Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2561/2812 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime kuukausina elänyt paljon OMAD eli yksi ruokailu päivässä tyylillä. Tai 23 h pätkäpaastolla. Paino putoaa itsekseen, kun se yksi ruokailu ei anna riittävästi kaloreja koko päiväksi. Välillä on nälkä, mutta menee aina pois itsekseen. Suurin nälkä tulee siinä kohtaa kun ruokailu lähestyy. Olo on nälkää lukuunottamatta hyvä, oikeastaan parempi kuin 3-4 kertaa päivässä syömällä. Suussa on välillä outo maku ketoosista johtuen.

Vierailija
2562/2812 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että suuri osa ihmisistä on oppinut vääränlaisen syömisen mallit eikä tiedä mikä on terveellinen tai hyvä tapa syödä. Esimerkiksi niin, että moni uskoo vakaasti aamupalan tärkeyteen tai siihen että pitäisi syödä 3+ ateriaa päivässä.

Emme ole kovin erilaisia entisaikojen ihmisistä. Historioitsijat sanoivat, että Rooman valtakunnan aikaan sen kansalaiset söivät kerran päivässä. Eikä se ollut heille mikään laihdutuspaasto kuten meille, vaan yhtä normaali tapa kuin meille 3-4 aterian syönti päivän aikana. Nykyään ihmiset ovat melkein kauhuissaan, jos joku edes ehdottaa että voisi olla normaalia syödä vain yksi ateria päivässä. Itsekin olen ollut nykyaikaisten oppien uhri. Aina sanottiin lapsena, että pitää syödä että jaksaa.

Noh, ensimmäisen kerran parikymppisenä huomasin että jaksoin paremmin, vaikka en ollut syönyt juuri mitään. Ihmettelin sitä ääneen tutuille, mutta kellään ei ollut vastausta. Sittemmin olen kokeillut uudestaan pitkiä syömättömyyden kausia ja samoin tuloksin, ei mitään ongelmaa jaksamisessa ja mieliala on ollut vain parempi. Juoksulenkeillä olen jaksanut käydä kuten ennenkin. Ei mitään negatiivisia oireita näkyvissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2563/2812 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut useita kirjoituksia että unettomuus, stressi ja kohonnut kortisoli taso estää laihtumisen

Vierailija
2564/2812 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittelija 2023 kirjoitti:

Olen lukenut useita kirjoituksia että unettomuus, stressi ja kohonnut kortisoli taso estää laihtumisen

Jep. Ja niitä ei niin vaan korjatakaan. Moni antaa ylimalkaisen ohjeen että hoida se unettomuus! Mutta ei ole helppoa ei. Mulla taustalla lapsuuden väkivalta (jatkuva), joka on muuttanut aivoja ja hermostoa eli olen ylivalpas, ns fight or flight -ylivireä ja säpsähdän joka rasshdusta. Mitään apua ei tähän saa, siis esim terapiaa, koska olen kuitenkin reipas ja työkykyinen.

En tiedä mitä tässä tekisi laihtuakseen kun niin sanoen teen jo kaiken oikein. Liikunnan, kalorirn rajoituksen, pätkäpaston paino ei liikahda grammaakaan. Toisaalta, ei tule lisääkään, mutta vähän masentavaa että joutuu loppuelämän laihduttamaan jotta pysyy edes nykypainossa.

Vierailija
2565/2812 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja niitä ei niin vaan korjatakaan. Moni antaa ylimalkaisen ohjeen että hoida se unettomuus! Mutta ei ole helppoa ei. Mulla taustalla lapsuuden väkivalta (jatkuva), joka on muuttanut aivoja ja hermostoa eli olen ylivalpas, ns fight or flight -ylivireä ja säpsähdän joka rasshdusta. Mitään apua ei tähän saa, siis esim terapiaa, koska olen kuitenkin reipas ja työkykyinen.

En tiedä mitä tässä tekisi laihtuakseen kun niin sanoen teen jo kaiken oikein. Liikunnan, kalorirn rajoituksen, pätkäpaston paino ei liikahda grammaakaan. Toisaalta, ei tule lisääkään, mutta vähän masentavaa että joutuu loppuelämän laihduttamaan jotta pysyy edes nykypainossa.

Oletko kokeillut yli 24h pätkäpaastoa? Esim. 36h tai 48h? Jos sinulla on reilusti ylipainoa niin voit huoletta kokeilla pidennettyä paastoa. Voi olla että sinulla liikaa insuliinia veressä ja sehän itsessään estää laihdutuksen. Toinen mahdollisuus on että kilosi ovat nestettä. Kokemuksesta voin sanoa että silloin mikään laihdutuskeino ei auta. Omista pääsin eroon kun paljastui että olen yliherkkä joillekin ruoka-aineille ja jätin ne pois ruokavaliosta. Parissa kuussa tippui 20kg.

Vierailija
2566/2812 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietäjät hoi. Lisäänö pätkäpasto KORTISOLIA?

Olen ollut vuoden 16:8 paastolla enkä ole laihtunut grammaakaan. Urheilen 4-5 krt viikossa ja en syö liikaa, lasken kalorit. Mutta kärsin vaikeasta kroonisesta unettomuudesta jota ei laiteta kuntoon niinkuin joku naiivisti ohjeistaa. Siihen ei auta mikään ja se on jatkunut vuosia. Olen työssäkäyvä eli tavallaan on monta stressiä, työ, unettomuus, urheilu, pätkäpasto.

Voiko kortisoli estää laihtumisen? Mitä tässä enää voisi tehdä että saisi paaston toimimaan? Olisiko 5:2 parempi tilanteessa missä stressin määrää ei oikein saa vähennettyä? Töissä on käytävä joten siellä käydään vaikka olisi uneton. Unta saan 4-5h yössä ja tämä on jatkunut useamman vuoden.

Tietämättä paljon normaali unitarpeesi on, kuulostaa tuo tuntimäärä omaan korvaan niin vähältä että keskittyisin ihan todella sen kuntoon saamiseen vaikka lääkkeillä tai ottamalla loparit. Kyllä, stressihormonit estävät laihtumisen tehokkaasti ellei mennä ihan minimikaloreille joka sitten taas aiheuttaa muita terveyshaittoja senkin edestä.  

Vierailija
2567/2812 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mene älkääkä KUKAAN kuunnelko Lieksan "kurua" näissä asioissa.

Vierailija
2568/2812 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuoden 16:8 paastolla enkä ole laihtunut grammaakaan. Urheilen 4-5 krt viikossa ja en syö liikaa, lasken kalorit. Mutta kärsin vaikeasta kroonisesta unettomuudesta jota ei laiteta kuntoon niinkuin joku naiivisti ohjeistaa. Siihen ei auta mikään ja se on jatkunut vuosia. Olen työssäkäyvä eli tavallaan on monta stressiä, työ, unettomuus, urheilu, pätkäpasto.

Voiko kortisoli estää laihtumisen? Mitä tässä enää voisi tehdä että saisi paaston toimimaan? Olisiko 5:2 parempi tilanteessa missä stressin määrää ei oikein saa vähennettyä? Töissä on käytävä joten siellä käydään vaikka olisi uneton. Unta saan 4-5h yössä ja tämä on jatkunut useamman vuoden.

Tietämättä paljon normaali unitarpeesi on, kuulostaa tuo tuntimäärä omaan korvaan niin vähältä että keskittyisin ihan todella sen kuntoon saamiseen vaikka lääkkeillä tai ottamalla loparit. Kyllä, stressihormonit estävät laihtumisen tehokkaasti ellei mennä ihan minimikaloreille joka sitten taas aiheuttaa muita terveyshaittoja senkin edestä.  

Sepä se kun sitä ei saa kuntoon.

Välillä aina lääkkeiden avulla yritetty eli otetaan kuukauden parin lääkekokeilu. Ongelma palaa heti takaisin. Ja en voi tai halua lääkkeitä syödä koko elämääni kun niissä selvästi kognitiokyky alentuu (siis on unelias, hidas jne).

En voi ottaa lopareita, olen perheen pääelättäjä.

Yritän vain rentoutua muuten, siis kuuntelen rentoutusäänitteitä jne jos en saa unta.

Vierailija
2569/2812 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus on monesti myös geneettistä. Olin nuorena hyvä nukkuja ja ihmettelin oman äitini ja tätieni kertomuksia unettomuudesta. No, 40 kun tuli täyteen niin sama kohtalo iski minullekin. Heilläkään se ei ole mitenkään prantunut koskaan vaan jatkuu yhtä 70v iässäkin. Aina siihen ei edes ole mitään parannusta.

Vierailija
2570/2812 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortisoli estää insuliinia erittymistä ja nostaa veren sokeria. Pitkäaikaisena ilmiönä tämä aiheuttaa insuliiniresistanssia ja insuliinin määrän kasvua. Tämä taas estää varastorasvojen polttoa ja nostaa taas kortisolia -> noidankehä, jota pätkäpaasto hoitaa alentamalla verensokeria. Tätä kannattaa tukea vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Lisäksi pätkäpaaston hyviä vaikutuksia lisää, se, että suomisjakson viimeinen puolisko varsinkin välttää hiilihydraatteja, jolloin paasto alkaa mahdollisimman alhaiselta insuliinitasolta. Tällöin mm. autophagia alkaa nopeammin.

Unettomuuden ei välttämättä tarvitse tarkoittaa stressiä. Joillekin 5h/yö on ihan riittävä. Jos olet kuitenkin väsynyt, niin voisit kokeilla esimerkiksi 4h meditaatiota. Kun et nukahda, laita pitkä meditaatio-nauhoitus spotifystä soimaan. Makaa silmät kiinni ja anna ajatuksien rauhoittua ohjatusti. Tämä rentouttaa enemmän kuin 4h aktiivista nukkumisen yritystä, varmasti. Tämä saattaa hyvässä lykyssä myös tuoda muutaman univaiheenkin. Ehkä.

Vierailija
2571/2812 |
18.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin IF:n vuoden alussa. Painonnosto tippunut 92kg -> 82 kg. Olen syönyt 6-12 tunnin ikkunassa vaihdellen. Mitään en ole täysin poistanut lautaseltani, mutta olen vähentänyt pastan määrää ja tuoremehuja ja lisännyt kasviksia ja rasvaa. Paastojuomani on vihreä tee. Myös maustamaton mantelimaito ilmeisesti olisi pienissä määrissä ok (huomattavasti pienempi insuliinivaste kuin maidolla tai kauramaidolla), mutta itselle se ei maistunut herkulliselta mustan teen tai kahvin kanssa. Siksi ne jätin pois.

Sushi kerää paljon hetkellisesti nestettä, muuten en ole havainnut isoja ongelmia.

Vierailija
2572/2812 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortisoli estää insuliinia erittymistä ja nostaa veren sokeria. Pitkäaikaisena ilmiönä tämä aiheuttaa insuliiniresistanssia ja insuliinin määrän kasvua. Tämä taas estää varastorasvojen polttoa ja nostaa taas kortisolia -> noidankehä, jota pätkäpaasto hoitaa alentamalla verensokeria. Tätä kannattaa tukea vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Lisäksi pätkäpaaston hyviä vaikutuksia lisää, se, että suomisjakson viimeinen puolisko varsinkin välttää hiilihydraatteja, jolloin paasto alkaa mahdollisimman alhaiselta insuliinitasolta. Tällöin mm. autophagia alkaa nopeammin.

Unettomuuden ei välttämättä tarvitse tarkoittaa stressiä. Joillekin 5h/yö on ihan riittävä. Jos olet kuitenkin väsynyt, niin voisit kokeilla esimerkiksi 4h meditaatiota. Kun et nukahda, laita pitkä meditaatio-nauhoitus spotifystä soimaan. Makaa silmät kiinni ja anna ajatuksien rauhoittua ohjatusti. Tämä rentouttaa enemmän kuin 4h aktiivista nukkumisen yritystä, varmasti. Tämä saattaa hyvässä lykyssä myös tuoda muutaman univaiheenkin. Ehkä.

Minulla ainakin 5h yössä on ihan riittävä...Aina olen ollut huono nukkuja, eikä pätkäpaasto ole vaikuttanut mitenkään. Joskus jopa tuntuu, että hiukan paremmin olen nukkunut kuin nuorempana. (Olen 70v). Joillakin kyllä tuo näläntunne vaikuttaa, jos syövät aamupäiväpainotteisesti. Itse syön iltapäivisin, koska

lopetan paaston klo 13.00.

Vierailija
2573/2812 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle pätkäpaasto on ihan normaalitapa syödä ollut koko aikuisikäni. nyt sille vasta on joku hieno termi heh. mutta siis olen aamuihminen ja syön hyvin aamupainotteisesti, kuuden aikaan iso aamupala ja sit iso lounas joskus 11 aikaan ja kahden aikaan jotain hedelmää esimerkiksi ja sit en enää syö loppupäivänä. niinä päivinä kun syön myöhemmin olo on nukkumaan mennessä tosi tukkonen ja uni häiriintyy, lisäksi huomaan että aamulla ruoka ei maistu samaan aikaan kuin normaalisti eli keho automaattisesti pyrkii siihen noin 16 tuntiin paasto aikaa. lisäksi jos syön useammin jostain erikoisesta syystä niin huomaan että alkaa heti turvottaan , turvotus poistuu kun palaa normaaliin.  en mä tiedä onko tästä syömistyylistä mitään sen kummempia terveyshyötyjä mutta ainakin olo pysyy hyvänä itsellä.

Vierailija
2574/2812 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuuteen liittyen, on varmasti aivan päivänselvää asia, mutta ethän juo kahvia tai energiajuomia pysyäksesi hereillä vaikean yön jälkeen? Itsellä oli parin viikon unettomuus n4h unilla-jakso ja se katkesi kahvin lopetukseen. Mutta varmasti tämä onkin ollut jo testissä kun sanot kokeilleesi kaikkea.

Vierailija
2575/2812 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 10/14 pätkäpaastoversiolla. Tähän on monta syytä. Ensinnäkin minulla on pieni lapsi, joka saa mallia syömiseensä minulta, lisäksi olen normaalipainossa BMI reilu 23, joten laihdutustarve ei ole suuri. Koen kuitenkin tämän tavan syödä todella hyväksi. Turva märehtiminen jää, mutta elämää ei tarvitse muokata liiaksi eikä tunne jäävänsä paitsi. Aamulla syön aamupalan n8 aikaan, syöminen loppuu klo 18 illalla.

Vierailija
2576/2812 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jättäkö tätä ketjua kiitos!

Monelle tärkeä!

Itse vuosia jo pätkäpaastoillut ja hyvät fiilikset

Edelleen!!

Vierailija
2577/2812 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syvämeditaatio olisi ainakin potenttiaalinen pika-apu stressiin! Monilla jo ensimmäinen funtsi tuo melkoisen helpotuksen akuuttiin stressiin, jos transsendoituminen (ajatuksettoman, hypometabolisen, syvää untakin syvemmän lepotilan tavoittaminen) onnistuu. Kelpo funtsisessio on esimerkiksi pari minsaa transsendenssiä noin 20 minuutin aikana. Joillakuilla voi toki vaatia esimerkiksi pari viikkoa säännöllistä reeniä! Kehitys on erittäin yksilöllistä!

Vierailija
2578/2812 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut pätkäpaastolla vuosikaudet se on enemmänkin painon hallintaa, en halua laihtua enkä lihoa

Vierailija
2579/2812 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syvämeditaatio olisi ainakin potenttiaalinen pika-apu stressiin! Monilla jo ensimmäinen funtsi tuo melkoisen helpotuksen akuuttiin stressiin, jos transsendoituminen (ajatuksettoman, hypometabolisen, syvää untakin syvemmän lepotilan tavoittaminen) onnistuu. Kelpo funtsisessio on esimerkiksi pari minsaa transsendenssiä noin 20 minuutin aikana. Joillakuilla voi toki vaatia esimerkiksi pari viikkoa säännöllistä reeniä! Kehitys on erittäin yksilöllistä!

Lisättäköön vielä että ei välttämättä ole hyvä jos ekan session aikana pääsee ns. pohjalle astikka. Kokemus voi olla niin autuaallinen että addiktion vaara on kenties melkoinen. Sen tautta tyyppi alkaa odottaa tuota kokemusta ja se on yksi pahimmista virheistä mitä syvämeditaatioon tulee! Itselläni kesti melko kauan että homma alkoi sujua kunnolla. Siitä on tosin jo noin 45 vuotta joten en kovin tarkkaan enää muista "uran" alkuaikoja.

Vierailija
2580/2812 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 16:8 paastolla ja laskenut kaloritkin, en ole laihtunut 3kk aikana YHTÄÄN. Urheilen päivittän, ja en tasan tarkkaan syö liikaa kun pidän tarkkaa syömispäiväkirjaa.

Ei toimi minulla.

Lopettaisin tän jos vaan keksisin että mikä sitten toimisi. Tavallinen kalorinlaskenta?

Pätkäpaastoa voi tehostaa välttelemällä prosessoituja ruokia ja nopeita hiilareita. Ei tarvitse kuitenkaan pyrkiä saavuttamaan ketoosia, ellei ihan välttämättä halua viedä asiaa niin pitkälle. Sokerit ja muut hötöt nostaa insuliinin tuotantoa, jolloin keho pyrkii varastoimaan energiaa. Vasta kun insuliinin määrä on alhainen, keho pääsee hyödyntämään aiemmin varastoitua energiaa, eli polttamaan rasvaa. Paaston aikana tämä tapahtuu väkisinkin jossain vaiheessa, mutta syömisikkunan aikana kannattaa myös kiinnittää asiaan huomiota. Ruoan laadun lisäksi aterioiden määrällä on myös vaikutusta. Insuliinin taso pysyy kauemmin koholla jos syöt 8h aikana 6 kertaa, kuin jos söisit vain 2-3 kertaa.

Miksei tästä puhuta missään?? Tässä toinen jolla 16:8 ei toimi vaikka hulluna urheilen ja lasken kalorit. Olen kasvissyöjä ja syön paljon maitotuotteita proteiinin takia, ja epäilen että maitotuotteiden maitosokeri/laktoosi tms esä sen että paino ei tipu. Olen koko ajan ollut miinuskaloreilla ja paino ei ole tippunut lainkaan.

”Jännää” että tuttava mies ollut saman ajan samalla 16:8lla ja hän ei urheile ja syö tosi paljon, silti laihtunut 12kg neljässä kuukaudessa. Mä en ole laihtunut lainkaan, vaikka miinuskaloreilla, 30km juoksua viikossa, jumppa. Kaikkien ”fysiikan lakien” mukaan mun pitäisi laihtua niin että ropina käy.

Elimistö ei todellakaan ole kone jossa matematiikka ratkaisee laihtuuko vai ei.

Liikut aivan liikaa = kortisoli koholla, keho ei luovu rasvasta. Pätkäpaaston kanssa pitkäkestoista liikunta vain rasvanpolttosykkeellä (et hengästy) tai HIITiä pari kertaa viikossa.

Jos pätkäpaaston on tarkoitus olla elämäntapa eikä dieetti, niin on kai pystyttävä myös liikkumaan sillä, koska liikunta on osa terveellistä elämäntapaa. Ei 30 km/vk juoksua ja pari jumppaa ole mitenkään poikkeava liikuntamäärä.