Kesätyöpalkasta pitää maksaa vanhemmille vuokraa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pitaako-kesatyopalkasta-maksaa-vuok…
Paljonko kakarasi maksaa sinulle ruokarahaa? Pentujen pitää oppia, että mikään ei ole ilmaista ja jos asuu kotona niin pitää myös osallistua perheen kuluihin.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.
Nykyään vanhemmat käyvät töissä ja elättävät itse lapsensa.
Kyllä, nyt on ihan toista tämän täystyöllisyyden ja kasvavan lapsiperhevarakkuuden myötä.
Minulle vanhemmat ostivat yksiön Helsingistä ja maksoivat joka kuukausi yhtiövastikkeen ja sähkön. Äiti sanoi, että se on heidän häpeä, jos yhtiövastikkeet jäävät maksamatta, siksi maksoivat vastikkeen. Luin yliopiston pääsykokeisiin tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Tein kesätöitä kaikki nuoruuteni kesät, mutta mulle rahoista ei jäänyt juuri mitään, kun minun tuloni leikkasivat sitten perheen toimeentulotukea melkein saman verran. Mitä jäi meni melkein siihen, että maksoi töistä aiheutuvat kulut.
Oli hyvää oppia siihen, että töissä käyminen ei tarkoita, että olisi yhtään sen enempää rahaa kuin tuilla eläessä. Nykyään ei enää jaksa ottaa kierroksia edes siitä, kun työnteko sekoittaa tukien maksuja. Näillä mennään, kunnes joskus olisi sellainen työ ja menot, että ei joutuisi hakemaan tukia senttiäkään.
Mun kummityttö muutti kirjansa meille.
Äitinsä asui ns kaupungin reunalla ja minä 200 m päästä kesätöistä.
Ei ollut mitään ongelmaa. Mun piti maksaa extra vesimaksu, mutta kun on omat mittarit, ei kuluja oikeasti ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.
Miten siinä, että joku muu käyttää lapsen tienaamat rahat, lapsi oppii rahan käyttöä?
Ei käytä vaan ne käytetään perheen yhteisiin menoihin eli myös lapsen tarpeisiin alkaen ruuasta ja lämmityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lapsi pistettiin 11 vuotiaana metsätöihin ja isä otti kaikki palkat, ne laitettiin perheen yhteiseen kassaan. Se oli oikein ja opetti lapselle rahan käyttöä ja että eläminen maksaa.
Nykyään vanhemmat käyvät töissä ja elättävät itse lapsensa.
Kävivät vanhemmat tuolloinkin töissä, mutta se ei tarkoita, että lapsi saisi siipeillä.
Aikoinaan maksoin mutta lopetin parin kk jälkeen kun se olikin vain lisä äijän juopottelukassaan.
Olen pitänyt huolen siitä että tienestini ovat sen verran asialliset ettei lasten ole koskaan tarvinnut edes harkita moista vaan saavat pitää itse tienestinsä. Ja toki tarjoamme sitten vielä vähän hyvää opintotukien päälle, joko verottajan kestävillä tilisiirroilla tai ronskimmat kätöseen suoraan.
No en todellakaan lapsiltani mitään rahaa pyydä. Annan vielä hieman ylimääräistä kesätyörahojen päälle!
Jos kakara asuu kotona niin hänen pitää maksaa vanhemmilleen vuokraa ja ruokarahaa. Katto pään päälle ei tule ilmaiseksi eikä myöskään ruoka pöytään. Palkkoja ei ole tarkoitettu turhuuksiin vaan elämisen kustantamiseen. 1800-luvulla pennut ajettiin kotontaan jo 11 vuotiaana tienaamaan itse elantonsa. Nykyajan pullamössöt lorvivat kotona vielä kaksikymppisinä.
En oo kyllä alle 18-vuotiaalta vaatinut yhtään mitään. Ihan äitinä kustansin asumiset ja ruuat. Ja näin musta kuuluukin olla, oli lapsella töitä tai ei. Muuttikin sitten 18-vuotiaana pois kotoa, mitä en olisi halunnut vielä silloin, niin eipä tarvinnut pohtia asiaa enää.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan maksoin mutta lopetin parin kk jälkeen kun se olikin vain lisä äijän juopottelukassaan.
Olen pitänyt huolen siitä että tienestini ovat sen verran asialliset ettei lasten ole koskaan tarvinnut edes harkita moista vaan saavat pitää itse tienestinsä. Ja toki tarjoamme sitten vielä vähän hyvää opintotukien päälle, joko verottajan kestävillä tilisiirroilla tai ronskimmat kätöseen suoraan.
V…un kermaperse. Kakaroiden kuuluu maksaa elatuksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tytär maksaa mulle vuokraa. Saa toki yleistä asumistukea, kun en itse asu samassa osoitteessa👍
Ja tämähän ei ole ookoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan maksoin mutta lopetin parin kk jälkeen kun se olikin vain lisä äijän juopottelukassaan.
Olen pitänyt huolen siitä että tienestini ovat sen verran asialliset ettei lasten ole koskaan tarvinnut edes harkita moista vaan saavat pitää itse tienestinsä. Ja toki tarjoamme sitten vielä vähän hyvää opintotukien päälle, joko verottajan kestävillä tilisiirroilla tai ronskimmat kätöseen suoraan.
V…un kermaperse. Kakaroiden kuuluu maksaa elatuksestaan.
Ei, vaan vanhemmilla on lakiin perustuva elatusvastuu alaikäisestä lapsestaan. Nykyisin elatusvastuu voi jatkua myös yli täysi-ikäisyyden, kun nuori opiskelee toisen asteen oppilaitoksessa.
Nykyään vanhemmat käyvät töissä ja elättävät itse lapsensa.