Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan joutunut työssäsi tekemään asioita, jotka sotivat moraaliasi, etiikkaasi tai uskontoasi vastaan?

Vierailija
18.08.2016 |

Minulle tuli ensimmäistä kertaa tällainen eteen. En tiedä, mitä tehdä. En voi sanoa, mistä on kyse, mutta minun tulisi järjestää tapahtuma, joka edistäisi sellaisia arvoja, toimintaa tai ideologiaa, joita en hyväksy. Tällaisia olisi esimerkiksi vaikkapa joku vaimonhakkaajien kesäpäivät tai kissanheittokilpailut.

Kyse kun ei kuitenkaan ole mistään laittomasta (kuten eläinrääkkäys tai vaimon hakkaaminen olisi), niin en voi vedota niihin. Tiedän pomon kannattavan sen tapahtuman arvoja, toimintaa tai ideologiaa (en nyt tässä erittele, mitä), joten en sille voi oikein asiasta valittaa.

Oletteko te törmänneet tällaiseen? Mitä teitte?

Kommentit (258)

Vierailija
61/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä teurastamossa, en teurastajana mutta näen päivittäin satojen sikojen teurastuksen. Kasvissyöjänä (olen harkinnut vegaaniksi siirtymistä) koen ongelmallisena sen, että vaikka onnistuessaan toiminta on eettisyyden rajoissa, kaikki ei valitettavasti aina mene suunnitelmien mukaan. Olen nähnyt tarpeeksi monta epäonnistunutta teurastusta. Katselen koko ajan muita töitä.

Wanna-be vegaani teurastamossa töissä! Onko hupaisampaa! Ammatinvalintakysymys.

Vierailija
62/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui pahalta tarjoilla limsaa lapselle joka on niin pieni ettei itse voi kertoa mitä haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aborttilähetteen.

Vastavalmistunut lääkäri

Arvostan, jos sait kuitenkin sen hoidettua asiallisesti, ilman tylytystä tai kylmäkiskoisuutta.

Vierailija
64/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilönä osallistun raskauden keskeytysten hoitamiseen. Vaatii rautaista ammattitaitoa, kun hoidettavana on samaan aikaan alle 20 viikkoinen raskauden keskeytyspotilas, ja toisessa huoneessa hoidettavana on samoilla viikoilla oleva keskenmenoriskissä oleva potilas.

Vierailija
65/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukutuksista päätellen mielenkiintoisen ristiriitaista porukkaa täällä. Näemmä on väärin joutua oman moraalinsa vastaisesti kirkkoon tai eläinten tappamisen kanssa tekemiseen, mutta homokulkueeseen pakko-osallistaminen ei ole väärin.

Voisin ymmärtää, jos kaikki nuo saisivat alapeukkuja, mutta en ymmärrä miksi yksi niistä ei saa. Moraalin vastaisesta pakottamisesta on jokaisessa tapauksessa kyse. Ilmeisesti peukuttajien mielestä moraalin vastaisesti saa jotakuta pakottaa, jos itse kuitenkin tykkää siitä mihin toinen pakotetaan. Silloin ei paheksuta pakottamista vaan sitä, että joku ei tykkää siitä mistä minä tykkään. Fasistista porukkaa täällä.

Vierailija
66/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut kokkina kokkaamaan ruokaa kelvottomista elintarvikkeita; pilaantuneista päiväysvanhoista tuotteista tai yöksi pöydälle jääneistä lihoista, lattialle pudonneista kaloista.. Eritysruokavalioita ei noudateta, vaan kastiketta myydään gluteenittomana, vaikka ei olisi jne...

Luulen että kokin urani on taputeltu jo ennen kuin se virallisesti alkoikaan. En vain pysty..   

Vierailija
67/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti käydä kirkossa kirkkoon kuulumattomana. 

Oletpa tiukkapipoinen, jos moraalisi ei hyväksy toisen uskonnon kunnioittamista istumalla hiljaa penkissä. Vai pakotettiinko sut myös laulamaan tms.?

Olen kristitty, mutta pitäisin kyllä kummallisena jos minut pakotettaisiin moskeijaan muslimien jumalanpalvelukseen, tai mormonien temppelimenoihin. Miten kunnioittaa sellaista mihin on pakotettu mukaan? Johan se pakottaminen itsessään vie pohjan kunnioitukselta.

Minäkin olen kristitty, ja kaiken lisäksi konservatiivinen sellainen, koska en hyväksy esim. naispappeutta. Olen silti käynyt omasta vapaasta tahdostani Jehovan todistajien ja mormonien "jumalanpalveluksissa", koska olin utelias näkemään millaista siellä oli. Kävin myös tutustumassa mormonien temppeliin ennen kuin se vihittiin temppeliksi ja suljettiin ulkopuolisilta. Niillä on eri uskonto ja väärä jumala ja ne joutuu luultavasti helvettiin, mutta ei mulle tuota mitään ongelmaa kuunnella tai katsoa vierestä, kun muut palvoo omaa jumalaansa. Eihän ihmistä saastuta se mikä menee suusta tai korvista sisään vaan se mikä menee suusta ulos.

"Ne joutuu luultavasti helvettiin."

Sinäpä vaikutat humaanilta ihmiseltä, joka kunnioittaa toisten valintoja.

Vierailija
68/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa tiukkapipoinen, jos moraalisi ei hyväksy toisen uskonnon kunnioittamista istumalla hiljaa penkissä. Vai pakotettiinko sut myös laulamaan tms.?

Olen kristitty, mutta pitäisin kyllä kummallisena jos minut pakotettaisiin moskeijaan muslimien jumalanpalvelukseen, tai mormonien temppelimenoihin. Miten kunnioittaa sellaista mihin on pakotettu mukaan? Johan se pakottaminen itsessään vie pohjan kunnioitukselta.

Olen silti käynyt omasta vapaasta tahdostani Jehovan todistajien ja mormonien "jumalanpalveluksissa", koska olin utelias

Joo, eli kirjoittamasi ei siis liity ketjun aiheeseen tai kommentoimaasi viestiin yhtikäs mitenkään. Lue otsikko.

Vierailija
69/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aborttilähetteen.

Vastavalmistunut lääkäri

Arvostan, jos sait kuitenkin sen hoidettua asiallisesti, ilman tylytystä tai kylmäkiskoisuutta.

Minä taas arvostan niitä, jotka kieltäytyy aborttilähetteen kirjoittamisesta. Vaikka työt menisi alta, murha on aina murha eikä sen tekemiseen pidä myötävaikuttaa mitenkään. Ei vaikka kuinka tietäisi, että joku muu sen lähetteen tekee jos jättää sen itse tekemättä.

Vierailija
70/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen kristitty, ja kaiken lisäksi konservatiivinen sellainen, koska en hyväksy esim. naispappeutta. Olen silti käynyt omasta vapaasta tahdostani Jehovan todistajien ja mormonien "jumalanpalveluksissa", koska olin utelias näkemään millaista siellä oli. Kävin myös tutustumassa mormonien temppeliin ennen kuin se vihittiin temppeliksi ja suljettiin ulkopuolisilta. Niillä on eri uskonto ja väärä jumala ja ne joutuu luultavasti helvettiin, mutta ei mulle tuota mitään ongelmaa kuunnella tai katsoa vierestä, kun muut palvoo omaa jumalaansa. Eihän ihmistä saastuta se mikä menee suusta tai korvista sisään vaan se mikä menee suusta ulos.

Nimen omaan tuon viestin kirjoittanut kunnioittaa toisten valintoja, mutta jos hänen uskonsa mukaan Jeesus on tie, totuus ja elämä jonka uskomalla pääsee taivaaseen, niin totta kai hänen uskonsa mukaan muut menee sinne helvettiin sitten.

Mutta se, että miten hän kohtelee toisin uskovia, kunnioittaa toisten valintoja, miten se näkyy arkipäivässä ja käytöksessä, SE on olennaista. Ja minusta näyttää että hän kunnioittaa.

Vierailija
71/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönsin historian hämärissä luottoja rahoitusyhtiössä ja mielestäni työ oli moraalitonta.

Todella kovat korot ja laskutuspalkkiot. Ihmiset ostivat kalliita tuotteita, joihin he olisivat voineet säästää rahaa ja ostaa tuotteen välttyen turhilta kuluilta. 

Pesukoneiden rahoittamisen ymmärsin paremmin, mutta ns. turhuuden rahoittamista en.

Siirryin yrityksessä tekemään muita töitä ja vaihdoin myöhemmin toiseen yritykseen.

Vierailija
72/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut pitämään väkisin yliväsynyttä lasta hereillä, menee jo kidutuksen puolelle. Olen myös joutunut seuraamaan lapsen pakkosyöttöä, retuuttamista, pöydältä lujaa alas tönäämistä ja 6 tuntia pitkiä pakkopäiväunia voimatta mitenkään puuttua niihin. Puhumattakaan muista huonoista toimintatavoista, joita en vain voi hyväksyä mutta joiden mukaan on pakko toimia jos töissä aikoo olla.

Vierailija
73/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskasti viesti #60 poistettu välistä- Mitähän pahaa siinäkin oli? Eikö saa kiinnittää huomiota siihen miten kaksinaismoralisesti ketjuun kirjoittajat suhtautuvat moraalin vastaiseen pakottamiseen?

Jos joku on pakotettu kirkkoon tai osallistumaan eläinten tappamiseen oman moraalinsa vastaisesti, niin se saa ymmärrystä peukuttajilta. Jos joku on pakotettu jotenkin osallistumaan homokulkueeseen, niin sitä ei paheksuta vaan alapeukutetaan sitä että siitä pahastuu.

Ketjun peukuttajat eivät siis sinänsä paheksu sitä, että joku joutuu osallistumaan moraalinsa vastaiseen toimintaan, vaan se on ihan okei jos peukuttaja itse tykkää siitä toiminnasta. Se on fasistinen asenne muiden oikeuksiin. Sitä ei näemmä olisi saanut sanoa, koska viesti poistatettiin.

Vierailija
74/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muiden valintoja sitten pitäisi kunnioittaa?

Vierailija
75/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peukutuksista päätellen mielenkiintoisen ristiriitaista porukkaa täällä. Näemmä on väärin joutua oman moraalinsa vastaisesti kirkkoon tai eläinten tappamisen kanssa tekemiseen, mutta homokulkueeseen pakko-osallistaminen ei ole väärin.

Voisin ymmärtää, jos kaikki nuo saisivat alapeukkuja, mutta en ymmärrä miksi yksi niistä ei saa. Moraalin vastaisesta pakottamisesta on jokaisessa tapauksessa kyse. Ilmeisesti peukuttajien mielestä moraalin vastaisesti saa jotakuta pakottaa, jos itse kuitenkin tykkää siitä mihin toinen pakotetaan. Silloin ei paheksuta pakottamista vaan sitä, että joku ei tykkää siitä mistä minä tykkään. Fasistista porukkaa täällä.

Sinä teet olettamuksia siitä mihin peukutus perustuu. Itse ainakin alapeukutin muutamaa pride juttua ihan vaan osoittaakseni tuen prideliikkeelle, yläpeukuttaminen olisi antanut minun mielestäni siinä väärän signaalin. Parasta tietysti olisi "olen kanssasi eri mieltä, mutta ymmärrän dilemmasi" - peukutusvaihtoehto.

Vierailija
76/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorry. Olen paatunut kommunisti, ja maailma olisi parempi jos siihen ei kuuluisi kirkkoja, ja mielellään ei uskontoja ollenkaan. En silti koe mitään eettistä/moraalista tuskaa ja vääryyttä niinä kertoina, kun istun luokan kanssa jumalanpalveluksessa. Että päin honkia meni nyt sulla fasismin kanssa :)

Vierailija
77/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Heitän lähestulkoon joka työpäivä ihan mielettömän määrän syömäkelpoista ruokaa pois. Se on ikävää. Entisessä työpaikassa heitin pois menevät ämpäriin ja vein työttömälle ystävälle. Nykyään se ei käy enää.

Vierailija
78/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä teet olettamuksia siitä mihin peukutus perustuu. Itse ainakin alapeukutin muutamaa pride juttua ihan vaan osoittaakseni tuen prideliikkeelle, yläpeukuttaminen olisi antanut minun mielestäni siinä väärän signaalin. Parasta tietysti olisi "olen kanssasi eri mieltä, mutta ymmärrän dilemmasi" - peukutusvaihtoehto.

Mielestäsi on siis ihan okei "osoittaa tukea" Pride-liikkeelle niin, että lyttäät maahan toisten oikeuden kieltäytyä Prideen osallistumisesta moraalisten syiden takia? Koska sehän se viesti on, minkä tällaisten viestien alapeukuttaminen antaa.

Vierailija
79/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopettajana joudun valehtelemaan jatkuvasti tai ainakin kaunistelemaan asioita.

Vierailija
80/258 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä lainkaan tuota logiikkaa. Jos henkilö A pakottaa sinut seuraamaan henkilön B uskonnonharjoitusta, mikset voi kunnioittaa B:n uskonnonharjoitusta? Eihän B ole pakottanut sinua mihinkään, vaan koko pakottaminen on täysin A:n syytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä