Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lukion käymisestä rankaistaan?

Vierailija
20.06.2026 |

Tuore ylioppilas joutuu selviytymään ilman yleistukea viisi kuukautta. Amis sen sijaan saa sitä suoraan. Minkä ihmeen takia lukiolaisia rankaistaan tällä tavalla?

 

Korkeakoulutettujen määrä halutaan nostaa Suomessa 60 prosenttiin. Silti niitä, jotka pyrkivät korkeakouluttautumaan, rangaistaan? Sen sijaan amislaisia, jotka tilastollisesti epätodennäköisemmin hakeutuvat korkeakouluihin, palkitaan siitä että valitsivat amiksen.

 

Vaikka nuori toimisi juuri niin kuin hallitus haluaa: tekee kesät kesätöitä ja lukio-opiskelujen ohessa muitakin töitä, kirjoittaa hyvin ylioppilaskirjoituksissa ja pääsee korkeakouluun pitämättä mitään välivuosia, häntä rankaistaan tästä jättämällä hänet ilman rahaa kolmeksi kuukaudeksi.

 

Amis, joka ei ole tehnyt päivääkään elämässään palkallisia töitä, ja valmistuu alalle joka ei tule häntä ikinä työllistämään, voi heti valmistumisensa jälkeen saada yleistukea ja toimeentulotukea.

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että lukiolaisen pitää saada ilmaiseksi kaikki mutta amikset joutuu tekemään töitä että saa rahaa?

Ei. Tilannehan on juurikin nyt niin, että amis saa kaiken ilmaiseksi tekemättä töitä, ja ylioppilas ei saa mitään. Olisi varsin reilua että kumpikaan ei saisi mitään tai molemmat saisivat tarvittaessa tukea.

Lukion käynyt voi saada toimeentulotukea.  Amis on velvoitettu hakemaan töitä ja ottamaan vastaan niitä, jotta saa yleistukea, lukion käynyt ei ole siihen velvollinen. 

Myös amiksen käynyt voi saada toimeentulotukea. Ja kyllä myös lukion käynyt on velvoitettu hakemaan ja vastaanottamaan töitä, vaikka ei edes saa tukia! Tiedän tämän, koska työkkäri asetti minulle työnhakuvelvoitteen.

Pelkän lukion käyneen ei ole pakko ilmoittautua työnhakijaksi, mutta se on edellytys työttömyystuen saamiselle. Ilmoittautuminen kannattaa tehdä heti työttömyyden alkaessa.

No eihän mikään pakota pelkän ammattikoulun käynyttäkään ilmoittautumaan työnhakijaksi jos ei halua yleistukea. Mitä yrität tässä sanoa?

Itseasiassa on pakko, muita tukia ei tarvitse kelan myöntää jos ei hae ensisijaista etuutta. 

Ei pidä paikkaansa. Voi olla ottamatta mitään tukia, jolloin ei tarvitse ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Ja muutenkin, asumistukea voidaan myöntää vaikkei ilmoittautuisi työttömäksi.

Koska sulla on vain lukio taustalla toimitaan näin. 

Vierailija
122/129 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että lukiolaisen pitää saada ilmaiseksi kaikki mutta amikset joutuu tekemään töitä että saa rahaa?

Ei. Tilannehan on juurikin nyt niin, että amis saa kaiken ilmaiseksi tekemättä töitä, ja ylioppilas ei saa mitään. Olisi varsin reilua että kumpikaan ei saisi mitään tai molemmat saisivat tarvittaessa tukea.

Lukion käynyt voi saada toimeentulotukea.  Amis on velvoitettu hakemaan töitä ja ottamaan vastaan niitä, jotta saa yleistukea, lukion käynyt ei ole siihen velvollinen. 

Myös amiksen käynyt voi saada toimeentulotukea. Ja kyllä myös lukion käynyt on velvoitettu hakemaan ja vastaanottamaan töitä, vaikka ei edes saa tukia! Tiedän tämän, koska työkkäri asetti minulle työnhakuvelvoitteen.

Pelkän lukion käyneen ei ole pakko ilmoittautua työnhakijaksi, mutta se on edellytys työttömyystuen saamiselle. Ilmoittautuminen kannattaa tehdä heti työttömyyden alkaessa.

No eihän mikään pakota pelkän ammattikoulun käynyttäkään ilmoittautumaan työnhakijaksi jos ei halua yleistukea. Mitä yrität tässä sanoa?

Itseasiassa on pakko, muita tukia ei tarvitse kelan myöntää jos ei hae ensisijaista etuutta. 

Ei pidä paikkaansa. Voi olla ottamatta mitään tukia, jolloin ei tarvitse ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Ja muutenkin, asumistukea voidaan myöntää vaikkei ilmoittautuisi työttömäksi.

Koska sulla on vain lukio taustalla toimitaan näin. 

Näytähän joku lähde tälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita lukion tilalle kaksoistutkinto, jolloin on enemmän mahdollisuuksia tulevaisuuden kannalta. 

Vierailija
124/129 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että lukiolaisen pitää saada ilmaiseksi kaikki mutta amikset joutuu tekemään töitä että saa rahaa?

Ei. Tilannehan on juurikin nyt niin, että amis saa kaiken ilmaiseksi tekemättä töitä, ja ylioppilas ei saa mitään. Olisi varsin reilua että kumpikaan ei saisi mitään tai molemmat saisivat tarvittaessa tukea.

Lukion käynyt voi saada toimeentulotukea.  Amis on velvoitettu hakemaan töitä ja ottamaan vastaan niitä, jotta saa yleistukea, lukion käynyt ei ole siihen velvollinen. 

Myös amiksen käynyt voi saada toimeentulotukea. Ja kyllä myös lukion käynyt on velvoitettu hakemaan ja vastaanottamaan töitä, vaikka ei edes saa tukia! Tiedän tämän, koska työkkäri asetti minulle työnhakuvelvoitteen.

Pelkän lukion käyneen ei ole pakko ilmoittautua työnhakijaksi, mutta se on edellytys työttömyystuen saamiselle. Ilmoittautuminen kannattaa tehdä heti työttömyyden alkaessa.

No eihän mikään pakota pelkän ammattikoulun käynyttäkään ilmoittautumaan työnhakijaksi jos ei halua yleistukea. Mitä yrität tässä sanoa?

Itseasiassa on pakko, muita tukia ei tarvitse kelan myöntää jos ei hae ensisijaista etuutta. 

Ei ole pakko T. työtön amis

Vierailija
125/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se pyrkinyt kouluttautumaan.

Sekoitatte nyt minut johonkin toiseen henkilöön. Olen itse tuore ylioppilas, olen hakenut opiskelemaan ja saanut opiskelupaikan. Koulu alkaa elokuussa. Edelleen, miksi lukion käymisestä rankaistaan tällä tavalla?

 

Ap

Rankaistaan vai rangaistaan??????

Vierailija
126/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se pyrkinyt kouluttautumaan.

Sekoitatte nyt minut johonkin toiseen henkilöön. Olen itse tuore ylioppilas, olen hakenut opiskelemaan ja saanut opiskelupaikan. Koulu alkaa elokuussa. Edelleen, miksi lukion käymisestä rankaistaan tällä tavalla?

 

Ap

Rankaistaan vai rangaistaan??????

Rangaistaan.

 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio on  perustutkinto. 

Niinhän ovat melkein kaikki amistutkinnotkin? Eli eihän tuolla ole mitään merkitystä

HUOMIO HUOMIO: Lukio EI ole ammatillinen perustutkinto, vaan se on toisen asteen yleissivistävä koulutus. 

 

Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin. 

Ei kukaan tässä sanonutkaan, että lukio olisi ammatillinen perustutkinto.

Ketjun alkumetreillä väitettiin että lukio on perustutkinto. En jaksa sinne skrollata. Halusin korjata tämän väitteen eli näin ei ole! 

Vierailija
128/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska amiksella on ammatti millä hakea töitä ja yleistuki on sama kuin entinen työttömyysetuus. 

Eli ammatti määrittää sen, saako yleistukea. Sinun mukaasi siis filosofian ja kauppatieteen maisterit tai diplomi-insinöörit eivät myöskään saa saada yleistukea, koska heillä ei ole ammattia?

 Lukio on yleissivistävä toisen asteen koulutus, joka antaa laajat perustiedot ja -taidot eri tieteenaloilta ja taiteista. Opinnot tarjoavat vahvan pohjan ja yleisen jatko-opintokelpoisuuden yliopistoihin, ammattikorkeakouluihin sekä muihin korkeakoulututkintoihin. Esimerkiksi Diplomi-insinööri (DI) on teknis-tieteellisen alan ylempi korkeakoulututkinto (300 op), joka antaa laajat valmiudet vaativiin suunnittelu-, kehitys-, tutkimus- ja johtotehtäviin. 

Esitetty argumentti oli silti se, että amis saa yleistukea juurikin sen takia, että hänellä on ammatti, ja lukion käynyt ei saa koska hänellä ei ole ammattia. Diplomi-insinööreillä ei ammattia ole.

Älkää nyt jaksako. DI on ihan eri asia kuin ylioppilastutkinto. Ylioppilas ei nyt vaan ole pätevä yhtään mihinkään, koulutus on yleissivistävä. Niin se vaan on. DI ei ole yleissivistävä koulutus, eikä myöskään lähihoitajan perustutkinto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska amiksella on ammatti millä hakea töitä ja yleistuki on sama kuin entinen työttömyysetuus. 

Eli ammatti määrittää sen, saako yleistukea. Sinun mukaasi siis filosofian ja kauppatieteen maisterit tai diplomi-insinöörit eivät myöskään saa saada yleistukea, koska heillä ei ole ammattia?

 Lukio on yleissivistävä toisen asteen koulutus, joka antaa laajat perustiedot ja -taidot eri tieteenaloilta ja taiteista. Opinnot tarjoavat vahvan pohjan ja yleisen jatko-opintokelpoisuuden yliopistoihin, ammattikorkeakouluihin sekä muihin korkeakoulututkintoihin. Esimerkiksi Diplomi-insinööri (DI) on teknis-tieteellisen alan ylempi korkeakoulututkinto (300 op), joka antaa laajat valmiudet vaativiin suunnittelu-, kehitys-, tutkimus- ja johtotehtäviin. 

Esitetty argumentti oli silti se, että amis saa yleistukea juurikin sen takia, että hänellä on ammatti, ja lukion käynyt ei saa koska hänellä ei ole ammattia. Diplomi-insinööreillä ei ammattia ole.

Älkää nyt jaksako. DI on ihan eri asia kuin ylioppilastutkinto. Ylioppilas ei nyt vaan ole pätevä yhtään mihinkään, koulutus on yleissivistävä. Niin se vaan on. DI ei ole yleissivistävä koulutus, eikä myöskään lähihoitajan perustutkinto. 

Ok, tuo on jo ihan käypä perustelu. Silti ei voi tulla tänne sanomaan, että ylioppilas ei saa saada tukea koska ei ole ammattia. Pitää argumentoida kunnolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä