Tekisi mieli jättää vauva yksin makuuhuoneeseen karjumaan, laittaa musiikki täysille ja unohtaa vauva pariksi tunniksi.
Se ei nuku öisin, se ei nuku päivisin. Yöllä nukkuu tunnin pätkiä ja herää iloisena jokeltamaan. Ei nukahda uudestaan heti, vaan valvoo pari tuntia, väsyy ja järkyttävän huudon jälkeen nukahtaa huutoonsa. Päivällä nukkuu vartin pätkiä. En pääse edes vessaan, kun se vain karjuu.
Se on herännyt tänään 05.15, eikä ole nukkunut sen jälkeen yli viittä minuuttia putkeen. Nukahti yhdeksän aikaan ja menin vessaan, heräsi heti ja huusi kuin tapettava, kunnes tulin.
Mä en jaksa. Mä vien sen makuuhuoneeseen pinnasänkyyn ja annan olla. Mikään ei auta! Kyseessä 5kk poika. Neuvolaan olen soittanut, apua olen saanut läheisiltä, mutta vain pari tuntia tai päivän tai yön kerrallaan. Sen jälkeen jaksan puoli päivää tai päivän, kunnes olen taas valvonut sen 24 tai 36 tuntia putkeen.
Mä itken väsymystäni, vauva jokeltelee iloisena sylissä ja mä en vaan jaksa. Se ei nuku.
Kommentit (112)
En lukenut kaikkia kommentteja, mutta... Missä isä? Vai oletko yh? Kun isä tulee kotiin, niin äiti nukkumaan korvatulpat korvissa. Niin yksinkertaista se oikeasti on.
Terv. Äippä, joka hermostuu pieneenkin inahdukseen ja kitinään, ja menettäisi mielenterveytensä varmasti päivän jälkeen ap:n tilanteessa.
Pelottavan paljon tykkäyksiä alotukselle etten sanois :O
Vierailija kirjoitti:
Pelottavan paljon tykkäyksiä alotukselle etten sanois :O
On empatia sitten pelottava voima.
Oi voi, voin niin samaistua ap:n olotilaan. Oli yh, ja lapsi ei juuri nukkunut. Päiväunet oli viiden minuutin pituisia. Olin niin väsynyt, että en meinannut pystyssä pysyä. Nukahtelin lattialle, paniikkihäiriö paheni, oli tosi oksettava olo. En saanut apua isältä enkä suvultani, vaikka kuinka pyysin.
No, elossa ollaan. Tosin taas saa huolehtia nukkumisesta, lapsi kun on 16-vuotias :-)
Niin vannoin, että jos ikinä kohtaan jonkun tuossa tilanteessa, niin apua tarjoan. Tsemppiä ap, sun on pakko saada apua. Mun lapsi rupesi nukkumaan vasta 2,5-vuotiaana.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiskunta on pärjännyt tähän asti, vaikka lähes kellään ei ollut erillistä huonetta, johon vauvan voi laittaa vielä 120 vuotta sitten ja sitä ennen. Oli vielä suurperheet. En voi käsittää, miten siinä jaksoi sen huutavan vauvan ja ne sisarukset. Olikohan vauvojen tappamiset yleisiä vai miten toimittiin?
Kaverini molemmat lapset ovat herättäneet kaksivuotiaiksi asti keskimäärin 10 kertaa yössä. Se todella väsyi.
Ap osta kuulosuojaimet, joissa on radio. Jaksat olla lähellä siinä huudossakin. Ja pystyt vaikka nukkumaan lapsen kanssa leikkikehässä.
Luin joskus historian lehdestä, että suomessa oli ennen 1500-1900 luvuilla todella yleistä tappaa oma vauva. Enkä ihmettele kun katson miten sekopää, ilkeä ja tunteeton kansa olette.
Ja sinä kuvittelet suomalaisten olevan jotenkin poikkeus muiden kansojen joukossa?
Paljon matkustelleena kyllä.
Koliikkikeinu. Tärinäsitteri. Tutti. Tutin päähän makeaa, jos ei syö. Säännöllinen rytmi. Sängystä ylös, aamuruokinta, leikkiä/ ulkoilua, lounas, päiväunet jne... Vyöhyleterapia. Osteapatiaa. Ettei olis kuumeeton korvatulehdus. Onko tarkistettu? Meidän huutajalla oli noin kymmenen tulehdusta 1-2v.
Se lapsi on allerginen. Sanokaa mun sanoneen. Imetyksen kautta reagoi johonkin miyä ap syö? Korvikkeet on lehmänmaitopohjaisia, mikä on ihan älyttömintä ikinä. Mene kunnon allergologille! Asia auttaa varmasti. Ei mihkään tavan terkkarilekurille. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ei munkaan vauva nukkunu. Ikinä. Huusi vaan. Ekat puoli vuotta meni näin, sitten helpotti. Mutta mulla ei ois tullu mieleenkään jättää sitä pariksi tunniksi yksin huutamaan. Wä oket aikuinen, ryhdistäydy. Ja jos et siihen kykene niin anna lapsi pois. Sä olet onnekkaassa asemassa kun olet saanut silloin tällöin hoitoapua pariksi tunniksi tai jopa yöksi.
Ai ettei muka olisi tullut mieleenkään? Luulenpa, että tuli sullekin mieleen kaikenlaista, sellaistakin, mitä ap:kään ei viitsisi kirjoittaa eikä se ole vaarallista.
Kai nyt ihmisellä saa ajatuksia olla, toteuttaminen voi olla siitä vielä hyvinkin kaukana.
Onko mahdollista olla lapsen vierellä ja korvat täynnä tulppaa ja kuuloketta? Jos on tarpeeksi väsynyt, niin kai sitä voi tuohonkin nukahtaa, vaikka vauva huutaisikin...?
En voi mitään neuvoa lapsen nukuttamiseen antaa, vain siihen miten pidin itseni jokseenkin järissäni kun meidän vauva ei tehnyt muutakuin huusi.
Minä kuuntelin langattomilla kuulokkeilla musiikkia, lauloin siinä samassa hiljaa vauvalle ja tanssien heijasin vauvaa. Sitten kun vauva jossain vaiheessa nukahti, meniin sohvalle nukkumaan vauva rinnan päällä, jossa vauva nukkui paremmin ja pitempaan kun olisin hänet sänkyyn laittanut, ja sitten laiton itsekkin silmät kiinni. Ja aina kun vauva nukkui, niin nukuin minäkin.
Ymmärrän että se itku on välillä niin raskasta, että tekis mieli repiä omat korvat irti.
jotkut sairaalat ottavat vauvoja ns. unikouluun lastenosastolle. siellä juurikin viedään vauva pinnasänkyyn ja annetaan huutaa itensä uneen. se kuulostaa julmalta mutta auttaa monia sinun tilanteessa olevia. unikoulua voi myös tehdä kotona mut se on raskasta kuunnella sitä huutoa yksin. pitäisi ainaki olla joku pidättelemässä jos oot menossa kattoo vauvaa.
ja unikoulun tulokset alkaa näkyä jo muutaman yön jälkeen ja noin viikossa vauva nukkuu hyvin. hampaidenteko voi pilata taas senkin ilon mutta sitten täytyy ottaa alusta kun hampaat on puhjennut
Olet varmaankin jo kokeillut maidottomat ja viljattoman imetysdieetit, eikö totta? Kuulostaa allergiselta lapselta, aina ei tule niitä itsestäänselviä iho-oireita, vaan juuri tuollaista huutamista, nukkumattomuutta ja levottomuutta.
Voimia, yritä saada kaikki apu mitä voit.
Onko facebookissa paikkakunnallasi äitien hätäkahvit ryhmää?
En nyt halua provota tai vähätellä, mutta olisiko mahdollista ensiapuna vaikka laittaa korvatulpat ja sen päälle vielä kuulosuojaimet/kuulokkeet. Saisitko silleen otettua vaikka pienet torkut tai nukahdettua jos kuulokkeista tulee musiikkia?
Vierailija kirjoitti:
Ap, laita enasiavuksi tulpat korviin. Laskee vähän verenpainetta. Sit painostat neuvolasta itsellesi kotiapua.
Tunnen sun tuskas. Tsemppiä.
Neuvola ei tee päätöksiä kotipalvelun tarpeesta ja saannista. Painostaminen ei auta tippaakaan.
Niin? Luitko sä ollenkaan sitä toista vaihtoehtoa? Oiskohan sun isomummos valinnu sen toisen vaihtoehdon?-luultavasti.