Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisi mieli jättää vauva yksin makuuhuoneeseen karjumaan, laittaa musiikki täysille ja unohtaa vauva pariksi tunniksi.

Vierailija
23.03.2016 |

Se ei nuku öisin, se ei nuku päivisin. Yöllä nukkuu tunnin pätkiä ja herää iloisena jokeltamaan. Ei nukahda uudestaan heti, vaan valvoo pari tuntia, väsyy ja järkyttävän huudon jälkeen nukahtaa huutoonsa. Päivällä nukkuu vartin pätkiä. En pääse edes vessaan, kun se vain karjuu.

Se on herännyt tänään 05.15, eikä ole nukkunut sen jälkeen yli viittä minuuttia putkeen. Nukahti yhdeksän aikaan ja menin vessaan, heräsi heti ja huusi kuin tapettava, kunnes tulin.

Mä en jaksa. Mä vien sen makuuhuoneeseen pinnasänkyyn ja annan olla. Mikään ei auta! Kyseessä 5kk poika. Neuvolaan olen soittanut, apua olen saanut läheisiltä, mutta vain pari tuntia tai päivän tai yön kerrallaan. Sen jälkeen jaksan puoli päivää tai päivän, kunnes olen taas valvonut sen 24 tai 36 tuntia putkeen.

Mä itken väsymystäni, vauva jokeltelee iloisena sylissä ja mä en vaan jaksa. Se ei nuku.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt neuvoloista pitäisi olla saatavilla kotiapua. Soita heti puhelinajalla neuvolaan ja sano, ettet jaksa, kun et saa nukuttua.

Vierailija
2/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksa vielä vähän! Vauvojen elämä on täynnä vaheita, pääset sinäkin vielä ihan varmasti hyville unille pallerosi kanssa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan vauva nukkunu. Ikinä. Huusi vaan. Ekat puoli vuotta meni näin, sitten helpotti. Mutta mulla ei ois tullu mieleenkään jättää sitä pariksi tunniksi yksin huutamaan. Wä oket aikuinen, ryhdistäydy. Ja jos et siihen kykene niin anna lapsi pois. Sä olet onnekkaassa asemassa kun olet saanut silloin tällöin hoitoapua pariksi tunniksi tai jopa yöksi.

Vierailija
4/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia on liikaa, mutta 5-10 minuuttia on ihan ok jos hermpo meinaa totaalisesti mennä.

Viet rauhassa sänkyyn, annat tutin tms, peittelet ja poistut rauhallisesti, ei sillain raivopäisesti.

Sitten istut sohvalle ja rauhoitut. Kun verenpaine laskee ja hermossa riittää taas paremmin mittaa, menet taas muksun luokse.

Ja voihan olla, että mukula hyvässä lykyssä nukahtaakin sänkyynsä ja saat sen pari tuntia rauhallista aikaa.

Tsemppi, kyllä se aikanaan helpottaa!

Muistat vaan pitää itsestäsikin huolta!

Vierailija
5/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksa vielä vähän! Vauvojen elämä on täynnä vaheita, pääset sinäkin vielä ihan varmasti hyville unille pallerosi kanssa!

OT, mutta tämä ei auta yhtään. Olin itse ap:n tilassa 10 vuotta sitten. Lapsi ei nukkunut yli 45 minuutin unia koko ensimmäisen elinvuotensa aikana. Huusi yöt tietenkin ja meillä oli kaksi muutakin pientä lasta. Oli oikeasti tosi vähällä, etten tehnyt lapselle jotain. Sain apua, mutta eipä siinä apu enää muistu mieleen, kun on kantanut lasta 24 tuntia putkeen, eikä ole nukkunut tai syönyt itse ollenkaan.

Lapsilla on vaiheita, mutta KUKAAN ei jaksa valvoa ja kuunnella huutavaa lasta edes viikkoa putkeen.

6/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista että puoliso ottaa lomaa töistä ja huolehtii vauvasta? Onko varaa palkata hoitaja? 

Jos kumpikaan ei onnistu, niin onko teillä leikkikehää, tyhjää turvallista huonetta yms? Onko mahdollista mennä sinne pötköttämään lapsen kanssa korvatulpat/mp3-soitin korvissa? Lapsi tuntisi sinut lähellään, voisi leikkiä leluillaan ja sinä saisit ehkä hetken unta?

Vierailija
7/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen kanssa meni eikat ½ vuotta käytännössä ilman unta. Se oli hirveää kidutusta. Myötätuntoni on puolellasi.

Tarviisit taukoa hoitovastuusta ja unta. Eikö ole ketään joka voisi muutaman tunnin kattella pientä ja sinä ulos vaikka kävelylle? Sama nukkumisen suhteen eli tarviisit pari yötä jolloin et vastaa lapsesta ja unta vaikka unilääkkeen voimalla.

Vierailija
8/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kaverin äiti teki juuri noin, jätti huutavan lapsen sänkyyn suljettujen ovien taakse ja teki itse jotain muuta. On naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri. Oudolta tuo mun mielestä kuulostaa / tuntuu, mutta on kai sekin parempi kuin että flippaa täysin. Itse tosin suosittelisin sitä avunpyyntöä neuvolan kautta.

9/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT, mutta tämä ei auta yhtään. Olin itse ap:n tilassa 10 vuotta sitten. Lapsi ei nukkunut yli 45 minuutin unia koko ensimmäisen elinvuotensa aikana. Huusi yöt tietenkin ja meillä oli kaksi muutakin pientä lasta. Oli oikeasti tosi vähällä, etten tehnyt lapselle jotain. Sain apua, mutta eipä siinä apu enää muistu mieleen, kun on kantanut lasta 24 tuntia putkeen, eikä ole nukkunut tai syönyt itse ollenkaan.

Lapsilla on vaiheita, mutta KUKAAN ei jaksa valvoa ja kuunnella huutavaa lasta edes viikkoa putkeen.

Tämä on niin totta. Vaikka vauvat ovat ihania ja lapset rakkainta koko maailmassa, niin kukaan ei jaksa ikuisesti huutavan lapsen kanssa. Se on jo evoluution kannalta suunniteltu olemaan meteli, jota äiti ei kestä lainkaan ja jos se vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu, eikä unta saa lähimainkaan tarpeeksi, ei kenenkään mieli kestä. Apua pitää saada.

Vierailija
10/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laita enasiavuksi tulpat korviin. Laskee vähän verenpainetta. Sit painostat neuvolasta itsellesi kotiapua.

Tunnen sun tuskas. Tsemppiä.

Vierailija
11/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttamisesta on kirjoitettu paljon hyviä kirjoja ja netistä löytyy tietoa, tutustu jos jaksat. Minusta vaikutat hyvältä äidiltä jolla on vaan voimat loppu. Se voi käydä kelle vaan. Jos pelkäävät että teet jotain vauvalle niin hyvä äiti lähtee silloin hetkeksi pois lapsen luota. Kokeile sitä että seuraat kellosta kauan lapsi huutaa, itkevän lapsen kanssa väsyneenä 5 minuuttia voi tuntua ikuisuudelta.

Vierailija
12/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä isä?

Vierailija
13/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä ap voit jättää sen vartiksi huutamaan, pinnasängyssä lapselle ei käy kuinkaan. (Ei siis pääse tippumaan tms, jos et vahdi sitä.) menet sitten ihan huoletta toiseen huoneeseen vetämään henkeä, tai vaikka parvekkeelle jos teillä sellainen on. Tsemppiä! Lapset osaa olla kamalia, mutta se helpottaa kun lapsi kasvaa. Otat nyt sen vartin vain itselle aikaa, sitten takaisin lapsen luo.

Vierailija
14/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla on joku vikana, jos päivällikin torkahtelee vain. Ei mun mielestä ole normaalia, jos unen kesto on 5 min! Tai yöt menee tunnin pätkissä, eikä vauva saa uudestaan unen päästä kiinni. Nyt uudestaan neuvolaan yhteyttä! Soitat vaikka eri terkkarille kuin mikä teidän oma on, jos tuntuu ettei oma ymmärrä/ ota vakavasti. Monissa kunnissa on uniohjaajia, ota selvää onko teillä sellainen? Olette lääkärissä käynyt, että esim allergiat, refluksi ym jutut on suljettu pois? Älä nyt missään nimessä yritä vain sinnitellä, vaan vaadi apua. <3

Vierailija
15/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kun isä tulee töistä laitat heidän pitkälle vaunulenkille ja otat sitä aikaa. Seuraavaksi kun isällä on vapaata varaat itsellesi hotelliyön.

Vierailija
16/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei munkaan vauva nukkunu. Ikinä. Huusi vaan. Ekat puoli vuotta meni näin, sitten helpotti. Mutta mulla ei ois tullu mieleenkään jättää sitä pariksi tunniksi yksin huutamaan. Wä oket aikuinen, ryhdistäydy. Ja jos et siihen kykene niin anna lapsi pois. Sä olet onnekkaassa asemassa kun olet saanut silloin tällöin hoitoapua pariksi tunniksi tai jopa yöksi.

Ei kai se tarkoita heti sitä, että ainoat vaihtoehdot on joko jaksaa tai antaa lapsi pois.

Tottahan se on, että iso osa ei jaksa jatkuvaa valvomista ilman, että hermot menee. Eikä siihen tarvitse edes vauvaa huutamaan.

Vierailija
17/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla puolisoa? Muistan itsekin tunteneeni/eläneeni vastaavia asioita, mutta lievempinä. Mielestäni sinun kannattaa soittaa sinne neuvolaan ja pyytää apua. Hartaasti toivon että saisit nukkua öisin. Lapsen voi jättää omaan sänkyynsä itkemään vähäksi aikaa, mutta mielestäni tuo 2 tuntia on todella liikaa. Ulkoiletko lapsen kanssa? Eihän pojallasi ole mitään "vaivaa", esim vatsassa, korvissa yms. joka vaikeuttaa rauhassa nukkumista.

Jos sinulla on sukulaisia/ystäviä lähistöllä,  pyydä jonkun käymään pariksi tunniksi, niin saat nukkua sen aikaa.

Oletko ajatellut että vauvasi vaistoaa tunnetilasi, ja jo senkin takia itkeskelee.

5 kk ikäinen kaipaa jo virikkeitä, leikkimistä ja jotain muutakin kuin vain nukkumista ja yksin oloa. Jos tietäisin missä asut voisin tulla pääsiäisenä joka päivä sinua auttamaan. Tsemppiä sinulle,

muista että

vauvaasi et saa vahingoittaa mitenkään!!

Vierailija
18/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalla on joku vikana, jos päivällikin torkahtelee vain. Ei mun mielestä ole normaalia, jos unen kesto on 5 min! Tai yöt menee tunnin pätkissä, eikä vauva saa uudestaan unen päästä kiinni. Nyt uudestaan neuvolaan yhteyttä! Soitat vaikka eri terkkarille kuin mikä teidän oma on, jos tuntuu ettei oma ymmärrä/ ota vakavasti. Monissa kunnissa on uniohjaajia, ota selvää onko teillä sellainen? Olette lääkärissä käynyt, että esim allergiat, refluksi ym jutut on suljettu pois? Älä nyt missään nimessä yritä vain sinnitellä, vaan vaadi apua. <3

Mä oon kans tämän kannalla. Soita neuvolaan. Ellet saa apua, soita lääkäriin. Ellet saa apua, soita eri lääkäriin tai yksityiseen lääkäriin. Apua saa Suomessa kun vaan vaatii. Ne sanoo vaan kaikille että se on normaalia, että menisi itsestään ohi, mutta tuo ei ole, oikeasti! 

Ellet saa apua vauvan nukkumiseen, sitten sitä on saatava sinun nukkumiseesi. Oikeasti, soita ja vaadi!

Vierailija
19/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Missäpäin ap asut? Tiedän täysin miltä susta tuntuu. Itselläni oli samanlaista kun lapsi oli vauva, pystyn tosi hyvin samaistumaan tunteisiisi. Siinä ei perkele ryhdistäytymiset auta! Eikä tieto siitä, että "kyllä se joskus helpottaa".

Millainen isä vauvalla on ja onko hän elämässänne mukana?

Vierailija
20/112 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitteko jonkin huoneen vaikka tyhjättyä turvalliseksi niin että patja tai pari vaan lattialla, sä saisit pötköttää ja vauva kyljessä? Voi mä muistan tuon tunteen, samaa sanoisin et jätä hetkeksi sänkyynsä jos oot ihan rikki, tulpat korviin teetä tms. huiviin, se kymppiminsakin tekee hyvää. Pyydä apua mistä vaan saat. Vielä joskus helpottaa vaikka matka tuntuu pitkältä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän