Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?

Vierailija
01.03.2018 |

Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.

Kommentit (1065)

Vierailija
381/1065 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
382/1065 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatteko paljon (progressiivisia) veroja tuo 4,5 k tyyppi maksaa? Sitten vielä pitäisi maksaa valtaosa perheen menoista.

Mieshän voi alkaa tehdä osapäivätöitä tai vaihtaa johonkin pienipalkkaiseen hommaan, niin ei tarvitse maksaa niin paljon veroa eikä elättää perhettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankin rahat yhteiselle tilille ja sieltä ruuat, lasten kulut, kaikki. Ei avioliitossa jossa yhteiset lapsettä erotella sun ja mun tuloja. Eri asia jos ei lapsia.

Vierailija
384/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä jää käteen tuotakin isompi summa ja minulle vielä pienempi, opiskelen ja olen lapsen kanssa kotona. Kaikki rahat muutamaa "hupisatkua" lukuunottamatta mies siirtää minun tilililleni koska minä hoidan myös taloutta.

Lasta en olisi suostunut ennen valmistumista ja työelämään paluuta tekemään jos mies ei olisi suostunut huomattavasti suurempaa osaa elämisen kuluista maksamaan. "Kontrolli" rahoista nyt vain luontevasti jäi minulle kun parempi rahan kanssa olen ja minä siellä ruokakaupassakin käyn, mies ei muista edes avata laskuja ajoissa.

Meille kaikinpuolin toimiva ratkaisu, 50/50 olisin myös voinut mennä mutta sitten olisi lapsenteko jäänyt odottelemaan osaltani parempaa taloudellista tilannetta. Mies on 9v vanhempi joten hän oli se jolla kiire oli lapsia saada ja mielellään otti elättäjän roolin harteilleen.

Jokainen tavallaan mutta nämä ovat sellaisia asioita mitä ehdottomasti kannattaa miettiä ja keskustella ENNEN kuin tehdään lapset. Siitä saa vain kriisin aikaiseksi kun vuosien jälkeen haluaa lähteä taloudenhoitoa muuttamaan, etenkin kun se on se toinen osapuoli joka siinä joutuu ottaman takkiinsa...

Vierailija
385/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluja jaettaessa pitää ottaa sekin huomioon, että isotuloisen takia lasten hoitomaksut ovat maksimit, pienituloinen ei maksaisi niin paljon. Jos kulut menee 50-50, maksaa pienituloinen lasten hoitomaksujen osalta isotuloisen osuutta. Kuinka moni ketjuun vastannut on edes ajatellut tuota?

Vierailija
386/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten toisen palkan voi jakaa. Molemmat pärjää sillä mitä saa.

Vierailija
387/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle 4500 e/kk ja eukolle 1800 e/kk. Tulojen ja menojen mukaan mennään. Parempi olisi jos löytyisi paremmin tienaava eukko.

388/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollu yhteinen tili johon molempien rahat menee ja molemmilla tietysti kortti ja käyttöoikeudet siinne. Ei sillä palkkaerolla ole mitään väliä jos yhdessä asutaan. Vaikka lasten äiti oli hoitovapaalla ja mä tein pitkää päivää palkkaeron ollessa melkeen 2000€/kk niin mitä väliä? EI siitä tulis mitään jos alettais laskemaan että kumpi saa ja minkä verran. 

Vierailija
389/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen asia kirjoitti:

Tasa-arvon aikana menot 50-50 tietenkin. Tasa-arvosta ei voi poimia itselleen vain niitä itseä hyödyttäviä asioita vaan tasa-arvossa tulee mukana hyvät ja huonot puolensa. Mikäli nainen haluaa miehen tiskaavan niin nainen puolestaan vaihtaa sitten autoon renkaat. Mies voi tehdä ylimääräisillä rahoillaan mitä tahtoo. Toivottavasti sijoittaa ne järkevästi pahan päivän varalle ja jos ei pahaa päivää tule niin rahat jäävät aikoinaan lapsille. Mies voi myös halutessaan käyttää rahoja teidän parisuhteeseen mikäli haluaa panostaa siihen. Mikäli haluat miehen maksavan enemmän ja itsellesi enemmän ylimääräistä rahaa niin siirtäkää asunto miehen nimiin.

Renkaat vaihdetaan kaks kertaa vuodessa. Tiskata täytyy joka päivä. Miksi nainen olisi se, joka tiskaa ja siivoaa? Eikös miehet pysty kotitöitä tekemään? Tasa-arvoa on, että ne ikävätkin kotityöt jaetaan, jos molemmat on töissä. Ei se, että kulut menee 50-50.

Vierailija
390/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nuo liitot ovat merkillistä taistelua kaikesta.

Ei ihme jos niin paljon erotaan.

Vierailija
391/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla nettotulot välillä 3100-3400€/kk. Suhteen alusta lähtien ollut vain yksi tili käytössä - sinne menevät palkat ja sieltä lähtevät lainanlyhennykset. Kumpikin käyttää vapaasti ja ostaa mitä huvittaa. 15-vuotta naimisissa, eikä yhtään riitaa rahasta. Eikä todellakaan mitään excel-taulukoita kulujen jaosta.

Minkälaisten ihmisten kanssa te oikein naimisiin menette?!

Vierailija
392/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä molemmilla nettotulot välillä 3100-3400€/kk. Suhteen alusta lähtien ollut vain yksi tili käytössä - sinne menevät palkat ja sieltä lähtevät lainanlyhennykset. Kumpikin käyttää vapaasti ja ostaa mitä huvittaa. 15-vuotta naimisissa, eikä yhtään riitaa rahasta. Eikä todellakaan mitään excel-taulukoita kulujen jaosta.

Minkälaisten ihmisten kanssa te oikein naimisiin menette?!

Teillähän on hulppeat tulot ja lähes saman suuruiset. Koska teillä on samanlainen tapa käyttää rahaa, niin eihän teillä rahasta voi tulla riitaa. Jos toinen jää työttömäksi ja toinen rupeaa tuhlaamaan, niin uko pois, kyllä riitelette.

Vierailija
393/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lähes kaikki eroavat. Nainen vie puolet omaisuudesta, oli sitten maksanut sitä, tai ei. Joten maksakoon puolet.

Vierailija
394/1065 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillähän on hulppeat tulot ja lähes saman suuruiset. Koska teillä on samanlainen tapa käyttää rahaa, niin eihän teillä rahasta voi tulla riitaa. Jos toinen jää työttömäksi ja toinen rupeaa tuhlaamaan, niin uko pois, kyllä riitelette.

Hulppeaksi en noita nyt sanoisi ainakaan tämän ketju perusteella.

Mutta juu, tottakai se vaikuttaa, että rahankäyttö on melko järkevää. Työttömyyttä emme onneksi ole kokeneet, mutta hoitovapaiden aikaan - mieskin oli vuoden poissa töistä - ei erimielisyyksiä tullut.

Jokainen perhe löytää varmaan sen oman mallin. Silti ihmettelen näitä omien pennien päällä kököttäjiä.

Vierailija
395/1065 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulppeaksi en noita nyt sanoisi ainakaan tämän ketju perusteella.

Mutta juu, tottakai se vaikuttaa, että rahankäyttö on melko järkevää. Työttömyyttä emme onneksi ole kokeneet, mutta hoitovapaiden aikaan - mieskin oli vuoden poissa töistä - ei erimielisyyksiä tullut.

Jokainen perhe löytää varmaan sen oman mallin. Silti ihmettelen näitä omien pennien päällä kököttäjiä.

No minä sanon, meillä yhteenlasketut palkkatulot nettona on saman verran mitä teillä yhdellä. Budjetti on, exceliä täytetään ja kulut tasataan kuun lopuksi, mutta rahasta ei meilläkään riidellä. Todellakin haluan, että minulla on omaa rahaa, jonka käytöstä päätän itse. Yhteisiä rahoja kokeiltiin joskus, mutta se ei ollut meidän juttu.

Vierailija
396/1065 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M40

Meillä tulot menevät 60/40 suhteessa minun edukseni. Kiinteästä omaisuudesta maksamme 50/50 periaatteella ja juoksevista kuluista samassa kuin palkkaa eli 60/40. Kiinteästä omaisuudesta on mielestäni ihan järkevää maksaa 50/50 suhteessa riippumatta tuloista. Ihanan naiivia olisi olettaa että toinen maksaisi talosta kuukaudessa vaikkapa 1000 euroa lyhennyksiä ja toinen 500, ja omistussuhde menisi kuitenkin 50/50 periatteella.

Minä en ainakaan suostuisi. Vastaavasti osatan kyllä suhteessa enemmän lasten/koko perheen tarvitsemia kulutustavaroita ja maksan muita laskuja.

Vierailija
397/1065 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa oikeuden olla jonkin niin ihanan olennon kuin naisen kanssa, joten siitä tulee myös maksaa. Mitä enemmän tienaa ja maksaa, sitä kauniimman olennon voi saada.

Vierailija
398/1065 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M40

Kiinteästä omaisuudesta on mielestäni ihan järkevää maksaa 50/50 suhteessa riippumatta tuloista. Ihanan naiivia olisi olettaa että toinen maksaisi talosta kuukaudessa vaikkapa 1000 euroa lyhennyksiä ja toinen 500, ja omistussuhde menisi kuitenkin 50/50 periatteella.

Minä en ainakaan suostuisi.

Mitä vikaa siinä, että omistus talosta/asunnosta on 50/50 vaikka mies sen käytännössä maksaisi? Jos on about tyhjästä lähdetty ja perustettu yhdessä perhe eikä ole avioehtoa, niin mitä merkitystä sillä on missä suhteessa ne omistusosuudet on? Jos miehellä on töitä ja vaimo hoitovapaalla/työtön, niin eihän vaimolla ole mitään mahdollisuutta saada edes lainaa omiin nimiinsä, vaan se laina on miehen kanssa yhteisvastuullinen. 

Tällaisessa tilanteessa vaimon rahat menee joka tapauksessa viimeistä penniä myöten perheen elatukseen. On ihan se ja sama ajatellaanko, että vaimon esim. 500€ kuukausituloista 500€ menee lainaan ja mies maksaa ruuat ja muut laskut, vai että mies maksaa 1000€ lainan kokonaan ja vaimo maksaa 500€:lla ruokaa ja muut menot jää miehelle.

Meillä minä tasasin omalta osaltani tilannetta siinä kohtaa kun sain noin 90000€ perintöä. Maksoin lainat ja muut laskut niin kauan että mies sai säästettyä palkastaan 45000€. Tämä ei lähellekään hyvittänyt kaikkea sitä mitä mies on perheen hyväksi maksanut, mutta olipahan kuitenkin jonkinlainen solidaarisuuden ele. 

Vierailija
399/1065 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään näin:

Yhteiset kulut (asuminen, talouskulut, lasten kulut, yhteiset lomamatkat, yhteiset ravintola-ateriat jne.) maksetaan yhteiseltä tililtä. Tälle tilille kumpikin siirtää rahaa suhteessa nettotuloihin. Eli jos yhteiset menot ovat 3000 e/kk (hirveän korkeat!) niin teidän tuloilla mies siirtäisi 2143 e ja nainen 857 e.

Loput jäävät omiin menoihin ja säästöön. Omia menoja ovat esimerkiksi parturi/kampaaja, omat vaatteet, omat lomamatkat, harrastukset, omat ravintola-ateriat jne. Kummatkin maksavat omat menot itse.

Olemme tyytyväisiä tähän systeemiin. Yhteiset menot tulevat katetuksi mielestämme reilulla tavalla ja kummallekin jää omaa rahaa, jonka käyttämiseen toisella ei ole mitään sanomista, joten siitä ei tule riitaa.

Tämä systeemi on minusta hyvä paitsi jos siihen 3000€ kuuluu omistusasunnon lyhennykset.

Minusta pääoman kartuttaminen on kunkin oma asia ja enempi tienaavalla ei ole velvoitetta kartuttaa vähempi tienaavan säästöjä.

Nämä on sopimuskysymyksiä. Mieluummin etukäteen...

Vierailija
400/1065 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lähes kaikki eroavat. Nainen vie puolet omaisuudesta, oli sitten maksanut sitä, tai ei. Joten maksakoon puolet.

Tähän on hyvin yksinkertainen ratkaisu, jonka yksinkertaistenkin ihmisten pitäisi ymmärtää: älä mene naimisiin.