Oletko koskaan joutunut työssäsi tekemään asioita, jotka sotivat moraaliasi, etiikkaasi tai uskontoasi vastaan?
Minulle tuli ensimmäistä kertaa tällainen eteen. En tiedä, mitä tehdä. En voi sanoa, mistä on kyse, mutta minun tulisi järjestää tapahtuma, joka edistäisi sellaisia arvoja, toimintaa tai ideologiaa, joita en hyväksy. Tällaisia olisi esimerkiksi vaikkapa joku vaimonhakkaajien kesäpäivät tai kissanheittokilpailut.
Kyse kun ei kuitenkaan ole mistään laittomasta (kuten eläinrääkkäys tai vaimon hakkaaminen olisi), niin en voi vedota niihin. Tiedän pomon kannattavan sen tapahtuman arvoja, toimintaa tai ideologiaa (en nyt tässä erittele, mitä), joten en sille voi oikein asiasta valittaa.
Oletteko te törmänneet tällaiseen? Mitä teitte?
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Kätilönä osallistun raskauden keskeytysten hoitamiseen. Vaatii rautaista ammattitaitoa, kun hoidettavana on samaan aikaan alle 20 viikkoinen raskauden keskeytyspotilas, ja toisessa huoneessa hoidettavana on samoilla viikoilla oleva keskenmenoriskissä oleva potilas.
Mitä hemmetin ammattitaitoa aborttien tekeminen muka on? Mun mielestä on terveydenhuollon ammattilaiselta täydellistä ammattitaidottomuutta ja epäeettistä toimintaa osallistua ihmishengen riistämiseen.
Jos mua vaadittaisiin tekemään abortteja niin kieltäytyisin, vaikka siitä seuraisi potkut. En vaan kertakaikkiaan suostu sellaiseen hirveyteen.
Myin nuorempana epäterveellistä pikaruokaa sairaalloisen lihaville ja lapsille. Lisäksi hyvää ruokaa meni hävikkiin.
Anaaliseksikommentit- ja vitsit työpaikalla
Olen kaiketi aivan hirveä ihminen, mutta itselläni ei yksinkertaisesti ole varaa moraaliin, etiikkaan tai uskontoon. Olen köyhästä perheestä ja itsekkin ollut köyhä joten teen melkein ihan mitä tahansa mistä vain maksetaan sen enempiä miettimättä mikä on oikein tai väärin. Joskus nuorempana yritin olla viimeiseen asti rehellinen, mutta se tuli todella todella kalliiksi ja melkein koko työurani meni pilalle enkä saanut muilta ihmisiltä minkäänlaista tukea sillä, että yritin olla rehellinen kaikissa asioissa. Ihmiset ovat vain niin itsekkäitä ja osa pelkää omien laiminlyöntiensä paljastumista ja kun kyse on rahasta homma menee todella raadolliseksi siinä ei yhden rehellisen ihmisen kohtalo paina mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aborttilähetteen.
Vastavalmistunut lääkäri
Arvostan, jos sait kuitenkin sen hoidettua asiallisesti, ilman tylytystä tai kylmäkiskoisuutta.
Minä taas arvostan niitä, jotka kieltäytyy aborttilähetteen kirjoittamisesta. Vaikka työt menisi alta, murha on aina murha eikä sen tekemiseen pidä myötävaikuttaa mitenkään. Ei vaikka kuinka tietäisi, että joku muu sen lähetteen tekee jos jättää sen itse tekemättä.
Kieltäytyjä voi harjoittaa vakaumustaan jossain muualla kuin terveydenhuollossa. Kengänkuva persauksiin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätilönä osallistun raskauden keskeytysten hoitamiseen. Vaatii rautaista ammattitaitoa, kun hoidettavana on samaan aikaan alle 20 viikkoinen raskauden keskeytyspotilas, ja toisessa huoneessa hoidettavana on samoilla viikoilla oleva keskenmenoriskissä oleva potilas.
Mitä hemmetin ammattitaitoa aborttien tekeminen muka on? Mun mielestä on terveydenhuollon ammattilaiselta täydellistä ammattitaidottomuutta ja epäeettistä toimintaa osallistua ihmishengen riistämiseen.
Jos mua vaadittaisiin tekemään abortteja niin kieltäytyisin, vaikka siitä seuraisi potkut. En vaan kertakaikkiaan suostu sellaiseen hirveyteen.
Sua ei varmaan ole kukaan pakottamassakaan terv.huoltoalalle. Ja 20-viikkoinen sikiö ei ole vielä ihminen. Ihminen on ihminen silloin, kun selviää hengissä kohdun ulkopuolella ilman tehohoitoa.
Tämä ketju vie kyllä uskon ihmisyyteen. Moni kertoo lainrikkomisista, mutta kukaan ei ole tehnyt mitään!
Vierailija kirjoitti:
Joudun myöntämään toimeentulotukea (ilmaista rahaa) saamattomille luusereille, jotka eivät halua tehdä elämällään yhtään mitään ja joiden kanssa saa aina jankata muun muassa hakemusten käsittelyssä tarvittavista liitteistä. Sotii mun moraalia vastaan, koska olen itse hankkinut ammatin ja työpaikan ja pyrin tulemaan toimeen omillani. Sitten nää samaiset tyypit kehtaa valittaa miten paska paikka sossu on. Mitä vittua, tyypit saa rahat elämiseen ja asumiseen "sossusta" ja silti vaan valitetaan. Tappaisin itseni, jos itse olisin samanlainen...
Ei siihen tarvita kuin vakava sairaus ja työttömyys, niin olet kohta itse niitä lappuja täyttelemässä. Luuletko, että työpaikan saanti on jotenkin erityisesti omaa ansiota nykyisin? Olisiko sulla antaa työpaikat niille halveksimillesi tuenhakijoille?
Vierailija kirjoitti:
Aborttilähetteen.
Vastavalmistunut lääkäri
Miksi ihmeessä menit alalle, jossa joudut tekemään aborttilähetteitä? Niillä naisilla on tarpeeksi rankkaa ilman sun halveksuntaasikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti käydä kirkossa kirkkoon kuulumattomana.
Oletpa tiukkapipoinen, jos moraalisi ei hyväksy toisen uskonnon kunnioittamista istumalla hiljaa penkissä. Vai pakotettiinko sut myös laulamaan tms.?
Olen kristitty, mutta pitäisin kyllä kummallisena jos minut pakotettaisiin moskeijaan muslimien jumalanpalvelukseen, tai mormonien temppelimenoihin. Miten kunnioittaa sellaista mihin on pakotettu mukaan? Johan se pakottaminen itsessään vie pohjan kunnioitukselta.
Asioihin voi suhtautua kokemuksena, kun kerran kyse ei ole mistään varsinaisesti itseäsi vahingoittavasta. Ajatuksella "no nyt on tääkin nähty". Ei kaikkea tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena juuri sinun vakaumustasi vastaan. Juuri jouduin osallistumaan pakotettuna johonkin henkilökunnan vuorovaikutuskoulutukseen. Voin kuitenkin kunnioittaa sitä, että tilaisuus järjestetään ja joku ehkä saa siitä jotakin hyötyä, vaikka ei itseäni kiinnostanutkaan. Kun elämä vaan ei mene aina sen mukaan mikä juuri minua kiinnostaa, varsinkaan töissä.
Operatiivinen sana oli pakottaminen. Toki jos vapaaehtoisesti menisin voisin suhtautua siihen kokemuksena. Varsin nuivasti kyllä suhtautuisin siihen pakotettuna. Työnantajan velvoittamaan koulutukseen osallistuminen on vähän eri juttu osallistua epäjumalan palvelusmenoihin pakotettuna.
En joudu, enkä kyllä oikein keksi mikä sellainen työtehtävä edes voisi nyky-Suomessa olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti käydä kirkossa kirkkoon kuulumattomana.
Oletpa tiukkapipoinen, jos moraalisi ei hyväksy toisen uskonnon kunnioittamista istumalla hiljaa penkissä. Vai pakotettiinko sut myös laulamaan tms.?
Olen kristitty, mutta pitäisin kyllä kummallisena jos minut pakotettaisiin moskeijaan muslimien jumalanpalvelukseen, tai mormonien temppelimenoihin. Miten kunnioittaa sellaista mihin on pakotettu mukaan? Johan se pakottaminen itsessään vie pohjan kunnioitukselta.
En ymmärrä lainkaan tuota logiikkaa. Jos henkilö A pakottaa sinut seuraamaan henkilön B uskonnonharjoitusta, mikset voi kunnioittaa B:n uskonnonharjoitusta? Eihän B ole pakottanut sinua mihinkään, vaan koko pakottaminen on täysin A:n syytä.
Mikä tieto sinulla on, että tapaukseen edes liittyy henkilö B? Taisit keksiä sen ihan itse. Aika teennäiseltä tuntuu kuvailemasi tilanne. Käytännössä se tarkoittaisi esim. että joku buddhalainen pakottaisi minut mormonitemppeliin. Laita linkki tilanteeseen, jossa tuollaista on tapahtunut oikeassa elämässä, niin voimme jatkaa pohtimista. Muuten en viitsi mielikuvitusleikkeihisi lähteä mukaan.
Et viitsisi keskustella asiallisesti. Kuka velvoittaa työntekijän menemään uskonnonharjoitusta sisältävään tilaisuuteen? Työnantaja tietysti. Yleensä uskonnollista tilaisuutta vetävät papit/puhujat/tms. on täysin sivullisia henkilöitä, jolla ei ole osaa eikä arpaa siihen onko joku läsnäolijoista pakotettu tulemaan mukaan.
Ei minua ole työnantaja koskaan velvoittanut osallistumaan jumalanpalveluksiin. Jos tarkoitat, että koulu työnantajan velvoittaa opettajankin osallistumaan koululaisjumalanpalvelukseen, niin se on osa työnantajan organisoimaa toimintaa, jolloin työnantaja on myös se B. Eihän se pappi mitään koululaisjumalanpalvelusta järjestä, ellei koulu sitä pyydä. Itse en ainakaan muista koulumme ikinä osallistuneen sunnuntain jumalanpalvelukseen, vaan aina oli kyseessä erikseen meille järjestetty. Eli mikään sivullinen hän ei ole.
Älä sinä päsmää siinä asiallisuudesta. Et ole mikään kasvattaja tällä palstalla vaikka kotonasi sellainen olisitkin.
Hei te uhriutuvat homofoobikot, ei se mene niin että on teitä kohtaan suvaitsematonta se, ettei teidän anneta rauhassa suhtautua eriarvoistavasti ja syrjivästi homoihin. Suvaitsevaisuus ei tarkoita sitä, että pitää suvaita toisen syrjivää mielipidettä. Teitä kohtaan suvaitsematonta olisi se, että teidät pakotettaisiin homoilemaan vaikkette halua, tai että teillä olisi vähemmän oikeuksia ihan vaan heteroseksuaalisuutenne takia.
Olin joskus vuokrafirman listoilla ja mulle tarjottiin Laukaan räjähdetehtaalle tekemään muistaakseni kranaatinheittiminen kranaatteja. Kieltäydyin vaikka kovasti olisin saanut matka ja vaikka mitä korvauksia. Todennäkösesti ois mennyt puolustusvoimille jonnekkin ampumaleirille, mutta se ajatus se että olisi lähtenyt jonnekkin lähi-itään ihmisten niskaan niin ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mua vaadittaisiin tekemään abortteja niin kieltäytyisin, vaikka siitä seuraisi potkut. En vaan kertakaikkiaan suostu sellaiseen hirveyteen.Sua ei varmaan ole kukaan pakottamassakaan terv.huoltoalalle. Ja 20-viikkoinen sikiö ei ole vielä ihminen. Ihminen on ihminen silloin, kun selviää hengissä kohdun ulkopuolella ilman tehohoitoa.
Sinun kriteereilläsi monet vanhukset ja vaikeasti vammaiset eivät ole ihmisiä, koska eivät selviä kohdun ulkopuolella ilman tehohoitoa, esim. hengityskonetta.
Joutunut myymään tupakkaa useille raskaana oleville. Lähikaupan kassalla, niin tiesin siis kyllä varmaksi kys. henkilöiden todella olevan raskaana, kun siitä itse puhuivat. Oli tosi inhottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei te uhriutuvat homofoobikot, ei se mene niin että on teitä kohtaan suvaitsematonta se, ettei teidän anneta rauhassa suhtautua eriarvoistavasti ja syrjivästi homoihin. Suvaitsevaisuus ei tarkoita sitä, että pitää suvaita toisen syrjivää mielipidettä. Teitä kohtaan suvaitsematonta olisi se, että teidät pakotettaisiin homoilemaan vaikkette halua, tai että teillä olisi vähemmän oikeuksia ihan vaan heteroseksuaalisuutenne takia.
Hei sinä ylimielinen säätäjä! Se menee niin, että sietää pitää mutta ei tarvitse tykätä. Voin homoa sietää, mutta ei se tarkoita sitä että minun täytyisi homostelua pitää normaalina. Fobiasta siinä ei ole kyse, minusta homostelu tuntuu iljettävältä siinä missä joku nekrofiliakin. Molemmat ovat aivan luonnollisia siinä mielessä, että luonnossa kumpaakin esiintyy, mutta en minä kumpaakaan pidä mitenkään ihailun tai ylpeyden aiheena. Koeta kestää, minulle ja mielipiteelleni et mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mua vaadittaisiin tekemään abortteja niin kieltäytyisin, vaikka siitä seuraisi potkut. En vaan kertakaikkiaan suostu sellaiseen hirveyteen.Sua ei varmaan ole kukaan pakottamassakaan terv.huoltoalalle. Ja 20-viikkoinen sikiö ei ole vielä ihminen. Ihminen on ihminen silloin, kun selviää hengissä kohdun ulkopuolella ilman tehohoitoa.
Sinun kriteereilläsi monet vanhukset ja vaikeasti vammaiset eivät ole ihmisiä, koska eivät selviä kohdun ulkopuolella ilman tehohoitoa, esim. hengityskonetta.
Vihanneksia nuo tuossa tilassa tapaavatkin olla. Piuhat pois vaan jos ei ole syytä olettaa tilanteen paranevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aborttilähetteen.
Vastavalmistunut lääkäri
Miksi ihmeessä menit alalle, jossa joudut tekemään aborttilähetteitä? Niillä naisilla on tarpeeksi rankkaa ilman sun halveksuntaasikin.
Samaa mieltä.
Jos haluaa lääkäriksi tai hoitajaksi, kannattaa suuntautua esim. geriatriaan tai psykiatriaan. Uskoakseni noiden puolella tehdään abortteja vähemmän...
Vaihda alaa. Win-win.