Hei 1950-luvulla syntyneet: Oliko kuulakärkikynä kielletty?
Muistan ihan selvästi, että oli. Minä olen vielä toisluokkalaisena joutunut opettelemaan mustekynällä kirjoitusta. Sellaisella siis, jonka metallikärki kastettiin mustepulloon. Pulpeteissa oli ihan oma kolo niille mustepulloille.
Vasta oppikoulussa sai käyttää kuulakärkikynää. Mistä ikinä tämä tulikin nyt mieleen. . .!
Kommentit (4)
Miten niin kielletty? Oppilaathan kirjoittivat koulun antamilla välineillä, ja koulusta annettiin vain vanhanmalliset mustekynät.
Olen aloittanut kansakoulun vuonna 1966, ja kirjoitus- ja laskutehtävät kirjoitettiin lyijykynällä. Pyyhekumin käyttö oli kiellettyä.
Menin ensimmäiselle luokalle vuonna 1971. Patruunallisilla mustekynillä harjoiteltiin kaunokirjoitusta jossain vaiheessa alaluokkia, mutta muuten kirjoitettin lyijykynällä.
50-luvulla syntyneillä oli vielä ihan omana oppiaineena kaunokirjoitus, ja sitä tehtiin nimenomaan mustepulloon kastettavalla mustekynällä. Mun äidillä (s. 1951) taitaa olla joku kaunokirjoitusvihkonsa vielä tallessakin.
Oon syntynyt 60-luvulla ja kyllä, me myös kirjoitettiin niillä. Olihan se sotkuista hommaa alle 10 vuotiaille.