Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan joutunut työssäsi tekemään asioita, jotka sotivat moraaliasi, etiikkaasi tai uskontoasi vastaan?

Vierailija
18.08.2016 |

Minulle tuli ensimmäistä kertaa tällainen eteen. En tiedä, mitä tehdä. En voi sanoa, mistä on kyse, mutta minun tulisi järjestää tapahtuma, joka edistäisi sellaisia arvoja, toimintaa tai ideologiaa, joita en hyväksy. Tällaisia olisi esimerkiksi vaikkapa joku vaimonhakkaajien kesäpäivät tai kissanheittokilpailut.

Kyse kun ei kuitenkaan ole mistään laittomasta (kuten eläinrääkkäys tai vaimon hakkaaminen olisi), niin en voi vedota niihin. Tiedän pomon kannattavan sen tapahtuman arvoja, toimintaa tai ideologiaa (en nyt tässä erittele, mitä), joten en sille voi oikein asiasta valittaa.

Oletteko te törmänneet tällaiseen? Mitä teitte?

Kommentit (258)

Vierailija
1/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aborttilähetteen.

Vastavalmistunut lääkäri

Vierailija
2/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti käydä kirkossa kirkkoon kuulumattomana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun usein. Minusta esimerkiksi valehtelu ja huijaaminen on kategorisesti väärin, mutta näissä hommissa joutuu usein sitä tekemään. Muuten ei pärjätä tarjouskilpailuissa, muuten ei saada tarpeellista lisäaikaa, muuten tulee paljon paljon ongelmia. 

Minä ajattelen vaan, että sellainen maailma on, enkä mieti sitä sen enempää. Yksityiselämässäni pyrin kuitenkin noudattamaan omia eettisiä normeja tiukasti. En esimerkiksi puhuisi läheiselleni ikinä sellaista paskaa ja selittelyä kuin mitä töissä esim. asiakkaille tai omassa organisaatiossa joutuu usein puhumaan.

Vierailija
4/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut koodarina tekemään softaa Puolustusvoimien käyttöön, vaikka olen pasifisti.

Vierailija
5/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun silloin tällöin tekemään asiakashankintaa eli käytännössä puhelinmyyntiä muiden töiden lomassa vaikka inhoan sitä tapaa hankkia asiakkaita.

Vierailija
6/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvasen päivä. En voi tarkentaa, mutta sanottakoon, että toimin ylemmältä tulevien lakien ja sääntöjen mukaan. Vaikka tiedän, että parin vuoden päästä henkilö katuu sitä, mitä vapaaehtoisesti on halunnut, niin silti vain palvelen hymyssä suin ja jupisen sitten itsekseni tai työkaverien kanssa.

Vierailija
7/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa joudun jatkuvasti hoitamaan ihmisiä, joiden paikka ei olisi enää kotona. Psyykkisesti sairaat, vakavasti alkoholisoituneet, muistisairaat, sänkypotilaat...Kodit hirvessä kunnossa eikä suurella osalla omaisia huolehtimassa. En tiedä kuinka kauan jaksan, koska huonommaksi asiat menee ilman että kukaan välittää :(

Vierailija
8/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvasen päivä. En voi tarkentaa, mutta sanottakoon, että toimin ylemmältä tulevien lakien ja sääntöjen mukaan. Vaikka tiedän, että parin vuoden päästä henkilö katuu sitä, mitä vapaaehtoisesti on halunnut, niin silti vain palvelen hymyssä suin ja jupisen sitten itsekseni tai työkaverien kanssa.

"Harvasen" päivä?

Vierailija
9/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä firmassa hyvin harvoin, mutta edellisessä duunissa asiakkaiden miellyttäminen alusta loppuun kusipäisyyksistään huolimatta söi moraalia pahasti. Ja nimenomaan asiakkaiden jotka ei tuo edes rahaa firmalle, mutta korkea palvelutaso kuului brändiin.

Senttimetrin heitto oli jonkun silmään liikaa asennushommissa ja järjenvastaiset asennuskohteet. Ei kyllä pystyisi enää millään. Ihmisviha liian korkea nykyään =D

Vierailija
10/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut. Kyseessä on vaikea eettinen kysymys, johon ei ole selkeää vastausta. Sen voin sanoa, että liittyi lasten oikeuksiin ja siinä oli vastakkain vanhemman ja lasten oikeus. Itse haluan katsoa aina asioita lapsen näkökulmasta, mutta joissain tapauksissa painotetaan vanhemman oikeutta vanhemmuuteen.

Sanotaan näin, että tein mitä käskettiin ja mikä kuului työhöni, mutta en aktiivisesti ollut ikinä edistämässä tuota asiaa. Oli myös sosiaalisia tilanteita, joissa tämä asia tuli esille ja niistä vetäydyin mahdollisimman nopeasti pois.

Vierailija
11/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En onneksi. Minulle se olisi työpaikanvalintakysymys.

Toimittaja

Vierailija
12/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko myydä (=tyrkyttää) Veikkausta ennen kuin se kiellettiin.

Veikkaus tahkoaa rahoja peliriippuvaisilla. Satunnainen pelaaminen on mielestäni ok, mutta en halua työkseni lirkutella, että voihan se voitto osua, kun totuus on että todennäköisemmin ei osu.

Vierailija
13/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun käymään jumalanpalveluksessa jouluna ja keväällä. Kirkkoon en kuulu enkä höpötyksiin usko. Olen opettaja.

Vierailija
14/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein. Olen it-alalla tehtävässä jossa teen esim. tarjouksia projekteista asiakkaille. Usein on niin, että meillä ei ole kaikkea tarjouspyynnössä vaadittua osaamista, mutta eihän sitä voi sanoa, koska muuten ei saada töitä. Niinpä sanotaan että meiltä löytyy kaikkeen tarvittavaan osaamista talosta, ja sitten opetellaan samalla kuin tehdään. Sellaista se on alalla, jolla jatkuvasti tulee uusia tekniikoita, eri asiakkaat käyttävät eri systeemeitä, ei kaikkea voi tuntea. Mutta jos rehellisesti sanoisi, että ei, emme me tunne tätä alustaa tai tekniikkaa ollenkaan, mutta aiomme alkaa opiskella jos saadaan projekti, niin eipä ne meiltä ostaisi vaan niiltä muilta jotka valehtelee sujuvasti että kaikki tarvittava osaaminen löytyy jo. 

Yhden kerran olen törmännyt työelämässä tilanteeseen jossa kieltäydyin työnantajan edustajan pyynnöstä etiikkaan vedoten. Minua nimittäin suoraan pyydettiin antamaan väärä valaehtoinen todistus oikeudessa tapauksessa, jossa firman entinen työntekijä oli nostanut oikeusjutun irtisanomistapauksensa johdosta. Omasta mielestäni tämä työntekijä oli alaisenani ollut kaiken puolin asiallinen ja asiakkaiden tykkäämä asiantuntija, mutta minua pyydettiin suoraan mustamaalaamaan häntä oikeudessa, jotta firma voittaisi oikeusriidan. Sanoin että ei, tuossa menee kyllä minun rajani, valan alla en valehtele.

Vierailija
15/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Työskentelen sosiaalihuollossa "alimmalla portaalla", eli teen sen mitä ylemmät sanovat. Välillä vituttaa syvästi ja tekemäni epäreiluudet kiristävät rintaa, mutta minkäs teet. Lähes aina nämä asiat liittyvät siihen, että ne saavat vähän ansaitsematontakin jotka tiedetään äänekkäiksi ja vaikeiksi, kiltit ja voimavaroiltaan vähäisemmät jäävät ilman. Usein tuossa on kysymys vieläpä ihan suoraan siitä, että niille vaativille annettu on pois niiltä jotka eivät osaa, uskalla tai jaksa kyseenalaistaa.

Vierailija
16/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. No, vaikein oli kieltäytyä järjestämästä Pride-tapahtumaa meidän paikkakunnalla. Vaikeaa sen takia, että vaikka hyväksyn kaikki ihmiset sellaisina kuin ovat ja muuten olisin voinut olla Pride-tapahtumassa mukanakin, mutta kun samaan syssyyn haluttiin ympätä homojen adoptio-oikeutta ja homojen kirkkohäitä, niin se meni yli. 

Tapahtuma järjestettiin ilman minuakin, joten mitään pahaa ei tapahtunut.

Vierailija
17/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmani alkoi tehdä läheistä yhteistyötä sellaisen asiakkaan kanssa, joka rikkoo tämänhetkisiä  lakeja ja  EU-sopimuksia ja jonka kanssa en perhesyistäkään halua olla tekemisissä. Vaihdoin työnantajaa.

Vierailija
18/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, olen. Ja joudun jatkossakin.

Hoidan työn hyvin ja panostan sitten omien arvojeni mukaisiin juttuihin extraa, eli teen ne ylihyvin.

Työ on muuten mukavaa, joten siedän tämän. Joudun toki myös pitämään tietyt näkemykseni itselläni töissä, esim. poliittinen suuntautumiseni johtaisi varmaan kengän kuvaan takalistossa. Mutta työkaverit on kivoja, työ on mielenkiintoista ja mä olen hyvä siinä, joten tuohon tottuu.

Vierailija
19/258 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekaupan (muotirättiketju) myyjänä oli kaikkein raskainta se, kun jengi valitti jonkun halvan trikoovaatteen hinnasta (esim. 8€ liikaa teepaidasta). Teki mieli kysyä, mitä luulet tuotteen ommelleen (lapsen?) saaneen palkkaa kun tuote maksaa noinkin vähän? Teki myös pahaa katsoa kun jokukin vakioasiakas kävi monta kertaa viikossa ostamassa uutta rytkyä. Olisin halunnut sanoa kassalla että hei, sä et tarvii noita. Voitko opetella nauttimaan elämästä jollain vähän ekologisemmalla tavalla. Pakkausmuovien määrä oli myös jotain ihan järkyttävää. Näiden syiden takia irtisanouduin heti kun löysin muita töitä.

Vierailija
20/258 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. No, vaikein oli kieltäytyä järjestämästä Pride-tapahtumaa meidän paikkakunnalla. Vaikeaa sen takia, että vaikka hyväksyn kaikki ihmiset sellaisina kuin ovat ja muuten olisin voinut olla Pride-tapahtumassa mukanakin, mutta kun samaan syssyyn haluttiin ympätä homojen adoptio-oikeutta ja homojen kirkkohäitä, niin se meni yli. 

Tapahtuma järjestettiin ilman minuakin, joten mitään pahaa ei tapahtunut.

Mäkin jouduin kerran miettimään Pride-tapahtumaan liittyvien töiden tekemistä. Mua ei kuitenkaan pyydetty järjestämään tapahtumaa, vaan olemaan siinä näkyvästi läsnä tavalla jonka jotkut voi tulkita Priden kannattamiseksi. Päädyin lopulta siihen, että oma on vikansa jos joku vetää liian hätiköityjä johtopäätöksiä. Mutta jos olisin joutunut ottamaan vähänkin aktiivisen roolin Priden ajamien asioiden puolesta, olisin kieltäytynyt kunniasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan