Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häät tulossa, mies muutti mieltään sukunimestä

Vierailija
12.07.2016 |

Ollaan menossa avomiehen kanssa naimisiin vuoden päästä kesällä. Ollaan aikaisemmin puhuttu sukunimistä ja siitä, että vaihdanko minä tai hän sukunimeään naimisiin mentäessä. Olen kertonut, että tahtoisin pitää oman tyttönimeni, sillä minusta se on kaunis, meitä ei ole aivan hirveästi Suomessa ja olen kiintynyt nimeeni. Jos saisimme joskus lapsia, niin heille antaisin mielelläni mieheni sukunimen. Mies on aiemmin myös kertonut, että hänelle sopii mainiosti, että pidän oman nimeni.

Nyt kuitenkin häiden järjestelyjä tehdessä mies on osoittanut, että on pettynyt ja ehkä hieman vihainenkin siitä, etten aio ottaa hänen sukunimeään. En oikein tiedä miten suhtautua, sillä en tahtoisi, että hänellä on paha mieli :/

Mieheni sanoo, että olisi kiva, jos kunnioittaisin perinteitä ja että olisi mukavaa, että tulevaisuudessa koko perheellä olisi sama nimi. Vaikka eihän tuo "perinne" ole edes kovin vanha... Hän on kysellyt minulta, että miksi en ota hänen sukunimeään, ja minä olen vastannut. Hän sanoo, ettei oikein ymmärrä. Tähän vastasin kysymällä, miksei hän ottaisi minun nimeäni. Mies kertoi tismalleen samat syyt kuin minä.

Pidän mieheni nimestä. Se on yksinkertainen ja se jää kaikille muistiin heti ensimmäisellä kerralla. Kyseinen sukunimi on substantiivi, joka ei ole kieliasultaan ja merkitykseltään kovin kaunis. En ajattele tässä, että "hyi hitto millainen nimi, en ota", mutta kyllä se vähän kirpaisee. Eihän ihmisen kohdalla yleensä sitä sukunimen merkitystä ajattele (esim. ei Karhu-nimistä ajatellessa ajattele karhua), enkä minä arjessa mieheni nimen merkitystä edes huomaa, mutta silti :( Mieheni nimisiä on myös yli tuplasti enemmän kuin minun nimisiäni.

Tuntuu pahalta koko tilanne, enkä tiedä, mitä minun kannattaisi miehellä sanoa. :( Rakastan miestäni, pidän hänen nimestään, mutta niin pidän myös omastani.

Kommentit (132)

Vierailija
1/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuohon nyt sanoisi. Mä otin mieheni nimen. On kiva kun postilaatikossa on vain yksi sukunimi.

Vierailija
2/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysnimi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukaa häät? Huonosti meinaa alkaa yhteiselo.

Vierailija
4/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi ottaa viralliseksi nimeksesi Myriel-Karhu ja sitten käyttää joka paikassa vain sitä Myrieliä? Moni tuttuni tekee näin. Lapsista tulisi automaattisesti Karhuja.

Vierailija
5/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäinen nainen ei vaihda sukunimeään kaksilahkeisen vaatimuksesta

Vierailija
6/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ota molempia sukunimiä, Pyörre-Aaltonen.

Vierailija
7/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin mieheni sukunimen. On selkeämpää, kun riittää yksi nimi oveen, postilaatikkoon ja posti tulee samalla nimellä.

Vierailija
8/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin kyllä tuossa tapauksessa myös lapsilleni sen oman sukunimeni. Jos et halua itsellesi nimeä, joka ei ole merkitykseltään kovin kaunis, niin miksi jälkikasvulle sitten?

Yritä nyt sanoa sille miehelle, että hän voi kyllä vaihtaa nimeään, mutta sinä et sitä halua tehdä.

Vierailija
9/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi ottaa viralliseksi nimeksesi Myriel-Karhu ja sitten käyttää joka paikassa vain sitä Myrieliä? Moni tuttuni tekee näin. Lapsista tulisi automaattisesti Karhuja.

Niin, miksei AP:n mies voisi olla Karhu-Myriel? 

Vierailija
10/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin itse sanoit, miksei mies sitten ota sinun nimeäsi? Sehän on kompromissi, jos kumpikin pitää omansa.

Vierailija
11/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se ratkaisu?

Just ensi lauantailta miehen serkku perui häät.

Aika ihmeissään olemme, mutta se on elämää.

Vierailija
12/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voit sanoa vain, etä haluat pitää sukunimesi. Mun miehelle asia ei onneksi ollut tärkeä, pidimme kumpikin oman nimemme. Eikä se ole mitenkään haitannut, ei edes lapsen asioita hoitaessa. Miehelläni on edellisestä suhteesta lapsi mieheni sukunimellä ja minusta on ihan ok, että lapsellamme on mieheni sukunimi. Veljekset ovat läheisiä toisilleen.

Vierailija
13/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet siis jo etukäteen kertonut haluavasi pitää oman nimesi. Jos mies haluaa koko perheelle yhteisen nimen, hän voi ottaa sinun nimesi. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
14/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kommentoitavaa kuin että kyllä minä ainakin ajattelen esim. karhua, jos jonkun sukunimi on Karhu.

Vierailija
15/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet siis jo etukäteen kertonut haluavasi pitää oman nimesi. Jos mies haluaa koko perheelle yhteisen nimen, hän voi ottaa sinun nimesi. Ongelma ratkaistu.

Tämä on huono ehdotus, jos miehellä on kivekset laskeutunut.

Vierailija
16/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin itselleni miehen nimen vain, jos se olisi parempi kuin omani. Muuta syytä en näe, nimen vaihtamisessakin on vaivansa.

Vierailija
17/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän sen päätät pidätkö oman nimesi vai otatko miehen nimen. Mies voi ottaa sinun sukunimesi jos haluaa ja se sinulle on o.k.

Ymmärrän tavallaan miestäsikin; jotkut edelleen saattaa ihmetellä jos nainen ei ota miehen nimeä. Mutta kun ei noita nimenmuutoksia ja -pitämisiä tehdä muiden vuoksi. Ja sinähän tulet jo puolitiehen vastaan jos sulle on o.k että lapset saavat miehen sukunimen.

Vierailija
18/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se ratkaisu?

Just ensi lauantailta miehen serkku perui häät.

Aika ihmeissään olemme, mutta se on elämää.

Onhan se aika hyvä ratkaisu siinä vaiheessa jos ei pystytä yhdessä tekemään noinkin simppeliä ratkaisua? Voisin kuvitella, että hankalammaksi vain menee :D

Vierailija
19/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on sovinisti. Tasa-arvoinen ratkaisu (molemmat pitävät omat nimensä) ei käy, feministinen ratkaisu ei käy (naisen sukunimi molemmille). Älä alistu!

Vierailija
20/132 |
12.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kysyit mieheltä että miksei hän ota sun sukunimeä, vastasi täysin samat syyt kuin miksi sä haluut pitää oman nimesi, ja vieläkin vaatii sua vaihtamaan nimeä? Onko miehellä kaikki kotona :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan