Onko adhd:t jotenkin aktivisempia postailemaan asioitaan somessa?
Vai tuntuuko minusta vain siltä?
En tarkoita nyt mitään somevaikuttajia, jotka saa siitä rahaa, vaan ihan tavallisia tallaajia. Omia tuttavia siis, joille ei mitään postauksista makseta. Aluksi huomasin, että pari lapsuudessa jo adhd:ksi diagnosoitua tuttua postailee jatkuvasti someen ihan kaikesta. Jopa monta kertaa päivässä. Tulee tiedoksi jokainen lenkki ja salikäynti ja ruoka-annos, mielipiteet, tyypin sairaudet ja ihan kaikki. Välillä tuntuu jopa että eikö ole oikeasti mitään suodantinta noissa jutuissa. Että ei nyt kannata kaikkea kertoa.
Sitten kun olen tutustunut uusiin ihmisiin, niin olen huomannut samaa kaavaa. Että kun on tyyppi, joka postailee melkeinpä joka päivä ja selittelee pitkästi tosi henkilökohtaisiakin asioita. Sellaisiakin mitä ei kannattais kaikille kertoa. Niin aina sieltä kohta tulee myös se postaus missä mainitaan oma adhd. Joillakin voi mennä vuosiakin, sitten sieltä tulee joku Mulla diagnosoitiin just ADHD, 32-vuotiaana! -postaus.
Onko tämä suodattamaton postailu siis joku adhd-juttu. Onko muut huomanneet tutuissaan samaa?
Kommentit (13)
On.
Jos ei oo somee niin puhuu sit kasvotusten kaikki asiat mitä ei ees kannattas kaikille kertoo.
Mut se on yks adhd piirre, että estottomasti avautuu koko elämän tarinansa vaik kukaa ei ees kysynyt.
Mutta edelleen, adhd:tkin on yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta edelleen, adhd:tkin on yksilöitä.
Jep. Joku ehkä välttelee koko somea ja puhuu senkin edestä irl suu vaahdossa, kun näkee ihmisiä. Joku klikkaa sieltä postauksen valikosta "Läheiset kaverit only" Joku kolmas pistää kaiken julkiseksi ja toivoo että joku tuntematonkin kommentoi.
Sitten on vielä me, jotka miettii turhankin tarkkaan mitä faceen kerran vuodessa kehtaa kirjoittaa. Mutta sit roikkuu av:lla höpöttämässä anonyymina kaiken vapaa-ajan.
Minä ylipäätään ihmettelen ihmisiä jotka jakaa soomeen kaikki ongelmansa ja elämänsä. En vaan ymmärrä. Sitten itketään kun joku laittaa jotain negatiivista.
Ei saa negatiivista kun ei laita elämäänsä someen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ylipäätään ihmettelen ihmisiä jotka jakaa soomeen kaikki ongelmansa ja elämänsä. En vaan ymmärrä. Sitten itketään kun joku laittaa jotain negatiivista.
Ei saa negatiivista kun ei laita elämäänsä someen.
Kai se on sama kuin se että puhuu ennen kuin ajattelee. Itekin teen irl jatkuvasti sitä että puhun ennen kuin ajattelen. Sitä puhetta vain tulvii suusta ja vasta jälkeenpäin tajuan, että ei ollut hyvä idea tuotakaan kyllä kertoa. Paljon on minussa adhd-piirteitä kyllä muutenkin. Melkein pitäis koittaa saisko diagnoosin.
Yllättävän paljon täysin tavikset tekee julkisia julkaisuja nykyään. Huomaa Facebookista. Tuon tuosta on uutisvirrassa nykyään niitä, eikä kukaan tuttu ole edes tykännyt, että en tiedä mistä ne ilmestyy.
No ei kun huomioh*oria ja narsisteja ovat. Ei liity mihinkään adhd:seen, voivat toki käyttää sitä tekosyynä käytökselleen.
Vierailija kirjoitti:
No ei kun huomioh*oria ja narsisteja ovat. Ei liity mihinkään adhd:seen, voivat toki käyttää sitä tekosyynä käytökselleen.
Eikö narsistit pyri antamaan itsestään mahdollisimman fiksua, hienoa, osaavaa ja menestyksekästä kuvaa? Nämä ei tosiaankaan yleensä anna.
-ap
No noista lapsuuden tutuista tiedän ettei ne ainakaan mitään narsisteja oo. Ois näkynyt jo lapsena. Olivat sellaisia joka paikan sählöjä. Kaikessa mukana ja aina liikkeessä ja aina äänessä. Ei ikinä luokassa hiljaa ja paikallaan. Mutta usein sekin mitä niiltä silloin lapsena suusta tuli oli aika ajattelematonta, ei ihan loppuun asti mietittyä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
No noista lapsuuden tutuista tiedän ettei ne ainakaan mitään narsisteja oo. Ois näkynyt jo lapsena. Olivat sellaisia joka paikan sählöjä. Kaikessa mukana ja aina liikkeessä ja aina äänessä. Ei ikinä luokassa hiljaa ja paikallaan. Mutta usein sekin mitä niiltä silloin lapsena suusta tuli oli aika ajattelematonta, ei ihan loppuun asti mietittyä.
-ap
Ei kaikkiin tekemisiin tarvitse otsalle diagnoosia. Jotenkin tuntuuu, että osa ihmisistä on yksinkertaisia tai jotain. Ettei ymmärretä, että jokainen on yksilö, eikä kaikkia voi niputtaa samaan ryhmään.
Olen adhd, enkä todellakaan jaa asioitani somessa. Tunnistan kyllä adhd:n spontaaniuden ja innostuksen kertoa asioistaan, mutta sen voi kanavoida hyville ystävilleen yksityisinä viesteinä.