Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun täytyy 22 vuoden jälkeen todistella kuuluvani Suomeen?

Vierailija
28.06.2026 |

Muutin Suomeen opiskelemaan heti lukion jälkeen vuonna 2004. Olen ollut kokopäivätöissä vuodesta 2006 ja maksanut veroni Suomeen koko aikuisikäni. Puhun suomea työssä ja arjessa sujuvasti ilman korostusta, ja olen perustanut suomalaisen perheen.


Silti jouduin tänä vuonna suorittamaan kuusi tuntia kestäneen kielikokeen todistaakseni osaavani suomea, maksamaan 550 euroa kansalaisuushakemuksesta ja odottamaan päätöstä, joka voi tulla vuosien päästä.


Suomi sanoo tarvitsevansa kansainvälisiä osaajia. Samalla se lähettää viestin, että edes vuosikymmenten työ, veronmaksu, kielitaito ja perhe eivät välttämättä riitä osoittamaan kuuluvansa tänne.


Ensimmäistä kertaa elämässäni mietin, haluanko itse enää jäädä tänne. Jos tällainen ajatus herää ihmiselle, joka on asunut Suomessa 22 vuotta, millaisen viestin Suomi lähettää niille osaajille, joita se yrittää houkutella tänne tänään?


https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012102234.html

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa asioissa on väliinputoajia. Tämä voi olla yksi sellainen. Lakeja ei kuitenkaan voi laatia jokaiselle erikseen. Semmoisen järjestelmän voisi luultavasti rakentaa, jossa tekoäly seuloo sieltä ne, jotka voisi ns ohittaa.

Tietosuoja luultavasti estää sen .

Vierailija
2/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa ei varsinaisesti ole ongelmaa, muu kuin tuo 550 e. Miksei voisi suorittaa kielikoetta, kun sillä voi todistaa osaavansa kieltä hyvin?

Miten voisi muuten erottaa tämän kyseisen ihmisen vaikkapa Mussa Munasta, joka ei 20 vuoden Suomessa asumisen jälkeenkään osaa kieltä. Pitäisi tavata jokainen hakija henkilökohtaisesti ja tehdä tarkkojen haastattelujen perusteella arvio, onko kotoutunut tänne vai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatele sitä niin että 22 vuotta sait olla ilman mitään todistusta. Sait ikään kuin ilmaista lainaa.

 

Valitettavasti koskaan ei päästä eroon monista jotka tulivat samalla tapaa mutta ilman aikomustakaan kotoutua tai olla hyödyllisiä.

Vierailija
4/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalille ihmiselle ei ole ongelma.

Persulle on ihan kantasuomalaisetkin ongelma. 

Kas persuhullu löysi tästäkin jonkun yhteyden, siis päänsä sisältä

Vierailija
5/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka maassa sama. Joissakin maissa joutuu maksaa kymmeniä tuhansia oikeuksista.

 

Hyvin on iskostunut suomalainen ajatusmalli että kaikki ilmaiseksi ja vaivatta.

 

Oma geeniperimä on osin suomalainen, mutta lähdin. Minusta ei tullut suomalaista yli vuosikymmenien aikana. En ole aggresiivinen, harma mököttäjä. Mutta aina ulkomaalainen.

 

Maksan mielelläni uuteen kotimaahani tarvittavat maksun ja teen kielikokeen/ kansalaiskokeen.

Vierailija
6/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä mikä tässä oli ongelma. Ei hänen olisi tarvinnut kansalaisuutta hakeakseen 20v odottaa. Ja miten ilman koetta voitaisiin hänen kielitaitonsa osoittaa. Jos myös maassa on ollut tuon ajan, luulisi ymmärtävän, että täällä monia asia maksaa. Olen minäkin joutunut hakemaan esimerkiksi ajokorttia varten lääkärintodistuksen vaikka olen terve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei hei! Synnyinmaa kutsuu... joo niin varmaan. Saat Suomesta ihan liian hyvät edut. Siksi roikut täällä ja valivalivalivalitat.

Vierailija
8/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisuus ei ole sama kuin kansallisuus/etnisyys. Etnisesti ei-suomalainen ei koskaan tule olemaan aito suomalainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on liikaa muualta tulleita, jos kielikoe ärsyttää 22 vuoden oleskelun jälkeen siitä voi tehdä johtopäätöksiä ja se on peiliin katsomisen paikka. Kotimaa kutsuu.

Suomella ei vaan yksinkertaisesti ole varaa nykyisenlaiseen työlupien ja opiskelulupien myöntöön ulkomaalaisille. Puhumattakaan kelatuista.

Vierailija
10/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei hei! Synnyinmaa kutsuu... joo niin varmaan. Saat Suomesta ihan liian hyvät edut. Siksi roikut täällä ja valivalivalivalitat.

Kun ei moni tulija edes tyydy etuihin ja elätykseen vaan alkaa keppostella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joutuu elämässään kohtaamaan byrokratian kasvottomuuden. Jos olet r yss ä, et ole tänne tervetullut ikinä. Vaikka eläisit miten pitkään. Jos taas et ole, loppu on kiinni asenteestasi. 

Vierailija
12/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestikö kielen omaksuminen 20 vuotta kun nyt vasta haet kansalaisuutta?

Mistä tunnistaa mmamun: itku ja vollotus alkaa heti kun pitäisi maksaa jostain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valittaa siitä, että "joutuu" ulkomaalaisena tekemään kielikokeen vieraassa maassa, lähtökohtaisesti ei kuulu Suomeen tai ansaitse olla täällä. Heippa, kusipää.

Vierailija
14/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menolippu. Bay, Bay. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ongelmia kielikokeessa vai mikä nyppii? 

Paljonko hakemus maksaa muissa maissa. Tuskin riittää 550 euroa.

Aina voi lähteä Venäjälle jos ei Suomi kelpaa. 

Vierailija
16/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervemenoa.

Afffrikasta löytyy monia kivoja maita esimerkiksi. Tai lähäristä.

Vierailija
17/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervemenoa.

Afffrikasta löytyy monia kivoja maita esimerkiksi. Tai lähäristä.

Totta! Afrikka on upea ja siellä on paljon edistyneitä maita, enemmän kuin euroopan maat. Ei se ole mikään kehitysmaa. Se on manner!

Vierailija
18/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalaisuus ei ole sama kuin kansallisuus/etnisyys. Etnisesti ei-suomalainen ei koskaan tule olemaan aito suomalainen. 

Ja tuolla logiikalla meistä kukaan ei ole aito suomalainen.


Vai onko sulla joku luku kuinka monta sukupolvea pitää olla näiden (nykyisten?) rajojen sisällä olla asustanut ja ristiinnainut?

Vierailija
19/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ne nyt 20 vuotta täälllä olleille jotain kielikokeita laittavat...? Eikö ne pitänyt laittaa maahan saapuville, eikä maassa jo asuville?!

Vierailija
20/49 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tuota saa todistella (ja turhaan), vaikka on keski-ikäinen kantasuomalainen. Suomi on kaverikapitalistinen maa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän