Ihanaa, kerrankin joku puhuu ääneen sikiöseulontojen eettisyydestä!
Kommentit (172)
Miksi itkettäisi? Ei mun lapsi kärsi mitenkään. Ihan perusterve lapsukainen vaikka vammainen onki
Sitten ei varmaan edes ymmärrä olevansa vammainen
No kyllä hän ainakin itsestään vammaisena puhuu. Eli varmaan on sisäistänyt asian.
niin hänet olisi pitänyt mieluummin abortoida?
Näyttäkää minulle se ihminen, joka ei vaihtaisi yhtäkään asiaa omassa elämässään johonkin muuhun...
Hän tietää olevansa hyvä ja arvokas juuri sellaisena. Hänhän ei tiedä mitä on olla "normaali" koska on syntynyt vammaiseksi. Hän haluaa olla ihan itsensä vammoineen päivineen. Varmasti moni asia olisi hänelle helpompaa jos hän olisi ihan "normaali" mutta nää on eväät ja näillä mennään.
pitäisikö keskosetkin jättää hoitamatta kun hekin voivat vammautua tai irrottaa piuhoista kun löytyy aivoverenvuoto tai jotain muuta mikä heistä tekee ei normaalin?
niin hänet olisi pitänyt mieluummin abortoida?
Näyttäkää minulle se ihminen, joka ei vaihtaisi yhtäkään asiaa omassa elämässään johonkin muuhun...
Ja nämä jotka vammansa "hyväksyy" ovat sitä lievintä tapausta.
pitäisikö keskosetkin jättää hoitamatta kun hekin voivat vammautua tai irrottaa piuhoista kun löytyy aivoverenvuoto tai jotain muuta mikä heistä tekee ei normaalin?
Antaisitko kuitenkin heidän ihan rauhassa päättää, hyväksyvätkö he itse itsensä vai eivät.
Antaisitko kuitenkin heidän ihan rauhassa päättää, hyväksyvätkö he itse itsensä vai eivät.
Mutta kun täällä teilataan kaikki seulonnat ottamatta huomioon että tapaukset ja olosuhteet elämäntilanteissa on erilaiset.
Useimmat niistä vammoista, joiden voi oikeasti ajatella aiheuttavan kärsimystä, jäävät punktioissa etsimättä. Down ei ole tällainen vamma, vaan se on lievimpiä etukäteen löydettäviä vammoja. Toki rakenneultrassa voi löytyä vaikeita vammoja, mutta np-ultra ja lapsivesipunktio loppujen lopuksi paljastavat hyvin vähän. Olen aina yhtä järkyttynyt, kun näen että tosiaan on vielä ihmisiä, jotka luulevat kaikkien kromosomivikojen selviävän punktioissa.
Useimmat niistä vammoista, joiden voi oikeasti ajatella aiheuttavan kärsimystä, jäävät punktioissa etsimättä. Down ei ole tällainen vamma, vaan se on lievimpiä etukäteen löydettäviä vammoja. Toki rakenneultrassa voi löytyä vaikeita vammoja, mutta np-ultra ja lapsivesipunktio loppujen lopuksi paljastavat hyvin vähän. Olen aina yhtä järkyttynyt, kun näen että tosiaan on vielä ihmisiä, jotka luulevat kaikkien kromosomivikojen selviävän punktioissa.
ja perheelle jossa on ennestään vammaisia ja vaikeasti sairaita.
niin hänet olisi pitänyt mieluummin abortoida? Näyttäkää minulle se ihminen, joka ei vaihtaisi yhtäkään asiaa omassa elämässään johonkin muuhun...
Niin mun lapseni on vaikeasti vammainen. Kulkee sähkärillä eli ei ole lievä. On silti sinut itsensä kanssa.
vammojen raskauden perheelle voisi miettiä jo ennen raskautta. Jos ei pysty ottamaan downia vastaan, miten selviäisi paljon vaikeammin vammaisen kanssa? Kun niitä vaikeampia vammoja ei etukäteen tiedetä.
Ja se pitää hyväksyä ettei kaikkien perhetilanne salli vammaista lasta. Silloin ei ole kysymys lapsen kärsimyksestä vaan vanhempien parhaasta. No niinkuin on todettu mikään testi ei takaa sitä valio yksilöä.
Ja se pitää hyväksyä ettei kaikkien perhetilanne salli vammaista lasta. Silloin ei ole kysymys lapsen kärsimyksestä vaan vanhempien parhaasta. No niinkuin on todettu mikään testi ei takaa sitä valio yksilöä.
Mutta edelleen: riskiä saanee minimoida!
se minimoisi vaikeimmasta eikä lievimmästä päästä.
se minimoisi vaikeimmasta eikä lievimmästä päästä.
Mutta eiköhän tässäkin kohtaa (onneksi) lääketiede kehity.
Sehän se olisikin säästöä kun kaikille vammaisille anntettaisiin lopetus piikki.
joka viikko ultrassa 3 lapsen kohdalla.mitenköhän tämä on tullut yhteiskunnalle maksamaan?onneksi sain 3 tervettä lasta.
vammoja ja sairauksia. Niitä etsitään kuitenkin vain, jos on tiedossa riski esim periytyvään vammaan. Mutta maksaisihan se ihan tolkuttomasti seuloa niitä kaikkia.
No kyllä hän ainakin itsestään vammaisena puhuu. Eli varmaan on sisäistänyt asian.