Pystyisittekö jättämään vauvan 2 kk isänsä hoitoon aamusta iltaan?
Itseäni ajatus kauhistuttaa jo nyt, pitäisi kuukauden päästä näin tehdä koska kaverin polttarit kestävät aamusta iltaan/yöhön. Pitää varmaan mennä vain osaksi päivästä, tylsää.. Vauva oli nyt 1kk ikäisenä isänsä kanssa 4h kun olin asioilla ja huusi kuin syötävä, rauhoittui vasta kun tulin kotiin.
Onko teillä kokemusta noin pienen "hoitoon" jättämisestä? Olenko vain nyt ylihysteerinen?
Kommentit (52)
jos olisi ollut hyvin tärkeä ja ainutlaatuinen/pakollinen meno ja JOS lapsi olisi syönyt pullosta. Kumpaakaan näistä ehdoista ei ollut.
Sen sijaan jätin vauvan vuorokaudeksi isälleen kun hän oli 4 kk. Hyvin meni!!
ei hoitaja! Jos ruoka-asia ok, jättäisin.
jos imettäisin. En tietenkään. Piipahtaisin ehkä vauvan kanssa.
ja ohjelmaa on ilta 20 asti + sauna ja viihteelle meno sen jälkeen.. Vauva on tottunut saamaan tissiä, pullosta ei ruokita kun harvoin hätätapauksessa, jos esim. tissit ollut ihan rikki... mutta todella harvoin.
Menisin ja pyytäisin miestä tuomaan vauvaa pari kertaa päivän aikana syömään ja sylittelemään. Näin tein hyvän ystäväni polttareissa. Tärkeä päivä minulle ja oikeus äidilläkin välillä olla pois ja hengähtää. Eihän vauvan isälle jättäminen ole mitään hoitoonjättämistä.
ole hoitoon jättämistä! Antakaa niitten isienkin hoitaa lapsianne ihan alusta asti ja ilman että olette joka asiasta päättämässä hänen puolestaan.
jos imettäisin. En tietenkään. Piipahtaisin ehkä vauvan kanssa.
ja ohjelmaa on ilta 20 asti + sauna ja viihteelle meno sen jälkeen.. Vauva on tottunut saamaan tissiä, pullosta ei ruokita kun harvoin hätätapauksessa, jos esim. tissit ollut ihan rikki... mutta todella harvoin.
Joko yksin tai ei olenkaan.
mutta ei olisi onnistunut meillä, kun pullo tai tutti ei kelvannut.
Meillä tosin vauva nukkui tuossa vaiheessa niin paljon vielä, että olisi harkinnut osaksi aikaa mukaan ottamista esim. kantoliinassa. Sitten isä voisi tulla hakemaan pois kun menette saunaan tms. mihin hankala ottaa mukaan.
Itse siis kävin alle 3 kk kanssa vaikka missä (luennolla, ravintolassa jne) kantoliinan tai vaunujen kanssa. Toinen vaan veteli sikeitä, kurkkaili vähän ympärilleen ja sitten taas tissin kautta unten maille... Muistan silloin ihmetelleeni, et mikä näissä lapsissa nyt muka on niin työlästä;)
Ai niin paisi, jos otat liinassa, niin treenaa varmuudeksi vähän sitä imetystä liinan sisällä kotosalla. Ettei mene homma kaupungilla solmuun ja käy sitten huomaamattomammin.
ois niin vieras, että häen ollessa lapsensa kanssa, ois kyse hoitoon jättämisestä.
Meillä molemmilla vanhemmilla on joskus menoja ja ihan huoletta voi luottaa, että se toinen selviää lasten (2kk ja 2v10kk) kanssa muutaman päivän ihan hyvin. Vauvan kohdalla tietty tilanne ois eri, jos imetys ois ainoa ruokintakeino.
Ei siksi että epäilisin isän pärjäämistä vaan itsestä tuntuisi ikävältä olla noin pitkään erossa noin pienestä ja tissitkin siinä varmaan räjähtäisi. Luultavasti menisin vain osaksi aikaa.
enkä jätä tulevaisuudessakaan. Mikään pippalointi ei todellakaan ole niin tärkeää, että hengaisin tyytyväisenä kavereiden kanssa, jos kerran tietäisin että vauva itkee äidin ja tissin perään. Ja vaikkei itkiskään, en pystyisi kyllä tuollaista rupeamaa pois olemaan... Myöhemmin sitten eri juttu.
Mun mielestä ensimmäinen vuosi on aika tärkeää olla lapsen lähellä mahdollisimman paljon.
Menisin ja pyytäisin miestä tuomaan vauvaa pari kertaa päivän aikana syömään ja sylittelemään. Näin tein hyvän ystäväni polttareissa. Tärkeä päivä minulle ja oikeus äidilläkin välillä olla pois ja hengähtää. Eihän vauvan isälle jättäminen ole mitään hoitoonjättämistä.
Tai sitten menet muutamaksi tunniksi (vaikka aamusta) ja sitten illalla vaikka uudelleen mukaan.
Tai jos on samassa kaupungissa, niin tilanteen mukaan.
Mä olisin voinut mennä, jos olisin itse halunnut. Meidän lapsi joi sujuvasti pullosta ja isä hoiti mielellään. Ton ikäinen oli vielä helppo.
mutta en hoitoon isälle, vaan pelkästään isälle.
Toinen asia taas on, että minä en olisi voinut olla erossa vauvasta noin pitkään. Ja jos imettäisin, niin sekin painaisi vaa´assa.
Mä en myöskään voisi olla vauvasta eroa tuossa iässä noin pitkään. Rinnatkin olisivat tukalat ja pitäisi käydä lypsämässä.
Puolisooni luotan, mutta itse olen 2-kuukautisen kanssa vielä niin symbioosissa, että ihan parin tunnin ero riittää.
Oispa kamalaa jos lapsen oma isä ois niin vieras, että häen ollessa lapsensa kanssa, ois kyse hoitoon jättämisestä.
Ihan pienellä vauvalla, jos vain toinen vanhemmista syöttää ja on pääosin läsnä voi olla vierastusta sitä vieraampaa vanhempaa kohtaan.
Kyllä meillä vanhin ihan pienenä vauvana huusi kuin syötävä, jos joutui pitkään olemaan vain äitinsä kanssa, eli jos tuttu ja turvallinen syöttäjä/hoivaajaiskä ei ollut maisemissa.
Meillä siis vaimolla meni omassa toipumisessa ensin aikaa, ja ei pystynyt vauvan arkeen osallistumaan. Ja sitten toivuttuaan halusi jatkaa töissään joten minä olin kaiken aikaa vauvan kanssa ja vaimo vain kotona hereillä ollessaan.
Sitten kun vauvan rutiinit rupesi olemaan vakaampia ja laskupino kasvamaan niin minä lisäsin työmäärääni ja vaimo osallistui hoitoon yhtä paljon eikä kumpikaan vanhempi enään siinä vaiheessa ollut vieras.
Toinen lapsi sitten olikin rintaruokinnassa, eli vaimon hoidettavana ja koska minäkin siirryin kotio siksi aikaa niin ei vierastanut kumpaakaan.
Huomaatteko miten hormonit vaikuttavat ajattelukykyynne nyt tälläkin hetkellä?
Tietenkin te voitte jättää lapsen isän hoitoon. Oikeastaan voisitte lähteä töihinkin ja jättää vauvan isälle. Olisi aika nähdä naiset töissä ja miehet hoitamassa vauvaa kotona!
T: 11cm mies
imetyksen takia enkä kyllä oikein muutenkaan. Lapsi ei saa muuta kuin rintamaitoa, joten koko päivän poissaolo on mahdoton juttu.
Kahden kuukauden iässä monella vauvalla on vielä tiheän imun kausi, jolloin maitoa tilataan entistä enemmän rinnasta. Imetys voi mennä pilalle, mikäli äiti jättää kovin monta imetystä välistä.
Ja aika paljonkin.
Meillä kun iskä hoitaa lapset talvisin ja minä kesäisin. Nyt minä olen lasten kanssa kotona ja mies käy töissä, talvella (kuopus syntyi marraskuussa) minä olin jo joulukuussa töissä ja isä lasten kanssa kotona. Meillä tosin pullosta syöttämisen kanssa ei ole ollut ongelmia. Tisseissä ollut välillä tukala tunne mutta tauolla on sitten pumpattu pahimmat paineet pois.
Ja siis meillä tämmoinen järjestely siksi että miehellä kausiluontoinen työ ja rahallisesti varaa ei ole kummankin olla kotona.
ajattelin vain täällä kysellä että olenko ylihysteerinen, että onko muilla tapana jättää yleensä pientä vauvaa isälle pitkiksi ajoiksi. Alusta asti on ollut sellainen ahdistus että en voi jättää..
Ja en jättäisi. Vauva on nyt tärkein. Ei edes tee mieli johonkin polttareihin. Voi olla, että en edes menisi ja jos menisin, niin maks käymään pari tuntia. Mutta koska vauva syö tissiä, en halua häntä jättää isälle vain hoitoon. Meillä ei ole mitään säännöllistä ruokarytmiä, paitsi, että yöt nukutaan ja aamulla tankataan. Joten en osaisi edes ajoittaa lapsen syömisiä niin, että juuri tiettyyn kellon aikaan voisin lähteä. Sitäpaitsi, en nauttisi siellä polttareissa kuitenkaan. Miettisin vaan, että miten vauva pärjää. Isä kyllä pärjäisi. Kaverin miellyttämistarkoituksessa en lähtisi ollenkaan. Asiat tärkeysjärjestykseen.
Vauvamme tarvii äitiään/tissipalvelua jopa parin tunnin välein. Meillä ei siis tuttipulloa huolita lainkaan. Hyvänä päivänä menee useampi tunti, mutta huonona päivänä vain pari tuntia ilman tissiä. Äiti ei siis poistu juurikaan puolivuotiaan lapsen luota. Polttareihin lapsi tuli mukaan aamupäiväksi ja sen jälkeen lähdettiin kotiin, kun muut jatkoivat huvittelua.
Ei ehkä kannata yrittää noin pitkäksi aikaa, maksimissaan muutamaksi tunniksi.