Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2825)

Vierailija
2821/2825 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on toiminut 20 vuotta.

Vierailija
2822/2825 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan tehnyt 36h paastoja? Vissiin se viimeinen 8h on helpoin.

Itsellä on kokemusta muutaman vuoden takaa parin vuoden ajalta 16/8 pätkäpaastosta ja muutaman kerran 24h. 16/8 en oikein osannut edes nähdä paastona loppuajasta, se oli enemmänkin vaan tapa.  Nyt ajattelin koittaa 36h paastoa. Olisiko kerran viikossa vai kerran kahdessa viikossa hyvä aloitus? Otatteko suolaa tuon paaston aikana7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2823/2825 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmisen viikkoa nyt pätkäpaastonnut. Vielä ei merkittäviä laihtumis tuloksia havaittavissa, tämä kun on tämmöistä hakemista ja harjoittelua näin aluksi ja alussa olenkin, joten kärsivällisyyttä vaatii. Mutta olen toiveikas. Minulle ei sovi tuo neljän tunnin välein syöminen mitä tuputetaan joka paikassa, kokeilin mukautua siihen, mutta ei, omaa kehoaan on kuunneltava. Minäkin kuulun niihin jotka tekivät paastoamista luonnostaan jo nuorena, aamupalat on aina tökkineet. Sitäpaitsi olen aina ihmetellyt ylipainoisia neuvojia aamiaisen tärkeydestä. 

En tiedä kokeeko muut tätä samaa tunnetta, että paaston aikana pikku nälkä tuntuu jossain määrin jopa nautinnolliselta. Aivan kuin jokin hyvänolon hormoni aktivoituisi.. Ja ruokaikkunan auettua syöminenkin tuntuu eritavalla hyvältä, kun sitä luulisi että paaston jälkeen olisi vaarana ahmia kaksin käsin, vaan nyt siitäkin nauttii aivan toisella tavalla.. Ruokaillessa keskityn rauhalliseen syömiseen. Sitä huomaa ja ihmettelee nykyään että mikä ihmeen kiire on aina ollut olevinaan ruoan ääressä..?? Äkkiä vaan lautanen tyhjäksi ja menoksi... Ruoan merkitys saa aivan uusia ulottuvuuksia kun ajattelen ruokailuhetkeä paaston jälkeen asiana johon haluaa panostaa ja keskittyä. Kuulostaa ehkä vähän filosofiselta, mutta ruoka tuntuu arvokkaammalta kuin ennen. No mutta, eiköhän nämä ole ihan positiivisia huomioita, että arvostus ruokaa kohtaan kasvaa. Voiko nähdä asian niin että pätkäpaasto kehittää henkistäkin arvomaailmaa..? 

Vierailija
2824/2825 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskato hiipii kavalasti. Lihastensa kunnon, voimatasot ja kestävyyden tarkkaan tietävä treenaaja tai raskaan työn raataja sen huomaa, mutta pelkkää vaakaa tuijottava laihduttaja paastoilija ei niinkään. 

Vierailija
2825/2825 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostoon ketju.

Onko täällä ketään joka tekisi myös yli 24h paastoja? Kokemuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme