Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi uniapnea on jonkinlainen tabu Suomessa? Minäkin sain uniapneadiagnoosin ja odotan nyt cpap-laitetta. Tosi moni tuttavakin on lihottanut itsensä uniapneapotilaaksi. Entä sinä?

Naama sinisenä
11.09.2023 |

Minäkin olin sitä mieltä, että ei minulla mitään uniapneaa todellakaan ole. Mutta kun uskallan myöntää itselleni, että olen ylipainoinen, kärsin väsymyksestä ja himoan makeaa, uskallan myöntää että olen lihottanut itseni uniapneapotilaaksi. Uniapneatutkimus todisti sen.

Oli järkyttävää kuulla miten suuren osan yöstä olin hengittämättä ja aivoni kärsivät happipulaa. Ihmekös väsyttää ja tekee mieli makeaa. Sydän on hajoamaisillaan ja heräilen tietämättäni, koska tukehdun vähän väliä nukkuessani.

Nyt odotan sitä laitetta. Ainakin tuttavat ovat nuorentuneet kuin parikymppisiksi saatuaan taas hapen kulkemaan. Makean nälkä ja väsymys on kadonnut kaikilta ja tosi moni on laihtunut sen jälkeen.

Onko sinulla mahdollisesti uniapnea? Itse sitä ei voi poissulkea vaan pitää tehdä tutkimus. Kaikki tutkitut ylipainoiset tuttavani ovat saaneet uniapneadiagnoosin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta

Vierailija
2/21 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on uniapnea ja en ole lihava tai koskaan ollutkaan. 155cm ja 46kg. Toivottavasti saat laitteen pian, se avasi silmät kyllä minultakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies oli hoikka kun hänellä todettiin uniapnea aivoinfarktin jälkeen.

Vierailija
4/21 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien joilla on sopivia oireita kannattaa tutkituttaa. Minulla ei ole ja yritän pudottaa painoa. Miehellä on molemmat mutta laite ei painoon vaikuta vaikka muuten parantaa virkeyttä.

Vierailija
5/21 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduta

On helppo käskeä laihduttamaan, mutta moni uniapneaa sairastava ei todellakaan pysty laihduttamaan. Hyvä jos selviää normaalista arjesta. On helpompi laihduttaa sitten, kun on saanut hoidon toimimaan. Tosin uniapnea saattaa johtua myös rakenteellisesta viasta, eikä laihduttaminen silloin auta.

Pitää muistaa, että itse cpap-hoito ei laihduta, mutta virkeänä on paljon helpompi huolehtia terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnasta.

Vierailija
6/21 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on uniapnea. Olen varma, että olen sairastanut sitä lapsesta saakka, sen verran samoja oireita oli jo silloinkin. Cpap-laite on kyllä hyvä, elämä muuttui täysin.

Vierailija
7/21 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni on ihan normaalipainoinen ja kärsii uniapneasta, ei kuulemma ole millään tavalla ylipainoisten ongelma,vaan iän mukanaan tuoma asia.

Vierailija
8/21 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni on ihan normaalipainoinen ja kärsii uniapneasta, ei kuulemma ole millään tavalla ylipainoisten ongelma,vaan iän mukanaan tuoma asia.

Sama meillä, kuuskymppisellä hoikalla miehelläni todettiin uniapnea.

Vierailija
9/21 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on uniapnea ja en ole lihava tai koskaan ollutkaan. 155cm ja 46kg. Toivottavasti saat laitteen pian, se avasi silmät kyllä minultakin.

Sairastuin 52 kiloisena

Vierailija
10/21 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien joilla on sopivia oireita kannattaa tutkituttaa. Minulla ei ole ja yritän pudottaa painoa. Miehellä on molemmat mutta laite ei painoon vaikuta vaikka muuten parantaa virkeyttä.

No ei tietenkään vaikuta painoon:) Luulitko todella niin?

Vierailija
11/21 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me veronmaksavat maksamme uniapnealaitteet.

Vierailija
12/21 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduta

On helppo käskeä laihduttamaan, mutta moni uniapneaa sairastava ei todellakaan pysty laihduttamaan. Hyvä jos selviää normaalista arjesta. On helpompi laihduttaa sitten, kun on saanut hoidon toimimaan. Tosin uniapnea saattaa johtua myös rakenteellisesta viasta, eikä laihduttaminen silloin auta.

Pitää muistaa, että itse cpap-hoito ei laihduta, mutta virkeänä on paljon helpompi huolehtia terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnasta.

Sain cpap laitteen mutta muuta apua en laihduttamiseen ole saanut. Kysyin voisinko saada laihdutuslääkkeitä mutta niitä ei suostuttu kirjoittamaan. 

Vierailija
13/21 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me veronmaksavat maksamme uniapnealaitteet.

Muuta Dubaihin ja Yhdysvaltoihin, siellä ei tarvi maksella toisten uniapnealaitteita

Vierailija
14/21 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduta

NO miten jaksaa pitää itsensä lihavana sitte? ei se paino itsestään tule. Rankempaa syöminen kuin syömättä oleminen.

Vierailija
15/21 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain diagnoosin kun painoin 52kg. Kesti tosin melkein 20v ennenkuin sain oikeanlaisen maskin. 

Huonot unet ei paljoa parantuneet mutta yölliset tukehtumiskohtaukset helpotti ja kuorsaus loppui. Eikä käyttö ole vaikuttanut painoonkaan

Vierailija
16/21 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska normaalipainoiset eivät tarvitse mitään koneita. Tiputa painoa. Herkut pois.

Vierailija
17/21 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että tämä pakkomielle tyyppi on pelottava. Uskoisin, että sinun kynästä lähtee iso osa sairaista provoista. Eikä sinun elämässä ole mitään muuta sisältöä, kun kokea ylemmyyttä vauvapalstalla. Aivan oikeasti ei tuo enää voi olla normaalia. 

Vierailija
18/21 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla cpap uniapneaan, BMI 21. 

N32

Vierailija
19/21 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia ton provoilut. Täysin kuutamolla koko tyyppi. 

Vierailija
20/21 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea johtuu nielun rakenteellisesta ahtaudesta. 2/3 johtuu ylipainosta (läskit painaa hengitysteitä), suuri osa kuitenkin kärsii tuista myös ilman ylipainoa.