Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Kommentit (1065)
Vaihtakaa vaikka talon ja auton omistus olemaan 70/30. Ja jakakaa kustannukset jatkossa omistuksen mukaan.
Jos et maksa (tai ole valmis maksamaan) 50%, miksi omistaisit 50%?
Jaatte menot suhteutettuna teidän palkkoihin, eli mies maksaa tietysti enemmän.
Joo mies tekee töitä rahan eteen, mutta niin myös ap ja ihan yhtälailla miehellä on velvollisuus maksaa itse valitsemaansa elämää.
Siis omistukset on 50/50 enkä niitä mihinkään vaihda.
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
Tietysti miehen pitäisi maksaa enemmän koska tienaa paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jaatte menot suhteutettuna teidän palkkoihin, eli mies maksaa tietysti enemmän.
Joo mies tekee töitä rahan eteen, mutta niin myös ap ja ihan yhtälailla miehellä on velvollisuus maksaa itse valitsemaansa elämää.
Myös omaisuus pitää jakaa tässä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
ap
Provo?
En kyllä jaa kenenkään kanssa yhtään mitään. Eikä kuulu miehesikään senkin loiseläin.
Ette ole perhe jos rahat ei ole yhteisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.
Eikös avioliitossa kuulukin elättää toinen ja kaiken olla yhteistä? Niin rahojen kuin omaisuuden, jos sitä yhdessä hankitaan ja eletään?
ap
Jos olette alusta asti olleet yhdessä sillä sopimuksella, että molemmilla on omat rahat, niin miksi sitä sopimusta tässä vaiheessa pitäisi muuttaa?
Me olemme ensimmäisestä seurustelupäivästä lähtien lyöneet pörssit yhteen, eikä sen jälkeen ole laskettu mikä on sun ja mikä on mun. Aluksi mies oli työtön, minä keskipalkkainen. Nyt on molemmilla hyvät palkat ja miehellä vielä pari tonnia enemmän brutto kuin minulla.
Me ratkaistiin miehen kanssa asiat niin että mies maksaa vuokran (sis. netin), kotivakuutuksen ja sähkölaskun. Minä puolestaan ostan ruoat sekä maksan oman puhelinlaskuni. Säästetään omaa asuntoa varten ja sitä varten laitetaan yhteiselle tilille molemmat tietty summa kuukausittain. Lisäksi molemmilla on omat rahastot.
Miehelle jää rahaa, koska suuremmat tulot mitä sitten? Ei sen sua tarvi elättää...
Meillä aika samat tulot. Mies maksaa laskut ja isommat menot. Minä muutaman oman laskun ja ostan yleensä ruuat. En ymmärrä ajatusta että perheessä on kahden eri tulotason ihmisiä.
Näitä kommentteja kun lukee tajuaa, miksi Suomessa kaikki puolueet on vasemmalle kallellaan.
Me ollaan oltu 15 vuotta yhdessä ja kaikki on ollut yhteistä. Nyt mies keksi että laittaa palkkansa omalle tililleen ja maksaa vain puolet pakollisista menoista. Sitä rupes vituttamaan että minä hyödyn hänestä.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Menot ptiää suhteuttaa tuloihin. Ei se miehen vika ole, ettet ole käynyt kouluja, tehnyt töitä vakaamman talouden eteen, jne. Olisiko se ollut 60-luvulla, kun esim. perheiden yhteisverotuksesta luovuttiin ja siirryttiin yksilöverotukseen, kun tavoitteena oli tasa-arvo. Ja nyt sinusta tätä tasa-arvo pitäisi solveltaa miten se sattuu sopimaan sinun itsekäisiin tavoitteesiin? Luopumalla osasta omaisuudesta pystyt olemaan enemmän irrallinen miehestä, säästämään, jne, mutta et ole valmis ottamaan sitä todellista vastuuta?
Luojan kiitos tienataan melkein saman verran puolison kanssa. Ei tarvitse miettiä tällaisia asioita tai tuntea itseään loiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltu 15 vuotta yhdessä ja kaikki on ollut yhteistä. Nyt mies keksi että laittaa palkkansa omalle tililleen ja maksaa vain puolet pakollisista menoista. Sitä rupes vituttamaan että minä hyödyn hänestä.
ap
Mies pohjustaa eroa.
Heräsitte pohtimaan asiaa vasta tässä vaiheessa?