Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesätyöpalkasta pitää maksaa vanhemmille vuokraa

Vierailija
27.06.2026 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pitaako-kesatyopalkasta-maksaa-vuok…
Paljonko kakarasi maksaa sinulle ruokarahaa? Pentujen pitää oppia, että mikään ei ole ilmaista ja jos asuu kotona niin pitää myös osallistua perheen kuluihin. 

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mielestäni maksaa mitään. Jos on pakko niin omalle säästötilille parin kuukauden vuokratakuuraha että pääsee omaan vuokra-asuntoon muuttamaan.

Vierailija
82/84 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.

Nykyään vanhemmat käyvät töissä ja elättävät itse lapsensa. 

Näin meilläkin. Kaikki 3 ovat saaneet asua kotona tietenkin ilmaiseksi opiskeluajan ja niin kauan kun ovat saaneet työpaikan ja vasta sitten oman asunnon. Samoin ovat olleet siihen asti ruokapöydässä.   Nyt kaikki omillaan ilman opiskeluvelkaa.

Ja sitten täälläkin vähän väliä sanotaan, miten ihan kaikilla on ihan samat mahdollisuudet opiskella ja edetä elämässä. On on. Kaikkien lapsuudenkoti on paikkakunnalla, jolta löytyy mieleinen opiskeluala kaikille lapsille, ja kaikkien vanhemmilla on sekä varaa että halua pitää kaikki lapset täysihoidossa pitkälle aikuiseksi asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan koko  kesäajalta opiskelevan lapsen vuokran, välillä talvellakin. Ja aina auton vakuutusmaksun ja kännykkälaskun. Ja ostin sen auton. Mikään ei ole kallis kuin parikymppinen lapsi. Mutta haluan tehdä niin ! 

Minunkin vanhempani maksoivat puolestani nuo ja opin kyllä käyttämään rahaa. 

V…un kermaperseet. 

Miksi se sinua niin harmittaa, että jollain toisella on fiksut ja rakastavat vanhemmat? Kaikilla ei tarvi asioiden olla yhtä huonosti kuin sinulla,.etkä sinä siitä mitenkään hyötyisi jos muutkin nuoret jätettäisiin heitteelle. 

Se on jännä et ne pilalle hemmotellut kermaperseet opiskelee pidemmälle ja saavuttaa elämässään menestystä ja puolison ja lapsia. Ne jotka ovat saaneet kaikesta taistella jatkavat taisteluaan alipalkatuissa töissä ja elämä ikuisesti sekaisin ja kituuttamista. Näin se useimmiten menee.

 

Minä olen ylemmästä keskiluokasta. Hyvin pyyhkii kuten kaikilla suvustani siinneillä. Opiskelu aikoina vanhemmat auttoivat paljon. Opiskelut sujui ja elämä opiskeluiden jälkeen. Enkä ole katkera kuten ne kenet vanhempansa ovat laittaneet taistelemaan joka leivän murustakin

Samanlaisia havaintoja. Ne, joita perhe tukee, pärjäävät. Menestyvät pitkälle. 

Vierailija
84/84 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.

Nykyään vanhemmat käyvät töissä ja elättävät itse lapsensa. 

Näin meilläkin. Kaikki 3 ovat saaneet asua kotona tietenkin ilmaiseksi opiskeluajan ja niin kauan kun ovat saaneet työpaikan ja vasta sitten oman asunnon. Samoin ovat olleet siihen asti ruokapöydässä.   Nyt kaikki omillaan ilman opiskeluvelkaa.

Ja sitten täälläkin vähän väliä sanotaan, miten ihan kaikilla on ihan samat mahdollisuudet opiskella ja edetä elämässä. On on. Kaikkien lapsuudenkoti on paikkakunnalla, jolta löytyy mieleinen opiskeluala kaikille lapsille, ja kaikkien vanhemmilla on sekä varaa että halua pitää kaikki lapset täysihoidossa pitkälle aikuiseksi asti.

Valtion puolesta onkin. Mutta valtio ei voi olla vanhempi jokaiselle lapselle. Se on niiden vanhempien päätös, että minkälaisia vanhempia haluavat olla, ja niiden lasten myös minkälaisia oppilaita haluavat olla. 

Ei valtio voi ihmisen yksityiselämän päätösvaltaan vaikuttaa. Jokaisella kuitenkin on se mahdollisuus opiskella ja pärjätä. 

Ole itse parempi vanhempi lapsillesi kuin mitä sinulle on oltu, voit olla se ihminen suvussanne joka lopettaa huonon kierteen. Se on sinusta itsestäsi kiinni.