Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Muutatteko paastoa kierron mukaan? Naisille ei sovi sama ohje kuin miehille.
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, jotka sijoittavat syömisikkunan aamuun ja alkuiltapäivään? Kokeilen nyt syömistä 6 tunnin aikaikkunassa välillä 7-13 tai 8-14. Syön kolme kertaa kuitu-, kasvis- ja proteiinipitoista, hyviä rasvoja pähkinöistä, avokadosta ja oliiviöljystä. Olen normaalipainoinen (160cm/57kg), mutta ei haittaa, jos muutama kilo tippuisi. Lähinnä kiinnostaa anti-ageing- ja muut terveysvaikutukset. Tutkimusten mukaan aamupainotteinen syöminen ehkäisee insuliiniresistenssiä.
Minulle ei tuo sovi vaan sorrun mässäilemään illalla jos syömisikkuna menee kiinni noin aikaisin..
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, jotka sijoittavat syömisikkunan aamuun ja alkuiltapäivään? Kokeilen nyt syömistä 6 tunnin aikaikkunassa välillä 7-13 tai 8-14. Syön kolme kertaa kuitu-, kasvis- ja proteiinipitoista, hyviä rasvoja pähkinöistä, avokadosta ja oliiviöljystä. Olen normaalipainoinen (160cm/57kg), mutta ei haittaa, jos muutama kilo tippuisi. Lähinnä kiinnostaa anti-ageing- ja muut terveysvaikutukset. Tutkimusten mukaan aamupainotteinen syöminen ehkäisee insuliiniresistenssiä.
Mikäli oikein laskin, nuo luvut antavat BMI:n 22.2. Uusimpien tutkimusten mukaan jo 25 näyttäisi olevan liian alhainen terveyden kannalta eli niin hoikat kuolevat nuorempina kuin vähän tukevammat. Eivätkös esim. bikini fitnessin harrastajat vanhene ennen aikojaan?
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi ehkäistään sopivalla ravinnolla, ei aamu- tai muukaan painotteisella syömisellä. Pätkäpaaston syömisikkunan voi valita oman mieltymysten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukkua?
Tuli neljän tunnin jälkeen aivan hirveä nälkä... ja lopetin koko paaston.
Hei paastoilevat naiset! Viikko ennen kuukautisia kannattaa lisätä syömismäärää ja hiilareita. Silloin ei tarvitse paastota. Usein naiset huomaavatkin ennen menkkoja hirveitä syömishimoja maheanhimoa. Ei kannata taistella sitä vastaa, vaan elää sen kanssa. Makeanhimo tulee siitä, että kierron lopulla tarvitaan progesteronihormonia ja sen tuottamiseen tarvitaan korkeampaa verensokeria.
Syökää luonnollisia hiilareita kuten hedelmiä ja hunajaa, ei mitään teollista mättöä.
Vierailija kirjoitti:
Ton mindy pelzin videoita kannattaa katsoa. On tosi hyvää oppia kuukautiskierrostakin samalla. Jotain mitä koulussa ei opeteta.
Syömisikkunaa kannattaisi hilata aamuun. Vaikeaa, tiedän. En ole siihen itsekään pystynyt.
Syy on siinä, että aamulla kun herää, niin verensokeri nousee joka tapauksessa kortisolin vaikutuksesta. Se piikki olisi hyvä hyödyntää ja syödä samalla, niin insuliinit olisivat pidemmän pätkän alhaalla. Kun niiden ei tarvitse nousta uudelleen illalla pelkän syömisen takia. Sen takia rasvanpoltolle jäisi enemmän aikaa.
Harjoittelu tekee mestarin varmaan tuossakin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli neljän tunnin jälkeen aivan hirveä nälkä... ja lopetin koko paaston.
Ihminen, joka ei pysty olemaan hereillä ollessaan muutamaa tuntia syömättä on pilannut metaboliansa ja silloin pitäisi ehdottomasti harjoitella paastoa. Muuten krooniset sairaudet iskee ennemmin tai myöhemmin.
Mä olen oppinut tykkäämään nälästä taas. Aiemmin mussutin menemään pitkin päivää ja en juuri koskaan tuntenut nälkää. Nyt maha ihan murisee joskus, ihan kuin lapsena ja silloin on ihana syödä.
Onko muilla käynyt näin, että syömisikkunan keskellä ei tee mieli syödä mitään eikä tunnu nälkä? Saatan monesti mennä aamiaisen voimin iltapäivään. Ennen en pystynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukkua?
Tuon Mindyn ääni on niin hirveä, ettei voi kuunnella. Muutoinkin kaikkea muuta kuin vakuuttava: huutaa ja huitoo käsillään, ei pysty katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla käynyt näin, että syömisikkunan keskellä ei tee mieli syödä mitään eikä tunnu nälkä? Saatan monesti mennä aamiaisen voimin iltapäivään. Ennen en pystynyt.
Poltat rasvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poltat rasvaa?
Onko varmaa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei toiminut tämä pätkäpaasto, ainakaan stressaavan ajanjakson kanssa kokeiltuna. Paastoaikana tuli niin kova nälkä, että söin sitten liikaa 8 tunnin "ruokaikkunan" aikana ja paino jopa hieman nousi. Ei merkittävästi, mutta kuitenkin.
Eli ei tuo paasto itsessään auta, pitää olla vielä itsekuria sekä sopivan proteiinipitoiset ruoat ja rajoitetut annoskoot ainakin näin skrodena miehenä. Pätkäpaasto sopinee sellaisille ihmisille ja erityisesti naisille, joilla on tapana napostella herkkuja ja lipitellä viiniä/alkoholijuomia pitkin päivää. Paastoaika katkaisee ja poistaa tuon jatkuvan napostelun tehokkaasti ja siitähän se paino lähteekin helposti laskuun.
No mä en naisena (joka on ilmeisesti synonyymi tyhmälle välipalalaiduntajalle) tykkää mistään viinin lipittelyistä, mutta sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja haluan syödä ekan ruoan vasta kun tyroksiini on vaikuttanut.
En myöskään voi sietää turvonnutta oloa tai kiireessä syömistä, mieluummin syön päivän isoimman aterian illalla rauhassa. Mulla on niin pirun monta asiaa pielessä kehossani, että ei ole varaa joustaa rytmistä ja ruokavaliosta.
Jos lopettaa syömisen klo 18 mennessä, voi syödä tyroksiinin nukkumaan käydessä. Aamulla helppoa.