Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Kommentit (1065)
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltu 15 vuotta yhdessä ja kaikki on ollut yhteistä. Nyt mies keksi että laittaa palkkansa omalle tililleen ja maksaa vain puolet pakollisista menoista. Sitä rupes vituttamaan että minä hyödyn hänestä.
ap
Sulle olisi kaikkein parasta vain erota. Jätä lapset miehelle. Saisit säästöön rahaa. Sulla ei ole mitään säästöjä tuolla menolla vanhuuden turvana ja surkean pieni eläke. Jos mies oikeasti rakastaisi sua, niin kyllähän hän haluaisi, että sinullakin on jokin vanhuuden turva. Mutta eipä välitä. Hyvin itsekäs mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis omistukset on 50/50 enkä niitä mihinkään vaihda.
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.
No nämähän ovat valinneet elintasonsa silloin kun pitivät tuloja yhteisinä. Ei kai ap voi pakottaa perhettä muuttamaan asuntoon, johon hänellä on varaa (tosin mielestäni miehen pitäisi tähän kyllä suostua, jos kerran haluaa että ap maksaa puolet kaikesta, mutta se ei ehkä olisi lasten kannalta hyvä ratkaisu).
(Sinkku)miehen kirjoittamaa provoa kyllä minäkin epäilen.
Todellakin, kun on noin isot tuloerot, niin parin pitäisi muuttaa joko sellaiseen asuntoon, johon pienempituloisella on varaa tai sitten enemmän tienaava maksaa enemmän.
On tuo epäreilua. Perheessä pitäisi minusta kaikilla olla sama elintaso. Ei ole oikein, jos toinen voi elää kalliimmin ja toinen joutuu kituuttamaan. Missä on silloin puolison kunnioitus, rakkaus ja huolenpito?
Meillä on omat tilit, mutta täysin yhteiset rahat. Se maksaa laskut, joka ehtii ja ruokakaupassa käy se, jolla on muutenkin kaupungille asiaa. Minun tuloni ovat pienemmät ja olin yhteisestä päätöksestä pitkään lasten kanssa kotona. Kun kaikki on yhteistä, niin eipä ole rahasta tarvinnut juuri riidellä. Molemmat käytetään aika järkevästi rahaa ja kalliimmista henkilökohtaisista ostoksista keskustellaan aina puolison kanssa ensin. En voisi kuvitellakaan, että perheessä olisi sinyn ja minun rahat. Tuntuisi tosi kylmältä ja itsekkäältä, jos toinen omisi suuret tulonsa, eikä jakaisi niistä muulle perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Huoh mikä loinen.
Itse olet loinen. AP on synnyttänyt useamman lapsen ja hoitanut niitä sillä aikaa, kun mies edennyt uralla. Mikään ei ole ilmaista. Huomaat sen viimeistään thaikkuvaimosi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut ap kotiäitinä ja mahdollistanut miehen omaisuuden kertymisen? Kyllä miehen pitää siitä maksaa, että toinen hoitaa kotia ja mahdollistaa uralla etenemisen. Se otetaan erotessa huomioon, vaikka teillä olisi avioehto. Muista se.
Juu, olin 6 vuotta kotiäitinä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.
No nämähän ovat valinneet elintasonsa silloin kun pitivät tuloja yhteisinä. Ei kai ap voi pakottaa perhettä muuttamaan asuntoon, johon hänellä on varaa (tosin mielestäni miehen pitäisi tähän kyllä suostua, jos kerran haluaa että ap maksaa puolet kaikesta, mutta se ei ehkä olisi lasten kannalta hyvä ratkaisu).
Todellakin, kun on noin isot tuloerot, niin parin pitäisi muuttaa joko sellaiseen asuntoon, johon pienempituloisella on varaa tai sitten enemmän tienaava maksaa enemmän.
Kun perheessä on lapsia, joilla todennäköisesti koulut, kaverit alueella niin mielestäni kyllä lähinnä tuo jälkimmäinen on vaihtoehto. Mies on aiemmin maksanut enemmän ja ajanut ap:n mahdottomaan tilanteeseen, olisi itse alunperin ottanut ap:n tulotason ja elatuskyvyn huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut ap kotiäitinä ja mahdollistanut miehen omaisuuden kertymisen? Kyllä miehen pitää siitä maksaa, että toinen hoitaa kotia ja mahdollistaa uralla etenemisen. Se otetaan erotessa huomioon, vaikka teillä olisi avioehto. Muista se.
ap
No niin. Hanki hyvä asianajaja ja ala valmistelemaan eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eikö nimenomaan tämä jako ollut uusi, joten äitiysloma-aikana mies on maksanut omaisuutta molemmille. Taitaa vain olla kyllästynyt tekemään sitä loppuikänsä, mikä onkin aivan oikein!
Eikös avioliitossa kuulukin elättää toinen ja kaiken olla yhteistä? Niin rahojen kuin omaisuuden, jos sitä yhdessä hankitaan ja eletään?
Ja kun olit kotiäitiniä, mies ilmeisesti maksoi kaiken, koska rahat ovat olleet yhteisiä 15 vuotta.
Ei siis mitään valittamista sinun osalta tuossa asiassa. Lisäksi mies on kerryttänyt omaisuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kun perheessä on lapsia, joilla todennäköisesti koulut, kaverit alueella niin mielestäni kyllä lähinnä tuo jälkimmäinen on vaihtoehto. Mies on aiemmin maksanut enemmän ja ajanut ap:n mahdottomaan tilanteeseen, olisi itse alunperin ottanut ap:n tulotason ja elatuskyvyn huomioon.
Niinpä. Erikoinen paikka tämä av-palsta, kun käydään pienituloisen naisen kimppuun, jota mahdollisesti hyväksikäytetään taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Huoh mikä loinen.
Kumpi? :)
Oma puolisoni tienaa huomattavasti enemmän kuin minä, sillä olen jäänyt juuri työttömäksi. Tunnen olevani nykyään melko nolla, sillä hän kyllä jaksaa päivittäin asiasta jollain tavalla huomauttaa. Maksan kyllä omat kulunut, mutta eipä jää mitään yli. Mekin olemme jo vanha aviopari, joten kyllä tämä ikävältä tuntuu. Toivottavasti löytyy pian töitä!
Mies on kyllästynyt aloittajaan ja valmistelee nyt avioeroa, jos kerta tämä rahajako on uusi asia ja ennen oli kaikki yhteistä.
Meillä on tällä hetkellä se tilanne, että mies opiskelee ja saa vain opintotuen ja opintolainan. Minulla on netto n.2500€/kk. Elämme miehen tulojen mukaan. Ei minulla ole tarvetta elättää häntä. Saan toki enemmän säästöön ja voin ostaa enemmän itselleni eikä se vituta minun miestäni.
Eläkää sinun tulojen mukaan niin ei pitäs vituttaa
Pitäskö sun keskustella asiasta miehesi kanssa? Ei ne asiat mihinkään ratkea täällä vatuloimalla..
Kyllä mä ainakin maksoin enemmän aikanaan, kun mulla oli parempi palkka kun miehellä. Katsottiin jopa niin, että miehellekin jäisi vähän omaa "taskurahaa". Koska mä välitän mun miehestä ja haluan hänelle hyvää. Nykyään kun mies tienaa enemmän kuin minä, hän vuorostaan maksaa hieman enemmän yhteisistä menoista. Jotenkin mä itse koen sen niin, että mä vaan haluan että asiat on niin, että molemmilla on hyvä olla. Ihan vaan koska tykkään mun miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitossa rahat samalle tilille ja sieltä yhdessä käytetään mitä kukin tarvitsee.
ap
Jää, että koska mies tienaa enemmän ja sinä vähemmän, niin miehen pitäisi maksaa sinulle jotain "ylläpitorahaa".