Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

anoppi ei ikinä, ei enää ikinä, tule hoitamaan poikaamme!

Vierailija
22.05.2016 |

jätimme pojan 2v anopille eilen kahden maissa. kun palasimme hakemaan viiden pintaan , poika nökötti hiekkalaatikolla yksin ! olin niin raivoissani, että olin tappaa anopin ja tein selväksi että lastani hän ei enää hoida!
mies yritti rauhoitella, huusin niin että naapuritaloon varmaan kuului...
selvisi, että anoppi oli tullut ruokaa laittamaan ja jättänyt pojan samaan aikaan pihalla olleiden naapurin tyttöjen vastuulle! .O
kerrostalo, vieressä vilkas ajotie...
vituttaa vieläkin niin ettei veri kierrä, en tunne yhtään myötätuntoa anoppia kohtaan ja pysyn päätöksessäni. lastani.hän. ei. enää.hoida,IKINÄ. kylässä voimme käydä, mutta poika ei jää sinne!

mies koettaa puolustella sillä, että lapsena oli itsekin aina veljensä kanssa kaksin tai sitten isompien lasten kanssa keskenään pihalla (syntyneet 70-luvulla)...

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma anoppi lupasi auliisti ottaa lapsiani hoitoon. Sovittiin, että tulee meille vahtimaan, jolloin saan tehtyä pihahommia jne, kun ei tarvitse koko ajan juosta 1,5-vuotiaan perässä ja anoppi saa tuntumaa lastenhoitoon (ja minä etäältä näen, miten sujuu). No se anopin ajatus herpaantui milloin mistäkin syystä (alkoi kitkeä kukkapenkkiä, unohti lapsen, lähti sisälle vessaan, unohti lapsen...), jolloin lapsi ehti tekemään jotakin luvatonta, älytöntä tai vaarallista, kunnes ehdin itse hätiin. Totesin, että anopista ei ole lapsenvahdiksi, mutta saa meillä käydä kylässä. Anoppi loukkaantui tietysti, kun häneen ei luoteta.

Vierailija
82/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko nyt ollut vaan omaa darrasyyllisyyttä:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No... minkä ikäiset tytöt? 

Kyllä meidän parivuotias on ollut pihalla tuttujen koululaistyttöjen kanssa, kun olen esim. kaupassa käynyt. 

Taidat ylireagoida nyt! Anoppi voi vielä tulla tarpeeseen eli pidä hyvät välit nyt vain. Ei joka anoppi tule pikkuista hoitamaan ja tee ruokaakin samalla. 

hei, 2v nökötti yksin hiekkalaatikolla.  Tarkoittaa, ettei kukaan valvonut  ap:n lasta.  

Vierailija
84/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1960-luvulla ja ihmettelen edelleen, millä sitä ollaan hengissä?

Autoissa ei ollut edes turvavyötä saati turvaistuimia. Keväällä hypättiin narua katukäytävällä ja syksyllä kiipeiltiin omenapuissa omppuvarkaissa.

En ole vielä päässyt mummuksi, mutta en kyllä jättäisi 2-vuotiasta yksin pihalle.

Silti täällä tuntuu olevan melkoisen hysteeristä väkeä, jos kilometrin ajomatkalle huudetaan turvaistuinta. Ei niitä takseissakaan ole ja silti joskus voi joutua sellaisella kulkemaan.

Oma anoppini ei hoitanut omaa lastani kuin pari kertaa pari tuntia tämän ollessa pieni.

Eikä häntä se oikein kiinnostanutkaan. Silloin harvoin, kun tarvitsimme lapsenvahtia, niin pyysimme sukulaistyttöä. Poika ei nyt tunne mitään kiinnostusta mummoaan kohtaan, kun ei heillä ole ollut yhteistä aiemminkaan.

Ei sitä ihan samassa määrin ollakaan hengissä. Lasten tapaturmaiset kuolemat ovat Suomessa laskeneet tasaisesti sotien jälkeen. Moni muistelee lämmöllä lapsuutta 60-80-luvuilla, kun on saanut vapaasti touhuta (puhumattakaan vielä vanhemmista ihmisistä joita ei ole muuten kuin paremmissa piireissä vahdittu juuri lainkaan), mutta vaikka muistelijat selvisivätkin säikähdyksellä, tosiseikka on, että noihin aikoihin lapsia on menehtynyt erinäisissä tapaturmissa paljon enemmän kuin nykyään.

En jaksanut penkoa linkkiä kattavampaan tilastoon, alla vain lyhyt maininta 1-14 tapaturmaisten kuolemien puolittumisesta 1989 jälkeen. Mutta trendi on tosiaan myös pidmemällä aikavälillä ylipäätään laskeva sekä imeväiskuolleisuuden että vanhempien lasten suhteen.

http://www.stat.fi/til/ksyyt/2010/ksyyt_2010_2011-12-16_kat_007_fi.html

Vierailija
85/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla provo. 70-luvulla syntynyt on tuskin noin pienen lapsen vanhempi.

Kruununprinsessa Victoria on syntynyt 1977 ja hänellä on 4v ja 2½kk ikäiset lapset.

Vierailija
86/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1960-luvulla ja ihmettelen edelleen, millä sitä ollaan hengissä?

Autoissa ei ollut edes turvavyötä saati turvaistuimia. Keväällä hypättiin narua katukäytävällä ja syksyllä kiipeiltiin omenapuissa omppuvarkaissa.

En ole vielä päässyt mummuksi, mutta en kyllä jättäisi 2-vuotiasta yksin pihalle.

Silti täällä tuntuu olevan melkoisen hysteeristä väkeä, jos kilometrin ajomatkalle huudetaan turvaistuinta. Ei niitä takseissakaan ole ja silti joskus voi joutua sellaisella kulkemaan.

Oma anoppini ei hoitanut omaa lastani kuin pari kertaa pari tuntia tämän ollessa pieni.

Eikä häntä se oikein kiinnostanutkaan. Silloin harvoin, kun tarvitsimme lapsenvahtia, niin pyysimme sukulaistyttöä. Poika ei nyt tunne mitään kiinnostusta mummoaan kohtaan, kun ei heillä ole ollut yhteistä aiemminkaan.

Elämä on muuttunut, vaarat ovat lisääntyneet. Liikennekäyttäytyminen ja autojen määrä ja teho ovat lisääntyneet. Väki on muuttanut maalta kaupunkeihin, kaupungeissa meno on erilaista ja väkiluku tiivistyy mikä lisää vaaranpaikkoja.

Ravinto, aikuisten ja lasten kiireinen suorittava elämä ja liialliset virikkeet aiheittanevat lapsille ylivilkkautta, mikä vaikuttaa onnettomuusalttiuteen. Vaan kyllä ne silti taitavat puissa kiipeillä ja omenavarkaissakin käydä. On skeittirataa, pyörällä kikkailua, korkeita monimutakaisia kiipeilytelineitä leikkikentillä, potkulautoja, jopa niitä hyppynaruja joillakin.

En nyt tiedä onko elämä sen vaarallisempaa kuin ennenkään. Ennen lapsia vahdittiin vähemmän, mutta hengen vieviä onnettomuuksia ja vahinkoja sattuikin sitten vastaavasti enemmän. Nykyään hysteria ja tieto sattuneista pahoista leviävät tehokkaammin, ehkä se luo kuvaa siitä, että menneisyys oli leppoisaa ja nykyaika turvatonta?

Saman ilmiön näkee väkivallatekojen suhteen. Suomessa ei ole koskaan ollut näin vähän väkivaltaa ja Euroopassakin eletään terrorismin suhteen poikkeuksellisen rauhallisia aikoja, mutta se mitä tapahtuu on kaikkien huulilla ja lopulliseksi tunteeksi jää, että elämme vaarallisempia aikoja kuin ennen.

Vierailija
87/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapselle siis oli tapahtunut? Kerroit, että tämä oli hiekkalaatikossa eikä ajotiellä.

Huudatko tulevaisuudessa lapselle, jos hän unohtaa laittaa pyöräilykypärän ennen kuin hakee fillarin varastosta?

Onhan noita hukkunutkin vanhempien silmän alla jokeen ja jopa sadevesitynnyriin. Eli olisi tosiaan pitänyt rääkyä pelastusrenkaasta jo viikkoa aiemmin. Vikkeliä ovat. Tyttöset veivasivat älypuhelimiaan pihalla ja totisesti varmaan katsoivat pojan perään? Autot huristivat vierestä :0 Anopilla oli vastuu, ei pihan penskoilla!!!   ohis

Oletteko huomanneet yhden seikan uutisia lukiessanne? Monesti, kun pieni lapsi on kadonnut, hukkuntu tai muuta, paljastuu jostakin kautta myöhemmin, että on ollut isovanhemmilla hoidossa. Tässä ketään syyttämättä ja faktat todeten. Isovanhempi on yleensä' tuolloin ollut käymässä sisällä, keskittynyt pihatöihin tai ollut muuten ymmärtämätön tarpeellisten varotoimien suhteen. Yhtenä kesänä taisi ikkunastakin isompi tipahtaa. Sitä ei tuoreille äideille tapahdu.

Eli syyttämättä isovanhempia, heillä ei enää ole tuoreessa muistissa kaikki, eikä reagointikykykään lie enä'ä niin tarkka. Heidän aikanaan oli erilaista, eivätkä he osaa kaikki suhteuttaa sitä nykaikaan, joka on paljon hektisempää ja täynnä uusia vaaroja, eikä lapåsilla isompia sisaruksiakaan yhtä paljon vahtimassa. Parempi olisi, ettei isovanhempia laitettaisi hoitamaan, vaan saisivat nauttia vain kyläilyistä vanhempien seurassa. Moni tosin vaatii päästä hoitoon luodakseen oman suhteen lapsenlapsiin ja tunteakseen itsensä tarpeelliseksi.

En ole huomannut. 

Ja en muutenkaan perusta käsityksiäni yksittäisiin uutisiin. Tarvittaisiin tilasto pikkulasten onnettomuuksista. 

Ylipäänsä pikkulasten onnettomuudet ovat niin harvinaisia, että kun niitä sattuu niin kärppinä etsitään kaikki mahdollinen virhekäyttäytyminen niiden tiimoilta. 

Ehkä sinä olet juuri kiinnittänyt huomiota isovanhempien osuuteen. PIkkulapsia on kuitenkin monta sataa tuhatta tässä maassa ja muutama kuolemaan johtava onnettomuus vuodessa. Niitä sattuu päiväkodeissa ja vanhempien valvonnassa käsittääkseni suhteessa viettyyn aikaankin eniten. 

Päiväkodeissa sattuu kuolemaan johtavia onnettomuuksia äärimmäisen harvoin.

Vierailija
88/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on luottamuksesta. Anoppiin ei voi luottaa joten ei tarvitse vaikka mitä täällä kommentoisitte. Tiedän ihmisiä jotka huutavat ja raivostuvat kun lainaa autoa ja palauttaa sen naarmun kera, eikä kukaan ihmettele. Missä ihmeen maailmassa eletään kun miehen ja auton välinen side on pyhä mutta äidin ja lapsen ei ole? Lapsi palautetaan 'naarmuilla' ja asiasta ei saa edes sanoa mitään. :(

Vierailija
89/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei 2-vuotiasta jätetä naapurin tyttöjen vastuulle. Mutta ei huutaminenkaan auta.

Mä hoidin 12 vuotiaana 1,5 ja 4 v veljen lapsia kesällä 3-4 tuntia päivässä. Nuoremalla oli vielä Down'in syndrooma.

Me kyllä selvisimme ihan hyvin.

Vierailija
90/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapselle siis oli tapahtunut? Kerroit, että tämä oli hiekkalaatikossa eikä ajotiellä.

Huudatko tulevaisuudessa lapselle, jos hän unohtaa laittaa pyöräilykypärän ennen kuin hakee fillarin varastosta?

Onhan noita hukkunutkin vanhempien silmän alla jokeen ja jopa sadevesitynnyriin. Eli olisi tosiaan pitänyt rääkyä pelastusrenkaasta jo viikkoa aiemmin. Vikkeliä ovat. Tyttöset veivasivat älypuhelimiaan pihalla ja totisesti varmaan katsoivat pojan perään? Autot huristivat vierestä :0 Anopilla oli vastuu, ei pihan penskoilla!!!   ohis

Vastuu on lapsen vanhemmilla, jotka eivät viitsineet vahtia lastaan. Tekosyy tuo, että anopin olisi pitänyt hoitaa äidin tehtävää.

Vastuu on yhdessä sovittu siirtää vanhempien pyynnöstä anopille, joka on lähiomainen. Hän on sitoutunut pitämään lapsesta huolta!!! Eli syy laiminlyöntiin on vain hänen!

Olen itse mummi ja perkele vieköön, vahdin kuin haukka kun lapsenlapset on mun vastuulla!  Silloin unohtuu ihan kaikki muu! Tappaisin itseni, jos lapsille sattuisi jotain silloin kun olen heistä vastuussa. Koen luottamustehtävänä, jos minulle joku kalleimpansa antaa! Mutta tehköön kukin tyylillään, ei kuulu mulle.

Näin juuri,sama mulla👍Lastenlasteni turvallisuuden edelle ei mene mikään.Olen heidän kanssaan koko sen ajan,jonka milloinkin

meillä viettävät.Tuossa vieläpä ap llä ollut lyhyt aika kyseessä.Entä jos olisi ollut esim.koko viikonlopun?

Vierailija
91/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti syntynyt 38v. Ikinä ei ole hoitanut lapiamme, en olisi edes antanut koska ikäihmisten tarkkaavaisuus on huono, eikä ne ymmärrä ettei lasta saa jättää hetkeksikään yksin. Kun ikää tulee niin väsyy eikä vaan jaksa niin lipsumisia tulee.

Lisäksi mummot hitaita ja lapset vikkeliä, erittäin huono yhdistelmä.

Toisella on 2-v. anoppi ja toisen äiti syntynyt 38 vuotiaana, mielenkiintoinen keskustelu sinänsä...

Tästä tuleekin mieleen, että onko mummot vai tänne kirjoittelevat äidit sekaisin.

T. anoppi, joka hoitanut vastasyntyneitä lapsenlapsiaan ja hoitaa edelleen 4, 6 ja 7 v, ja on vähemmän sekaisin kuin useimmat av-mammat.

Vierailija
92/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotiasta ei jätetä yksin pihalle ja piste

Vierailija
93/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko nuori anoppi sulla.

?

Jos on lapsensa saanut 70-luvulla on todennäköisesti syntynyt 50-luvulla. Eli pikemminkin vanha anoppi. 

40-lukulaiset äiditkin ovat saaneet lapsia vielä 70-luvulla.

Mun miehen äiti on syntynyt 20-luvulla ja mies 70-luvulla, tämä äiti oli 41 v poikansa syntyessä eli ei mikään supervanha. Ihmeen huonoja matikkapäitä täällä.

Vierailija
94/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei 2-vuotiasta jätetä naapurin tyttöjen vastuulle. Mutta ei huutaminenkaan auta.

Mä hoidin 12 vuotiaana 1,5 ja 4 v veljen lapsia kesällä 3-4 tuntia päivässä. Nuoremalla oli vielä Down'in syndrooma.

Me kyllä selvisimme ihan hyvin.

Täällä on monikin kertonut olleensa 12v ikäisenä lapsenvahtina. Mutta on aivan eri asia sopia sukulaistytön kanssa lastenvahtikeikka (luultavasti palkkaa vastaan ja nuori on asennoitunut jo vahtimaan nuorempia) kuin luottaa siihen että samaan aikaan pihalla olevat muut lapset katsovat sivusilmällä vieraiden lasten perään. Tuo tapaus olisikin ollut ok jos anoppi olisi sopinut tyttöjen kanssa että vahtivat 2v ikäistä palkkaa vastaan, eikä vain luottaa että kyllä tuntemattomat huomaa ja käy pelastamassa pojan jos se lähtee harhailenaan.

Vierailija
95/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu on lapsen vanhemmilla, jotka eivät viitsineet vahtia lastaan. Tekosyy tuo, että anopin olisi pitänyt hoitaa äidin tehtävää.

Vastuu on yhdessä sovittu siirtää vanhempien pyynnöstä anopille, joka on lähiomainen. Hän on sitoutunut pitämään lapsesta huolta!!! Eli syy laiminlyöntiin on vain hänen!

Olen itse mummi ja perkele vieköön, vahdin kuin haukka kun lapsenlapset on mun vastuulla!  Silloin unohtuu ihan kaikki muu! Tappaisin itseni, jos lapsille sattuisi jotain silloin kun olen heistä vastuussa. Koen luottamustehtävänä, jos minulle joku kalleimpansa antaa! Mutta tehköön kukin tyylillään, ei kuulu mulle.

Aina voi sattua tapahtua. Katson lastenlasteni perään tarkemmin kuin omieni aikoinaan. Kuitenkin vapauden säilyttäen. En kyttää kuin haukka enkä unohda omaa elämääni! Kamalaahan se olisi lapsillekin. 

Ja en ole valmis itseäni jojoksi vetämään, jos jotain sattuu. Hullu asenne minusta -- tai varmaan nyt liioittelet. 

Viilaa sinä pilkkua. Sillä mä vahdinkin kuin haukka, koska aina voi tapahtua :D En voisi elää, jos lässyttäisin vaikka puhelimeen tai laittaisin pyykkiä narulle, ja sillä aikaa jotain peruuttamatonta tapahtuisi. Kukaan ei ole täydellinen, mutta parhaansa voi jokainen tehdä.

En ole unohtanut omaa elämääni, mistä tämä ajatus? Mulla on työt ja harrastukset, puoliso, koira  ja puutarhan hoito ym.

Kummallinen tämä palsta, aina saa jonkun perään kuittailemaan ja vääntelemään  sanomisia. Ja nyt on syynä se, kun kertoo huolehtivansa huolella ja rakkaudella omista lapsenlapsistaan. :0 Kuten sanoin, kukin tyylillään, edelleen.

Vierailija
96/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla provo. 70-luvulla syntynyt on tuskin noin pienen lapsen vanhempi.

Kyllä voi olla. Tunnen kaksi äiti jotka sai lapsen 45v. Joo koville ottaa.

Miten niin ei voisi? Minäkin olen 70-luvulla syntynyt, tarkemmin v.-78. Ja minulla 4v ja 3v lapset. Kaverini tuli äidiksi viime vuonna eli 37-vuotiaana, lapsi on nyt siis alle vuoden. Ja vaikka olisi syntynyt esim. -72v, voi olla pienten lasten vanhempi vielä. Eritiyisesti jos on mies. Ei kaikki tee lapsia parikymppisinä.

Vierailija
97/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko nuori anoppi sulla.

?

Jos on lapsensa saanut 70-luvulla on todennäköisesti syntynyt 50-luvulla. Eli pikemminkin vanha anoppi. 

40-lukulaiset äiditkin ovat saaneet lapsia vielä 70-luvulla.

Mun miehen äiti on syntynyt 20-luvulla ja mies 70-luvulla, tämä äiti oli 41 v poikansa syntyessä eli ei mikään supervanha. Ihmeen huonoja matikkapäitä täällä.

Ja silti 50-luvulla syntyneitä anoppeja pidetään tosi vanhoina.

Vierailija
98/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 vuotiasta ei jätetä yksin pihalle ja piste

Eihän siitä jätettykään.

Vierailija
99/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on myös yksi natsivanhempi joka ei jätä 1v7kk ikäistä poikaansa anopille hoitoon.

Poika on pahasti allerginen muutamalle ruoka-aineelle ja näiden selvittyä on anoppia ehdottomasti kielletty antamasta näitä ja ylipäätään toivottu että pitäytyy turvallisiksi tietämissämme ruoissa. No jo kahdesti kyläilemässä ollessamme on ollut antamassa pojalle ruokaa missä on allergiaa aiheuttavaa ruoka-ainetta (jolloin ystävällisesti sanottu että ei todellakaan voi antaa kun sisältää xx).

Ei vaan voi luottaa ettei kaksin ollessaan antaisi pojalle jotain sopimatonta vaikka pitäisi olla täysin tietoinen mitä ei voi antaa.

Vierailija
100/153 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti täällä tuntuu olevan melkoisen hysteeristä väkeä, jos kilometrin ajomatkalle huudetaan turvaistuinta.

Montako kilometriä pitää matkan olla ennen kuin onnettomuus voi sattua?