Help, ystävä haluaa tunkea kaveri- ja tuttavaporukoihin rytinällä!
Minulla on ollut hyvä ystävä parin vuoden ajan. Pidän hänestä ja meillä on ollut tapana tavata 1-2 kertaa viikossa, aika usein siis. Kaksi lastamme ovat ikätovereita ja tulevat hyvin toimeen keskenään. Kerromme toisillemme tavatessamme kaikki kuulumiset ja tekemiset (keitä tavattu, missä käyty jne). Siis ihan molemmin puolin eikä mitenkään kehuskelevaan sävyyn.
Ongelmaksi on kuitenkin tullut se, että ystävä haluaa että järjestän yhteisiä tapaamisia kaikkien ihmisten kanssa jotka mainitsen. En ikinä ehdota itse vastaavaa, vaikka samalla mitalla kertoilee kavereistaan ja tekemisistään.
Pahin oli kun lapseni luokalle tuli lapsi, jonka perheessä on saman rotuinen (harvinainen) koira kuin ystävälläni ja on lisäksi kotoisin samasta kaupungista kuin kaverini. En tunne lapsen äitiä kuitenkaan pintapuolista tuttavuutta paremmin, mutta ystäväni halusi heti että annan edes hänen numeronsa naiselle, koska heillä on niin paljon yhteistä. Ystäväni tietää koirasta harrastusporukan kautta, joten ihmettelen miksi ei sitä kautta yritä tavata..
Kieltäydyin, koska minusta se saisi minutkin outoon valoon, koska en itsekään tunne naista. Nainen ei toki ole ainoa, jonka haluaa tavata vaan niitä on tällä hetkellä kaksi lisää.
Hän on muuten todella mukava ihminen, mutta herkkä ja riitantuu helposti. Haluan pitää hänet erillisenä ystävänä, koska pelkään sitäkin, että hän aiheuttaisi sekaannusta.
Hän on vasta viime aikoina alkanut käyttäytyä tuolla tavalla, enkä oikeasti tajua miksi ei ymmärrä kun olen sanonut, että yritäpä itse tutustua ja vaihtaa numeroa kun meillä on tuparit jne.. Se ei siis haittaisi minua, mutta en halua olla mitenkään osallinen noiden ystävyyssuhteiden syntymiseen. Ahdistaa koko tilanne. Tekee jo mieli repiä tukka päästä kun hän mainitsee, että "sun pitäisi järjestää tapaaminen, kuulostaa todella hauskalta tekemiseltä/ihmiseltä"..
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Kyllä mä johonkin illanistujaisiin ottaisin tuon yksinäisen mukaan mutta saisi kyllä itse luoda bileissä niitä kontakteja. Kenenkään puolesta ja varsinkaan ilman lupaa en muiden puhelinnumeroita jakelisi.
En ymmärrä tuota porukasta pois jättämistäkään. Jos ei kemiat kohtaa, ymmärtänee jäädä pois jatkossa itsekin.
1. aina kutsutaan juhliin.
2. Lisäksi haluaa mukaan kahdenkeskisiin kaveritapaamisiin, en halua. Ei ole ulkopuolelle jättämistä kun tapaan häntä jo nyt 1-2 krt viikossa.
3. Ei ole yksinäinen ja harrastuksiakin on hitosti.Ap
Minähän sanoin että ystäväsi on kateellinen. Miksi et kommentoi siihen mitään? Kohta 2. Ei todellakaan normaalia,- miksi hän haluaa kahdenkeskisiin kaveritapaamisiin? No siksi koska hän haluaa olla sinä, tai hän haluaa että hänellä on samat ystävät kuin sinulle. Tai hän haluaa tietää kaiken mistä keskustelette. Omistushaluinen sinusta. Vielä kerran: Ei normaalia.
Jätin kommentoimatta epähuomiossa, mutta on varteenotettava vaihtoehto. Hänellä on mies, kuten minulla. Kieltämättä meillä on parempi taloustilanne, tosin elämme säästeliäämmin emmekä osta yhtä paljon kuin he, joten tuskin tietävät tätä asiaa. Lisäksi minulla on parempi koulutus ja samoin miehellä. Kun joku nyt kysyi, itse en tee asiasta ikinä numeroa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Puhelinnumerojutun moni on ymmärtänyt väärin. Kaveri kuuli paikkakunnalle saapuneen koiranomistajan, jota ei ollut ikinä nähnyt. Pyysi minua antamaan tuolle naiselle, jota en tunne, oman numeronsa, jotta nainen voisi soittaa ystävälleni.
Ap
Ok, tuo nyt kuulostaa erittäin oudolle. Onko ystäväsi muuten ihan täysjärkinen?
Vierailija kirjoitti:
Kerroit aloituksessa, että tämä kaverisi on herkkä ja helposti suuttuva. Meiti tilannetta, että tutustutat hänet johonkin ystävääsi. Sitten näiden kahden välille tulee jotain kränää ja tämä kaverisi suuttuu. Sulla ei ole osaa eikä arpaa koko suuttumista aiheuttaneeseen asiaan, mutta koska olet heidät tutustuttanut, sun pitää valita, kumman puolella olet. Todennäköisesti tämä kaverisi vaatii, että asetut hänen puolelleen toista ystävääsi vastaan tai muuten ystävyytesi häneen katkeaa.
Naulankantaan ja siksi en halua tutustuttajan rooliin. Hän kun analysoi riitakumppaniaan niin kauan, että henkisesti heikompi alkaa uskoa ihmisen olevan huono ihminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinnumerojutun moni on ymmärtänyt väärin. Kaveri kuuli paikkakunnalle saapuneen koiranomistajan, jota ei ollut ikinä nähnyt. Pyysi minua antamaan tuolle naiselle, jota en tunne, oman numeronsa, jotta nainen voisi soittaa ystävälleni.
Ap
Ok, tuo nyt kuulostaa erittäin oudolle. Onko ystäväsi muuten ihan täysjärkinen?
On tietääkseni. Tosiaan olisin itse tuossa joutunut outoon valoon mielestäni myös..siis numeron antajana.. "Soita tälle ihmiselle!!!"
Ap
Itsekin sain ehkä väärän käsitykaen. Jos tällä yatävällä on oikeasti omia ystäviä, joiden kanssa viettää aikaa niin mikä hänen motiivinsa on päästä niin kovin tutustumaan kaikkiin sinun ystäviisi?
Onko hän kertonut syytä? Entä jos hän onkin yksinäinen mutta ei ole niin paljoa puhunut tästä?
Kaverisi haluaa aiheuttaa draamaa. Hän tulisi läheiseksi jonkun sinun ystäväsi kanssa, sitten alkaisi haukkua sinua tälle ystävälle selkäsi takana, ja haukkuisi myös sinulle sen ystävän. Sinä joutuisit välikäteen, etkä tietäisi kenen puolella täytyy olla. Draamakuningatar, joka nauttii siitä että saa muiden suhteet sekaisin. Tällaisia naisia on yllättävän paljon. Uskoisit nyt vaan. Ja voi myös olla narsisti. Täällä oli hyvä ketju narsisti ystävästä. Etsi haulla: "Millainen narsisti on ystävänä". Siinä todella kuvataan tarkasti miten hulluja ne ovat! Tai jos joku osaisi linkittää sen keskustelun tähän.
Vierailija kirjoitti:
Mikset anna niitä yhteystietoja vaan? Miksi sinun pitää olla tulppana toisten halulle saada uusia ystäviä?
Kyllähän ne sinunkin ystäväsi osaavat sanoa ei jos kokevat, etteivät halua tämän ihmisen ystävyyttä. Ystäviä on muutenkin hirveän vaikea saada, joten tavallaan ymmärrän tätä ystävääsi.
Kenenkään yhteystietoja ei luovuteta eteenpäin ilman etukäteen pyydettyä lupaa. Ei kenenkään.En minä halua että joku random maija alkaa mulle soittelemaan mun salaiseen numeroon. Onneks kaverit tietävät asian eivätkä kerro numeroani eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset anna niitä yhteystietoja vaan? Miksi sinun pitää olla tulppana toisten halulle saada uusia ystäviä?
Kyllähän ne sinunkin ystäväsi osaavat sanoa ei jos kokevat, etteivät halua tämän ihmisen ystävyyttä. Ystäviä on muutenkin hirveän vaikea saada, joten tavallaan ymmärrän tätä ystävääsi.
Kenenkään yhteystietoja ei luovuteta eteenpäin ilman etukäteen pyydettyä lupaa. Ei kenenkään.En minä halua että joku random maija alkaa mulle soittelemaan mun salaiseen numeroon. Onneks kaverit tietävät asian eivätkä kerro numeroani eteenpäin
Siis edelleenkin hän pyysi antamaan omansa tälle naiselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin muutettu paikkakunnalle, jossa en tuntenut ketään. Töissä ja lapsen kautta tutustuin mukaviin ihmisiin, mutta heillä oli omat kaveripiirit jo vuosien takaa, eikä heille tullut mieleen kutsua minua minnekään, että olisin tutustunut uusiin ihmisiin tuolla paikkakunnalla. Suomalaisilla ei taida olla tapana ajatella, että jotakuta jolla on vain vähän tuttuja, voisi sillä tavalla vähän jelppiä. On tietenkin kunkin oma asia sitten olla itse tutustumisen arvoinen.
En osaa itse järjestää kutsuja, muuten tekisin sitä enemmän. En ole yhtään luonteva enkä kotonani emäntänä, kodin ja tarjottavat kyllä järjestän mielelläni, mutta en esim osaa leipoa.Sama. Mäkin yritin uudella paikkakunnalla tutustua ihmisiin puistoissa yms. mutta muhun ei halunnut tutustua kukaan. Se tuntui aika pahalta kun yrittää ja yrittää ja lopulta tilanne oli sellainen, että kun mä menin puistoon niin näin kuinka eräs äiti, jolle en ollut muuta edes sanonut kuin, että hei, ei tullutkaan kun näki mun olevan siellä.
Oli tosi kiva olla ihan yksin vieraalla paikkakunnalla pienten lasten kanssa kaiket päivät kun kukaan ei viitsinyt edes heitä sanoa. Olen muutenkin ujo, joten en tosiaan olis sen enempää tuppautunut kuin ehkä pari sanaa säästä sanonut ja sitten vaiennut jos ei toinen olisi halunnut puhua.
Ikävää että teille on käynyt näin, mutta eihän teidän tapauksenne ole millään mittapuulla samanlainen kuin ap:n.
Itseäni kieltämättä epäilyttäisi tuo innokkuus tavata ketä tahansa kaveriasi.
Kerran voi kysyä, että olisi kiva tavata kavereitasi ja sitten odottaa, että pidät jotkut yhteiset kekkerit tms. Jos pidät.
Mutta tuollainen suoranainen ahdistelu asian tiimoilta kuulostaa oudolta; joko kaverisi tosiaan on vähän tilannetajuton tai sitten taustalla on jotakin muuta, esim. omistushaluisuutta.
Tympeä ketju. Täällä ap analysoi ystäviään ja heidän motiivejaan ja yhteensopivuuksiaan. Boring! Kaikki kirjoitettu on kuitenkin vaan ap:n arvailuja ja omia tulkintoja omien motiivien suodattamina.
Mielestäni tässä kuultaa se, että ap itse on mustasukkainen kavereistaan, on kenties puhunut heistä eteenpäin hieman enemmän kuin on tarvis ja ei halua paljastua kaveripiirinsä juoruajaksi. Nyt sitten on hakemassa täältä närkästyneenä oikeutusta toimilleen.
Mitä haittaa siitä on kutsua kaikki kaveripiiri koolle? Kukin vastaa itsestään, kutsujalla ei ole mitään velvollisuutta otta vastuuta kenestäkään. Tulevat toimeen tai ei, tapaavat tai tapaatte sitten uudestaan tai ei.
Olen itse sellainen, että minulla on useita kavereita sinne tänne. Aloin kutsumaan heitä kaikkia koolle kerralla joitain vuosia sitten. Kukaan ei tuntenut toisiaan, olin ainoa yhdistävä tekijä. He ovat kaikki hyvin erilaisia erilaisista taustoista, erilaiset kiinnostuksen kohteet jne. Yllätys yllätys! He tulevat erinomaisesti toimeen, tavataan epäsäännöllisen säännöllisesti porukassa ja kivaa on! He eivät tapaa keskenään, eivät siis ole syventäneet ystävyyttään muuten, mutta heistä on kiva tavata meillä porukalla.
On kiva, kun aina välillä tulee ehdotuksia, että tavattaisiinko taas porukalla, kutsuisitko taas?
No, kukin tyylillään. Täytyy varmaan olla suvaitsevaisempi ja avarakatseisempi luonne että tälläiseen pystyy ja haluaa kaikille hyvää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinun päätettävissäsi "kohtaavatko persoonat" vaiko eivät.Et ole varmasti mikään asiantuntija joka voi puhtaana faktana päättää ketkä eivät tule toimeen.Ja sinun hyötysi? Pitääkö sinun päästä hyötymään kaikesta? Katso peiliin ja mieti rehellisesti missä mättää. Ei,en ole ystäväsi kaltainen ihminen vaan todella hitaasti lämpiävä sosiaalisesti.Siltu ymmärrän muiden erilaista tapaa toimia,toisin kuin sinä.
Ok, ymmärrän, mutta pitääkö työssäkäyvän 2 lapsen äidin väkisin organisoida kaveritapaamisia aikuiselle ystävälle, jos koen ne itse stressaaviksi? Mielestäni olisi minulta tyhmää järjestää. Sori mutta venyn ja stressaan kyllä lasteni ja mieheni vuoksi, en ystäväni.
Ap
Ei tarvitse "organisoida "mitään,siitä voi toki kieltäytyä kiireisiin vedoten.Anna kahden ihmisen järkätä itse treffinsä ilman sinua.Kaverillasi tuntuu tarmoa riittävän kunhan et itse asetu esteeksi.Pelkäätkö kenties itse jääväsi yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinun päätettävissäsi "kohtaavatko persoonat" vaiko eivät.Et ole varmasti mikään asiantuntija joka voi puhtaana faktana päättää ketkä eivät tule toimeen.Ja sinun hyötysi? Pitääkö sinun päästä hyötymään kaikesta? Katso peiliin ja mieti rehellisesti missä mättää. Ei,en ole ystäväsi kaltainen ihminen vaan todella hitaasti lämpiävä sosiaalisesti.Siltu ymmärrän muiden erilaista tapaa toimia,toisin kuin sinä.
Ok, ymmärrän, mutta pitääkö työssäkäyvän 2 lapsen äidin väkisin organisoida kaveritapaamisia aikuiselle ystävälle, jos koen ne itse stressaaviksi? Mielestäni olisi minulta tyhmää järjestää. Sori mutta venyn ja stressaan kyllä lasteni ja mieheni vuoksi, en ystäväni.
ApEi tarvitse "organisoida "mitään,siitä voi toki kieltäytyä kiireisiin vedoten.Anna kahden ihmisen järkätä itse treffinsä ilman sinua.Kaverillasi tuntuu tarmoa riittävän kunhan et itse asetu esteeksi.Pelkäätkö kenties itse jääväsi yksin?
Eikö sinun mielestäsi ole yhtään outoa, että ystävä tapaisi toisen täysin tuntemattoman yatäväsi kahdestaan.
Ymmärrän kyllä yhteistapaamiset mutta mitä motiivia tollaiselle tapaamiselle voi olla, joa ei kyse kuitekaan yksinäisyydestä.
Prototyyppi kirjoitti:
Kyllä mä johonkin illanistujaisiin ottaisin tuon yksinäisen mukaan mutta saisi kyllä itse luoda bileissä niitä kontakteja. Kenenkään puolesta ja varsinkaan ilman lupaa en muiden puhelinnumeroita jakelisi.
En ymmärrä tuota porukasta pois jättämistäkään. Jos ei kemiat kohtaa, ymmärtänee jäädä pois jatkossa itsekin.
Ei ei ei, sinä olet nyt EPÄVARMA ITSESTÄSI ja ESTÄT kavereitasi verkostoitumasta kun et väkisin mene tuputtamaan puhelinnumeroita suuntaan ja toiseen ;)
Vierailija kirjoitti:
Tympeä ketju. Täällä ap analysoi ystäviään ja heidän motiivejaan ja yhteensopivuuksiaan. Boring! Kaikki kirjoitettu on kuitenkin vaan ap:n arvailuja ja omia tulkintoja omien motiivien suodattamina.
Mielestäni tässä kuultaa se, että ap itse on mustasukkainen kavereistaan, on kenties puhunut heistä eteenpäin hieman enemmän kuin on tarvis ja ei halua paljastua kaveripiirinsä juoruajaksi. Nyt sitten on hakemassa täältä närkästyneenä oikeutusta toimilleen.
Mitä haittaa siitä on kutsua kaikki kaveripiiri koolle? Kukin vastaa itsestään, kutsujalla ei ole mitään velvollisuutta otta vastuuta kenestäkään. Tulevat toimeen tai ei, tapaavat tai tapaatte sitten uudestaan tai ei.
Olen itse sellainen, että minulla on useita kavereita sinne tänne. Aloin kutsumaan heitä kaikkia koolle kerralla joitain vuosia sitten. Kukaan ei tuntenut toisiaan, olin ainoa yhdistävä tekijä. He ovat kaikki hyvin erilaisia erilaisista taustoista, erilaiset kiinnostuksen kohteet jne. Yllätys yllätys! He tulevat erinomaisesti toimeen, tavataan epäsäännöllisen säännöllisesti porukassa ja kivaa on! He eivät tapaa keskenään, eivät siis ole syventäneet ystävyyttään muuten, mutta heistä on kiva tavata meillä porukalla.
On kiva, kun aina välillä tulee ehdotuksia, että tavattaisiinko taas porukalla, kutsuisitko taas?
No, kukin tyylillään. Täytyy varmaan olla suvaitsevaisempi ja avarakatseisempi luonne että tälläiseen pystyy ja haluaa kaikille hyvää :)
Aloitajahan ON järjestänyt juhlia, joihin myös tämä henkilö on kutsuttu. Tällä henkilöllä ON ollut jo mahdollisuus tutustua aloittajan ystäviin. Miksi aloittajan pitäisi TAAS järjestää juhlat? Miksei tämä henkilö voi itse järjestää juhlia, johon kutsuisi jo tapaamiaan ihmisiä?
Jotkut näkee joka puolella narsisteja. Hyvin usein juuri täällä keskustelevien ystävät, miehet ja vanhemmat ovat narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEi tarvitse "organisoida "mitään,siitä voi toki kieltäytyä kiireisiin vedoten.Anna kahden ihmisen järkätä itse treffinsä ilman sinua.Kaverillasi tuntuu tarmoa riittävän kunhan et itse asetu esteeksi.Pelkäätkö kenties itse jääväsi yksin?
Eikö sinun mielestäsi ole yhtään outoa, että ystävä tapaisi toisen täysin tuntemattoman yatäväsi kahdestaan.
Ymmärrän kyllä yhteistapaamiset mutta mitä motiivia tollaiselle tapaamiselle voi olla, joa ei kyse kuitekaan yksinäisyydestä.
Ei.Sellainen ystävä joka pitäisi tuota epämukavana osaisi varmasti itse ilmaista ettei nyt tarvitse uusia tuttavuuksia. En puhu pahaa ystävistäni heidän selkänsä takana,joten ei tarvitsisi pelätä heidän keskinäistä ajanviettoaan.En myöskään ole kontrollihullu joka tahtoo pitää koko ajan langat käsissään ja ihmiset erillään.Täällä mainittu sama,harvinainen lemmikki on minusta esimerkiksi ihan normaali motiivi halulle tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa sanoin että olen kehottanut tapaamaan ilman minua! No en, kavereita riittää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hieman narsistine ihminen kyseessä sitten. Millaisia ystävyyssuhteita häneltä löytyy ja oletko ikinä tavannut heistä yhtäkään..?
Olen tavannut. On hyviä suhteita ja pitkiä, mutta vaikeaa tuntuu olevan muodostaa pitkiä suhteita, joita ei "avoimuudellaan" pilaisi. Olen siis tavannut sattumalta, mutta en ole kiinnostunut ystävystymään.
ap
Keneltä tieto noiden suhteiden laadusta ja kestosta on tullut? Näiltä kaverisi ystäviltä vai kaveriltasi? Millaisissa yhteyksissä olet tavannut heitä?
Mulle tuli mieleeni, että ehkäpä nämä ystävät eivät olekaan niin hyviä ystäviä kuin mitä kaverisi on antanut ymmärtää. Kenties hän keksii tarinoita, mitä on heidän kanssaan tehnyt. Ehkä hän on suututtanut jo monet kaverinsa ja ystävänsä ja on sen vuoksi tosiasiassa nyt yksinäinen, mutta ei kehtaa tunnustaa sitä sinulle.
Kerroit aloituksessa, että tämä kaverisi on herkkä ja helposti suuttuva. Meiti tilannetta, että tutustutat hänet johonkin ystävääsi. Sitten näiden kahden välille tulee jotain kränää ja tämä kaverisi suuttuu. Sulla ei ole osaa eikä arpaa koko suuttumista aiheuttaneeseen asiaan, mutta koska olet heidät tutustuttanut, sun pitää valita, kumman puolella olet. Todennäköisesti tämä kaverisi vaatii, että asetut hänen puolelleen toista ystävääsi vastaan tai muuten ystävyytesi häneen katkeaa.