Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Kommentit (1065)
Kun lukee näitä kommentteja, ihan näin peruskoulutuksen oppimäärällä, selviää että aika harva on miettinyt (saati keskustellut) kumppanin kanssa KAIKKI kuviteltavissa olevat skenaariot etukäteen. En ole käynyt treffeilläkään kun ajatus on ettei naisia varmaan ihan ensiksi kiinnosta alkaa puhumaan testamentista sun muusta. Näin sinkkuna on ollut aikaa perehtyä "sijoittamiseen". Ostin siis kalliilla ja myin halvalla paniikissa, lähes kaikki meni. Nyt olen alkanut perehtyä siihen miten saisi maksimoitua velan-oton, kuulin nimittäin että Trumpilla on enemmän velkaa kuin käteistä. Eli sitten kun olen "too big to fail" niin minutkin valitaan presidentiksi. Käytännössähän tämä menee siten että ostetaan muutamalla eurolla toisten persaukisten asuntolainoja vakuutusyhtiöiltä, sitten paketoidaan nämä johdannaisten ja optioiden avulla houkutteleviksi sijoituskohteiksi ja myydään esm Nordean ammattimaisille sijoittajille. Sitten muutetaan Ruotsiin ennen kuin "pommi" kosahtaa euroopan keskuspankin niskaan.
Vaikka siten että laitat minulle koko summasta 2800 niin molemmille jää saman verran, kun ette näytä itse osaavan ratkaista tätäkin turhaa ongelmaa.
Aikasi kun vaadit niin ukkosi vaihtaa kohta sellaiseen jolla on jotain muutakin tuotavaa yhteiselämään kuin valitusta ja vaatimista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka siten että laitat minulle koko summasta 2800 niin molemmille jää saman verran, kun ette näytä itse osaavan ratkaista tätäkin turhaa ongelmaa.
Aikasi kun vaadit niin ukkosi vaihtaa kohta sellaiseen jolla on jotain muutakin tuotavaa yhteiselämään kuin valitusta ja vaatimista.
Eli akkojen on turha vaatia yhtään mitään? Hyvin menee kun miehet saavat tehdä kaikissa asioissa niin kuin parhaaksi näkevät :DD Näillä eväillä Suomi nousuun.
Suomalaisen naisen kanssa perhe-elämä on kuin yrityksen pitämistä eli ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut ap kotiäitinä ja mahdollistanut miehen omaisuuden kertymisen? Kyllä miehen pitää siitä maksaa, että toinen hoitaa kotia ja mahdollistaa uralla etenemisen. Se otetaan erotessa huomioon, vaikka teillä olisi avioehto. Muista se.
Kyllä mua vituttaisi, jos vaimo vain päivät saisi lomailla kotona muka hoitaen lapsia. Sitten illat lapset olisi työpäivän jälkeen vain mun riesana ku isi tuli kotiin. Mun mielestä silloin vaimo kyllä saisi maksaa mulle siitä, että suostun meneen töihin enkä itsekin jää vain makoileen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
On tainnut suhteessa loppua rakkaus aikaa sitten kun toinen miettii miten saisi itselleen kerättyä mahdollisimman paljon rahaa ja toinen miettii miten saisi puolison maksamaan mahdollisimman paljon menoista. Suosittelen eroa, ei kannata pitää lasta rakkaudettomassa avioliitossa.
Entä rakkaudeton avosuhde? Tai onko itsensä yksinäiseksi tunteva yksinhuoltajakaan kelvollinen pitämään lapsia?
Ööh . Onko se niin että mitä rikkaampi puoliso sitä mulkumpi se on? Meillä mies maksaa oman osuufen vuokrasta ja minä oman jos puolisolle jää enemmän käteen hän luonnollisesti pitää omanaan mutta jos multa loppuu rahat niin mies maksaa ruuat ja sun muut. Eli meillä on aika hyvin asiat aphen verrattuna lisäksi ei mua kiinnosta montako tonnia miehellä on rahaa ja mulla ei vastaavasti jää säästöön ja saan puolisolta jotain jos tarvitsen. Reissut maksetaan yhdessä jos on. Eli tyytyväinen tähän
Meillä minä naisena tienaan reilusti enemmän kuin mieheni. Laitamme molemmat saman summan lainanhoitotilille ja sen päälle minä maksan suurimman osan kaikista menoista. Ei ole käynyt mielessäkään että mies olisi loinen tai että jotenkin hyötyisi minusta. Mies on antanut minun pikkulapsiaikoina kouluttautua ja edetä työssäni ilman mutinoita siitä että olen ollut paljon poissa kotoa. Kohta teemme kaiken toisin päin kun mies sai uuden työpaikan ja lähtee kouluttautumaan. En ymmärrä rahasta tappelua, olet ehkä itse ollut paljon lasten kanssa kotona ja antanut miehelle mahdollisuuden edetä urallaan ja nyt mies pitää sinua loisena?
Ei mene jakeluun miksi miehen pitäisi ruveta elättäjäksi tai kartuttamaan toisen omaisuutta. Meillä eletään pienempituloisen mukaan ja yhteiset kulut maksetaan 50/50. Omistukset kun on puoliksi. Parempituloisena tuen sitten tarpeen mukaan, maksan vaikka loman tai ostan auton, jos toisella ei ole varaa. Minulla netto 5500 ja vaimolla ansiosidonnainen 1400 (ensi kuusta netto 2100).
Juuri näin!
AP nillittää prosentuaalisesta osuudesta, vaikka nythän ne juuri niin tekevät (okei, tulojen mukaan jos mentäisiis ap 900 ja mies 2100).
Aivan käsittämätöntä, että mies sponssaa ap:tä jo 500 € kuussa, tuo on aivan valtava raha ylimääräistä. Harva edes voi uneksia 800 €/kk hemmotteluun ja säästöihin.
sori vaan., mutta ap vaikuttaa aivan sairaalloisen ahneelta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Sori, minä pienipalkkainen olen paremmin koulutettu kuin mieheni. En ole valmis luopumaan mistään omaisuudesta. En vaan voi sietää, että mieheni isompipalkkaisena kerryttää omaa omaisuutta vaikka kaikki muu menee tasan.
ap
Sittenpä olisi varmaan kannattanut valita jonkun sukupuolentutkimuksen tms. sijaan jokin oikea koulutus, joka auttaa työllistymään niin, että palkkaakin jäisi käteen.
Kummatkin laittaa puolet nettopalkastaan, eli mies 2250e ja sinä 900e. Muutenkin jos on rahasta puaa niin hanki parempipalkkainen työ
Meillä minä tienaan 4000 bruttona/kk ja nainen 2200. Minä ostan ruokaa ja nainen maksaa vuokran ja sähkön ja veden. Kummallakin omat autot. Naisella kaksi lasta edellisestä suhteesta, jotka asuvat kanssamme. Nainen maksaa lastensa elatuksen. Varmasti joidenkin mielestä epäreilun kuuloista kun mies parempipalkkaisena hankkii vain ruokaa talouteen, mutta olemme molemmat kokeneet erotilanteen. Jos joskus tulisi ero, ei tarvitse katkeroitua tai tapella turhaan kun molempien omaisuus on erikseen.
Meillä menee kaikki rahat samalle tilille ja sieltä käytetään perheen menoihin. Sisältää niin mun kampaajn, konsertit kuin ukon autojutut yms. Ikinä ole ollut riitaa rahasta. Joskus toinen on tienannut enemmän, joskus toinen. Välillä toinen ollut kotona lasten kanssa ja välillä toinen. Jotenkin kun tätä elämää tässä yhdessä taaperretaan ja kaikki on yhteistä niin siihen kuuluu luontevasti myös rahavarat. Tällä hetkellä ja tulevaisuudessa minä naisena olen pienituloisempi mikä on hinta säännöllisestä päivätyöstä. Kun asiaa mietin niin miehen kanta oli että perhe-elämän ja perisuhteen kannalta tämä parempi kuin suurempi tilipussi. Meillä tämä yhteinen taival on kestänyt jo kymmeniä vuosia teinistä asti eli on opiskeltu ja saatu lapsia, ollut työttömyyttä jne. raha ei ole koskaan ohjannut valintoja vaan aina mietitty yhteistä parasta ratkaisuissa, opintojen tms. asioiden este ei ole ollut tulojen lasku ikinä.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta mielestäni tuo, että molemmat laittavat yhteisiin menoihin puolet tuloistaan, tuntuisi kohtuulliselta. Jos AP:n mies ei tästä tykkää, niin pitäisikö AP:n ottaa sivutuloja ja sillä saada lisää tuloja. ?Voisi olla ettei mies sitä pidemmän päälle katsoisi hyvällä, kun AP ei tietenkään silloin ehtisi kotitöihin yhtään panostaa....
Minusta kysymystä pitää lähestyä kysymällä oletteko perhe vai ette? Perheessä ollaan samassa veneessä eikä tällaisia asioita tarvitse edes miettiä. Jos suurituloisempi pitää tällaisessa tilanteessa suurimman osan tuloistaan itsellään, osoittaa se aikamoista itsekkyyttä. Minä olen ollut meidän perheessä selvästi vaimoani suurituloisempi jo yli 25 vuotta ja olemme aina jakaneet menot siten, että molemmille jää pakollisten menojen jälkeen käyttöön suurinpiirtein saman verran. Mitään kirjanpitoa ei ole pidetty, kaikki perustuu luottamukseen niin kuin kuuluukin. Molemmilla on omat tilit, mutta minä suurituloisempana maksan suurimman osan laskuista asuntolaina mukaanlukien. Kaikki omaisuus on yhteistä. Rahasta ei ole koskaan tarvinnut riidellä, kaikki isot päätökset tehdään aina yhdessä. Minun mielestä olisi täysin käsittämätöntä, jos vaatisin vaimoani maksamaan puolet menoista, kun itse saan käteen kaksi kertaa enemmän. Ei sellaisessa ole mitään järkeä. Ei ihme, että eroaminen on niin yleistä, jos ei ymmärretä, mikä on perhe ja mitä se tarkoittaa rahojen käytön suhteen.
Pitääköhän AP:n 3000 EUR/kk sisällään esim auton pääomakulun/arvon alenemisen. Kenen nimissä auto? Usein näissä keskusteluissa subjektiivinen näkökulma.
Tienaan nettona 5 kertaa enemmän kuin vaimoni. Kaikki tulot menevät yhdelle tilille ja sieltä maksetaan kaikki kulut. Molemmilla pankki- ja luottokortit samalke tilille. Ostoksia ei seurata. Isot hankinnat sovitaan yhdessä.
Näin meillä. Ei sovi kaikille ja en ole varma suosittelisinko tapaa yleiseksi.
Jos maksut osuuksien suhteessa, niin varmaan omaisuus pitäisi kertyä myös maksuosuuksien suhteessa. Sopiiko sille, joka haluaa maksuosuusjakoa?
Kumpikin osallistuu perheen elatukseen kykyjensä mukaan.
Se, joka enemmän tienaa, maksaa myös enemmän.
Ap:n tilanteessa olisi mielestäni kohtuutonta vaatia 50-50 -tilannetta, mikäli ap ei ole niin ylpeä, että haluaa välttämättä näin.
Tuosta ylpeydestä sanon sen, että olen itse ollut aikanaan tilanteessa, jossa kk-rahasuhde oli kutakuinkin sama kuin ap:n perheessä, ja minä ehdottomasti vaadin saada maksaa n. puolet kaikista kuluista, ettei tule jälkipuintia.
Hyvä, kun vaadin, koska erottiin. Ilman jälkipuinteja.
AP:n tapaukseen ainut oikee ratkasu on molemmilta laittaa 1000 yhteisellle tilille ja elää sillä.
Jos sitten mies haluaa hyvää hyvyyttään tarjota ravintola-illallista, ulkomaamatkaa yms. parempaa niin maksakoon omasta pussista.
Samoin jos AP sitten haluaa tarjota miehelle luxusta niin makselee omalta tililtä.
Molemmille sitte jää just niin paljo säästöön ku jaksaa ja viitsii laittaa. Tosi rakkaus jos on kyseessä niin kyllä ne miehen eurot pikkuhiljaa naiselle valuu.
Helvetinkö väliä silllä on kumpi tienaa enemmän ja missä suhteessa, mutta pienimpien tulojen mukaan se perus eläminen on mitoitettava, ettei sitten kovin korkeelta pudota jos rakkaus ei kestäkkään.
Laitoin jo että alkaa olla reilu systeemi tämä 1000 e ja 2000 e eli ihan tyytyväinen olen.
Loukkasi vaan se, että pitkään piti taistella tuosta raha-asiasta. Ja mies koki oikeudekseen säästää pari vuotta rahoja omalle tililleen, kun multa meni kaikki. Onneksi heräsin tähän systeemiin ja näistä keskusteluista sain voimaa taistella omien "oikeuksien" puolesta. Eli ihan tyytyväinen olen nyt, vaikka miehen käytös jätti henkiset arvet. Aika rakkaudettomalta on tuntunut aina välillä.
Lapset on 6-16-vuotiaita.