Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin toissa päivänä 16:8 paaston. Aamut olleet hieman hankalia, kun olen tottunut syömään maitoteen kyljessä esim. sämpylän. Pelkkä musta tee ilman mitään aiheuttaa pientä pahoinvointia. Muutenkin sellainen olo, ettei keho oikein herää ennen syömistä. Illalla ei ole vaikeuksia olla syömättä, mutta unta saa kyllä odotella pitempään. Tietysti tässä vasta toinen aamu menossa, että keho vielä totuttelee.
Olen lukenut tätä ketjua, mutta en löytänyt mistään selkeää vastausta miten lääkkeet vaikuttavat paastoon? Mulla on uniongelmia muutenkin ja tällä hetkellä siihen on triptyl, melatoniini ja magnesium. Nämä on pakko ottaa paaston jo alettua.
Sä voisit kokeilla tuota paastoa niin, että syöt aamulla ja jätät iltasyömiset pois. Tarkoitushan ei kuitenkaan ole voida huonosti.
Näin siis olen tehnyt. Aloitan paaston 17-17:30 aikaan, jolloin olen syönyt lasten kanssa päivällisen. Se on kuitenkin kiva syödä yhdessä ja tuntuisi muutenkin tyhmältä syödä itse esim. tuntia aiemmin. Aamuisin herätään 6-7 välillä. Ehkä pitäisi olla juomatta sitä teetä ja juoda vain vettä. Varmaan keho tottuukin tähän ajan kanssa.
Mikä näistä katkaisee paaston? Lääkkeet ( verenpaine), crampex magnesium lisä, monivitamiinipore-juoma, b12 vitamiini tabletti, musta kahvi.
Ois kiva jos joku tietäis 👍
Aloittelija 2023 kirjoitti:
Mikä näistä katkaisee paaston? Lääkkeet ( verenpaine), crampex magnesium lisä, monivitamiinipore-juoma, b12 vitamiini tabletti, musta kahvi.
Ois kiva jos joku tietäis 👍
No ainakin magnesiumlisä , monivitamiiniporejuoma ja vitamiinitabletti..Tuosta verenpainelääkkeestä en tiedä? Itse kun en käytä mitään lääkitystä niin en ole tuota selvitellyt. Oma lääkärisi luultavasti osaisi antaa
varman vastauksen. Toisaalta en tiedä miten hyvin lääkärikunta on tähän pätkäpaastoiluun perhetynyt?!
Itse olen noudattanut tätä kolmisen vuotta ja huomannut että ristiriitaisuutta asian tiimoilta löytyy...
Minä otan lääkkeet paastosta huolimatta ajallaan enkä ole edes miettinyt koko asiaa. Lisäravinteet aloitan syömisikkunaan, ellei niitä pidä ottaa tyhjään vatsaan.
Kiitos asiallisista vastauksistanne 🌹 lääkkeet otan lääkärin ohjeistuksen mukaan, tottakai. Noista lisäravinteista annoit hyvän vinkin, kiitos! Tuli huomaamatta pidettyä syönnissä suunniteltua pitempi väli, niin ajattelinkin että olen tyhmyyttäni katkaissut paaston ottamalla noi lisäravinteet. Pitempi paastonaika olisi tullut jos olisin ottanut ne vasta ensimmäisen syönnin yhteydessä. Vahingosta viisastuu.
Itse olen ruoka kerran päivässä dietillä ja todella tehokasta on. Varsinkin jos vähänkin kuntoilee on käytännössä mahdotonta syödä ylikaloreita yhdellä terveellisellä aterialla vaan enemmän on tullut haasteeksi se että saa kaloreita tarpeeksi.
En tiedä onko tämä terveellinen dietti vai ei mutta varmasti terveellisempää laihtua tällätavalla kuin pitää se vatsanympärys joka alkoi lähentelemään viimeisimmillään raskaana olevaa naista.
Panostan tuon yhden aterian terveellisyyteen kyllä kunnolla, tarpeeksi hyviä rasvoja kovaa rasvaa unohtamatta, paljon kasviksia ja täysjyvä pastaa, alkupalaksi 30min ennen päruokaa pieni marja smoothie jne.
Joskus aiemmin kokeilin 7/2 diettiä muokattuna niin että joka toinen päivä söin about normaalisti noin 2200kcal herkkuja vältellen ja vähän kaloreita katsoen ja joka toinen päivä vain noin 1000kcal ilta-aterian ja sekin toimi oikein hyvin.
16/8 dietti ei minulle oikein sovi koska pystyn kyllä helposti syömään vaikka 3500kcal 8 tunnin aikana.
Mulla on huomaamatta lipsahtanut tuohon omad- puolelle koko paasatoilu. En muistanut yksinkertaisesti syödä sen aikaikkuna aikana, niin aattelin että kaippa sitä ei oo sitten tarvettakaan. Mietin että jatkaisin näin, mutta en taatusti yhestä ateriasta saa kaikkea mitä pitäisi. Laitatko joitain esimerkki ateroitasi?
Aloittelija 2023 kirjoitti:
Mulla on huomaamatta lipsahtanut tuohon omad- puolelle koko paasatoilu. En muistanut yksinkertaisesti syödä sen aikaikkuna aikana, niin aattelin että kaippa sitä ei oo sitten tarvettakaan. Mietin että jatkaisin näin, mutta en taatusti yhestä ateriasta saa kaikkea mitä pitäisi. Laitatko joitain esimerkki ateroitasi?
Tässä pari viimeisintä. Päälle otan vielä kalaöljyt ja d vitamiinin.
Alkupala: pieni lasillinen marja smoothieta
Hyvin iso salaatti jossa salaattia, kurkkua, porkkanaraastetta, avokadoa, kikherneitä, cashew pähkinöitä, maissia, täysjyvä makaronia, tomaattia ja päälle vähän oliiviöljyä ja mausteita
Alkupala: pieni lasillinen marja smoothieta
4 munan voissa paistettu munakas jossa paistettua sipulia, kiinankaalia, munakoisoa, kesäkurpitsaa, paprikaa ja sekaan täysjyvä riisiä ja chilikastiketta. Päälle vähän juustoraastetta ja loraus oliiviöljyä. Lautaselle iso ruokalusikallinen raejuustoa.
Varmasti joku ravintoterapeutti löytäisi jotain lisättävää mutta yritän nyt ainakin tuosta rasvasta pitää huolta ja katsoa että on sekä proteiinia, hiilareita ja tarpeeksi eri kasviksia mukana.
Kiitos 🌹 mulla ei kyllä todellakaan täyty varmasti mitkää rasvat eikä protskut ku syön tavallista perus kotiruokaa, peruna ei vaan enää mene yksinkertaisesti alas. Eikä leipä ollenkaan. Lautaselle laitan aina puolet jotain perus salaattia, lisäks kasviksia/vihanneksia ja sit vasta laitan sitä sen päivän ruokaa mitä olen tehnyt koko perheelle. Lorautan salaattiin päälle valkosipuli oliiviöljyä. Esim tänään oli tonnikalalasagne täysjyvä levyillä tehtynä, juustokastike ilman jauhoja ruokakermaan. Lisänä sit salaatti jossa kurkkua, tomaattia, paprikaa, jäävuorisalaattia, tonnikalaa, raejuustoa ja loraus öljyä päälle. Lisäks vettä ja mustaa kahvia pari kuppia. Ei vaan ole nälkä, niin minkäs tekee.
Onko joku onnistunut pätkäpaastoamaan niin, ettei olisi lihonut takaisin, jos palaa normaaliin ruokarytmiin?
Vierailija kirjoitti:
Onko joku onnistunut pätkäpaastoamaan niin, ettei olisi lihonut takaisin, jos palaa normaaliin ruokarytmiin?
Kun laihduttaa ja sen jälkeen palaa entiseen, niin totta kai lihoo takaisin. Oli metodi sitten mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hienoa että pätkäpaasto (pakkosyömisen välttäminen) on otettu hyvin vastaan ja tulokset ovat mahtavia!
Itse olen automaattisesti syönyt tällä menetelmällä, koska se on minulle luonnollinen rytmi. Ylipainoa ei ole koskaan ollutkaan.
Koko ikäni olen kuullut kauhisteluja miten en syö aamiaista tai lounasta. Valittajat usein näitä "pakko syödä 2h välein ettei verensokeri laske" ihmisiä ja moni heistä ylipainoisia.
Minulle suositeltu 5 ateriaa päivässä -rytmi teki sen, että ihan koko ajan oli nälkä. Ja jos yhtään lipsui ruokailuista, tuli pahoinvointia, heikotusta ja kylmä hiki. Painon sillä tavalla sai nousemaan nopeasti.
Kun mikään dieetti ei tuntunut auttavan painoon, päätin kokeilla pätkäpaastoa. Sillä pääsin eroon jatkuvasti nälästä ja pahoinvoinneista ja ja muista oireista. Painokin lähti laskuun.
Parasta tässä on se, että elämän ei tarvitse enää pyöriä syömisen ympärillä.
16:8 paasto on hyvä, ja käytännössä siihen kuuluu 16 olutta ja 8 pakettia makkaraa. Tietysti sitä voi vaihtaa niin, että ottaakin 16 pakettia makkaraa ja 8 olutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä normaalilla ruokarytmillä olet kerran onnistunut lihomaan, niin lihot sillä erittäin todennäköisesti toisenkin kerran. Ei pätkäpaasto tai mikään muukaan ruokavalio vaikuta enää sen jälkeen kun sen on lopettanut. Dieetti vaikuttaa vain sen aikaa kun sitä noudattaa.
Mä elän automaattisesti yleensä 12 - 14 h paastolla,eli skippaan aamupalan (juon kahvin). Tää sopii mulle, ja painon kanssa ei ole ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mihin 'normaaliin ruokarytmiin'? Pätkäpaasto on normaali ruokarytmi. Viisi+ kertaa päivässä puputtaminen on täysin epänormaalia, mainostajien, elintarvikejättien ja lääkeyhtiöiden tuottamaan tarvetta.
Olit sitten lihava tai laiha, pätkäpaasto on terveellinen tapa syödä. Jatka sitä loppuelämäsi, elät pidempään ja terveempänä.
Kannattaa kokeilla ettei söisi illalla 18 jälkeen. Muista kuitenkin, että kaikki me ollaan yksilöitä mikä sopii toiselle ei sovi toiselle jne.
Ketoosiin ja rasvanpolttoon on perseestä siirtyä, aina pääkipeä ja nenä vuotaa ja muutenkin hutera olo.
Suolaa, magneesiumia ja vettä pitää muistaa ottaa.
Tietäjät hoi. Lisäänö pätkäpasto KORTISOLIA?
Olen ollut vuoden 16:8 paastolla enkä ole laihtunut grammaakaan. Urheilen 4-5 krt viikossa ja en syö liikaa, lasken kalorit. Mutta kärsin vaikeasta kroonisesta unettomuudesta jota ei laiteta kuntoon niinkuin joku naiivisti ohjeistaa. Siihen ei auta mikään ja se on jatkunut vuosia. Olen työssäkäyvä eli tavallaan on monta stressiä, työ, unettomuus, urheilu, pätkäpasto.
Voiko kortisoli estää laihtumisen? Mitä tässä enää voisi tehdä että saisi paaston toimimaan? Olisiko 5:2 parempi tilanteessa missä stressin määrää ei oikein saa vähennettyä? Töissä on käytävä joten siellä käydään vaikka olisi uneton. Unta saan 4-5h yössä ja tämä on jatkunut useamman vuoden.
No just joo, mitä "tietämystä" 🙄...