Help, ystävä haluaa tunkea kaveri- ja tuttavaporukoihin rytinällä!
Minulla on ollut hyvä ystävä parin vuoden ajan. Pidän hänestä ja meillä on ollut tapana tavata 1-2 kertaa viikossa, aika usein siis. Kaksi lastamme ovat ikätovereita ja tulevat hyvin toimeen keskenään. Kerromme toisillemme tavatessamme kaikki kuulumiset ja tekemiset (keitä tavattu, missä käyty jne). Siis ihan molemmin puolin eikä mitenkään kehuskelevaan sävyyn.
Ongelmaksi on kuitenkin tullut se, että ystävä haluaa että järjestän yhteisiä tapaamisia kaikkien ihmisten kanssa jotka mainitsen. En ikinä ehdota itse vastaavaa, vaikka samalla mitalla kertoilee kavereistaan ja tekemisistään.
Pahin oli kun lapseni luokalle tuli lapsi, jonka perheessä on saman rotuinen (harvinainen) koira kuin ystävälläni ja on lisäksi kotoisin samasta kaupungista kuin kaverini. En tunne lapsen äitiä kuitenkaan pintapuolista tuttavuutta paremmin, mutta ystäväni halusi heti että annan edes hänen numeronsa naiselle, koska heillä on niin paljon yhteistä. Ystäväni tietää koirasta harrastusporukan kautta, joten ihmettelen miksi ei sitä kautta yritä tavata..
Kieltäydyin, koska minusta se saisi minutkin outoon valoon, koska en itsekään tunne naista. Nainen ei toki ole ainoa, jonka haluaa tavata vaan niitä on tällä hetkellä kaksi lisää.
Hän on muuten todella mukava ihminen, mutta herkkä ja riitantuu helposti. Haluan pitää hänet erillisenä ystävänä, koska pelkään sitäkin, että hän aiheuttaisi sekaannusta.
Hän on vasta viime aikoina alkanut käyttäytyä tuolla tavalla, enkä oikeasti tajua miksi ei ymmärrä kun olen sanonut, että yritäpä itse tutustua ja vaihtaa numeroa kun meillä on tuparit jne.. Se ei siis haittaisi minua, mutta en halua olla mitenkään osallinen noiden ystävyyssuhteiden syntymiseen. Ahdistaa koko tilanne. Tekee jo mieli repiä tukka päästä kun hän mainitsee, että "sun pitäisi järjestää tapaaminen, kuulostaa todella hauskalta tekemiseltä/ihmiseltä"..
Kommentit (184)
Tämä keskustelu on suomalaisin ikinä :'D siis mitä! Ongelmana on että kaveri haluaa tutustua ap:n muihin kavereihin, mutta tämäpä ei ap:lle passaakaan, syynä mutta koska sipuli, sellaista nyt vaan ei tehdä ja miten kehtaakaan edes odottaa että haluaisit hänen tapaavan muita elämääsi kuuluvia ihmisiä?? Kaveri on vieläpä tosi läheinen ja hyvä, mutta kuitenkin ihan tosi outo ja epäilyttävä, ei yhtään sellainen mitä esitellään muille kavereille? Vai mitä tässä nyt oikein tapahtuu?? Onneksi et ap ole minun kaverini, vaikuttaa aika karsealta lajilta tuo sinun ystävyytesi. Siihen tuntuu liittyvän nimittäin aika paljon paheksuntaa ja halveksuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedoksi: Se kateus ei näy narsistin naamasta mitenkään. Vuosien saatossa alat tajuamaan narsistia, aluksi sitä pimeää käytöstä on mahdoton huomata, koska osaavat olla myös hurmaavia. Manipulointiahan tuo on , ap, älä ole sinisilmäinen. Hän vain yksinkertaisesti haluaa sen, mitä sinulla on. Ja arvaa vaan, mistä hän puhuisi näiden uusien tuttavuuksien kanssa: No sinusta tietenkin! (eikä hyvää tosiaankaan).
Nämä narsistijutut alkavat mennä hieman yli. Itselläni on oikeasti ollut narsistinen ystävä ja sitä ei kyllä ap:n kertomuksen mukaan voi päätellä. Ap:han sanoi ystävän olevan muuten hyvä ystävä. Jos narsismisyytöksiin lähdetään niin yhtä hyvin ap voi olla narsisti, joka haluaa eristää ystävänsä.
Ap:n ystävä on selvästi kateellinen. Narsisti on sairaalloisen kateellinen toisen ihmisen onnesta ja ilosta, ei voi sietää sitä. Todennäköisesti ap;n ystävä haluaa torpedoida nämä ap:n ystäväsuhteet, ja tietenkin tämäkin on vain arvaus, mutta aikuinen tasapainoinen ihminen ei toimi noin. Ja miksi ihmeessä ap kertoo tälle ihmiselle kenen kanssa käy kahvilla ja ketä tapaa? Tosi outo ystävyys....Vähän niin kuin sisarukset jotka kadehtivat toisiaan ja haluavat jakaa kaiken keskenään.
Ymmärrän tuon koirajutun siltä osin, että minullakin on ollut harvinaista rotua oleva koira. Mutta nämä kaksi OVAT JO samassa koiraharrastusporukassa. En ymmärrä, miksi tuon harrastusporukan ulkopuolisen ihmisen pitäisi välittää puhelinnumero toiselta toiselle, kun tämä kaveri voi antaa sen itse ihan suoraankin. Vähän sama kuin jos haluaisin mennä työkaverini kanssa lounaalle ja pyytäisin työterveyslääkäriä kertomaan sen työkaverilleni.
Kyllä mä johonkin illanistujaisiin ottaisin tuon yksinäisen mukaan mutta saisi kyllä itse luoda bileissä niitä kontakteja. Kenenkään puolesta ja varsinkaan ilman lupaa en muiden puhelinnumeroita jakelisi.
En ymmärrä tuota porukasta pois jättämistäkään. Jos ei kemiat kohtaa, ymmärtänee jäädä pois jatkossa itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedoksi: Se kateus ei näy narsistin naamasta mitenkään. Vuosien saatossa alat tajuamaan narsistia, aluksi sitä pimeää käytöstä on mahdoton huomata, koska osaavat olla myös hurmaavia. Manipulointiahan tuo on , ap, älä ole sinisilmäinen. Hän vain yksinkertaisesti haluaa sen, mitä sinulla on. Ja arvaa vaan, mistä hän puhuisi näiden uusien tuttavuuksien kanssa: No sinusta tietenkin! (eikä hyvää tosiaankaan).
Nämä narsistijutut alkavat mennä hieman yli. Itselläni on oikeasti ollut narsistinen ystävä ja sitä ei kyllä ap:n kertomuksen mukaan voi päätellä. Ap:han sanoi ystävän olevan muuten hyvä ystävä. Jos narsismisyytöksiin lähdetään niin yhtä hyvin ap voi olla narsisti, joka haluaa eristää ystävänsä.
Ap:n ystävä on selvästi kateellinen. Narsisti on sairaalloisen kateellinen toisen ihmisen onnesta ja ilosta, ei voi sietää sitä. Todennäköisesti ap;n ystävä haluaa torpedoida nämä ap:n ystäväsuhteet, ja tietenkin tämäkin on vain arvaus, mutta aikuinen tasapainoinen ihminen ei toimi noin. Ja miksi ihmeessä ap kertoo tälle ihmiselle kenen kanssa käy kahvilla ja ketä tapaa? Tosi outo ystävyys....Vähän niin kuin sisarukset jotka kadehtivat toisiaan ja haluavat jakaa kaiken keskenään.
Hahahha. Ap:n kaveri haluaa tutustua uusiin ihmisiin. Niin tämä tarkoittaa vähintään sitä, että tämä on tasapainoton ja epänormaali. Ehkäpä jopa sairaalloisen kateellinen ja narsisti. ;-D
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon koirajutun siltä osin, että minullakin on ollut harvinaista rotua oleva koira. Mutta nämä kaksi OVAT JO samassa koiraharrastusporukassa. En ymmärrä, miksi tuon harrastusporukan ulkopuolisen ihmisen pitäisi välittää puhelinnumero toiselta toiselle, kun tämä kaveri voi antaa sen itse ihan suoraankin. Vähän sama kuin jos haluaisin mennä työkaverini kanssa lounaalle ja pyytäisin työterveyslääkäriä kertomaan sen työkaverilleni.
Olen jotenkin ajatellut että kyse on vastuusta. Minulla olisi vastuu järjestäjänä organisoinnista ja viihtysyydestä. Jos tuttu ei pitäisi ystävästäni, se tuottaisi vähemmän häpeää koska "hän vain tuli kun pyydettiin".
Ap
Ap
Onko tällä ihmisellä satoja Facebook-kavereita? Joukossa julkkiksia, jotka eivät kuitenkaan ole hänen sukulaisiaan, työkavereitaan, opiskelukavereitaan eikä lapsuudenystäviään? Jos on, kyse voi olla ihmistyypistä, jolla on vain kova tarve kerätä kavereita. Mikään määrä ei näille riitä vaan koko ajan pitää saada lisää ja lisää.
Vaikuttaa rasittavalta ripustautujalta, joka alkaa vaatia liikoja. Pistä ystävyys hetkeksi tauolle.
Prototyyppi kirjoitti:
Kyllä mä johonkin illanistujaisiin ottaisin tuon yksinäisen mukaan mutta saisi kyllä itse luoda bileissä niitä kontakteja. Kenenkään puolesta ja varsinkaan ilman lupaa en muiden puhelinnumeroita jakelisi.
En ymmärrä tuota porukasta pois jättämistäkään. Jos ei kemiat kohtaa, ymmärtänee jäädä pois jatkossa itsekin.
1. aina kutsutaan juhliin.
2. Lisäksi haluaa mukaan kahdenkeskisiin kaveritapaamisiin, en halua. Ei ole ulkopuolelle jättämistä kun tapaan häntä jo nyt 1-2 krt viikossa.
3. Ei ole yksinäinen ja harrastuksiakin on hitosti.
Ap
Ei ole sinun päätettävissäsi "kohtaavatko persoonat" vaiko eivät.Et ole varmasti mikään asiantuntija joka voi puhtaana faktana päättää ketkä eivät tule toimeen.Ja sinun hyötysi? Pitääkö sinun päästä hyötymään kaikesta? Katso peiliin ja mieti rehellisesti missä mättää. Ei,en ole ystäväsi kaltainen ihminen vaan todella hitaasti lämpiävä sosiaalisesti.Siltu ymmärrän muiden erilaista tapaa toimia,toisin kuin sinä.
Huvittunut kirjoitti:
Tämä keskustelu on suomalaisin ikinä :'D siis mitä! Ongelmana on että kaveri haluaa tutustua ap:n muihin kavereihin, mutta tämäpä ei ap:lle passaakaan, syynä mutta koska sipuli, sellaista nyt vaan ei tehdä ja miten kehtaakaan edes odottaa että haluaisit hänen tapaavan muita elämääsi kuuluvia ihmisiä?? Kaveri on vieläpä tosi läheinen ja hyvä, mutta kuitenkin ihan tosi outo ja epäilyttävä, ei yhtään sellainen mitä esitellään muille kavereille? Vai mitä tässä nyt oikein tapahtuu?? Onneksi et ap ole minun kaverini, vaikuttaa aika karsealta lajilta tuo sinun ystävyytesi. Siihen tuntuu liittyvän nimittäin aika paljon paheksuntaa ja halveksuntaa.
Eihän tässä ole siitä kysymys etteikö ap esittelisi kavereitaan toisilleen. Mutta kyllä minusta on aika outoa ryhtyä järjestämään mitään aikuisten kaveriterffejä erikseen varta vasten. Luonnollisestihan tutustuminen tapahtuu juuri jossain syntymäpäivillä tai muilla kutsuilla. Itse en ainakaan halua että ystäväni jakelee minun puhelinnumeroani ihmisille, joita en ole edes koskaan tavannut. Tuossa on myös sekin, että jos ap kysyy ystävältään, että saako hän antaa numeronsa jollekin henkilölle, niin tuskin ystävä kehtaa kieltäytyä, vaikka ei haluaisikaan numeroaan jaeltavan. Varsinkin jos on todennäköistä että hän törmää tähän henkilöön ap:n syntymäpäivillä. Olisi aika kiusallista. Joko tämä tutustumisen kärkkyjä on sosiaalisesti tosi kömpelö, tai sitten hänellä on jokin erikoinen motiivi. Ja vaikka narsistikortin joku jo heitti ja toinen tyrmäsi, niin en kokonaan poissulkisi sitäkään. Joka tapauksessa erikoinen persoona kyseessä. Kannattaa ap kuunnella omaa vaistoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinun päätettävissäsi "kohtaavatko persoonat" vaiko eivät.Et ole varmasti mikään asiantuntija joka voi puhtaana faktana päättää ketkä eivät tule toimeen.Ja sinun hyötysi? Pitääkö sinun päästä hyötymään kaikesta? Katso peiliin ja mieti rehellisesti missä mättää. Ei,en ole ystäväsi kaltainen ihminen vaan todella hitaasti lämpiävä sosiaalisesti.Siltu ymmärrän muiden erilaista tapaa toimia,toisin kuin sinä.
Ok, ymmärrän, mutta pitääkö työssäkäyvän 2 lapsen äidin väkisin organisoida kaveritapaamisia aikuiselle ystävälle, jos koen ne itse stressaaviksi? Mielestäni olisi minulta tyhmää järjestää. Sori mutta venyn ja stressaan kyllä lasteni ja mieheni vuoksi, en ystäväni.
Ap
Puhelinnumerojutun moni on ymmärtänyt väärin. Kaveri kuuli paikkakunnalle saapuneen koiranomistajan, jota ei ollut ikinä nähnyt. Pyysi minua antamaan tuolle naiselle, jota en tunne, oman numeronsa, jotta nainen voisi soittaa ystävälleni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
2. Lisäksi haluaa mukaan kahdenkeskisiin kaveritapaamisiin, en halua. Ei ole ulkopuolelle jättämistä kun tapaan häntä jo nyt 1-2 krt viikossa.
3. Ei ole yksinäinen ja harrastuksiakin on hitosti.Ap
Minähän sanoin että ystäväsi on kateellinen. Miksi et kommentoi siihen mitään? Kohta 2. Ei todellakaan normaalia,- miksi hän haluaa kahdenkeskisiin kaveritapaamisiin? No siksi koska hän haluaa olla sinä, tai hän haluaa että hänellä on samat ystävät kuin sinulle. Tai hän haluaa tietää kaiken mistä keskustelette. Omistushaluinen sinusta. Vielä kerran: Ei normaalia.
Ymmärtäisin tämän ystävän motiivit, jos hän on itse ujo ja yksinäinen. Silloin mielestäni hieman ilkeääkin, jos et voi häntä kutsua mukaan.
Mutta ei sun tehtävänä ole mitään erillisiä tapaamisia järjestää. Miksi hän kuvittelee, että sinun ystävät automaattisesti haluaisi tavata hänet?
Ymmärtäisin vielä sen, että hän olisi tavannut jonkun näistä ystävistä ja tykästynyt niin, että haluaisi jatkossakin viettää silloin tällöin aikaa yhdessä.
Mutta nyt kuulostaa siltä, että hän haluaa viettää aikaa kavereidesi kanssa vain siksi, koska ne ovat kavereitasi?
Voisin pyytää hänet johonkin kahvitteluhetkeen mukaan, jotta hänen jankutus loppuisi. Mutta se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittunut kirjoitti:
Eihän tässä ole siitä kysymys etteikö ap esittelisi kavereitaan toisilleen. Mutta kyllä minusta on aika outoa ryhtyä järjestämään mitään aikuisten kaveriterffejä erikseen varta vasten. Luonnollisestihan tutustuminen tapahtuu juuri jossain syntymäpäivillä tai muilla kutsuilla. Itse en ainakaan halua että ystäväni jakelee minun puhelinnumeroani ihmisille, joita en ole edes koskaan tavannut. Tuossa on myös sekin, että jos ap kysyy ystävältään, että saako hän antaa numeronsa jollekin henkilölle, niin tuskin ystävä kehtaa kieltäytyä, vaikka ei haluaisikaan numeroaan jaeltavan. Varsinkin jos on todennäköistä että hän törmää tähän henkilöön ap:n syntymäpäivillä. Olisi aika kiusallista. Joko tämä tutustumisen kärkkyjä on sosiaalisesti tosi kömpelö, tai sitten hänellä on jokin erikoinen motiivi. Ja vaikka narsistikortin joku jo heitti ja toinen tyrmäsi, niin en kokonaan poissulkisi sitäkään. Joka tapauksessa erikoinen persoona kyseessä. Kannattaa ap kuunnella omaa vaistoa.
Siis piti olla "antaa tämän numeron" ..
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
3. Ei ole yksinäinen ja harrastuksiakin on hitosti.Ap
Huonosti luin aloituksen, anteeksi.
Eipä tuossa sitten mitään ole tehtävissä, jos tuo ystävä ei itse kykene noissa juhlissa kontakteja luomaan.
Mielestäni olet tehnyt ihan tarpeeksi, jos on jo juhliin päässyt mukaan. Loppu on kiinni ystävästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, ymmärrän, mutta pitääkö työssäkäyvän 2 lapsen äidin väkisin organisoida kaveritapaamisia aikuiselle ystävälle, jos koen ne itse stressaaviksi? Mielestäni olisi minulta tyhmää järjestää. Sori mutta venyn ja stressaan kyllä lasteni ja mieheni vuoksi, en ystäväni.
Ap
Ei tietenkään pidä. Miksi ajattelet että pitäisi?Miksi edes kyselet sitä? Sitä paitsi menetät itse kasvosi, jos jakelet tuttujesi numeroita tuntemattomalle. Minä ainakin suuttuisin. Järki käteen nyt.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin muutettu paikkakunnalle, jossa en tuntenut ketään. Töissä ja lapsen kautta tutustuin mukaviin ihmisiin, mutta heillä oli omat kaveripiirit jo vuosien takaa, eikä heille tullut mieleen kutsua minua minnekään, että olisin tutustunut uusiin ihmisiin tuolla paikkakunnalla. Suomalaisilla ei taida olla tapana ajatella, että jotakuta jolla on vain vähän tuttuja, voisi sillä tavalla vähän jelppiä. On tietenkin kunkin oma asia sitten olla itse tutustumisen arvoinen.
En osaa itse järjestää kutsuja, muuten tekisin sitä enemmän. En ole yhtään luonteva enkä kotonani emäntänä, kodin ja tarjottavat kyllä järjestän mielelläni, mutta en esim osaa leipoa.
Sama. Mäkin yritin uudella paikkakunnalla tutustua ihmisiin puistoissa yms. mutta muhun ei halunnut tutustua kukaan. Se tuntui aika pahalta kun yrittää ja yrittää ja lopulta tilanne oli sellainen, että kun mä menin puistoon niin näin kuinka eräs äiti, jolle en ollut muuta edes sanonut kuin, että hei, ei tullutkaan kun näki mun olevan siellä.
Oli tosi kiva olla ihan yksin vieraalla paikkakunnalla pienten lasten kanssa kaiket päivät kun kukaan ei viitsinyt edes heitä sanoa. Olen muutenkin ujo, joten en tosiaan olis sen enempää tuppautunut kuin ehkä pari sanaa säästä sanonut ja sitten vaiennut jos ei toinen olisi halunnut puhua.
Millainen elämäntilanne hänellä on ap? Onko sinulla mies, ja hänellä ei? Tai onko tuloissanne isot erot? Vai oletteko täysin samanlaisissa elämäntilanteissa?Luulen että olet hieman naiivi, etkä huomaa että hän kadehtii sinua ja sinun sosiaalisia piirejäsi. Ei tietenkään sinun tarvitse tutustuttaa omia tuttaviasi hänelle. En ymmärrä näitä vastauksia, joissa sanotaan vastakkaista. Ystäväsi käytös ei vaikuta normaalilta. Olisin vähän varovainen jos olisin sinä.