Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

'Nuorisovalmentaja meni harjoitteluun yläkouluun ja järkyttyi: kilpailu liikuntatunneilla oli kielletty'

Vierailija
27.06.2026 |

https://yle.fi/a/74-20233183

 

"Hänen mielestään kilpaileminen on juuri se, mikä innostaa ja kasvattaa lapsia ja nuoria liikuntaan. Lopulta kielto jäi toteutumatta ja Aarnikko järjesti oppilaille kilpailuja.

– Eikö liikuntatunnin tehtävä ole liikuttaa lasta ja opettaa, mitä liikunta on, Aarnikko kysyy"

 

Voi voi.

Nyt katsotaan asiaa kyllä niin subjektiivisesti ja ammattitaidottomasti.

Tottakai kilpailu on liikunta-alan ihmiselle mielekästä.

Tottakai kilpailu on niille luokan liikunnallisille lapsille mielekästä.

 

Mutta liikuntatunti koulussa ei ole harrastustoimintaa, ei seuratoimintaa, ei vapaaehtoistoimintaa.

Vaan pakollinen, opetussuunnitelmaan kuuluva aine, johon joutuvat osallistumaan kaikki oppilaat. Myös ne joita liikunta ei kiinnosta. Myös ne, jotka eivät ole siinä hyviä.  Myös ne, joita se ei kiinnosta.

 

Kilpailulla tapetaan se hentoinenkin into, mikä saattaa liikuntaa harrastamattomalla lapsella olla. Kilpailulla nöyryytetään sitä luokan aina viimeiseksi jäävää pullukkaa. Kilpailulla lisätään kiusatun lapsen kiusaamista. Kilpailulla nostatetaan "suosittujen" lasten sädekehää.

 

Kilpailu ei välttämättä kuulu mitenkään liikuntaan.

Koululiikunnalla pyritään antamaan eväät liikunnalliseen elämään. Opettamaan liikunnan terveyshyödyt.

Jos joku saa kimmokkeen kilpailuun, se on sitten yksilön asia. Ei koululiikunnan tarkoitus.

 

 

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainetaitureilla joilla ei ole suoritettuna opettajan pedagogisia opintoja aineopintojensa lisäksi, lähes aina on puutteellinen ammattitaito. Ei mitään käryä pedagogiikasta tai didaktiikasta. Näin se sitten mm näkyy.

Vierailija
2/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulussani opettaja järjesti, että tytöt suunnittelevat itse jumppaohjelman.  Sitten musiikin soidessa kaikki suorittivat omansa ja muut katsoivat ja antoivat pisteet.

Lihava tyttö sai vähiten pisteitä. Lähti itkien pukuhuoneeseen.

Minä en onneksi ollut tämä lihava tyttö, mutta muistan miettineeni jo silloin ettei tämä ole oikein.

Samoin muistan, kuinka opettaja koitti kaikilla voimillaan saada tätä tyttöä tekemään kieppiä, muttei jaksanut nostaa häntä tangon yli.

Ja muut katsoi vieressä

Aina kun hiihdettiin, hiihdettiin myös kilpaa.

"Kuka on ensimmäisenä koululla"

ja sitten viimeisiä odotettiin rivissä. Ja kiroiltiin kun hitaimman takia seistessä alkoi tulla jo kylmä.

Ap

Vierailija
4/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailu voi auttaa myös motivoitumaan. "Yritän parastani ja kehityn".

Vierailija
5/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa? 

Ai joka kerta musiikin tai kuviksen tunnilla oppilaat julkisesti paremmuusjärjestykseen?

Vierailija
6/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa? 

Niin?

Pitäisikö kaikkien aineiden kokeet lopettaa?

Yhtä laillahan se on kilpailua ja siten paremmuusjärjestykseen laittamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailu voi auttaa myös motivoitumaan. "Yritän parastani ja kehityn".

Kaunis ajatus.

 Ja varmasti toimii esim.  niillä joilla ei ole itsetunto-ongelmia, niillä joita ei kiusata sekä normaalipainoisilla lapsilla.

Sekä niillä lapsilla joiden vanhemmilla on rahaa ostaa liikuntaan tarkoitettuja vaatteita, kenkiä ja välineitä

Vierailija
8/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni meistä muistaa, että liikuntatunnilla olisi oikeasti opetettu jotain? Aivan päteviä opettajia minulla kouluaikana oli, mutta eipä monta juttua muistu mieleen. Ei opetettu juoksemista eikä hiihtämistä. Sen muistan, että korkeushypyssä opeteltiin oikea tyyli ja lentopallossa kosketukset. Noin kymmenen vuotta sitten joku liikunnanohjaajaharjoittelija kävi pitämässä alakoululaisille hiihtotuntia luisteluhiihdosta. Siinäpä ne kaikki liikunnan opetukset niin omalta kouluajalta kuin luokanopettajan sijaisena ovat.

