Kesätyöpalkasta pitää maksaa vanhemmille vuokraa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pitaako-kesatyopalkasta-maksaa-vuok…
Paljonko kakarasi maksaa sinulle ruokarahaa? Pentujen pitää oppia, että mikään ei ole ilmaista ja jos asuu kotona niin pitää myös osallistua perheen kuluihin.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 18-vuotiaana kesätöissä niin äitini ehdotti vuokran maksua. Sanoin että mikäs siinä. Sitten olemme kämppä kavereita jotka eivät voi sekaantua toistensa tekemisiin. Ja ensimmäiseksi järjestän viina ja seksi orgiat huoneessani. Äiti totesi siihen että unohda se vuokran maksu.
Heittikö se sut ulos runkkaamisen takia? Vai oliko se liian äänekästä?
Palstan pervo taas vauhdissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei maksa, kun säästää omaan kotiin muuttoa varten. Opiskelut allavat syksyllä toisessa kaupungissa ja tuilla ei elä, niin on hyvä että on säästöjä.
Salli mun nauraa, opiskelija, joka ei hae opiskelijan tukia, buahhhahhhaah!
Mitäs veen sallimista siinä tollo on. Lypsä sinä sossusta niin paljon kun sielusi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.
Nykyään vanhemmat käyvät töissä ja elättävät itse lapsensa.
Näin meilläkin. Kaikki 3 ovat saaneet asua kotona tietenkin ilmaiseksi opiskeluajan ja niin kauan kun ovat saaneet työpaikan ja vasta sitten oman asunnon. Samoin ovat olleet siihen asti ruokapöydässä. Nyt kaikki omillaan ilman opiskeluvelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.
Miten siinä, että joku muu käyttää lapsen tienaamat rahat, lapsi oppii rahan käyttöä?
Siinä kai toivotaan, että lapsi muuttaisi mahdollisimman pian pois, jotta hän saisi pitää omat rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan maksoin mutta lopetin parin kk jälkeen kun se olikin vain lisä äijän juopottelukassaan.
Olen pitänyt huolen siitä että tienestini ovat sen verran asialliset ettei lasten ole koskaan tarvinnut edes harkita moista vaan saavat pitää itse tienestinsä. Ja toki tarjoamme sitten vielä vähän hyvää opintotukien päälle, joko verottajan kestävillä tilisiirroilla tai ronskimmat kätöseen suoraan.
V…un kermaperse. Kakaroiden kuuluu maksaa elatuksestaan.
Oi taas Vanhapiika ottaa kierroksia.
Itselleni olisi täysin vieras ajatus tämä. Eivät perheenjäsenet ole minulle mikään haitta tai riesa, joiden pitäisi maksaa korvausta läsnäolostaan. Eikä muutenkaan minusta kuulu lähisuhteisiin tuollainen.
Ei me lasten rahoihin koskettu. Sanoin, että avaavat säästötilin tai aspin, sinne sitten kustakin tilistä tietty summa. Sen hoitivat ja sitten käyttivät omiin menoihinsa pitkin lukuvuotta.
Sama juttu oli omassa kodissa aikoinaan, kun töitä aloin tekemään koulun ohella. Kasarilla se vielä onnistui. 14 vuotiaasta tein töitä ja kaikki oli omaa rahaa. Perus ylläpito jatkui, muttei esim viikkistä ei enää tullut.
Me kyllä jatkettiin lasten puhelinten ja spotifyn tms maksamista, vaikka tienasivatkin ja maksetaan perusvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin 18-vuotiaana kesätöissä niin äitini ehdotti vuokran maksua. Sanoin että mikäs siinä. Sitten olemme kämppä kavereita jotka eivät voi sekaantua toistensa tekemisiin. Ja ensimmäiseksi järjestän viina ja seksi orgiat huoneessani. Äiti totesi siihen että unohda se vuokran maksu.
Olipa äitis höntti. Kämppäkaveruuteen kuuluu fifty-fifty kaikki maksut ja kotityöt, ennen etuja. Et sä olisi kuitenkaan osannut pitää ruokahuoltoa yllä ja siisteystasoa kuten äitis. Olisn heittänyt noin näsäviisaan pennut pihalle. Siellähän sitten onanoi orgioissaan.
Mun mies lapsuudessa joutui antamaan kaikki tienaamansa rahat isälleen. Kotona ruoka oli ruskea kastike ja peruna. Ei tiedä mihin ne rahat meni. Se opetus siitä tuli, että on todella tarkka siitä että hänen rahat on hänen rahat. Selkeää traumaa mun mielestä.
Aikuinen kotona asuva poika maksaa 200 euroa työmarkkinatuestaan yhteiseen pottiin, jolla hoidetaan yhtiövastike ja yhtiölaina. Ei ole ammattiin valmistumisensa jälkeen vielä onnistunut työllistymään. Saa asua niin kauan kotona kuin haluaa. Ainakin siihen asti, että saa palkkatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies lapsuudessa joutui antamaan kaikki tienaamansa rahat isälleen. Kotona ruoka oli ruskea kastike ja peruna. Ei tiedä mihin ne rahat meni. Se opetus siitä tuli, että on todella tarkka siitä että hänen rahat on hänen rahat. Selkeää traumaa mun mielestä.
Julmaa se on tuokin.
OT Tästä ketjusta tuli mieleen bestis, kun oli isäpuolensa firmassa töissä 12 vuotiaasta saakka. Teki töitä ylläpidon eteen. Heillä muutoin oli hyvä henki perheessä, tuo mies oli kuin isä ja kivaa niillä tuntui olevan.
Sinä päivänä, kun kaveri täytti 18 vuotta hän sai potkut töistä ja kotoa. Tää mies oli pakannut yhden matkalaukullisen tavaroita, otti avaimen pois ja sano moikat. Äiti ja nuorempi sisarus saivat vielä jäädä, entisllä ehdoilla. Niillä ei ollut mitään riitoja, ei mitään. Täysin puskista. Oli jäädä lukiot kaikki kesken, kun tuo mieshän piti kirjat yms. kamatkin, hänen rahalla ne oli kuitenkn ostettu. Vaikka kaveri teki töitä. Ennen koulua kävi leipomossa muutaman tunnin, lauantait meni siellä. Su-ma huilia. Kaikki lomat töissä.
Tuli sitten asumaan meille joksikin aikaa. Mun vanhemmat yritti ja koulun kuraattori otti siihen "isään" yhteyttä. Ei hän kuulemma koskaan ollut mitään luvannut. Äiti vaan itki, muttei sitten uskaltanut olla lapsensa puolella.
Meni muutama vuosi, niin sisarukselle kävi sama juttu. Osattiin jo varautua. Oli isompi asunto odottamassa. Sisarus kapinoi. Ei suostunut tekemään duunia niin paljon, jos ei saa säästöön jotain.. kävi kesälomat töissä toisaalla ja antoi vanhemmalle sisarukselleen rahaa säästöön, joutu maksaa koulunsa itse.. Jotkut ihmiset ovat han sadisteja.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen kotona asuva poika maksaa 200 euroa työmarkkinatuestaan yhteiseen pottiin, jolla hoidetaan yhtiövastike ja yhtiölaina. Ei ole ammattiin valmistumisensa jälkeen vielä onnistunut työllistymään. Saa asua niin kauan kotona kuin haluaa. Ainakin siihen asti, että saa palkkatuloja.
Meillä vastaavasti. Poika amiksen jälkeen työllisty hyvin, mutta sillä on pienoisia ongelmia.. Vaihtoi henkilöstöpalveluihin ja tekee keikkaa, kun hänelle sopii. Maksaa koko ajan kolmesataa meille. Ollaan laitettu ne rahat säästöön ja osa rahastoon, että saa sitten jos ja kun lähtee omilleen, ei kerralla tai riippuen tilanteesta.. Hän ei tuosta järjestelystä tiedä mitään. On se omiakin säästellyt ihan kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni olisi täysin vieras ajatus tämä. Eivät perheenjäsenet ole minulle mikään haitta tai riesa, joiden pitäisi maksaa korvausta läsnäolostaan. Eikä muutenkaan minusta kuulu lähisuhteisiin tuollainen.
Juuri tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni olisi täysin vieras ajatus tämä. Eivät perheenjäsenet ole minulle mikään haitta tai riesa, joiden pitäisi maksaa korvausta läsnäolostaan. Eikä muutenkaan minusta kuulu lähisuhteisiin tuollainen.
Juuri tämä!
Se vaan ei ole vieras ajatus siinä vaiheessa, kun tulot on 595 euroa kuukaudessa ja lapsen on pakko osallistua kuluihin, muuten menee koko kämppä alta tai vaihtoehtoisesti ei syödä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni olisi täysin vieras ajatus tämä. Eivät perheenjäsenet ole minulle mikään haitta tai riesa, joiden pitäisi maksaa korvausta läsnäolostaan. Eikä muutenkaan minusta kuulu lähisuhteisiin tuollainen.
Juuri tämä!
Se vaan ei ole vieras ajatus siinä vaiheessa, kun tulot on 595 euroa kuukaudessa ja lapsen on pakko osallistua kuluihin, muuten menee koko kämppä alta tai vaihtoehtoisesti ei syödä mitään.
Olisi se silti itselleni vieras ajatus, vaikka olosuhteet siihen pakottaisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan koko kesäajalta opiskelevan lapsen vuokran, välillä talvellakin. Ja aina auton vakuutusmaksun ja kännykkälaskun. Ja ostin sen auton. Mikään ei ole kallis kuin parikymppinen lapsi. Mutta haluan tehdä niin !
Minunkin vanhempani maksoivat puolestani nuo ja opin kyllä käyttämään rahaa.
V…un kermaperseet.
Miksi se sinua niin harmittaa, että jollain toisella on fiksut ja rakastavat vanhemmat? Kaikilla ei tarvi asioiden olla yhtä huonosti kuin sinulla,.etkä sinä siitä mitenkään hyötyisi jos muutkin nuoret jätettäisiin heitteelle.
Se on jännä et ne pilalle hemmotellut kermaperseet opiskelee pidemmälle ja saavuttaa elämässään menestystä ja puolison ja lapsia. Ne jotka ovat saaneet kaikesta taistella jatkavat taisteluaan alipalkatuissa töissä ja elämä ikuisesti sekaisin ja kituuttamista. Näin se useimmiten menee.
Minä olen ylemmästä keskiluokasta. Hyvin pyyhkii kuten kaikilla suvustani siinneillä. Opiskelu aikoina vanhemmat auttoivat paljon. Opiskelut sujui ja elämä opiskeluiden jälkeen. Enkä ole katkera kuten ne kenet vanhempansa ovat laittaneet taistelemaan joka leivän murustakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies lapsuudessa joutui antamaan kaikki tienaamansa rahat isälleen. Kotona ruoka oli ruskea kastike ja peruna. Ei tiedä mihin ne rahat meni. Se opetus siitä tuli, että on todella tarkka siitä että hänen rahat on hänen rahat. Selkeää traumaa mun mielestä.
Julmaa se on tuokin.
OT Tästä ketjusta tuli mieleen bestis, kun oli isäpuolensa firmassa töissä 12 vuotiaasta saakka. Teki töitä ylläpidon eteen. Heillä muutoin oli hyvä henki perheessä, tuo mies oli kuin isä ja kivaa niillä tuntui olevan.
Sinä päivänä, kun kaveri täytti 18 vuotta hän sai potkut töistä ja kotoa. Tää mies oli pakannut yhden matkalaukullisen tavaroita, otti avaimen pois ja sano moikat. Äiti ja nuorempi sisarus saivat vielä jäädä, entisllä ehdoilla. Niillä ei ollut mitään riitoja, ei mitään. Täysin puskista. Oli jäädä lukiot kaikki kesken, kun tuo mieshän piti kirjat yms. kamatkin, hänen rahalla ne oli kuitenkn ostettu. Vaikka kaveri teki töitä. Ennen koulua kävi leipomossa muutaman tunnin, lauantait meni siellä. Su-ma huilia. Kaikki lomat töissä.
Tuli sitten asumaan meille joksikin aikaa. Mun vanhemmat yritti ja koulun kuraattori otti siihen "isään" yhteyttä. Ei hän kuulemma koskaan ollut mitään luvannut. Äiti vaan itki, muttei sitten uskaltanut olla lapsensa puolella.
Meni muutama vuosi, niin sisarukselle kävi sama juttu. Osattiin jo varautua. Oli isompi asunto odottamassa. Sisarus kapinoi. Ei suostunut tekemään duunia niin paljon, jos ei saa säästöön jotain.. kävi kesälomat töissä toisaalla ja antoi vanhemmalle sisarukselleen rahaa säästöön, joutu maksaa koulunsa itse.. Jotkut ihmiset ovat han sadisteja.
Tuo kyseinen isäpuoli syyllistyi muutamaankin rikokseen. Sääli ettei otto lapsensa tehneet rikosilmoitusta ja vaatineet korvauksia tehdyistä töistä sekä elatus korvausta 20v saakka jonne elatusvelvollisuus jatkui. Ja äitinsä oli huono äiti kun antoi tapahtua.
Mun 16-vuotias poikani ei saanut kesätöitä, mutta ei haittaa. Vaikka oonkin yh niin tykkään tuupata sille aika runsaasti rahaa. Jaa miksikö? No siksi kun hän on kasvatettu vanhan ajan tyyliin: vanhemmille EI soiteta suuta, ei kiroilla, saati vittuilla, kotiin tullaan silloin kun on sovittu, ovia ei paiskota ja niin päin pois. Tietää, että jos töppää, niin rahahanat menee kiinni. Fiksu poika, kun ei töppäile, saa rahaa ja voi ostaa mitä haluaa.
Miksi se sinua niin harmittaa, että jollain toisella on fiksut ja rakastavat vanhemmat? Kaikilla ei tarvi asioiden olla yhtä huonosti kuin sinulla,.etkä sinä siitä mitenkään hyötyisi jos muutkin nuoret jätettäisiin heitteelle.