksi mies painaisi töitä niska limassa jos ei tästä erityisemmin hyödy? Hyötynä voidaan nähdä mm. taloudellinen omavaltaisuus. Mitä ajattelet jos mies downgreidaakin itsensä pois riskeistä ja stresseistä? Miksi mies painaisi duunia hulluna jos kerran tulot viedään vain kädenojennuksella "rahat tänne koska mulla on niin pieni oma palkka!"
No todellakin, hyvä kysymys! Miksi kukaan painaisi töitä niska limassa? Harva miettii kuolinvuoteellaan, että olipa harmi kun tein liian vähän töitä!
Arvot kuntoon, niin miehellä kuin naisellakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on mielestänne enemmän oikein/väärin (avioliitossa),
miehen on kerrytettävä naiselle omaisuutta 50/50 talon omistajuuden suhteen vai
mies kerryttää itselleen omaisuutta säästämällä isommasta palkastaan?
---
Vielä tähän liittyen, moni nainen vaahtoaa että kaikki pitää olla yhteistä kun ollaan yksikkö nimeltä perhe.
Miksi mies painaisi töitä niska limassa jos ei tästä erityisemmin hyödy? Hyötynä voidaan nähdä mm. taloudellinen omavaltaisuus. Mitä ajattelet jos mies downgreidaakin itsensä pois riskeistä ja stresseistä? Miksi mies painaisi duunia hulluna jos kerran tulot viedään vain kädenojennuksella "rahat tänne koska mulla on niin pieni oma palkka!"
Tää oiskin aika hyvä. Mitähän suurin osa mameista sanos siihen kun hyvin tienaava mies ilmottas, että hän alkaa tekemään kolmipäiväistä viikkoa. Rahaahan se on ja meillähän on yhteistä kaikki ja pärjätään nyttenkin hyvin.
Siinähän alkaisi, ei ole enää lainaa mihinkään suuntaan. Hyvin pärjättäisiin mun palkalla ja miehen osa-aikapalkalla.
Mutta jos mies tienaisi enemmän niin et(te) pärjäisi vaan sinun olisi kans saatava "osasi"?
Mieshän tienaisi silti enemmän kuin minä vaikka saisi vain 60% täydestä palkastaan, joten en ymmärrä ongelmaasi.
ei kun vastaa nyt vaan. Jos kerran pärjäisit(te) hyvin miehen osa-aika palkalla niin miksi sinun tarpeesi kummasti lisääntyisivät jos mies saakin enemmän palkkaa?
Mistä sä keksit, että tarpeet lisääntyisi? Ihme vainoharhaisuutta :O
Mun mielestä kuuluu jakaa niin, että mies maksaa enemmän, jotta sullekkin jää rahaa. Mun mies kun tienaa 1000e vähemmän ku mä, niin mä kyllä maksan enemmän.
Taas näitä virolaismielisiä naisia, jotka ajattelee että mun on mun ja sun on meidän.
Itse ottaisin vaimoksi vaan sellaisen jolla on varaa liittyä omaan elintasooni.
Ei mitään "maksa sä enemmän". Palkasta riippumatta ne menothan jaetaan tasan 50/50, näin omassa avioliitossa. Teen n. puolet enemmän nettona kuussa mitä vaimoni, mutta systeemiltä putoaa koko pohja ja logiikka, jos sitä alkaa viemään tuollaiseen säälitalouteen. Tasan pennilleen jaetaan menot joka kuukausi, eikä mitään vinkumista tai vonkumista suuntaan tai toiseen. En ymmärrä miten tämä voi olla niin helvetin vaikea ymmärtää AP:lle. Onko sulla jäänyt koulut kesken, vai muuten päässä jotain vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä virolaismielisiä naisia, jotka ajattelee että mun on mun ja sun on meidän.
Itse ottaisin vaimoksi vaan sellaisen jolla on varaa liittyä omaan elintasooni.
Mitä teet, jos vaimon ansiot pienenevät? Vaimo joutuu esim jättämän työnsä hoitaakseen erityistarpeista lastanne, sairastuu, tulee työkyvöttömäksi tms? Onko ero ainut vaihtoehto?
Entä jos itse joudut vaikkapa työtapaturmaan etkä enää suoriudu entisestä työstä, et pääse eläkkeelle etkä mihinkään uuteen työhön. Tämän surauksena joudut työmarkkinatuelle eli saat kuussa noin 500 euroa. Mitä teet jätätkö syömättä vai kuinka selviät tilanteesta? Miten maksat puolet kaikista kuluista?
MIehesi tienaa n, 72% perheen tuloista ja sinä 28 %. Jos olisitte meidän perhe, laittaisi mies yhteiselle tilille 72% 3000 eurosta eli 2160 euroa ja sinä 28% 3000 eurosta eli 840 euroa. Miehelle jää vielä omaa rahaa 2340 euroa ja sulle 960 euroa. Näillä kumpikin saa tehdä mitä haluaa. Meillä mies maksaa omistansa vielä aika paljon yhteisiä matkoja, koska hänellä on siihen varaa.
No tietenkin menot maksetaan perheessä tulojen suhteessa, riippumatta siitä kuka tienaa enemmän. Varsinkin kun on lapsia, lapsettomilla pariskunnilla voi muukin tapa toimia. Usein nainen mahdollistaa miehen isommat tulot ja urakehityksen hoitamalla enemmän lapsia ja kotia, että mies voi keskittyä työntekoon, uhraten samalla oman uransa, tulonsa ja eläkkeensä yhteisen hyvän eteen. On reilua että enemmän tienaavalle jää enemmän, mutta ei niin että toisen koko palkka menee yhteisiin menoihin ja toinen voi ostella mitä huvittaa... Ap:n tapauksessa reilu 50% kummankin tuloista riittäisi kattamaan yhteiset menot, jolloin miehelle jäisi silti n. 2000e kuussa omiin menoihin tai säästöön laitettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin menot maksetaan perheessä tulojen suhteessa, riippumatta siitä kuka tienaa enemmän. Varsinkin kun on lapsia, lapsettomilla pariskunnilla voi muukin tapa toimia. Usein nainen mahdollistaa miehen isommat tulot ja urakehityksen hoitamalla enemmän lapsia ja kotia, että mies voi keskittyä työntekoon, uhraten samalla oman uransa, tulonsa ja eläkkeensä yhteisen hyvän eteen. On reilua että enemmän tienaavalle jää enemmän, mutta ei niin että toisen koko palkka menee yhteisiin menoihin ja toinen voi ostella mitä huvittaa... Ap:n tapauksessa reilu 50% kummankin tuloista riittäisi kattamaan yhteiset menot, jolloin miehelle jäisi silti n. 2000e kuussa omiin menoihin tai säästöön laitettavaksi.
"Riippumatta siitä kumpi tienaa enemmän" 😂
No juuri tämän takiahan naiset eivät edes vilkaise itseään vähemmän tienaavia miehiä kohti, etteivät vain joutuisi maksamaan enemmän. Kyllä se lompakkoloismies taisi olla sittenkin melko oikeassa...
Vierailija kirjoitti:
MIehesi tienaa n, 72% perheen tuloista ja sinä 28 %. Jos olisitte meidän perhe, laittaisi mies yhteiselle tilille 72% 3000 eurosta eli 2160 euroa ja sinä 28% 3000 eurosta eli 840 euroa. Miehelle jää vielä omaa rahaa 2340 euroa ja sulle 960 euroa. Näillä kumpikin saa tehdä mitä haluaa. Meillä mies maksaa omistansa vielä aika paljon yhteisiä matkoja, koska hänellä on siihen varaa.
Näin mielestäni juoksevat kulut olisi reilu jakaa, jos taas omaisuuden kerrytämisestä puhuhutaan, niin mielestäni esimerkiksi lainan maksu olisi terveempi 50/50
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään "maksa sä enemmän". Palkasta riippumatta ne menothan jaetaan tasan 50/50, näin omassa avioliitossa. Teen n. puolet enemmän nettona kuussa mitä vaimoni, mutta systeemiltä putoaa koko pohja ja logiikka, jos sitä alkaa viemään tuollaiseen säälitalouteen. Tasan pennilleen jaetaan menot joka kuukausi, eikä mitään vinkumista tai vonkumista suuntaan tai toiseen. En ymmärrä miten tämä voi olla niin helvetin vaikea ymmärtää AP:lle. Onko sulla jäänyt koulut kesken, vai muuten päässä jotain vikaa?
Oletpa todella mukava ja empaattinen mies! 😮
Toivottavasti kumppanisi ymmärtää lähteä säälitaloudestasi. Rahanko takia olet suhteessa? Et ainakaan rakkaudesta kumppaniisi.
Yhteiset rahat meilläkin ollut alusta asti. Monilla kavereilla "omat" rahat ja ihmetellään kuka maksaa mitäkin, meillä kaikki rahat yhteisiä ja jos jotain isompaa tarvitsee ostaa niin niistä ainakin mainitaan toiselle (jos maksaa yli 100€) ja ostosta keskustellaan jos maksaa noin 500€ tai enemmän. Ei ole 20 vuoden aikana tullut riitaa mistään ostoista jos sitä on tarvittu. Tuhlata ei tietenkään voi vaan tarvitsee ajatella että rahat riitää jos ei rahaa ole niin ostetaan myöhemmin. Vähintään 5 tonnia koko ajan säästötilillä äkillisiin isompiin menoihin ja jos joutuu käyttämään niin säästetään takaisin. Itse tienannut vaimoa enemmän koko ajan eikä ole yhtään sellainen tunne että elättäisin vaan eletään yhteistä avio elämää. Jos mennään ulkomaan reissulle, ravintolaan tai mihin vaan niin yheiseltä tililtä maksetaan ja yhdessä mennään.
Talo maksetaan omistussuhteen mukaan. Koska 50/50 se myös jaetaan jos tarve on. Kaikki muu on kusetusta. Muihin kuluihin sitten voidaan soveltaa vaikka mitä kaavoja jolla vähän tasoitetaan sitä taakkaa paremman tienaavan suuntaan.
Järkyttävää lukea näitä aivopestyjen akkojen harhaisia kuvitelmia.
- Naisella omat tulot ja rahat. Miehen tulot jaetaan puoliksi.
- Miehet tekee kotona miesten työt ja naisten työt jaetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Talo maksetaan omistussuhteen mukaan. Koska 50/50 se myös jaetaan jos tarve on. Kaikki muu on kusetusta. Muihin kuluihin sitten voidaan soveltaa vaikka mitä kaavoja jolla vähän tasoitetaan sitä taakkaa paremman tienaavan suuntaan.
Itse asiassa toisin päin olisi reilumpaa, koska sinun ehdotuksessasi enemmän tienaava maksaa yhteisistä kuluista enemmän, mutta molempien asuntovarallisuus karttuu yhtä paljon. Eli oikeastaan paremmin tienaava maksaa sitä vähemmän tienaavan asuntoakin, koska maksaa vähemmän tienaavan elinkustannuksia.
Yhteiset käyttökulut puoliksi, ruoka, sähkö, netti, hoitovastike, jne.
Sijoitukset, kuten asuntolainan hoito, ositettuna kummallekin maksukyvyn ja halukkuuden mukaan esim 60/40 siten että molempien omaisuus karttuu.
Kulutusluotot ja käyttökulut jaettuna käytön mukaan esim. auto.
En ikinä suostuisi elämään avioliitossa, jossa jokainen kulu jaetaan 50/50. Jos olen elämäni yhdistänyt toisen elämään, se sisältää myös rahat. Meillä kummallakin on pieni oma rahajemma sen varalta, että toinen sattuu kuolemaan tms, missä yhteisiä rahoja ei voi käyttää, mutta muutoin jaan lapset, kodin ja sängyn vain sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa voin jakaa myös rahapussin.
Ei pidä ihmetellä erojen määrää, jos ihmiset eivät enää osaa luoda parisuhdetta sen täydessä merkityksessä.
T. 24 v. onnellisina yhdessä
Keskustelussa unohdetaan lapset. Entå heidän elintaso? Eivätkö hekään saa hyötyä toisen vanhemman paremmista tuloista (jos kaikki täytyy maksaa 50/50)? Miksi edes tehdä lapsia, jos heihin ei halua panostaa?
Ap:n mies on muuttamassa yksipuolisesti perheen systeemiä. Tämä EI ole ok, etenkin kun on jo lapsiakin.
Miten ap:n olisi pitänyt varautua tilanteeseen, että mies haluaakin muuttaa systeemiä? Olisiko hän tehnyt lapset, jos asiat olisi alunperin eri tavalla sovittu?
Tuossa tilanteessa alkaisin kaikin keinoin varautua eroon.
Oikean elatussumman voi laskea laskurilla, joka on ihan tätä varten. Asiaan liittyy paljon harhaluuloja.
Maha kireemmäksi kirjoitti:
Jos naiset äänestäisivät vasemmistoa ja toimisivat enemmän vasemmistolaisesti niin saataisi miehiltä rahat pois. Muistakaas että rahat saadaan pois kun äänestetään sosialisteja. Miehillä on isompi euro, joten ottaminen on ok. Sopivasti vaan että saadaan mahaa pienemmäksi.
Kato lokki! Jos sosialisti menisi ja kerrankin itse yrittäisi tienata sen mitä on aina valmis kuppaamaan vastikkeetta muilta.
Sulla on aika suppea ja outo tuttavapiiri, jos siellä liikkuu tällaisia pinnallisia naisia. Kannattaa pysyä kaukana ja valita meitä kilttejä naisia, joille rakkaus on tärkeintä.