Koulujen välisissä kisoissa huomasi erot. Jonkun koulun oppilaat heittivät keihästä monta metriä pitemmälle kuin muut. Se on paljon silloin, kun heitot ovat noin kymmenen metriä. Eräät heittivät kuulaa, eivät työntäneet. Oikealla tyylillä työntäneet olivat käärmeissään siitä, että kukaan ei puuttunut asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa? 

Ai joka kerta musiikin tai kuviksen tunnilla oppilaat julkisesti paremmuusjärjestykseen?

Usein arvioitiin tulokset,  kun työ oli valmis. Tästä kyllä on jo aikaa, mutta ainakin vielä 90-luvulla. 

Vierailija
10/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpailkoot sitten stakhanovilaisittain, eli kuka saa kerättyä eniten rahaa koululle tmv jos yksilösuorituskilpailut luovat eriarvoisuutta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten taideaineissa, ammattilainen ohjaa kilpailemaan itsensä kanssa. Totta kai lahjakkaat kaipaavat kilpailua myös toisiaan vastaan. 

Vierailija
12/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti koululiikunnan tarkoitus olisi innostaa nuoria liikunnan pariin. Tuntuu toimivan lähinnä päinvastoin. Vielä alakoulussa lapsi piti liikuntatunneista. Yläkoulussa tulikin sitten liikunnan aineopettaja mittaamaan ihan kaikkea mahdollista suorittamista, liikunnanilo katosi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lajeja jää jäljelle jos kaikki kilpahenkisyys kielletään? Joukkuepelit pannassa ja kaikki missä voi mitata suoritusta on pannassa (yleisyrheilu yms.). Jäljelle jää joku kävely, aerobik-piiri ja paritanssi.

Vierailija
14/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa? 

Ja liikunnastakin annetaan numero sen mukaan, miten hyvä on.

 

Liikunnallisuus on jokaisen nisäkkään luonnollinen olotila. Muuten ne kuolisi nälkään tai pedon hampaisiin. Jokainen eläin on huippu-urheilija lajissaan tai vainaa. Hemmetin domestikoitu lypsylehmäkin juoksee ihmisen kiinni ja puskee hengiltä jos sattuu huvittamaan. 

 

Ihminen, joka ei tahdo liikkua, tai "ole hyvä siinä", on perin juurin degeneroitunut olento. Terveistä kun puhutaan.

 

Ja lapsissa tämä vielä korostuu. Kotona on pahasti asiat pielessä jos lapsi ei pidä mistään liikkeestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmentaja kävi leikkimässä opettajaa.

Vierailija
16/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikissa muissa kouluaineissa kilpailu on suotavaa? 

Se minua läski lasta ei satuttanut niin paljon kun aina urheilussa olla viimeinen... 😭😭😭😭😭😭

Vierailija
17/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lajeja jää jäljelle jos kaikki kilpahenkisyys kielletään? Joukkuepelit pannassa ja kaikki missä voi mitata suoritusta on pannassa (yleisyrheilu yms.). Jäljelle jää joku kävely, aerobik-piiri ja paritanssi.

Kaikissa noissa myös kilpaillaan. Ja ihmiset kilpailee aina ja kaikessa, missä voi olla parempi tai huonompi - eikä ole asiaa, missä tuota vertailua ei voi tehdä, paitsi ehkä hiljainen rukous. Kaikkea muuta voi arvostella ja siten sitä jokainen myös päänsä sisällä tekee. Ihminen vertaa luonnostaan itseään muihin kaikessa ja koko ajan.

 

Normaalia käytöstä laumaeläimeltä, se oma asema hierarkiassa selvitetään niin. 

Vierailija
18/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen pitää liikkua ollakseen terve, kiinnosti tai ei. Ja kilpaileminen on hyvä tapa saada oppilaat näyttämään taitonsa. Jos käsketään vain juosta muutama kierros, se hölkätään hitaasti mutta kilpailutilanteessa juostaan niin kovaa kuin pystytään. 

Vierailija
19/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lajeja jää jäljelle jos kaikki kilpahenkisyys kielletään? Joukkuepelit pannassa ja kaikki missä voi mitata suoritusta on pannassa (yleisyrheilu yms.). Jäljelle jää joku kävely, aerobik-piiri ja paritanssi.

Hiihto, luistelu, jääkiekko, pesäpallo... ym

Lähestulkoon kaikkea voi liikuntatunneilla tehdä, ilman että mitataan/verrataan tuloksia

 

Koripallossa voidaan opetella koriinheittotekniikkaa. Opetella oikeaa lämmittelyä, pelailla tunnilla ilman tulosten seurantaa, harjoitella tunnin lopulla oikeanlaista venyttelyä

Vierailija
20/81 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisovalmentajan olisi hyvä ynmärtää, ettei hänen mielipide on sama asia kuin kaikkien mielipide. Miten osan aikuisista on vaikea ymmärtää, että kaikki eivät koe asioita samanlailla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän