Miksi lukion käymisestä rankaistaan?
Tuore ylioppilas joutuu selviytymään ilman yleistukea viisi kuukautta. Amis sen sijaan saa sitä suoraan. Minkä ihmeen takia lukiolaisia rankaistaan tällä tavalla?
Korkeakoulutettujen määrä halutaan nostaa Suomessa 60 prosenttiin. Silti niitä, jotka pyrkivät korkeakouluttautumaan, rangaistaan? Sen sijaan amislaisia, jotka tilastollisesti epätodennäköisemmin hakeutuvat korkeakouluihin, palkitaan siitä että valitsivat amiksen.
Vaikka nuori toimisi juuri niin kuin hallitus haluaa: tekee kesät kesätöitä ja lukio-opiskelujen ohessa muitakin töitä, kirjoittaa hyvin ylioppilaskirjoituksissa ja pääsee korkeakouluun pitämättä mitään välivuosia, häntä rankaistaan tästä jättämällä hänet ilman rahaa kolmeksi kuukaudeksi.
Amis, joka ei ole tehnyt päivääkään elämässään palkallisia töitä, ja valmistuu alalle joka ei tule häntä ikinä työllistämään, voi heti valmistumisensa jälkeen saada yleistukea ja toimeentulotukea.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla oikeastin noin yksinkertainen? Lukio ei valmista sinua mihinkään ammattin, ammattikoulu valmistaa, siinä on se hiuksen hieno ero.
Tämähän on muuten aivan järjetön argumentti. Sen perusteella myöskään esim. filosofian maisterit, kauppatieteen maisterit tai diplomi-insinöörit eivät saisi saada yleistukea, sillä heillähän ei ole mitään ammattia.
On heillä. Itseasiassa jo kandidaatintutkinnolla saa yleistuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla oikeastin noin yksinkertainen? Lukio ei valmista sinua mihinkään ammattin, ammattikoulu valmistaa, siinä on se hiuksen hieno ero.
Tämähän on muuten aivan järjetön argumentti. Sen perusteella myöskään esim. filosofian maisterit, kauppatieteen maisterit tai diplomi-insinöörit eivät saisi saada yleistukea, sillä heillähän ei ole mitään ammattia.
On heillä. Itseasiassa jo kandidaatintutkinnolla saa yleistuen.
Mikä ammatti on esimerkiksi luonnontieteiden tai tekniikan kandidaatin tutkinnon suorittaneella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihän rangaista. Ei elämän tarkoitus ole "päästä tuille" mahdollisimman nopeasti.
Ei se tietenkään ole elämän tarkoitus. Mutta onhan se selkeästi rankaisemista, että kahdesta muuten samassa tilanteessa olevasta nuoresta vain toiselle annetaan oikeus tukeen pelkästään sen perusteella, minkä koulutuspolun on valinnut.
Jos tilanne olisi toisin päin ja ylioppilaat saisivat tukea mutta amislaiset eivät, olisi tulkinta varmasti se, että ammattikoululaisia rankaistaan siitä, etteivät menneet lukioon.
Minkä takia et sitten tästä epäoikeudenmukaisuudesta ole vaahdonnut:
Yle: Kelan sisäinen ohjeistus suosii lukiolaisia ammattikoululaisiin verrattuna
En ollut kuullut asiasta, joten en ole voinut tuoda asiaa esille. Tuo on toki myös epäoikeudenmukaista.
Artikkeli tosin todistaa samalla väitteeni. Kun epäoikeudenmukaisuus kohdistuu ammattikoululaisiin, koetaan kyseessä olevan vääryys. Kun taas ylioppilaat kohtaavat epäoikeudenmukaista kohtelua, ei siinä nähdä mitään ongelmaa.
Mutta kun edelleen: asema ei ole sama. Alan jo kyseenalaistaa ootko edes ylioppilas kun tämä ei mene jakeluun vaikka kuinka rautalangasta vääntää. Sinä ja ammatin opiskellut ette ole samassa asemassa, ette vaan kerta kaikkiaan ole. Lukio on yleissivistävä koulu joka ei valmista sinua mihinkään ammattiin vaan vasta sen jälkeen se opiskelu alkaa. Amiksen käynyt on saanut ammatin, olkoon nyt vaikka kokki ja hän hakee kokin työtä johon hänellä on pätevyys (tutkinto). Sinulla taas ei ole pätevyyttä yhtään mihinkään. Vieläkö pitää vääntää vai meneekö jo jakeluun?
Mikään tässä ei silti johda siihen, että ylioppilaille tarvitsisi olla maksamatta tukea. Jopa paperittomat, Suomessa laittomasti olevat saavat enemmän rahallista avustusta kuin ylioppilaat. Verovaroja riittää tällaisille, sekä esim. Venäjän propagandaa edistävälle yhdistykselle, mutta ylioppilaat, tulevaisuuden tärkeimmät veronmaksajat, eiväthän he tarvitse rahaa elämiseen.
Alkaahan ne silmät pikku hiljaa avautumaan. Osalla. Ei vieläkään valitettavasti kaikilla. Jos sdp saa vaalivoiton, saadaan aina vaan enemmän tätä. Rahat virtaa maammuille, maammujen äänet demareille. Turhaa kuvitella jotain reilua rahanjakoa demareilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihän rangaista. Ei elämän tarkoitus ole "päästä tuille" mahdollisimman nopeasti.
onhan toi aika selkeä rangaistus kun amis saa 3 tonnia rahaa jota lukiolaine ei voi saada
Mene töihin stanan elätti tukien vonkaaja.
Vierailija kirjoitti:
Kävin amiksen ja tienaan nyt 4000e/kk. Kaveri opiskeli yliopistossa ja on nyt työtön ja hänellä yli 30 000€ velkaa. Elämä on valintoja.
Etukäteen ei kuitenkaan voi tietää, mikä ala sitten lopulta työllistää ja mikä ei, joten en lähtisi syyllistämään kaveriasi enkä nostamaan sinua jalustalle.
Vierailija kirjoitti:
Kävin amiksen ja tienaan nyt 4000e/kk. Kaveri opiskeli yliopistossa ja on nyt työtön ja hänellä yli 30 000€ velkaa. Elämä on valintoja.
Itsepähän päätit hakeutua matalapalkka-alalle. Turha täällä siitä valittaa. Lääkäri tienaisi 7000 e/kk, toimari 12 000 e /kk. Elämä on valintoja.
koska se asuu kotona vanhempiensa kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla oikeastin noin yksinkertainen? Lukio ei valmista sinua mihinkään ammattin, ammattikoulu valmistaa, siinä on se hiuksen hieno ero.
Tämähän on muuten aivan järjetön argumentti. Sen perusteella myöskään esim. filosofian maisterit, kauppatieteen maisterit tai diplomi-insinöörit eivät saisi saada yleistukea, sillä heillähän ei ole mitään ammattia.
Mahtavaa! :D Mulla tosiaan ei ole mitään ammattia, siitä olen samaa mieltä. Olen filosofian maisteri, kansankielisemmin fyysikko, koska pääaineeni oli fysiikka. En ole ikinä osannut vastata terveydenhuollon yms. kysymykseen "mikä on ammattisi?" Ei mulla ole ollut mitään ammattia silloin, kun en ole ollut työsuhteessa. FM on koulutus, ei ammatti!
Vierailija kirjoitti:
koska se asuu kotona vanhempiensa kanssa
Amisko ei asu kotona vanhempiensa kanssa? Hänhän on saman ikäinen kuin ylioppilas, tai helposti vuoden nuorempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla oikeastin noin yksinkertainen? Lukio ei valmista sinua mihinkään ammattin, ammattikoulu valmistaa, siinä on se hiuksen hieno ero.
Tämähän on muuten aivan järjetön argumentti. Sen perusteella myöskään esim. filosofian maisterit, kauppatieteen maisterit tai diplomi-insinöörit eivät saisi saada yleistukea, sillä heillähän ei ole mitään ammattia.
Mahtavaa! :D Mulla tosiaan ei ole mitään ammattia, siitä olen samaa mieltä. Olen filosofian maisteri, kansankielisemmin fyysikko, koska pääaineeni oli fysiikka. En ole ikinä osannut vastata terveydenhuollon yms. kysymykseen "mikä on ammattisi?" Ei mulla ole ollut mitään ammattia silloin, kun en ole ollut työsuhteessa. FM on koulutus, ei ammatti!
Sellaista se on :D Minullakaan ei tulevana DI:nä tule olemaan ammattia, ennen kuin ehkä joskus saan töitä. Voi olla että muutaman vuoden päästä voin sanoa olevani diplomi-insinööri, ammatiltani siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla oikeastin noin yksinkertainen? Lukio ei valmista sinua mihinkään ammattin, ammattikoulu valmistaa, siinä on se hiuksen hieno ero.
Tämähän on muuten aivan järjetön argumentti. Sen perusteella myöskään esim. filosofian maisterit, kauppatieteen maisterit tai diplomi-insinöörit eivät saisi saada yleistukea, sillä heillähän ei ole mitään ammattia.
Mahtavaa! :D Mulla tosiaan ei ole mitään ammattia, siitä olen samaa mieltä. Olen filosofian maisteri, kansankielisemmin fyysikko, koska pääaineeni oli fysiikka. En ole ikinä osannut vastata terveydenhuollon yms. kysymykseen "mikä on ammattisi?" Ei mulla ole ollut mitään ammattia silloin, kun en ole ollut työsuhteessa. FM on koulutus, ei ammatti!
Jaa kyllä mun isä on sanonut ammattia kysyessä ihan että on opettaja (sitä hän tekee työkseen). FM on hänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla oikeastin noin yksinkertainen? Lukio ei valmista sinua mihinkään ammattin, ammattikoulu valmistaa, siinä on se hiuksen hieno ero.
Tämähän on muuten aivan järjetön argumentti. Sen perusteella myöskään esim. filosofian maisterit, kauppatieteen maisterit tai diplomi-insinöörit eivät saisi saada yleistukea, sillä heillähän ei ole mitään ammattia.
Mahtavaa! :D Mulla tosiaan ei ole mitään ammattia, siitä olen samaa mieltä. Olen filosofian maisteri, kansankielisemmin fyysikko, koska pääaineeni oli fysiikka. En ole ikinä osannut vastata terveydenhuollon yms. kysymykseen "mikä on ammattisi?" Ei mulla ole ollut mitään ammattia silloin, kun en ole ollut työsuhteessa. FM on koulutus, ei ammatti!
Jaa kyllä mun isä on sanonut ammattia kysyessä ihan että on opettaja (sitä hän tekee työkseen). FM on hänkin.
Tietenkin hänellä on ammatti, jos hän työskentelee opettajana. Tässä puhuttiin nyt työttömistä. Työttömällä filosofian maisterilla ei ole mitään ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se pyrkinyt kouluttautumaan.
Sekoitatte nyt minut johonkin toiseen henkilöön. Olen itse tuore ylioppilas, olen hakenut opiskelemaan ja saanut opiskelupaikan. Koulu alkaa elokuussa. Edelleen, miksi lukion käymisestä rankaistaan tällä tavalla?
Ap
Et saa yleistukea, koska et ole työtön vaan opiskelija. Useimmiten tuoreet ylioppilaat asuvat vielä kotona, joten se mitä menetät on noin 500 €.
Mistä nyt puhut? Yliopisto-opiskelu alkaa vasta elokuussa, ja vasta syyskuusta lähtien voin olla kirjoilla opiskelijana. En siis ole opiskelija, vaan työtön työnhakija. En silti voi saada yleistukea. Minä en asu enää kotona, enkä ole asunut moneen vuoteen. Menettämäni summa on siis noin 1900 €. Jos en olisi saanut opiskelupaikkaa, menettämäni summa olisi noin 3200 €.
Ei kannata muuttaa liian aikaisin pois kotoa. Jos ei ole vielä ammattia.
Kaikilla ei ole lukiota omalla kotipaikkakunnalla, jolloin on muutettava pois kotoa jo yläkoulun jälkeen.
Pitäisi lukiolaistenkin saada yleistukea, kyllä hekin tarvitsevat rahaa.
Koska oikeistolaiset haluaisivat ohjailla kaikki pienituloisten perheiden lapset duunariammatteihin. Siksi jatkuvasti luodaan kaikenlaisia hankaluuksia lukiolaisille ja opiskelijoille.
Koska amislaiset pitää yhteiskuntaa kasassa tekemällä töitä toisin kuin lukiolaiset
Vierailija kirjoitti:
Koska oikeistolaiset haluaisivat ohjailla kaikki pienituloisten perheiden lapset duunariammatteihin. Siksi jatkuvasti luodaan kaikenlaisia hankaluuksia lukiolaisille ja opiskelijoille.
Siltä tosiaan vaikuttaa.
Tällä laskukaavalla olen menettänyt 30 vuoden yleistuen kun olen käynyt töissä. Miksi työssäkäyvää rangaistaan??????
Vierailija kirjoitti:
Tällä laskukaavalla olen menettänyt 30 vuoden yleistuen kun olen käynyt töissä. Miksi työssäkäyvää rangaistaan??????
Työllisenä olet kuitenkin varsin erilaisessa asemassa työttömään nähden. Työtön ammattikoulusta valmistunut ja ylioppilas ovat samassa asemassa, mutta vain toinen on oikeutettu tukeen.
onhan toi aika selkeä rangaistus kun amis saa 3 tonnia rahaa jota lukiolaine ei voi saada