Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2521/2812 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan kuitenkin uskoa lääkäriä mieluummin kuin palstan asiantuntijoita. Syömättä toki pysytn olemaan vaikka vuorokauden, mutta lääkärin mukaan en saanut riittävästi ja tasaisesti energiaa joka tukisi verensokerin pysymistä tasaisena, tämä saa lääkärin mukaan sitten verenpaineenkin heittelemään helposti. Aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja välipala oli hänen ohjeensä, pienehköjä, terveellistä aterioita. Välipala on esim omena, iso porkkana tai banaani.

Ensinnäkin: vaikutat olevan aivan väärässä paikassa. Toisekseen, jos sun verensokeri "heittelee" niin syöt jollakin tavalla väärin. Vika ei ole paastossa.

Vierailija
2522/2812 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Ei putoo paino jos ei samalla jätä sokereita pois, joten sama olla ns normi dieetillä.

Ei ole. Normidieetillä olet jatkuvasti vähällä energialla, mikä johtaa aina ennen pitkää takaisin lihomiseen. Sokerin sijaan voit vetää napasi täyteen mitä tahansa muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2523/2812 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin monta vuotta 5:2- pätkäpaastolla ja alkuun laihduinkin paljon sen avulla. Jossain vaiheessa verenpaine alkoi heittelehtimään lääkityksestä huolimatta (geneettistä perimää verenpaineeseen molemmilta puolen sukua). Lääkäri totesi että olisi vaihdevuosissa parempi viimeistään alkaa syömään säännöllisesti vaikka sokeriarvot olivatkin ihan normaalit. Verensokerin tasaisuus kun vaikuttaa myös verenpaineeseen ja painoonkin. Korkeaa verenpainetta ei välttämättä tunne itse lainkaan.

Kyllä. Tasainen korkea verensokeri nostaa painoa ja johtaa pidemmällä aikavälillä diabetekseen

Kun verensokeri pysyy tasaisena, pysyy virkeinä eikä liho. Se onnistuu parhaiten, kun ei lipsu säännöllisestä ateriarytmistä. Stressi, napostelu ja jopa huono uni sotkevat verensokeria.

Vierailija
2524/2812 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kuukauden Thaimaassa ja siellä rytmi kääntyi itsestään niin, että suurimpana osana päivistä tuli syötyä vain lounas ja päivällinen, kun annoskoot olivat niin isoja, ettei ollut muulloin nälkä. Ennen treeniä söin tosin myös aamupalan. Nyt Suomeen palattuani koitin palata normaaliin 5 ateriaa päivässä rytmiin, ja nälkä on loputon ja närästys alkoi vaivaamaan heti.

Aloin viikko sitten lukemaan tätä ketjua, ja samalla googlettelemaan asiaa. Toissapäivänä päätin aloittaa kokeilun ja palasin takaisin lounas+päivällinen rytmiin. Syön lounaan 10-12 välillä ja päivällisen päivästä riippuen 16-19 välillä, kuitenkin niin, että ruokaikkuna on max. 8h. Kroppa on edelleen tottunut tähän, nälkä ei ole ollut missään vaiheessa, närästys on alkanut helpottamaan ja muutenkin on parempi olo. 

Ensi viikolla jatkuu myös treeni, saa nähdä miten kroppa sopeutuu, kun treenit sijoittuvat 90% paastoajalle, joko aamuun tai iltaan. Painonpudotus ei ole tavoitteena, mutta tuosta närästyksestä haluaisin eroon. Lisäksi mullakin on struuma, jonka kasvu on jo jokin aika sitten pysähtynyt ja tuntuu aavistuksen pienentyneen, ehkä tästä saa apua siihenkin. 

Vierailija
2525/2812 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin monta vuotta 5:2- pätkäpaastolla ja alkuun laihduinkin paljon sen avulla. Jossain vaiheessa verenpaine alkoi heittelehtimään lääkityksestä huolimatta (geneettistä perimää verenpaineeseen molemmilta puolen sukua). Lääkäri totesi että olisi vaihdevuosissa parempi viimeistään alkaa syömään säännöllisesti vaikka sokeriarvot olivatkin ihan normaalit. Verensokerin tasaisuus kun vaikuttaa myös verenpaineeseen ja painoonkin. Korkeaa verenpainetta ei välttämättä tunne itse lainkaan.

Kyllä. Tasainen korkea verensokeri nostaa painoa ja johtaa pidemmällä aikavälillä diabetekseen

Kun verensokeri pysyy tasaisena, pysyy virkeinä eikä liho. Se onnistuu parhaiten, kun ei lipsu säännöllisestä ateriarytmistä. Stressi, napostelu ja jopa huono uni sotkevat verensokeria.

Ihan 100% varmasti lihoo jos veren sokeri on tasaisesti korkealla

Vierailija
2526/2812 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko aikuisiän ollut huono syömään aamulla ja päivällä. Nyt olen puolivahingossa alkanut syömään aika tasaisesti n. klo 17 ja 20. Jos joskus tulee syötyä lounasta, en soimaa siitä itseäni, mutta silloin yleensä syön vain yhden ruoan illalla n. klo 18-19. Nälkää ei ole päivällä ja energiatasot on koko ajan hyvät.

Vierailija
2527/2812 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ruokailut on aamupainotteisia ja klo 18 jälkeen en syö mitään.

Miten menettelette jos onkin joku iltameno? Sehän sitten rikkoo paaston jos tulee syötyä?

Vierailija
2528/2812 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten menettelette jos onkin joku iltameno? Sehän sitten rikkoo paaston jos tulee syötyä?

Jos on tiukkana, niin sitten vaan pitää ylimääräisen syömisen jälkeen sen 16 tunnin paaston. Olen ymmärtänyt, että ei haittaa vaikka välillä syömäikkuna on pitempi, kunhan paasto on aina vähintään sen 16 h. 

Vierailija
2529/2812 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kuukauden Thaimaassa ja siellä rytmi kääntyi itsestään niin, että suurimpana osana päivistä tuli syötyä vain lounas ja päivällinen, kun annoskoot olivat niin isoja, ettei ollut muulloin nälkä. Ennen treeniä söin tosin myös aamupalan. Nyt Suomeen palattuani koitin palata normaaliin 5 ateriaa päivässä rytmiin, ja nälkä on loputon ja närästys alkoi vaivaamaan heti.

Aloin viikko sitten lukemaan tätä ketjua, ja samalla googlettelemaan asiaa. Toissapäivänä päätin aloittaa kokeilun ja palasin takaisin lounas+päivällinen rytmiin. Syön lounaan 10-12 välillä ja päivällisen päivästä riippuen 16-19 välillä, kuitenkin niin, että ruokaikkuna on max. 8h. Kroppa on edelleen tottunut tähän, nälkä ei ole ollut missään vaiheessa, närästys on alkanut helpottamaan ja muutenkin on parempi olo. 

Ensi viikolla jatkuu myös treeni, saa nähdä miten kroppa sopeutuu, kun treenit sijoittuvat 90% paastoajalle, joko aamuun tai iltaan. Painonpudotus ei ole tavoitteena, mutta tuosta närästyksestä haluaisin eroon. Lisäksi mullakin on struuma, jonka kasvu on jo jokin aika sitten pysähtynyt ja tuntuu aavistuksen pienentyneen, ehkä tästä saa apua siihenkin. 

Kun keho tottuu, niin sillä ei ole mitään merkitystä, milloin syö ja milloin treenaa. Kyllä muakin joskus alussa jännitti esim. osallistua koko päivän lajiturnaukseen syömättä, mutta kun keho oppii polttamaan sitä rasvaa niin aivan hyvin vedin kuudet pelit putkeen syömättä mitään koko päivänä.

Mulla myös struuma, jonka vuoksi olin alussa varovainen, koska pelkäsin kilpirauhasen menevän jotenkin sekaisin mutta nyt olen jo 1,5 vuotta harjoittanut tällaista syömistä eikä mitään oireita.

Vierailija
2530/2812 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastossa, ystäväni, on se hyvä puoli, että se alkaa uudelleen jokaisen aterian jälkeen. Sen pituutta voi sitten säädelle omien tarpeiden mukaan. Jos tänään syöt klo 14, voit sen jälkeen paastota vaikka kuukauden. Sama juttu, vaikka söisit klo 20.

2531/2812 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,  vajaa teelusikallinen (leivonta)soodaa lasiin ja vettä täyteen...ei tarvitse juoda koko lasillista, mutta  helpottaa närästys ja äkkiä...ei kannata käyttää mitään apteekin rennietä tv...

Vierailija
2532/2812 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-8 toimii itselleni hyvin ja on energiaa hyvin. Ehkä kilon olen laihtunut, mutta en haluaisi laihtua lisää kun olen jo nyt hoikka. hyvä olo on se juttu.

Vierailija
2533/2812 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoin Lieksalaionen painonnostaja "kuru" opetti sitä mutta lihomaan päädyin.

Vierailija
2534/2812 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieksalainen voimanostaja siitä saarnasi. Opetti aivan väärin ja kansa vaan lihoi.

Vierailija
2535/2812 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei toiminut tämä pätkäpaasto, ainakaan stressaavan ajanjakson kanssa kokeiltuna. Paastoaikana tuli niin kova nälkä, että söin sitten liikaa 8 tunnin "ruokaikkunan" aikana ja paino jopa hieman nousi. Ei merkittävästi, mutta kuitenkin.

Eli ei tuo paasto itsessään auta, pitää olla vielä itsekuria sekä sopivan proteiinipitoiset ruoat ja rajoitetut annoskoot ainakin näin skrodena miehenä. Pätkäpaasto sopinee sellaisille ihmisille ja erityisesti naisille, joilla on tapana napostella herkkuja ja lipitellä viiniä/alkoholijuomia pitkin päivää. Paastoaika katkaisee ja poistaa tuon jatkuvan napostelun tehokkaasti ja siitähän se paino lähteekin helposti laskuun.

Vierailija
2536/2812 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin 16:8 pätkäpaastoa ja mulla hävis unet. Olo oli energinen ja hyvä, mutta oli pakko lopettaa sillä illalla en nukahtanut millään. Taustalla kyllä univaikeuksia muutenkin, ne tuntuivat kasaantuvan paaston aikana.

Vierailija
2537/2812 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia kolmelta kuukaudelta. Paino - 6 kiloa.

Kolesteroli 6,1->4,8

Mieli virkeämpi päivät.

Tyhjällä vatsalla treenit päälle. Eli 18/6 oikeastaan on ajoitus.

Vierailija
2538/2812 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin toissa päivänä 16:8 paaston. Aamut olleet hieman hankalia, kun olen tottunut syömään maitoteen kyljessä esim. sämpylän. Pelkkä musta tee ilman mitään aiheuttaa pientä pahoinvointia. Muutenkin sellainen olo, ettei keho oikein herää ennen syömistä. Illalla ei ole vaikeuksia olla syömättä, mutta unta saa kyllä odotella pitempään. Tietysti tässä vasta toinen aamu menossa, että keho vielä totuttelee.

Olen lukenut tätä ketjua, mutta en löytänyt mistään selkeää vastausta miten lääkkeet vaikuttavat paastoon? Mulla on uniongelmia muutenkin ja tällä hetkellä siihen on triptyl, melatoniini ja magnesium. Nämä on pakko ottaa paaston jo alettua.

Vierailija
2539/2812 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin toissa päivänä 16:8 paaston. Aamut olleet hieman hankalia, kun olen tottunut syömään maitoteen kyljessä esim. sämpylän. Pelkkä musta tee ilman mitään aiheuttaa pientä pahoinvointia. Muutenkin sellainen olo, ettei keho oikein herää ennen syömistä. Illalla ei ole vaikeuksia olla syömättä, mutta unta saa kyllä odotella pitempään. Tietysti tässä vasta toinen aamu menossa, että keho vielä totuttelee.

Olen lukenut tätä ketjua, mutta en löytänyt mistään selkeää vastausta miten lääkkeet vaikuttavat paastoon? Mulla on uniongelmia muutenkin ja tällä hetkellä siihen on triptyl, melatoniini ja magnesium. Nämä on pakko ottaa paaston jo alettua.

Sä voisit kokeilla tuota paastoa niin, että syöt aamulla ja jätät iltasyömiset pois. Tarkoitushan ei kuitenkaan ole voida huonosti.

Vierailija
2540/2812 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö on keskustelussa mukana vasta aloittaneet? Olisi mukava kuulla miten on mennyt aloittamisen jälkeen?

Itsellä tavoitteena saada pois noin 20kg. Aloitin jokunen viikko ensin hiilareiden vähentämisellä, pudotin ne aikalailla mahdollisimman vähiin. En sen kummemmin lisännyt mitään rasvoja tai tehnyt oikeastaan mitään muuta ku en syönyt kasviksia ja salaatteja kummempaa hiilihydraattia. Sillä lähti toki nesteet ja nälkää ei tullut. Päinvastoin syöminen alkoi enemmänkin etomaan ja se ruuan rasvaisuus jotenkin koko ajan ahdisti. Sitten kokeilin oikeastaan vahingossa tätä paastoilua ja huomasin että eihän tuo ole homma eikä mikään, vaan itseasiassa se normaali ruokarytmi jota on hoettu iät ja ajat ( ei syödä ilta kuuden jälkeen). Koskaan en ole ollut ns. aamupala ihminen. Jo teininä jäi aamupala pelkkään kahviin 😂 joten tämä sopii mulle. Eilen ruokaikkuna meni ajattelematta kiinni jo noin klo 14:30 ja tänään heräsin normaalia myöhemmin vasta klo 10:00. Aloitin aamuni kermakahvilla johon lorautin oliiviöljyä. Juuri äsken söin ns.normaali päivän ruuan ( suikalejuureksia, sekavihanneksia, makkarakastiketta lisätyllä psylliumilla ja vähennetyllä jauholla, otin myös perunan joka jäi syömättä, juomana sitruunavesi). Iltapalaksi ois tarkoitus syödä jotain proteiinia sisältävää salaattia, valkosipulioliiviöljyllä.

En tiedä onko mun ruoka oikeanlaista koska en laske mitään makroja tai määriä.

Hiilareiden vähentämisen ja muutaman paastoilun jälkeen on painoa lähtenyt 4-5 kg vajaassa kuukaudessa. Toki aikaan sisältyy alkoholin nauttimista normaalia määrää enemmän, senkin toki valitsin sellaisen jossa hiilarit on 0 ja kaloreita 25/100g.