Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä kumpuaa suomalaisten vietti maksaa asuntolainansa pois?

Vierailija
30.05.2026 |

Asuntolainat ovat edullisempia kuin keskimääräisen rahaston tuotto. Miksi sitä on kiire maksaa pois?
Ruotsissa tämä on tajuttu, ja normisvenssoni ei maksa asuntolainaansa koskaan pois. Keskivertosvenssoni onkin näin normifinskisodatia huomattavasti varakkaampi.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sitten kun se on maksettu pois, sitä ei tarvitse enää maksaa, älypää. 

Vierailija
2/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

soldatia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtava logiikka, menotkin on taatusti saatavia.

Vierailija
4/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut ottaa riskiä, että sijoitukset eivät tuotakaan. Voihan niissä hävitä rahaa. Maksoin lainan pikavauhdilla ja nyt sijoitan. Ei haittaa vaikka sijoitukset menee välillä huonosti. Oman mielenrauhan takia tein näin. Olen tyytyväinen päätökseen. 

Vierailija
5/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että toiset ovat köyhiä.

Vierailija
6/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa samaa mieltä.

Vierailija
7/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä tulee köyhäksi, että omistaa 350 000 asunnon? Hä? 

Vierailija
8/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Saksassa vuokralla asuminen on yleistä.

Vierailija
9/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halunnut ottaa riskiä, että sijoitukset eivät tuotakaan. Voihan niissä hävitä rahaa. Maksoin lainan pikavauhdilla ja nyt sijoitan. Ei haittaa vaikka sijoitukset menee välillä huonosti. Oman mielenrauhan takia tein näin. Olen tyytyväinen päätökseen. 

Koko osakemarkkinoiden historia 1930 lähtien (USA/globaali): Yhdysvaltojen osakemarkkinoiden pitkän aikavälin reaalinentuotto osinot mukaan lukien on ollut historiallisesti noin 7 % vuodessa inflaatiokorjattuna, nimellisesti noin 10–11 %.

Ota huomioon että tässä tekoälymongerruksessa on mukana muutamakin pörssiromahdus.

Vierailija
10/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa on yleensä pankit myöntäneet asuntolainnoille Ruotsia lyhyemmän takaisinmaksuajan.  Ja keskiverto suomalaisilla suurin menoerä on ollut asuminen.  Ei ole jäänyt rahaa vielä sijoittamiseenkin.  20-25 vuoden takaisinmaksuaikakin on verraten uusi juttu.  Viime vuosituhannella takaisinmaksuaika oli 10-15 vuotta. Nyt sitten tuli tämä 40 vuotta,  mutta ei pankit siltikään taida myöntää mitään ikilainoja. 

Vierailija
11/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainan maksu mahdollisimman nopeasti ja asunnon hinnan lasku samaan aikaan tekee köyhäksi kuin kirkonrotan.

Vierailija
12/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla asuntolainan kulut ovat suurimmillaan elämän ruuhkavuosissa. Tarvitaan iso asunto lasten takia, eikä lasten kasvattaminen ole halpaa lystiä. Harvalle siis jää siinä elämäntilanteessa ylimääräistä rahaa sijoituksiin laitettavaksi. Eikä pankitkaan anna lyhennysvapaita määräänsä enempää.

Helppohan minun olisi lapsettomana keski-ikäisenä viisastella kuten aloittajan. Olen voinut jo vuosikymmenet sijoittaa velkavivulla ja kerännyt miljoonan omaisuuden. Minä tosin ymmärrän, ettei tämä ole monille ystävilleni mahdollista.

Vierailija
13/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa on yleensä pankit myöntäneet asuntolainnoille Ruotsia lyhyemmän takaisinmaksuajan.  Ja keskiverto suomalaisilla suurin menoerä on ollut asuminen.  Ei ole jäänyt rahaa vielä sijoittamiseenkin.  20-25 vuoden takaisinmaksuaikakin on verraten uusi juttu.  Viime vuosituhannella takaisinmaksuaika oli 10-15 vuotta. Nyt sitten tuli tämä 40 vuotta,  mutta ei pankit siltikään taida myöntää mitään ikilainoja. 

25 vuotiaana 40 vuoden laina ei kuulosta yhtään huonolta. Aikaa kerryttää massiivinen sijoitusomaisuus ja rahaa elämiseenkin joka kuukausi.

Vierailija
14/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on huono sijoitus. Maksat siitä mutta et pysty oikein hyödyntämään fiksusti sitä elämässäsi. Kun olet maksanut asuntosi, olet jo niin vanha että muutat pois 

Vierailija
15/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko osakemarkkinoiden historia 1930 lähtien (USA/globaali): Yhdysvaltojen osakemarkkinoiden pitkän aikavälin reaalinentuotto osinot mukaan lukien on ollut historiallisesti noin 7 % vuodessa inflaatiokorjattuna, nimellisesti noin 10–11 %.

Ota huomioon että tässä tekoälymongerruksessa on mukana muutamakin pörssiromahdus.

Mulle oli tärkeintä oma mielenrauha eikä raha. 

Vierailija
16/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla asuntolainan kulut ovat suurimmillaan elämän ruuhkavuosissa. Tarvitaan iso asunto lasten takia, eikä lasten kasvattaminen ole halpaa lystiä. Harvalle siis jää siinä elämäntilanteessa ylimääräistä rahaa sijoituksiin laitettavaksi. Eikä pankitkaan anna lyhennysvapaita määräänsä enempää.

Helppohan minun olisi lapsettomana keski-ikäisenä viisastella kuten aloittajan. Olen voinut jo vuosikymmenet sijoittaa velkavivulla ja kerännyt miljoonan omaisuuden. Minä tosin ymmärrän, ettei tämä ole monille ystävilleni mahdollista.

Se lainan yli-innokas takaisinmaksu juuri aiheuttaa sen ettei sitä ylimääräistä rahaa ole. Miksi niin? Juurihan sen aloituksessa selvensin.

Vierailija
17/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio ottaa lainaa ollenkaan, ostan käteisellä asunnon tai talon

Vierailija
18/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä se rikkaana ja viisaana maksat kerrostalo luukusta vuokraa.

Vierailija
19/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on huono sijoitus. Maksat siitä mutta et pysty oikein hyödyntämään fiksusti sitä elämässäsi. Kun olet maksanut asuntosi, olet jo niin vanha että muutat pois 

Olen eri, mutta oma koti on ihana ja nautin asumisesta tässä ja asuinympäristössä. Toivottavasti asun tässä kuolemaani asti. Ostin kodin enkä sijoitusasuntoa.

Vierailija
20/58 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa kerralla pois niin ei tarvitse ottaa lainaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi