Kesätyöpalkasta pitää maksaa vanhemmille vuokraa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pitaako-kesatyopalkasta-maksaa-vuok…
Paljonko kakarasi maksaa sinulle ruokarahaa? Pentujen pitää oppia, että mikään ei ole ilmaista ja jos asuu kotona niin pitää myös osallistua perheen kuluihin.
Kommentit (53)
Jos lapsi on alaikäinen niin tuskin edes laillista
Tein kesätöitä kaikki nuoruuteni kesät, mutta mulle rahoista ei jäänyt juuri mitään, kun minun tuloni leikkasivat sitten perheen toimeentulotukea melkein saman verran. Mitä jäi meni melkein siihen, että maksoi töistä aiheutuvat kulut.
Oli hyvää oppia siihen, että töissä käyminen ei tarkoita, että olisi yhtään sen enempää rahaa kuin tuilla eläessä. Nykyään ei enää jaksa ottaa kierroksia edes siitä, kun työnteko sekoittaa tukien maksuja. Näillä mennään, kunnes joskus olisi sellainen työ ja menot, että ei joutuisi hakemaan tukia senttiäkään.
Ei me pyydetty lapselta vuokraa. Typerä ajatuskin.
Kun olin 18-vuotiaana kesätöissä niin äitini ehdotti vuokran maksua. Sanoin että mikäs siinä. Sitten olemme kämppä kavereita jotka eivät voi sekaantua toistensa tekemisiin. Ja ensimmäiseksi järjestän viina ja seksi orgiat huoneessani. Äiti totesi siihen että unohda se vuokran maksu.
On opiskelija ja maksaa puolet vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka aikuinen lapsi haluaisi asua vanhempansa luona jos siitä joutuisi vielä maksamaan??
Onhan se ylpeämpää että Kela maksaa. Mutta onhan nekin vanhempiesi verorahoja. Oi Oi !!
Vierailija kirjoitti:
Tein kesätöitä kaikki nuoruuteni kesät, mutta mulle rahoista ei jäänyt juuri mitään, kun minun tuloni leikkasivat sitten perheen toimeentulotukea melkein saman verran. Mitä jäi meni melkein siihen, että maksoi töistä aiheutuvat kulut.
Oli hyvää oppia siihen, että töissä käyminen ei tarkoita, että olisi yhtään sen enempää rahaa kuin tuilla eläessä. Nykyään ei enää jaksa ottaa kierroksia edes siitä, kun työnteko sekoittaa tukien maksuja. Näillä mennään, kunnes joskus olisi sellainen työ ja menot, että ei joutuisi hakemaan tukia senttiäkään.
Ei leikannut. Tuolloin oli vielä voimassa toimeentulotuen ansiotulovähennys eikä alaikäisen tulot vähennä muuta kuin hänen omaa perusosaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 18-vuotiaana kesätöissä niin äitini ehdotti vuokran maksua. Sanoin että mikäs siinä. Sitten olemme kämppä kavereita jotka eivät voi sekaantua toistensa tekemisiin. Ja ensimmäiseksi järjestän viina ja seksi orgiat huoneessani. Äiti totesi siihen että unohda se vuokran maksu.
Heittikö se sut ulos runkkaamisen takia? Vai oliko se liian äänekästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.
Miten siinä, että joku muu käyttää lapsen tienaamat rahat, lapsi oppii rahan käyttöä?
Pienituloisten lapset oppivat puhaltamaan siihen yhteen ainoaan hiileen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.
Miten siinä, että joku muu käyttää lapsen tienaamat rahat, lapsi oppii rahan käyttöä?
Pienituloisten lapset oppivat puhaltamaan siihen yhteen ainoaan hiileen.
* yhteiseen hiileen, siihen ainoaan.
Kyllä piti kotiin maksaa ruokarahaa jo ensimmäistä kesätyöstä lähtien. Ruokarahaa piti maksaa myös lehtienjakamisesta saatavasta pienestä palkasta.
Opintorahasta piti myös maksaa ruokarahaa.
Se oli puolet bruttopalkasta, sitten vei verottaja osansa ja lopulta esim 1000 markan bruttopalkasta jäi itselle 300 markkaa.
Kuukauden lehtien / mainosten jakamisesta jäi itselle 30-35 markkaa.
Äitini yrittää vieläkin kupata minulta rahaa vaikka olen aikuinen, kotoa muutin pois ollessani 17 vuotias.
Nuorena aikuisena en uskaltanut sanoa äidille ja isälle ei, vaan ostattivat minulla asuntoonsa sängyn, matot, astiat, videonauhuri, paremman radiosoittimen, vuodevaatteet ja pyyhkeet.
Toissapäivänä taas tuli viesti = käsky siirtää äidin tilille 100€.
Eli niin kauan kun vanhemmissani henki pihisee, he laskevat sen varaan, että minulta tulee heille elämiseen rahaa joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.
Miten siinä, että joku muu käyttää lapsen tienaamat rahat, lapsi oppii rahan käyttöä?
Pienituloisten lapset oppivat puhaltamaan siihen yhteen ainoaan hiileen.
* yhteiseen hiileen, siihen ainoaan.
Kaveria ei jätetä ja veri on vettä sakeampaa.
Jos lapsi on alaikäinen, on kiskontaa periä vuokraa huollettavaltaan.
Täysi-ikäisenä maksoin esim. kauppaostoksia palkastani, mutta varsinaista vuokraa vanhempani eivät halunneet periä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on alaikäinen, on kiskontaa periä vuokraa huollettavaltaan.
Ne on vaan säästössä sillä vanhemmalla ja lapsi saa niitä tarvitessaan takaisin esim. opiskeluaikana. Eihän vanhemmilla muuten olisi varaa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä piti kotiin maksaa ruokarahaa jo ensimmäistä kesätyöstä lähtien. Ruokarahaa piti maksaa myös lehtienjakamisesta saatavasta pienestä palkasta.
Opintorahasta piti myös maksaa ruokarahaa.
Se oli puolet bruttopalkasta, sitten vei verottaja osansa ja lopulta esim 1000 markan bruttopalkasta jäi itselle 300 markkaa.
Kuukauden lehtien / mainosten jakamisesta jäi itselle 30-35 markkaa.
Äitini yrittää vieläkin kupata minulta rahaa vaikka olen aikuinen, kotoa muutin pois ollessani 17 vuotias.
Nuorena aikuisena en uskaltanut sanoa äidille ja isälle ei, vaan ostattivat minulla asuntoonsa sängyn, matot, astiat, videonauhuri, paremman radiosoittimen, vuodevaatteet ja pyyhkeet.
Toissapäivänä taas tuli viesti = käsky siirtää äidin tilille 100€.
Eli niin kauan kun vanhemmissani henki pihisee, he laskevat sen varaan, että minulta tulee heille elämiseen rahaa joka kuukausi.
Osta niille tossut ja lakkaa olemasta itse sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on alaikäinen, on kiskontaa periä vuokraa huollettavaltaan.
Vaikka talousrahaa sitten. Harva vanhempi nauttii siitä että pitää pyytää lapselta, joko maksamaan sellaisia omia kulujaan, jotka periaatteessa kuuluisivat vanhemman vastuulle tai osallistumaan ruokakustannuksiin. Hyvää talousopetusta on avata auki perheen budjetti nuoren kanssa.
Kyllä se rahan ainoa kulkusuunta on vanhemmalta lapselle. Ensin tehdään lapsia ja sitten aletaan laskuttamaan, kuin se olisi lapsen vika, että hänestä on ollut kuluja, käsittämätöntä...
Jos se lapsi taas kehtaa vielä keski-ikäisenäkin hyväksikäyttää vanhempiaan tekemättä mitään oman elantonsa eteen, koko kasvatus on mennyt pieleen alun perinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei maksa, kun säästää omaan kotiin muuttoa varten. Opiskelut allavat syksyllä toisessa kaupungissa ja tuilla ei elä, niin on hyvä että on säästöjä.
Salli mun nauraa, opiskelija, joka ei hae opiskelijan tukia, buahhhahhhaah!
Se luetun ymmärtäminen.
Verottajallle pitää ilmoittaa vuokratuloista.