Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan joutunut työssäsi tekemään asioita, jotka sotivat moraaliasi, etiikkaasi tai uskontoasi vastaan?

Vierailija
18.08.2016 |

Minulle tuli ensimmäistä kertaa tällainen eteen. En tiedä, mitä tehdä. En voi sanoa, mistä on kyse, mutta minun tulisi järjestää tapahtuma, joka edistäisi sellaisia arvoja, toimintaa tai ideologiaa, joita en hyväksy. Tällaisia olisi esimerkiksi vaikkapa joku vaimonhakkaajien kesäpäivät tai kissanheittokilpailut.

Kyse kun ei kuitenkaan ole mistään laittomasta (kuten eläinrääkkäys tai vaimon hakkaaminen olisi), niin en voi vedota niihin. Tiedän pomon kannattavan sen tapahtuman arvoja, toimintaa tai ideologiaa (en nyt tässä erittele, mitä), joten en sille voi oikein asiasta valittaa.

Oletteko te törmänneet tällaiseen? Mitä teitte?

Kommentit (258)

Vierailija
241/258 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein. Olen it-alalla tehtävässä jossa teen esim. tarjouksia projekteista asiakkaille. Usein on niin, että meillä ei ole kaikkea tarjouspyynnössä vaadittua osaamista, mutta eihän sitä voi sanoa, koska muuten ei saada töitä. Niinpä sanotaan että meiltä löytyy kaikkeen tarvittavaan osaamista talosta, ja sitten opetellaan samalla kuin tehdään. Sellaista se on alalla, jolla jatkuvasti tulee uusia tekniikoita, eri asiakkaat käyttävät eri systeemeitä, ei kaikkea voi tuntea. Mutta jos rehellisesti sanoisi, että ei, emme me tunne tätä alustaa tai tekniikkaa ollenkaan, mutta aiomme alkaa opiskella jos saadaan projekti, niin eipä ne meiltä ostaisi vaan niiltä muilta jotka valehtelee sujuvasti että kaikki tarvittava osaaminen löytyy jo. 

Samoin konsultoinnissa. Ja usein vähintään yksi tiimiläinen ei ole koskaan tehnyt roolia johon hänet on palkattu. Mutta tekemällä oppii. 

Vierailija
242/258 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lasketaanko tätä, mutta kirjoitan kuitenkin.

Pidin (maksullisen, tietty) kahvitarjoilun myymälämme tiloissa kasalle hyväosaisia cityvihreitä. Olen itse kärsinyt pahasta masennuksesta lapsesta asti ja meinasin alkaa itkemään kun kahvia kaataessani kuuntelin tämän porukan kylmiä mielipiteitä koskien masentuneita ihmisiä. Lopulta piti poistua takavasemmalle ja pyytää työkaveria hoitamaan loput. Aivan kamalaa porukkaa!! Se avoin vihamielisyys oli jotain todella odottamatonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/258 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jok ikinen päivä. Otsikkoon vastaten. 

Vierailija
244/258 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viikko jo 15 vuoden ajan. Kyseessä on tuntikortin täyttö. Se pitää täyttää "oikein", ei sen mukaan mitä on oikeasti viikon aikana tehnyt. Alkuun tämä otto rehellisen luonteeni päälle mutta nyt olen jo paatunut.

Vierailija
245/258 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä mäkkärin ym. pikaruokaloiden myyjistä, jotka kokevat eettisesti ongelmalliseksi roskaruuan myymisen lihaville: jos kyseessä on aikuinen asiakas on teidän turha moralisoida. Koska moralismista tuossa on enemmän kyse, kuin todellisista eettisistä ongelmista. Sen ruuan terveellisyys ei vaihtele sen mukaan, mikä sitä syövän ihmisen painoindeksi on. Sama pätee sen tuotantoprosesseihin. Jos tienaat leipäsi myymällä sitä p****a, älä katso asiakkaitasi nenän vartta pitkin.

Vierailija
246/258 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassalla just veikkauksen myyminen, tosin lusmusin aina siitä :P En edelleenkään tiedä niiden pelien peliaikoja, kassajärjestelmä ei onneksi anna myydä, jos peliaika on mennyt umpeen.

Ja sit tää klassinen: "laitetaanko pakasteet pieneen pussiin?" Varsinkin, kun suuri osa asiakkaista luulee, että se pussi estää sulamisen. Lisäksi laitan jotkut stn jogurtitkin siihen pussiin, jos asiakas pyytää. Totaalisen turhaa muovin tuhlausta. (En ole ikinä saanut 18-vuoden ostosten pakkauskokemuksen aikana yhden yhtä jogurttipurkkia rikki. En tajua, miten siinä onnistutaan?)

Voisikohan ne jogurtit hajota vaikka repussa matkalla kotiin? Et mikään älyn jättiläinen ole..

Vierailija
247/258 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten menet Barcelonassa suu pyöreänä ihailemaan Sagrada Familiaa eikä yhtään harmita. Olisit ihaillut vaikka kattomaalauksia.

Vierailija
248/258 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen useinkin. Olen esimerkiksi joutunut jättämään elvyttämättä elvytyskieltoisen ihmisen, silloin teki tiukkaa kunnioittaa hänen päätöstään, kun oma arvomaailma sanoi, että jos edes olematon mahdollisuus on niin kaikkeni yritän. Lääkärinä kuitenkin pidän omat arvot erillään ja noudatan potilaan tahtoa.

Sukulaiselleni oli lääkäri laittanut elvytyskiellon ilmoittamatta edes omaisille.

Vierailija
249/258 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä. olin töissä päiväkodin keittiössä ja ylijäänyt ruoka oli  kipattava roskiin, vaikka mielelläni olisin sen vienyt omalle perheelle !:( esim. lähes täysi astia meksikoilaistyyppistä vuokaa, josta lapset eivät pitäneet

Vierailija
250/258 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen farmaseutti ja apteekissa myydään paljon luontaistuotteita, joiden tehosta ei todellisuudessa ole kenelläkään mitään takeita. Silti näitä on ikäänkuin suositeltava tai ainakin jotenkin pyrittävä antamaan näistä asiakkaalle positiivinen kuva, että kauppa kävisi. Itse en luontaistuotteita käytä enkä missään tilanteessa antaisi niitä lapsilleni. Niiden laadunvalvonta on käytännössä ihan olematonta. Silti joutuu hymyssä suin myymään jotain hainrustouutteita tai simpukkakapseleita. Ihan ylivoimaisesti mahtavin tuote on kyllä happikapselit. Kyseessä on siis kovapintainen, kirkas kapseli, jonka sisällä on pelkkää tyhjyyttä (happea? tuskin...). Näistäkin maksetaan liki parikymppiä purkki. Sitten itketään kun lääkkeet on niin kalliita.

Toisaalta proffa sanoi aikanaan kansantaloustieteen luennolla, että on eettisesti arveluttavaa antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa :D

Vierailija
251/258 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan on kumma, kuinka uskonnonvastaista porukkaa täällä on. Aikuiset ihmiset kauhistuu, kun joutuu kuuntelemaan kuinka joku toinen puhuu jumalasta ja rukoilee.

Näinpä. Näillä uskontovapailla ateisteilla on kyllä jotain sisäisiä traumoja asioiden kanssa. Normaali, itsensä kanssa sinut oleva ihminen ei koe vahingoittuvansa vaikka kuulee sanan Jumala tai joutuu olemaan läsnä "ohjatussa rukoilussa". Rukous on omaa sydämen puhetta Jumalalle. Vaikka ei itse asiaan usko, niin se ei ketään vahingoita jos on mukana tälläisessä ja kuulee rukousta.

Minä oon kristitty ja oon töissä maahanmuuttajien parissa. Eikä mua ole yhtään häirinnyt, että kuulen välillä asiakkaan kännykästä muslimien rukouskutsun. Tai ramadanin aikana, kun porukka halusi viettää yhteisiä uskonsa mukaisia hetkiä. En osallistunut, mutta kuulin ja lasiovista näin heidän hartaushetkensä. Ja en vahingoittunut millään tavalla... Eikä olisi vahingoittanut sekään, että olisin ollut samassa huoneessa,  mutta osallistumatta. Mua ei myöskään häiritse naisten hijabit eikä niqabit.

Mua ei häiritse myöskään uskonnottomat. Mutta mua häiritsee mielensäpahoittajat ja takakireät ihmiset.

Teillä on muuten sama jumala kyseessä, vain eri haarat samasta uskonnosta. Toki uskonnollisiin vakaumuksiin törmää jonkin verran, mutta niitä ei kuuluisi järjestää julkisten palveluiden taholta.

Vierailija
252/258 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikä on tehnyt tykistön ammuksia ja niitä myös käytettiin Balkanilla. 122 mm.

Puolet EU:sta on kuolemankauppiaita ja Saksa ja Ruotsi suurimmat. 

Vierailija
253/258 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun entinen työpaikka oli jokseenkin pimeä. En viitti liikaa yksityiskohtia kertoa kun pelkään että joku tunnistaa. Tavat, joilla hommat hoidettiin ei kestä päivän valoa. Räikeimpinä esimerkkinä mm. TE-keskuksen palkkatuilla kikkailu vaikka ihan hyvin olisi voinut palkata ilmankin. Vuoron perään työntekijät joutui käymään TE-keskuksessa valehtelemassa vaikka mitä paskaa että saataisiin lisätukea. Tekisi mieli käräyttää tuo paskapulju avustuspetoksesta, mutta olin mukana noissa touhuissa itsekin. Nuoria harjoittelijoita kusetettiin surutta, hirveät työmäärät jollain aivan ala-arvoisella palkalla ja sitten jos erehtyivät penäämään oikeuksiaan niin uhkailua ja pelottelua (että varmasti jää oikein hyvä kuva nuorille alasta). Sitten työnkuvaan kuului ylenpalttinen asiakkaille valehtelu ja kusetus, laskuihin piti laittaa aina vähän "ekstraa" (toisinaan ihmiset tajusivat ja nostivat äläkän, jotkut raukat eivät). Niin ja teeskenneltiin että on tietotaitoa ja resursseja hoitaa tietyntyyppisiä varsin monimutkaisia asiakokonaisuuksia, että saatiin asiakkuus. Todellisuudessa ei osaaminen nolla ja hoidettiin hommat googlen avulla hyvällä tuurilla maaliin, huonolla tuurilla perseiltiin. Asiakkaat olisi voineet kääntyä jonkun puoleen joka oikeasti osaa homman eikä maksaa tyhjästä. Irtisanouduin lopulta, mutta häpeän edelleen kaikkea mitä olen tehnyt :(

Ei muuta kuin firman nimi julki, niin lähtevät loputkin asiakkaat!

Vierailija
254/258 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesätyössä marjamyyjänä piti myydä ulkomaista mansikkaa suomalaisena, kirkkain silmin, suomalainen paikkakuntakin tuli kuin apteekin hyllyltä. Nykyisessä työssä joudun antaa asiakkaan ymmärtää, että saa eksklusiivisempaa/ainutlaatuisempaa palvelua tai tuotetta kuin muut. Ei ole tämän vakavampaa sattunut omalle työuralle.

Kiva..kun itse olen allerginen ulkomaiselle mansikalle:/

Ai ne muuttuu allergisoiviksi kun ajetaan joen yli Torniosta Haaparantaan?

Vierailija
255/258 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tyttönä työskentelin sihteerinä firmassa, josta eräs pomoista sai potkut. Isompi pomo toi eteeni listan josta näkyi kaikki nettisivustot, joihin tämä potkittu oli kirjautunut, tunnus ja salasana. Jouduin kirjautumaan joka ikiselle sivustolle tässä listassa ja vaihtamaan salasanat. 

Toinen firma oli buffet -tyyppinen, siellä piti aina illan päätteeksi heittää tietyt ruuat roskiin eikä kotiin saanut missään nimessä viedä tai itse syödä. Tuntui pahalta heittää suuria määriä ruokaa välillä roskiin. Kyllä pari kertaa otin salaa mukaankin, myönnettäköön.

Vierailija
256/258 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo aiemmin tässä ketjussa mainittu ruoan heittäminen roskiin. Olin isossa päiväkodissa (yli 100 lasta) keittiössä ja ruokaa meni roskiin järkyttäviä määriä. Varsinkin loma-aikoina esim. joulun jälkeiset päivät, jolloin lapset ei tulleetkaan hoitoon vaikka oli ruoka varattu. Tietenkään näin ei olisi saanut tehdä mutta vein viikoittain noita ruokia kotiin omalle perheelle ja jaoin kavereille ja suvullekin välillä. 

Vierailija
257/258 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotilaspappina valehtelen suurinpiirtein koko ajan mutta tästä maksetaan.

Sitäpaitsi en osaa mitään.

Vierailija
258/258 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä lainkaan tuota logiikkaa. Jos henkilö A pakottaa sinut seuraamaan henkilön B uskonnonharjoitusta, mikset voi kunnioittaa B:n uskonnonharjoitusta? Eihän B ole pakottanut sinua mihinkään, vaan koko pakottaminen on täysin A:n syytä.

Vielä minun lapsuudessani kaikki oppilaat pakotettiin seuraamaan jotain uskonnon opetusta ja koulukiusaajat uhkailivat uskonnottomia. Edelleenkin Suomessa on kuntia ja kouluja, joissa uskovaisten mielivalta vallitsee, uskonnottomia ei palkata ja kristinuskoa pakkosyötetään kaikin mahdollisin keinoin. Miksi sellaista ihmisoikeuksien säälimätöntä polkemista pitäisi kunnioittaa? Pahuudelle ei pidä antaa periksi yhtään.

Vielä minun lapsuudessani meillä oli naapurimaa, jossa kaikki lapset pakotettiin kuulemaan ateismista ainoana oikeana totuutena ja uskovia syrjittiin ja uhkailtiin. Ateistien mielivalta vallitsi ja ateismia pakkosyötettiin kaikin keinoin. Miksi sellaista ihmisoikeuksien pakkosyöttämistä olisi pitänyt kunnioittaa?

Viiden alapeukuttajan mielestä uskovaisten syrjintä ja ateistien mielivalta on ihan ookoo.

Ateismi ei ole ateismia, jos se on korvattu kiihkonationalismilla. Uskonnollisuus ei ollut syy ihmisten vainoihin Neuvostoliitossa, vaan tausta oli poliittinen. Kaikki mikä uhkasi tätä poliittista näkemystä, mm. uskonto oli tuhottava. Siinä mielessä ihan hyvä pointti kuitenkin, että nationalismi voi olla ihan yhtä vaarallinen kuin uskonnot konsanaan.

Kylläpä on aika rientänut Neuvostoliiton vuosista, kun kersat tänään tulkitsevat maan olleen kiihkonationalistinen. Kyllä ateismi oli siellä se virallinen opinkappale mitä uskonasioihin tuli läpi maan olemassaolon. Jos siellä oli jotain isovenäläistä sovinismia myös, on se sitten toinen tarina. Kyllä maahan  kaksi aatetta mahtuu, ilman että täytyy valkopestä ettei se ny sillee oikeest hei ollu ateistine.

Huonosti ymmärsit pointin, koska kirjoitin ateismista enkä nationalismista. Kummasti vaan ateismi ei uhannut Neuvostoliiton poliittista näkemystä, eikä sitä tarvinnut tuhota. Ei uhannut, koska oli poliittisen näkemyksen merkittäviä rakennuspalikoita.

Mitä on ateismi, jossa palvotaan "isä aurinkoista"? Jokaisen ristin tilalle laitettu kuvat stalinista ja virsien tilalla lauletaan stalinin kunniaksi. Mitä se on muuta kuin uskonnollista öyhötystä, jossa jumalan tilalle on laitettu murhanhimoinen mies, kun kuitenkin kaikki riitit ovat uskontojen kanssa yhtäläisiä. Muut uskonnot piti kitkeä, koska ne uhkasivat uutta uskomusta. Samaa kristityt ovat tehneet muille uskonnoille ristiretkistä lähtien... Ja hyvin ymmärsin pointin "ateismistasi", korjasin sen vain siksi mitä se oikeasti oli eli jotain nationalismin ja uskonnollisuuden välillä.

Juurikin näin. Pitää ymmärtää, mitä Neuvostoliitossa tapahtui tuohon aikaan, eikä vain yksisilmäisesti demonisoida "pahaa ateismia". Mistä tahansa saa tehtyä pahaa, jos siitä tehdään pakkoa ja ainoaa totuutta ja sen varjolla saadaan lupa vainota poliittisia vastustajia ja laittaa kansa ruotuun. Oikeastihan tuolloin ei vallinnut ateismi, vaan pseudouskonto, joka rakentui Stalinin henkilökultin ympärille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi