Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan joutunut työssäsi tekemään asioita, jotka sotivat moraaliasi, etiikkaasi tai uskontoasi vastaan?

Vierailija
18.08.2016 |

Minulle tuli ensimmäistä kertaa tällainen eteen. En tiedä, mitä tehdä. En voi sanoa, mistä on kyse, mutta minun tulisi järjestää tapahtuma, joka edistäisi sellaisia arvoja, toimintaa tai ideologiaa, joita en hyväksy. Tällaisia olisi esimerkiksi vaikkapa joku vaimonhakkaajien kesäpäivät tai kissanheittokilpailut.

Kyse kun ei kuitenkaan ole mistään laittomasta (kuten eläinrääkkäys tai vaimon hakkaaminen olisi), niin en voi vedota niihin. Tiedän pomon kannattavan sen tapahtuman arvoja, toimintaa tai ideologiaa (en nyt tässä erittele, mitä), joten en sille voi oikein asiasta valittaa.

Oletteko te törmänneet tällaiseen? Mitä teitte?

Kommentit (258)

Vierailija
101/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole töissä, joten ei ole tätäkään ongelmaa.

Vierailija
102/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peukutuksista päätellen mielenkiintoisen ristiriitaista porukkaa täällä. Näemmä on väärin joutua oman moraalinsa vastaisesti kirkkoon tai eläinten tappamisen kanssa tekemiseen, mutta homokulkueeseen pakko-osallistaminen ei ole väärin.

Voisin ymmärtää, jos kaikki nuo saisivat alapeukkuja, mutta en ymmärrä miksi yksi niistä ei saa. Moraalin vastaisesta pakottamisesta on jokaisessa tapauksessa kyse. Ilmeisesti peukuttajien mielestä moraalin vastaisesti saa jotakuta pakottaa, jos itse kuitenkin tykkää siitä mihin toinen pakotetaan. Silloin ei paheksuta pakottamista vaan sitä, että joku ei tykkää siitä mistä minä tykkään. Fasistista porukkaa täällä.

Sinä teet olettamuksia siitä mihin peukutus perustuu. Itse ainakin alapeukutin muutamaa pride juttua ihan vaan osoittaakseni tuen prideliikkeelle, yläpeukuttaminen olisi antanut minun mielestäni siinä väärän signaalin. Parasta tietysti olisi "olen kanssasi eri mieltä, mutta ymmärrän dilemmasi" - peukutusvaihtoehto.

Niinpä, ja samalla annat signaalin että homokulkue ei saisi sotia jonkun moraalia vastaan. Parempi olisi ollut peukuttamatta lainkaan, ettet signaloi asettuvasi toisen oikeuksien yläpuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peukutuksista päätellen mielenkiintoisen ristiriitaista porukkaa täällä. Näemmä on väärin joutua oman moraalinsa vastaisesti kirkkoon tai eläinten tappamisen kanssa tekemiseen, mutta homokulkueeseen pakko-osallistaminen ei ole väärin.

Voisin ymmärtää, jos kaikki nuo saisivat alapeukkuja, mutta en ymmärrä miksi yksi niistä ei saa. Moraalin vastaisesta pakottamisesta on jokaisessa tapauksessa kyse. Ilmeisesti peukuttajien mielestä moraalin vastaisesti saa jotakuta pakottaa, jos itse kuitenkin tykkää siitä mihin toinen pakotetaan. Silloin ei paheksuta pakottamista vaan sitä, että joku ei tykkää siitä mistä minä tykkään. Fasistista porukkaa täällä.

Sorry. Olen paatunut kommunisti, ja maailma olisi parempi jos siihen ei kuuluisi kirkkoja, ja mielellään ei uskontoja ollenkaan. En silti koe mitään eettistä/moraalista tuskaa ja vääryyttä niinä kertoina, kun istun luokan kanssa jumalanpalveluksessa. Että päin honkia meni nyt sulla fasismin kanssa :)

Ei oikeastaan. Kommunismi ja fasismi ovat sukulaisaatteita. Molemmissa on alistajan luonne.

Vierailija
104/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti käydä kirkossa kirkkoon kuulumattomana. 

Oletpa tiukkapipoinen, jos moraalisi ei hyväksy toisen uskonnon kunnioittamista istumalla hiljaa penkissä. Vai pakotettiinko sut myös laulamaan tms.?

Olen kristitty, mutta pitäisin kyllä kummallisena jos minut pakotettaisiin moskeijaan muslimien jumalanpalvelukseen, tai mormonien temppelimenoihin. Miten kunnioittaa sellaista mihin on pakotettu mukaan? Johan se pakottaminen itsessään vie pohjan kunnioitukselta.

En ymmärrä lainkaan tuota logiikkaa. Jos henkilö A pakottaa sinut seuraamaan henkilön B uskonnonharjoitusta, mikset voi kunnioittaa B:n uskonnonharjoitusta? Eihän B ole pakottanut sinua mihinkään, vaan koko pakottaminen on täysin A:n syytä.

Mikä tieto sinulla on, että tapaukseen edes liittyy henkilö B? Taisit keksiä sen ihan itse. Aika teennäiseltä tuntuu kuvailemasi tilanne. Käytännössä se tarkoittaisi esim. että joku buddhalainen pakottaisi minut mormonitemppeliin. Laita linkki tilanteeseen, jossa tuollaista on tapahtunut oikeassa elämässä, niin voimme jatkaa pohtimista. Muuten en viitsi mielikuvitusleikkeihisi lähteä mukaan.

Vierailija
105/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun käymään jumalanpalveluksessa jouluna ja keväällä. Kirkkoon en kuulu enkä höpötyksiin usko. Olen opettaja.

Iik. Siis voi kauheeta. Joudut noin 2-3 tuntia käyttämään vuodestasi perinteiden noudattamiseen. Tässä ketjussa kun ihmiset kertoo ihan oikeista asioista, jotka on pielessä hoitotyössä, sosiaalihuollossa, ruokahävikissä, moraaliasioissa jne.

On se teillä opettajilla niin rankkaa. *taputapupaipai*

Mitäpä jos uskovaiset itse joutuisivat ateistisen propagandan kohteksi pienestä pitäen, kuten nyt toisin päin tapahtuu. Kyllä äläkkä nousisi.

Niinhän Neuvostoliitossa tapahtuikin, eikä tullut mitään äläkkää. Ei täällä eikä siellä. Täällä sai tyhmän leiman, jos asiasta puhui ja siellä sai kuulan niskaansa jos kovasti piti ääntä.

Vierailija
106/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun käymään jumalanpalveluksessa jouluna ja keväällä. Kirkkoon en kuulu enkä höpötyksiin usko. Olen opettaja.

Ei kai kirkkoon voida pakottaa? Osallistuvatko muslimiopettajat myös jumalanpalvelukseen?

Jumalanpalvelukseen osallistuminen on ehkä vähän huono ilmaus tässä yhteydessä, kun kyse on pelkästä jumalanpalveluksessa olemisesta ja oppilaiden valvomisesta. Siihen opettajat voidaan velvoittaa, paitsi ehkä siinä tapauksessa jos opettajan oma uskonto kieltää muiden uskontojen tilaisuuksissa vierailemisen.

Voihan ateisti siis myös vedota uskonnottomuuteensa koska Suomessa on uskonnonvapaus.

Vierailija
107/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatekaupan (muotirättiketju) myyjänä oli kaikkein raskainta se, kun jengi valitti jonkun halvan trikoovaatteen hinnasta (esim. 8€ liikaa teepaidasta). Teki mieli kysyä, mitä luulet tuotteen ommelleen (lapsen?) saaneen palkkaa kun tuote maksaa noinkin vähän? Teki myös pahaa katsoa kun jokukin vakioasiakas kävi monta kertaa viikossa ostamassa uutta rytkyä. Olisin halunnut sanoa kassalla että hei, sä et tarvii noita. Voitko opetella nauttimaan elämästä jollain vähän ekologisemmalla tavalla. Pakkausmuovien määrä oli myös jotain ihan järkyttävää. Näiden syiden takia irtisanouduin heti kun löysin muita töitä.

Onneksi irtisanouduit nyt maailma pelastuu.

Vierailija
108/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa tiukkapipoinen, jos moraalisi ei hyväksy toisen uskonnon kunnioittamista istumalla hiljaa penkissä. Vai pakotettiinko sut myös laulamaan tms.?

Kunnoitan kyllä muiden uskoa, mutta on idioottimaista että kaikkien pitää osallistua johonkin tällaiseen uskonnollisuuteen. Vaikka pitäisikin vaan istua hiljaa penkissä, kun voisi oikeasti senkin ajan käyttää paremmin, ts. tehdä töitä. Yhtä hyvin voisi kysyä että miksi työpaikalla ollaan tiukkapipoisia eikä kunnioiteta mun uskontoa tai sen puutetta.

Sinähän OLET töissä silloin kun olet siellä kirkossa työnantajan puolesta, tai kuuntelet niitä aamunavauksia. Työtehtävä ei ehkäole mieleisesi tai mielestäsi järkevä muutenkaan, mutta töissä sinä olet. Suhtaudu asiaan vain yhtenä työtehtävänä niin ehkäpä helpottaa. Pitää munkin osallistua täällä työpaikallani kaiken maailman turhuuksiin, mm. työpaikkakokouksiin joilla ei ole mitään tekemistä mun työni kanssa. Se nyt vaan on osa tätä työtä.

Vierailija
109/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iik. Siis voi kauheeta. Joudut noin 2-3 tuntia käyttämään vuodestasi perinteiden noudattamiseen. Tässä ketjussa kun ihmiset kertoo ihan oikeista asioista, jotka on pielessä hoitotyössä, sosiaalihuollossa, ruokahävikissä, moraaliasioissa jne.

Suhtaudut uskonnonvapauteen todella ylimielisesti. Ei tässä kukaan ole verrannut kirkkoon tai muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen pakottamista mihinkään työnantajan määräämään mummojen kaltoinkohteluun vaan ainoastaan vastannut ap:n kysymykseen "mitä moraalisi, etiikka tai uskontosi vastaista olet työssäsi joutunut tekemään". Ei perinne ole oikeutus, jolla voidaan määrätä osallistumaan sellaiseen uskonnolliseen toimintaan, joka on oman vakaumuksen vastaista. Nykyään koulupäivän aikana järjestettävistä kirkkokäynneistä aletaan kaikissa isommissa kaupungeissa tosin jo olla luovuttu, kun hädin tuskin puolet oppilaistakaan enää kuuluu kirkkoon. Omalla ajallaan voivat kirkkoon mennä ne, jotka haluavat. Ei perinteen ylläpitämisen pitäisi edellyttää pakottamista koulun puolesta.

Jumalanpalvelus on uskonnollinen tilaisuus, mutta pelkkä penkillä istuminen sen ajan ei ole uskonnonharjoitusta nähnytkään. Mihin uskontoon oikein kuulut, jos sekin on uskontosi vastaista?

Minkä vuoksi jehovantodistajilta ja muslimilapsilta ei edellytetä jumalanpalvelukseen osallistumista jos se ei kerran ole uskonnpnharjoittamista? Koulukin pääsisi vähemmin järjestelyin.

Vierailija
110/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kristitty, mutta pitäisin kyllä kummallisena jos minut pakotettaisiin moskeijaan muslimien jumalanpalvelukseen, tai mormonien temppelimenoihin. Miten kunnioittaa sellaista mihin on pakotettu mukaan? Johan se pakottaminen itsessään vie pohjan kunnioitukselta.

Asioihin voi suhtautua kokemuksena, kun kerran kyse ei ole mistään varsinaisesti itseäsi vahingoittavasta. Ajatuksella "no nyt on tääkin nähty". Ei kaikkea tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena juuri sinun vakaumustasi vastaan. Juuri jouduin osallistumaan pakotettuna johonkin henkilökunnan vuorovaikutuskoulutukseen. Voin kuitenkin kunnioittaa sitä, että tilaisuus järjestetään ja joku ehkä saa siitä jotakin hyötyä, vaikka ei itseäni kiinnostanutkaan. Kun elämä vaan ei mene aina sen mukaan mikä juuri minua kiinnostaa, varsinkaan töissä.

Vierailija
111/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä lainkaan tuota logiikkaa. Jos henkilö A pakottaa sinut seuraamaan henkilön B uskonnonharjoitusta, mikset voi kunnioittaa B:n uskonnonharjoitusta? Eihän B ole pakottanut sinua mihinkään, vaan koko pakottaminen on täysin A:n syytä.

Mikä tieto sinulla on, että tapaukseen edes liittyy henkilö B? Taisit keksiä sen ihan itse. Aika teennäiseltä tuntuu kuvailemasi tilanne. Käytännössä se tarkoittaisi esim. että joku buddhalainen pakottaisi minut mormonitemppeliin. Laita linkki tilanteeseen, jossa tuollaista on tapahtunut oikeassa elämässä, niin voimme jatkaa pohtimista. Muuten en viitsi mielikuvitusleikkeihisi lähteä mukaan.

Et viitsisi keskustella asiallisesti. Kuka velvoittaa työntekijän menemään uskonnonharjoitusta sisältävään tilaisuuteen? Työnantaja tietysti. Yleensä uskonnollista tilaisuutta vetävät papit/puhujat/tms. on täysin sivullisia henkilöitä, jolla ei ole osaa eikä arpaa siihen onko joku läsnäolijoista pakotettu tulemaan mukaan.

Vierailija
112/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudut uskonnonvapauteen todella ylimielisesti. Ei tässä kukaan ole verrannut kirkkoon tai muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen pakottamista mihinkään työnantajan määräämään mummojen kaltoinkohteluun vaan ainoastaan vastannut ap:n kysymykseen "mitä moraalisi, etiikka tai uskontosi vastaista olet työssäsi joutunut tekemään". Ei perinne ole oikeutus, jolla voidaan määrätä osallistumaan sellaiseen uskonnolliseen toimintaan, joka on oman vakaumuksen vastaista. Nykyään koulupäivän aikana järjestettävistä kirkkokäynneistä aletaan kaikissa isommissa kaupungeissa tosin jo olla luovuttu, kun hädin tuskin puolet oppilaistakaan enää kuuluu kirkkoon. Omalla ajallaan voivat kirkkoon mennä ne, jotka haluavat. Ei perinteen ylläpitämisen pitäisi edellyttää pakottamista koulun puolesta.

Jumalanpalvelus on uskonnollinen tilaisuus, mutta pelkkä penkillä istuminen sen ajan ei ole uskonnonharjoitusta nähnytkään. Mihin uskontoon oikein kuulut, jos sekin on uskontosi vastaista?

Minkä vuoksi jehovantodistajilta ja muslimilapsilta ei edellytetä jumalanpalvelukseen osallistumista jos se ei kerran ole uskonnpnharjoittamista? Koulukin pääsisi vähemmin järjestelyin.

On eri asia mennä kirkkoon istumaan "muuten vaan" kuin palkatussa työssä valvomaan oppilaita. Oppilaathan tarvitsee valvovia aikuisia myös kirkossa, ja se valvonta kuuluu opettajien työhön. Lisäksi aikuisilta voidaan odottaa kykyä suhtautua kriittisesti kuulemaansa, toisin kuin lapsilta joiden henkinen kehitys on vielä pahasti kesken.

Vierailija
113/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kirkkoon voida pakottaa? Osallistuvatko muslimiopettajat myös jumalanpalvelukseen?

Jumalanpalvelukseen osallistuminen on ehkä vähän huono ilmaus tässä yhteydessä, kun kyse on pelkästä jumalanpalveluksessa olemisesta ja oppilaiden valvomisesta. Siihen opettajat voidaan velvoittaa, paitsi ehkä siinä tapauksessa jos opettajan oma uskonto kieltää muiden uskontojen tilaisuuksissa vierailemisen.

Voihan ateisti siis myös vedota uskonnottomuuteensa koska Suomessa on uskonnonvapaus.

Miten niin? Uskonnottomuus ei edellytä uskonnollisista tilaisuuksista pidättäytymistä. Eihän uskontoihin kuuluvillakaan ole mitään automaattista oikeutta kieltäytyä eri uskontojen tilaisuuksista.

Vierailija
114/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun myöntämään toimeentulotukea (ilmaista rahaa) saamattomille luusereille, jotka eivät halua tehdä elämällään yhtään mitään ja joiden kanssa saa aina jankata muun muassa hakemusten käsittelyssä tarvittavista liitteistä. Sotii mun moraalia vastaan, koska olen itse hankkinut ammatin ja työpaikan ja pyrin tulemaan toimeen omillani. Sitten nää samaiset tyypit kehtaa valittaa miten paska paikka sossu on. Mitä vittua, tyypit saa rahat elämiseen ja asumiseen "sossusta" ja silti vaan valitetaan. Tappaisin itseni, jos itse olisin samanlainen...

Vierailija
115/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa kollegani juotti 8kk vanhalle vauvalle mukista lehmänmaitoa. Ko. lapsen ruokavalioon ei todellakaan kuulunut maito! Nania sai ruoan kanssa joskus nokkamukista. Ei selvinnyt tekikö tahallaan kiusalla koska lapsi muslimi. Lapsi Alkoi tietysti heti oksentaa ja ripuloida, soitin vanhemmille että tulkaa hakemaan on kipeä. Tästä kollega suuttui, ei kuulemma noin vähästä pidä vanhempia hätyyttää.

Laittoi myös useamman kerran kyseisen vauvan isosiskolle mm. porsaskastiketta lautaselle ja suuttui kun huomasin. Ilmeisen rasistinen ihminen :( Itkettää vieläkin kun muistelen ko. sisaruksia ja vanhemman kollegan vihaa heitä kohtaan.

Vierailija
116/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa kollegani juotti 8kk vanhalle vauvalle mukista lehmänmaitoa. Ko. lapsen ruokavalioon ei todellakaan kuulunut maito! Nania sai ruoan kanssa joskus nokkamukista. Ei selvinnyt tekikö tahallaan kiusalla koska lapsi muslimi. Lapsi Alkoi tietysti heti oksentaa ja ripuloida, soitin vanhemmille että tulkaa hakemaan on kipeä. Tästä kollega suuttui, ei kuulemma noin vähästä pidä vanhempia hätyyttää.

Laittoi myös useamman kerran kyseisen vauvan isosiskolle mm. porsaskastiketta lautaselle ja suuttui kun huomasin. Ilmeisen rasistinen ihminen :( Itkettää vieläkin kun muistelen ko. sisaruksia ja vanhemman kollegan vihaa heitä kohtaan.

Haiskahtaa kovasti keksityltä jutulta. Niin kuin moni muukin viesti täällä...

Vierailija
117/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa kovasti keksityltä jutulta. Niin kuin moni muukin viesti täällä...

Vaihdoin alaa tämän tapauksen takia :( Yksityinen pieni päiväkoti Itä-Suomessa..... Ehdin olla viidessä eri päiväkodissa ennen kuin sain "burn outin", jokaisessa oli jotain ongelmaa mutta en saisi puhua koska vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
118/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun myöntämään toimeentulotukea (ilmaista rahaa) saamattomille luusereille, jotka eivät halua tehdä elämällään yhtään mitään ja joiden kanssa saa aina jankata muun muassa hakemusten käsittelyssä tarvittavista liitteistä. Sotii mun moraalia vastaan, koska olen itse hankkinut ammatin ja työpaikan ja pyrin tulemaan toimeen omillani. Sitten nää samaiset tyypit kehtaa valittaa miten paska paikka sossu on. Mitä vittua, tyypit saa rahat elämiseen ja asumiseen "sossusta" ja silti vaan valitetaan. Tappaisin itseni, jos itse olisin samanlainen...

Joku elämänkoululainen alapeukuttanut? :'D

Vierailija
119/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen katsonut vierestä kun muslimilapsille valehdeltiin nakkikeiton olevan tehty kalkkunanakeista ja he söivät sitä :/

Provo?

Ei valitettavasti ole provo. Toivon todella, että lasten vanhemmat ei saa sitä koskaan tietää ja tuskin saakaan, koska tapauksesta on jo aikaa. Tilanteessa ei ollut muistettu näitä lapsia ja siksi työntekijät päätyivät valehtelemaan asiasta. Soti omaa moraalia vastaan ja pahasti.

Vierailija
120/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatekaupan (muotirättiketju) myyjänä oli kaikkein raskainta se, kun jengi valitti jonkun halvan trikoovaatteen hinnasta (esim. 8€ liikaa teepaidasta). Teki mieli kysyä, mitä luulet tuotteen ommelleen (lapsen?) saaneen palkkaa kun tuote maksaa noinkin vähän? Teki myös pahaa katsoa kun jokukin vakioasiakas kävi monta kertaa viikossa ostamassa uutta rytkyä. Olisin halunnut sanoa kassalla että hei, sä et tarvii noita. Voitko opetella nauttimaan elämästä jollain vähän ekologisemmalla tavalla. Pakkausmuovien määrä oli myös jotain ihan järkyttävää. Näiden syiden takia irtisanouduin heti kun löysin muita töitä.

Onneksi irtisanouduit nyt maailma pelastuu.

Toiset sentään yrittää, sinä vain vittuilet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme