Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesätyöpalkasta pitää maksaa vanhemmille vuokraa

Vierailija
27.06.2026 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pitaako-kesatyopalkasta-maksaa-vuok…
Paljonko kakarasi maksaa sinulle ruokarahaa? Pentujen pitää oppia, että mikään ei ole ilmaista ja jos asuu kotona niin pitää myös osallistua perheen kuluihin. 

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajallle pitää ilmoittaa vuokratuloista.

Vierailija
22/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on alaikäinen niin tuskin edes laillista 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kesätöitä kaikki nuoruuteni kesät, mutta mulle rahoista ei jäänyt juuri mitään, kun minun tuloni leikkasivat sitten perheen toimeentulotukea melkein saman verran. Mitä jäi meni melkein siihen, että maksoi töistä aiheutuvat kulut.

 

Oli hyvää oppia siihen, että töissä käyminen ei tarkoita, että olisi yhtään sen enempää rahaa kuin tuilla eläessä. Nykyään ei enää jaksa ottaa kierroksia edes siitä, kun työnteko sekoittaa tukien maksuja. Näillä mennään, kunnes joskus olisi sellainen työ ja menot, että ei joutuisi hakemaan tukia senttiäkään. 

Vierailija
24/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me pyydetty lapselta vuokraa. Typerä ajatuskin.

Vierailija
25/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 18-vuotiaana kesätöissä niin äitini ehdotti vuokran maksua. Sanoin että mikäs siinä. Sitten olemme kämppä kavereita jotka eivät voi sekaantua toistensa tekemisiin. Ja ensimmäiseksi järjestän viina ja seksi orgiat huoneessani. Äiti totesi siihen että unohda se vuokran maksu.

Vierailija
26/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On opiskelija ja maksaa puolet vuokrasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka aikuinen lapsi haluaisi asua vanhempansa luona jos siitä joutuisi vielä maksamaan?? 

Onhan se ylpeämpää että Kela maksaa. Mutta onhan nekin vanhempiesi verorahoja. Oi Oi !!

Vierailija
28/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein kesätöitä kaikki nuoruuteni kesät, mutta mulle rahoista ei jäänyt juuri mitään, kun minun tuloni leikkasivat sitten perheen toimeentulotukea melkein saman verran. Mitä jäi meni melkein siihen, että maksoi töistä aiheutuvat kulut.

 

Oli hyvää oppia siihen, että töissä käyminen ei tarkoita, että olisi yhtään sen enempää rahaa kuin tuilla eläessä. Nykyään ei enää jaksa ottaa kierroksia edes siitä, kun työnteko sekoittaa tukien maksuja. Näillä mennään, kunnes joskus olisi sellainen työ ja menot, että ei joutuisi hakemaan tukia senttiäkään. 

Ei leikannut. Tuolloin oli vielä voimassa toimeentulotuen ansiotulovähennys eikä alaikäisen tulot vähennä muuta kuin hänen omaa perusosaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin 18-vuotiaana kesätöissä niin äitini ehdotti vuokran maksua. Sanoin että mikäs siinä. Sitten olemme kämppä kavereita jotka eivät voi sekaantua toistensa tekemisiin. Ja ensimmäiseksi järjestän viina ja seksi orgiat huoneessani. Äiti totesi siihen että unohda se vuokran maksu.

Heittikö se sut ulos runkkaamisen takia? Vai oliko se liian äänekästä?

Vierailija
30/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.

Miten siinä, että joku muu käyttää lapsen tienaamat rahat, lapsi oppii rahan käyttöä? 

Pienituloisten lapset oppivat puhaltamaan siihen yhteen ainoaan hiileen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.

Miten siinä, että joku muu käyttää lapsen tienaamat rahat, lapsi oppii rahan käyttöä? 

Pienituloisten lapset oppivat puhaltamaan siihen yhteen ainoaan hiileen.

* yhteiseen hiileen, siihen ainoaan.

Vierailija
32/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä piti kotiin maksaa ruokarahaa jo ensimmäistä kesätyöstä lähtien. Ruokarahaa piti maksaa myös lehtienjakamisesta saatavasta pienestä palkasta.

Opintorahasta piti myös maksaa ruokarahaa.


Se oli puolet bruttopalkasta, sitten vei verottaja osansa ja lopulta esim 1000 markan bruttopalkasta jäi itselle 300 markkaa. 
Kuukauden lehtien / mainosten jakamisesta jäi itselle 30-35 markkaa.


Äitini yrittää vieläkin kupata minulta rahaa vaikka olen aikuinen, kotoa muutin pois ollessani 17 vuotias.


Nuorena aikuisena en uskaltanut sanoa äidille ja isälle ei, vaan ostattivat minulla asuntoonsa sängyn, matot, astiat, videonauhuri, paremman radiosoittimen, vuodevaatteet ja pyyhkeet.


Toissapäivänä taas tuli viesti = käsky siirtää äidin tilille 100€.


Eli niin kauan kun vanhemmissani henki pihisee, he laskevat sen varaan, että minulta tulee heille elämiseen rahaa joka kuukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.

Miten siinä, että joku muu käyttää lapsen tienaamat rahat, lapsi oppii rahan käyttöä? 

Pienituloisten lapset oppivat puhaltamaan siihen yhteen ainoaan hiileen.

* yhteiseen hiileen, siihen ainoaan.

Kaveria ei jätetä ja veri on vettä sakeampaa.

Vierailija
34/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on alaikäinen, on kiskontaa periä vuokraa huollettavaltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäisenä maksoin esim. kauppaostoksia palkastani, mutta varsinaista vuokraa vanhempani eivät halunneet periä.

Vierailija
36/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on alaikäinen, on kiskontaa periä vuokraa huollettavaltaan.

Ne on vaan säästössä sillä vanhemmalla ja lapsi saa niitä tarvitessaan takaisin esim. opiskeluaikana. Eihän vanhemmilla muuten olisi varaa tukea.

Vierailija
37/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä piti kotiin maksaa ruokarahaa jo ensimmäistä kesätyöstä lähtien. Ruokarahaa piti maksaa myös lehtienjakamisesta saatavasta pienestä palkasta.

Opintorahasta piti myös maksaa ruokarahaa.


Se oli puolet bruttopalkasta, sitten vei verottaja osansa ja lopulta esim 1000 markan bruttopalkasta jäi itselle 300 markkaa. 
Kuukauden lehtien / mainosten jakamisesta jäi itselle 30-35 markkaa.


Äitini yrittää vieläkin kupata minulta rahaa vaikka olen aikuinen, kotoa muutin pois ollessani 17 vuotias.


Nuorena aikuisena en uskaltanut sanoa äidille ja isälle ei, vaan ostattivat minulla asuntoonsa sängyn, matot, astiat, videonauhuri, paremman radiosoittimen, vuodevaatteet ja pyyhkeet.


Toissapäivänä taas tuli viesti = käsky siirtää äidin tilille 100€.


Eli niin kauan kun vanhemmissani henki pihisee, he laskevat sen varaan, että minulta tulee heille elämiseen rahaa joka kuukausi.

Osta niille tossut ja lakkaa olemasta itse sellainen.

Vierailija
38/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on alaikäinen, on kiskontaa periä vuokraa huollettavaltaan.

Vaikka talousrahaa sitten. Harva vanhempi nauttii siitä että pitää pyytää lapselta, joko maksamaan sellaisia omia kulujaan, jotka periaatteessa kuuluisivat vanhemman vastuulle tai osallistumaan ruokakustannuksiin. Hyvää talousopetusta on avata auki perheen budjetti nuoren kanssa.

Vierailija
39/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se rahan ainoa kulkusuunta on vanhemmalta lapselle. Ensin tehdään lapsia ja sitten aletaan laskuttamaan, kuin se olisi lapsen vika, että hänestä on ollut kuluja, käsittämätöntä...

Jos se lapsi taas kehtaa vielä keski-ikäisenäkin hyväksikäyttää vanhempiaan tekemättä mitään oman elantonsa eteen, koko kasvatus on mennyt pieleen alun perinkin. 

Vierailija
40/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei maksa, kun säästää omaan kotiin muuttoa varten. Opiskelut allavat syksyllä toisessa kaupungissa ja tuilla ei elä, niin on hyvä että on säästöjä.

Salli mun nauraa, opiskelija, joka ei hae opiskelijan tukia, buahhhahhhaah! 

Se luetun ymmärtäminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi