Ihanaa, kerrankin joku puhuu ääneen sikiöseulontojen eettisyydestä!
Kommentit (172)
Se prosentti vauvoja, jotka vammautuu vaikeasti cytomegalo-viruksen seurauksena on todella pieni. Kysyinen virushan voi aiheuttaa ihan pieniä ongelmia tai sitten isoja tai ei yhtään mitään. Viruksen voi sairastaa täysin oireettomana ja se voi olla missä vaiheessa vaan raskautta niin miten sitä voidaan edes seuloa? Itse olen saanut cytomegalo-viruksen vammauttaman vauvan aikanani.
jos n 80 sytomegaloviruksen vaurioittamaa lasta syntyy vuosittain. Saman verran kuin downeja. Ja kyllä se vamma yleensä on todella vaikea. Voitaisiinhan asiaa seurata tutkimalla kaikkien äitien vasta-aineet. Jos niitä ei olisi, aloitettaisiin lääkitys.
ja mä tiesin aika hyvin mitä sillä selviää, siis miten vähän. Mun veljeni kuoli perinnölliseebn sairauteen, olen varmaan itsekin kantaja, mutta tautigeeni pitää saada molemmilta puolilta. Mieheni on ulkomaalainen, ei sen kotimaassa tautia tavata.
Jäin "kiinni" seerumiseulassa ja pääsin sikiötutkimusyksikköön. Sain paljon tietoa ja kesksutelin pitkään lääkrin kanssa. Ultran jälkeen sain päättä, haluanko lapsivesipunktion. En ottanut sitä, jonka jälkeen lääkäri sanoi " ettei tämä kellosepän työtä ole, emme voi antaa takuuta terveestä lapsesta". Mielestä suhtautuminen oli oikein hienoa, meidän päätöstämme kunnioittavaa, eikä yritetty vaikuttaa puoleen eikä toiseen.
on herpes-ryhmän virus, joka on yleisin synnynnäisen infektion aiheuttaja. Suomessa syntyy noin 60 sytomegalo -oireyhtymää sairastavaa lasta vuosittain ja on arvioitu, että noin 1-4% raskaana olevista sairastaa CMV-infektion raskauden aikana, usein oireettomana.
Sytomegalovirus tarttuu eritteiden (sylki, veri) välityksellä. Primaari-infektion itämisaika on useita viikkoja, yleensä 6-8 viikkoa. Oireisiin kuuluvat kuumeilu, väsymys, hikoilu, lihaskivut, yskä, pahoinvointi sekä kaulan imusolmuketurvotus, mutta usein infektio sairastetaan oireettomana.
Äidin primaari-infektio on sikiölle vaarallisin, tartuntariski vertikaalisesti (äidistä sikiöön)on 30-50%. Synnynnäinen infektio välittyy istukan kautta sikiöön äidin viremian (virusta elimistössä) aikana. Ensimmäisen 16 raskausviik
KAIKKI tutkimukset on vaihtoehtosia!
Eikä ultrassa kukaan syyllistä vaikkei tutkisi tai tee aborttia yms.
Mutta jokasella PITÄÄ olla oikeus valita tutkimuksiin jotka koskee OMAA perhettä! Jos pystyy edes hitusen varmistamaan onko lapsi terve niin itse sen teen. En välttämättä tee aborttia, mutta minulla on oikeus saada tieto raskaana ollessa (enkä oleta että kaikki vammat löytyy ultrassa).
Jos tämä on jonkun mielestä rotusyrjintää niin eikö minun pitäisi olla vammasia vastaan?
Minä pidän vammasia arvokkaina, mutta se on kyllä jokasen oma päätös haluaako synnyttää vammasen vai ei -ja tutkia voidaan, ensin täysin riskittä ja punktiolla pienellä riskillä.
Mutta mitään tutkimuksia yhteiskunta ei pakota tekemään. On hyvä että yhteiskunta maksaa: pääsee vaikka vaan kurkkaamaan sitä vauvelia jos ei halua mittauksia ja näkee montako sieltä on tulossa. Vaikka eihän sekään ole tärkeää, kuten ei varmaan tarjonnat ja muutkaan -hätäsektiollakin saadaan kersat sitten pihalle tarvittaessa?
Kukaan älköön ymmärtäkö tätä väärin. Kun tai jos saatte verikokeiden ja ultran ja mitä niitä nyt onkaan tuloksista hälyttävän. Menette punktioon, jossa selviää että ei trisomioita. Eikö yhtään jää vaivaamaan se ajatus, että mitäs jos onkin jokin muu kromosomivika, vielä pahempi kuin vaikkapa down? Vai onko se vaan niin, että kun ei downia tai muita trisomoita, niin ei haluta edes ajatella pahempaa?
No mulla on ollut vasta-aineet jo raskaus aikana eli tuostakaan ei olisi hyötyä. Tiedän cytomegalo lapsia joilla ei ole tullut minkään näköistä vammaa viruksesta. Minun lapsi on vammautunut uusinta tartunnasta mikä on siis tosi pieni todennäköisyys. 80 lasta on aika vähän ja niistä suurin osa ei ole vaikea vammaisia lapsia.
ei todellakaan kannata menna mihinkaan seulontoihin jollei 'missaan tapauksessa tekisi aborttia'. ja ne jotka eivat halua vammaista lasta sitten menevat ja tekevat paatoksensa tuloksien mukaisesti.
niissä olevia muutoksia ei tutkita.
niin sen verran voi oikaista väärinkäsityksiänne: Yhteiskunta ei painosta millään tavalla suuntaan tai toiseaan, ei mitenkään. Ainoastaan antaa eväät tehdä ratkaisuja. PISTE. Ja ihanko oikeasti joku voi olla sitä mieltä että abortti ei ole vaihtoehto vaan vaihtoehto on lisätä tukia, rahaa jne. Ei voi kun miettiä, että missä menee oman eettisyyden raja, kun antaisi lapsen mahdollisesti syntyä tänne kärsimään vain eettisyyden nimissä? Ei hemm....
Vammaisiahan on monelaisia ja eihän he kärsi. Tietysti asia erikseen on etenevät sairaudet tai trisomia 13 ja 18 lapset.
Eiväthän vammaiset vammastaan kärsi
Eiväthän vammaiset vammastaan kärsi
Kerron sen myös omalle lapselleni
Koska ei kärsi?
Jos ei kerran kärsi?
Kuka sen sanoo milloin ihminen kärsii?
Vai puhutaanko "harmista" kun ei ole normaali?
Jokasella on omat mielipiteet, tutkijallakin!
Varmaan saattaa mennä aika nippanappa noille rv 24 viikoille abortin kanssa, ihan vaan koska lapsen tilaa on mahdollista silloin selvittää: esim. sivojen puuttuminen todetaan rv 20 tienoilla ultrassa, ei np- ultrassa vaan rakenteessa.
Jos lapsen vammat on selvillä aikasella viikolla, niin miksi kukaan odottaa viikolle 24 tehdäkseen silloin abortin?
Tutkija saisi miettiä vähän lisää eettisyydestä.
Viikolla 24 elvyteltävällä on SUURET riskit vammautua loppuelämäkseen. Harva jää vammoitta siitä henkiin.
Mutta miten vaan!
Siis aivojen puuttuminen, ei sivojen. ;)
keskenmenoriskejä. Ja niitähän punktioihin sisältyy.
Miksi itkettäisi? Ei mun lapsi kärsi mitenkään. Ihan perusterve lapsukainen vaikka vammainen onki
keskenmenoriskejä. Ja niitähän punktioihin sisältyy.
t: kolmesti käynyt
Miksi itkettäisi? Ei mun lapsi kärsi mitenkään. Ihan perusterve lapsukainen vaikka vammainen onki
Sitten ei varmaan edes ymmärrä olevansa vammainen
(trisomia 13, 13-trisomia) on kromosomiparin 13 trisomia. Se aiheuttaa lukuisia oireita, kuten pään epämuodostumia, syvää kehitysvammaisuutta, vaikean sydänvian, kuulovammoja ja useiden elinten poikkeavuuksia ja vaurioita. Lapset ovat yleensä pienikokoisia ja kärsivät aivojen poikkeavuuksista.
Pataun oireyhtymän ennuste on huono, ja enemmistö potilaista menehtyy jo ensimmäisen elinvuoden aikana. Riski kuolleena syntymiseen tai välittömästi syntymän jälkeen menehtymiseen on suuri. Ei ole kuitenkaan täysin tavatonta elää trisomian 13 kanssa vuosia. Monesti Patau-raskaus johtaa keskenmenoon