Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oivalsin juuri että ateismi ja solipsismi ovat sama asia, lähisukulainen ainakin

Vierailija
27.06.2026 |

Itse en nykään ehkä kannata solipsismia kun siinä ehkä pahimpia juttuja on jotakuinki niin että aika synkän... maailman kokemukset ympärstön "olet" luonut vailla mitään päätä eikä häntää. Ja myös tulevaisuuden, kuoleman jälkeisen todellisuuden.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon alapeukuttajalta hyvää, tai ainakin rehtiä perustelua. Kiitos!

Vierailija
2/11 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

 Ja tässä en yritä mitenkään vihamielisesti hyökätä ateistin kimppuun joten älkää nyt alkako itkemään.

Itse olen ollut pitkän ajan elämästä solipsismissa tai sen jollain rajamaalla. Eikä ateismi ole ollu mitään muuta kuin neutraali asia.

Joten vetäkää henkeen rauhallisesti syvästi, ja ulooos. Rauhoittukaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että joku on kirjoittamassa pitkää hyvää tarkkaa tekstiä. Kiitos! Ei kiirusta!

Vierailija
4/11 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan pakko lokeroida jotenkin jos ei ole uskovainen. Ne on ihan turhia liikkeitä kaikki uskonnot. Syvällisiä miettii parhaiten hyvässä asennossa. Sohva ja kaukosäädin ovat meditaation apuvälineitä. Loput pitää ajatella ihan ite kuten jope sanoisi. 

 

T. Sohvan guru.

Vierailija
5/11 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solipsismi on varmasti joissain tilanteissa houkutteleva filosofinen tulkinta ensinäkemältä ja se ei ole ristiriidassa ateisminkaan kanssa. 

Vierailija
6/11 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solipsismin ongelma on se että minä itse on siinä katsantokannassa ainoa todellinen ja muut minät - eli toiset yksilöt - ovat epätodellisia, kuin unihahmoja tai unikuvia kykenemättöminä esittämään todisteita omasta todellisesta olemassaolostaan tai minuudestaan ensisijaiselle Todistajalle eli maailmankaikkeuden ainoalle todistettavissa olevalle Minälle. Positio on outo, näennäisen kestävä, mutta se ei ole lopulta kestävä positio. Kylmä ja iloton illuusio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agnostimi on näistä kolmesta se helpoin keskitie.

Vierailija
8/11 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä jumaluskon puute ois sama asia kuin solipsismi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskiksen suoltamaa roskaa taas :D :D

Vierailija
10/11 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Agnostimi on näistä kolmesta se helpoin keskitie.

Agnostismi ei ole mikään keskitie yhtään millekään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä jumaluskon puute ois sama asia kuin solipsismi? 

Päävammaiselle kaikki on mahdollista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi