Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Kommentit (1065)
Meillä tehdään näin:
Yhteiset kulut (asuminen, talouskulut, lasten kulut, yhteiset lomamatkat, yhteiset ravintola-ateriat jne.) maksetaan yhteiseltä tililtä. Tälle tilille kumpikin siirtää rahaa suhteessa nettotuloihin. Eli jos yhteiset menot ovat 3000 e/kk (hirveän korkeat!) niin teidän tuloilla mies siirtäisi 2143 e ja nainen 857 e.
Loput jäävät omiin menoihin ja säästöön. Omia menoja ovat esimerkiksi parturi/kampaaja, omat vaatteet, omat lomamatkat, harrastukset, omat ravintola-ateriat jne. Kummatkin maksavat omat menot itse.
Olemme tyytyväisiä tähän systeemiin. Yhteiset menot tulevat katetuksi mielestämme reilulla tavalla ja kummallekin jää omaa rahaa, jonka käyttämiseen toisella ei ole mitään sanomista, joten siitä ei tule riitaa.
Sun tulot on noin 30% (vähän alle, mutta helpompi ajatella näin) teidän yhteenlasketuista tuloista. Eli sun osuuden kuluista pitäisi olla se sama 30%. Joten sä maksat 1000e ja mies 2000e. Tällöin kummallekkin jää omaakin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis omistukset on 50/50 enkä niitä mihinkään vaihda.
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.
Eikös avioliitossa kuulukin elättää toinen ja kaiken olla yhteistä? Niin rahojen kuin omaisuuden, jos sitä yhdessä hankitaan ja eletään?
ap
Rouva Virtanen ei ole enää ammatti, joten päättele siitä.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltu 15 vuotta yhdessä ja kaikki on ollut yhteistä. Nyt mies keksi että laittaa palkkansa omalle tililleen ja maksaa vain puolet pakollisista menoista. Sitä rupes vituttamaan että minä hyödyn hänestä.
ap
Vastavetona sinä voisit hankkia kovempipalkkaisen työn.
Miksei muka käy että mies omistas 70 ja sinä 30?
Jos haluat omistaa puolet niin sitten maksat puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltu 15 vuotta yhdessä ja kaikki on ollut yhteistä. Nyt mies keksi että laittaa palkkansa omalle tililleen ja maksaa vain puolet pakollisista menoista. Sitä rupes vituttamaan että minä hyödyn hänestä.
ap
Miten sinä hyödyt hänestä? Jos olisit sinkku, eiköhän sun elämiskustannuksesi olisi ihan suhteessa omiin tuloihisi? Eikö nuo teidän korkeammat elinkustannukset johdu hänen lapsistaan? Eikä sinusta?
Ap, jos maksat nyt 1500e ja koet sen epäreiluksi ja toivot 70-80% jakoa, niin 80% palkastasi on 1440e...ei niin suuri ero? Mutta joo, mielestäni mies voisi teillä maksaa enemmän, vaikka 2000e yhteisistä ja sinä 1000. Loput omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Molemmilta 1500 e/kk on täysin reilua. Sitä saa mitä tilaa (feministit).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
Menot ptiää suhteuttaa tuloihin. Ei se miehen vika ole, ettet ole käynyt kouluja, tehnyt töitä vakaamman talouden eteen, jne. Olisiko se ollut 60-luvulla, kun esim. perheiden yhteisverotuksesta luovuttiin ja siirryttiin yksilöverotukseen, kun tavoitteena oli tasa-arvo. Ja nyt sinusta tätä tasa-arvo pitäisi solveltaa miten se sattuu sopimaan sinun itsekäisiin tavoitteesiin? Luopumalla osasta omaisuudesta pystyt olemaan enemmän irrallinen miehestä, säästämään, jne, mutta et ole valmis ottamaan sitä todellista vastuuta?
Sori, minä pienipalkkainen olen paremmin koulutettu kuin mieheni. En ole valmis luopumaan mistään omaisuudesta. En vaan voi sietää, että mieheni isompipalkkaisena kerryttää omaa omaisuutta vaikka kaikki muu menee tasan.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos omistat 50 % niin on reilua, että osallistut myös kustannuksiin (vastike, lainanlyhennys) 50 %:lla. Muutenhan mies kartuttaisi sinun omaisuuttasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.
Eikös avioliitossa kuulukin elättää toinen ja kaiken olla yhteistä? Niin rahojen kuin omaisuuden, jos sitä yhdessä hankitaan ja eletään?
ap
Omaisuutta hankitaan maksamalla siitä ja jos yhdessä hankitaan niin silloin se myös yhdessä maksetaan puoliksi. Älä hanki asioita joihin sinulla ei ole varaa. Tai sitten hanki parempipalkkainen työ.
Oletko ollut ap kotiäitinä ja mahdollistanut miehen omaisuuden kertymisen? Kyllä miehen pitää siitä maksaa, että toinen hoitaa kotia ja mahdollistaa uralla etenemisen. Se otetaan erotessa huomioon, vaikka teillä olisi avioehto. Muista se.
Jos olette avioliitossa niin rahat ovat teoriassa yhteisiä. Saat osuutesi viimeistään sitten kun eroatte.
Meillä on yhteinen tili ja palkat toisinpäin kuin ap:lla. Maksamme yhteiseltä tililtä kaikki menot. Palkkapäivänä laitan omalle säästötililleni 700, miehen palkkapäivänä siirrän miehen säästötilille 200. Lapsilisät siirrämme kunkin lapsen omalle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No nämähän ovat valinneet elintasonsa silloin kun pitivät tuloja yhteisinä. Ei kai ap voi pakottaa perhettä muuttamaan asuntoon, johon hänellä on varaa (tosin mielestäni miehen pitäisi tähän kyllä suostua, jos kerran haluaa että ap maksaa puolet kaikesta, mutta se ei ehkä olisi lasten kannalta hyvä ratkaisu).
(Sinkku)miehen kirjoittamaa provoa kyllä minäkin epäilen.
Mies maksaa 2000e ja sinä 1000e pakollisista menoista. Mies tienaa enemmän joten maksaa enemmän mutta hänelle jää myös rahaa käyttöön enemmän.
Vierailija kirjoitti:
ap
Parempi näin päin, että nyt sua v*tuttaa kun et enää voi hyötyä hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään näin:
Yhteiset kulut (asuminen, talouskulut, lasten kulut, yhteiset lomamatkat, yhteiset ravintola-ateriat jne.) maksetaan yhteiseltä tililtä. Tälle tilille kumpikin siirtää rahaa suhteessa nettotuloihin. Eli jos yhteiset menot ovat 3000 e/kk (hirveän korkeat!) niin teidän tuloilla mies siirtäisi 2143 e ja nainen 857 e.
Loput jäävät omiin menoihin ja säästöön. Omia menoja ovat esimerkiksi parturi/kampaaja, omat vaatteet, omat lomamatkat, harrastukset, omat ravintola-ateriat jne. Kummatkin maksavat omat menot itse.
Olemme tyytyväisiä tähän systeemiin. Yhteiset menot tulevat katetuksi mielestämme reilulla tavalla ja kummallekin jää omaa rahaa, jonka käyttämiseen toisella ei ole mitään sanomista, joten siitä ei tule riitaa.
Kuulostaa vähän työläältä, mutta mun mielestä ensimmäinen järkevä kommentti/ehdotus! Kiitos!
ap
Voisitko selventää millä perusteella miehen pitäisi maksaa sinun säästösi? Ei avioliitto todellakaan tarkoita, että sinä voit loisia toisen rahoilla. Jos et pidä rahatilanteestasi, tee sille jotain. Hanki parempi koulutus/työ tai hanki toinen sivutyö. Jos et haluaa maksa 50% kuluista, miksi saisit myöskään 50% eduista (omaisuuden kasvu tms).
Avioero havattavissa lähivuosina hmm...