Miksi Downien omaiset aina hehkuttavat vammaisensa ihanuutta?
Eräässä harrastusryhmässä netissä törmäsin taas samaan: isoäiti oli ottanut kuvan lapsenlapsestaan, jolla on Downin syndrooma. Lapsi oli soma kuten lapset aina. Mutta. Erikseen mainittiin, että lapsi on "downiainen", minulle ainakin aivan uusi termi.
Sitten kilvan kehuttiin lapsen kauneutta, iloisuutta ja etenkin sitä, kuinka hirvittävän paljon se vammainen lapsi tuo iloa kaikkien maailman ihmisten elämään ja kuinka etuoikeutettuja ovat he, kenellä vammainen lapsi suvussaan on. Moni muu vammaisen lapsen omainen kiiruhti ketjuun kertomaan oman vammaisensa ihanuudesta ja erityisyydestä. Kuviakin lisättiin, eräs laittoi kuvan isosta, kenties jo parikymppisestä Down-pojastaan ja ylisti hänen ihanuuttaan. Kuva ei saanut kovin montaa tykkäystä, aloittajan pikkutyttö yli tuhat.
Miksi? Aivan kuin vammainen lapsi ei olisi yhtä rakas vanhemmilleen kuin tervekin. Aivan kuin pitäisi erikseen korostaa, että kyllä minä sitä rakastan, vaikka se onkin vammainen. Ja että minusta lapseni on ihana, kaikesta huolimatta, ja että olen etuoikeutettu, koska minulla on lapsi.
Minulla on vammainen lapsi. Rakastan häntä vähintään yhtä paljon kuin terveitä sisaruksiaan. Kuitenkin hän on joskus käsittämättömän rasittava, aivan kuten sisaruksensakin. En näkisi mitään järkeä siinä, että hänet pitäisi nostaa jotenkin korkeammalle kuin terveet lapset.
Ja koska joku ei osaa kuitenkaan lukea kuin otsikon, tähdennän, että rakastan vammaista lastani kuten sisaruksiaankin.
Kommentit (210)
Ei tietenkään kukaan haluaisi lapselleen vammaa. Lapsi on silti lapsi ja ihminen, omaa lihaa ja verta, vaikka vammainenkin. Siksi varmaan rakkautta ja ihanuutta joskus lässytetään, kun niin moni ainakin selän takana kauhistelee ja säälii. Olen huomannut että myös syöpälasten omaiset korostavat rakkautta. On aivan luonnollista että vanhemmat joiden lapsella on jokin terveydentilaan vaikuttava asia joka vaikeuttaa lapsen elämää haluavat ympäröidä lapsen rakkaudella ja kertoa muille, että emme rakasta lasta yhtään vähemmän vaikka hänellä on vamma tai sairaus.
Opettaja ei voi määrätä arvosanaa mikä työpaikalta annetaan, pitäkää tästä kiinni.
Oksettavaa mitä kerroit. Ei tuollainen ihminen kuulu keittiöön tekemään toisille ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 18:26"]
Meillä työpaikalla työssäoppijana down, parikymppinen. Opettaja sanoi heti kärkeen, että alle kolmosen arvosanaa ei sitten saa antaa, asteikko 1-5.
Poika vie meiltä kaikilta hermot, käy rintoihin kiinni, puhuu härskejä, kakkii vessan päivittäin tukkoon ja me joudumme sen siivoamaan. Työnteko ei maita ollenkaan, kahvia ja pipareita kyllä menisi koko ajan. Pahinta on aivan jatkuva käsiensä nuoleminen. Yäk.
Ja siis päiväködin keittiössä työskentelemme.
[/quote]
Musta tehdään kehitysvammaisille ja heidän omaisilleen hallaa, kun aina kehutaan, kuinka iloisia he aina ovat ja rikastuttavat muiden elämää. Kai kehitysvammaisillakin on ne hyvät ja huonot hetkensä/puolensa, jolloin vanhemmat hermostuvat ja lapsi ei olekaan niin ihana. Se, että kehitysvammaisten sanotaan olevan aina iloisia, vie paljon pois heidän persoonastaan eivätkä he saa olla, mitä ovat.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 18:26"]
Meillä työpaikalla työssäoppijana down, parikymppinen. Opettaja sanoi heti kärkeen, että alle kolmosen arvosanaa ei sitten saa antaa, asteikko 1-5.
Poika vie meiltä kaikilta hermot, käy rintoihin kiinni, puhuu härskejä, kakkii vessan päivittäin tukkoon ja me joudumme sen siivoamaan. Työnteko ei maita ollenkaan, kahvia ja pipareita kyllä menisi koko ajan. Pahinta on aivan jatkuva käsiensä nuoleminen. Yäk.
Ja siis päiväködin keittiössä työskentelemme.
[/quote]
Totta helvetissä annatte hylsyn ja mieluiten pistätte poikki koko harjoittelun!!! Ihan oikeast, ei se opettaja sitä asiaa päätä! Esimies soittaa opettajalle, että opiskelija häiritsee työntekijöitä seksuaalisesti eikä selkeästikään omaa vielä sellaisia taitoja, että hänet voisi päästää tekemään jaettavaksi tarkoitettua ruokaa.
Mielenkiintoista luettavaa täältä palstan reunalta, ihan kuin ulkopuoisena. Olen kyllä kiitollinen siitä, että ihmisten todelliset ajatukset eivät näy kenenkään pään läpi. En taitaisi jaksaa olla ihmisten ilmoilla.
vammaisperheen äiti
Joo ja hyvien puolien korostaminen voi saada jonkun aborttia miettivän kääntymään ihan väärälle kannalle. :|
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 18:51"]Mielenkiintoista luettavaa täältä palstan reunalta, ihan kuin ulkopuoisena. Olen kyllä kiitollinen siitä, että ihmisten todelliset ajatukset eivät näy kenenkään pään läpi. En taitaisi jaksaa olla ihmisten ilmoilla.
vammaisperheen äiti
[/quote]
Eli se haittaa, että ihmiset ymmärtää mitä kulissien takana tapahtuu? Okei, kukin tyylillään.
Hyvien puolien korostaminen ( joita tosiaan on enemmän kuin huonoja) ehkä saa jonkun aborttia harkitsevan pitämään vammaisen lapsensa. Todennäköisesti ei, mutta toivoa aina voi. Jokaisella on ihmisarvo ja ehdottomasti pitäisi olla myös oikeus syntyä ja elää. Jos siis on niinkin lievästä vammasta kuin down kyse.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 18:51"]Mielenkiintoista luettavaa täältä palstan reunalta, ihan kuin ulkopuoisena. Olen kyllä kiitollinen siitä, että ihmisten todelliset ajatukset eivät näy kenenkään pään läpi. En taitaisi jaksaa olla ihmisten ilmoilla. vammaisperheen äiti [/quote] Eli se haittaa, että ihmiset ymmärtää mitä kulissien takana tapahtuu? Okei, kukin tyylillään.
[/quote]
Kyllä se vähän haittaaa, jos miettii miten omia lapsia ehkä kiusataan ja pilkataan heidän kouluissaan tai työpaikoillaan, mutta ei siitä sen enempää. Jatkakaa vain höyryjen päästelyä vammaisaheesta. Ei ole minulle sopiva keskustelu. Illanjatkot.
Minä olen liki koko aikuisikäni ollut kadehdittu, koska olen syntynyt ns. kultalusikka suussa. Elämäni on ollut helppoa, olen kouluttautunut pitkälle, saanut hyvän työpaikan, hyvännäköisen miehen, olen kaunis, rahaa on jne jne... Vihasin sitä jatkuvaa kateutta kunnes sain down-lapsen. Kateellisuus ja pahat puheet loppuivat, "karma oli tasapainottanut elämääni". Vihaan ihmisten suhtautumistapaa! Aivan kuin elämäni olisi totaalisen pilalla ja toivotonta downin vuoksi?! Siksi minä korostan lapseni ihanuutta, en halua, että hän ikinä ymmärtää, että häntä säälitään! No, ainakaan minulle ei enää olla kateellisia;)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:03"]Minä olen liki koko aikuisikäni ollut kadehdittu, koska olen syntynyt ns. kultalusikka suussa. Elämäni on ollut helppoa, olen kouluttautunut pitkälle, saanut hyvän työpaikan, hyvännäköisen miehen, olen kaunis, rahaa on jne jne... Vihasin sitä jatkuvaa kateutta kunnes sain down-lapsen. Kateellisuus ja pahat puheet loppuivat, "karma oli tasapainottanut elämääni". Vihaan ihmisten suhtautumistapaa! Aivan kuin elämäni olisi totaalisen pilalla ja toivotonta downin vuoksi?! Siksi minä korostan lapseni ihanuutta, en halua, että hän ikinä ymmärtää, että häntä säälitään! No, ainakaan minulle ei enää olla kateellisia;)
[/quote]
Täydellisyyteen on tullut särö, kateelliset ovat vain tyytyväisiä. He säälivät sinua ja saavat siitä mielihyvää. Ihminen on aika kaamea olento.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 08:52"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 07:55"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:02"]Hyvien puolien korostaminen ( joita tosiaan on enemmän kuin huonoja) ehkä saa jonkun aborttia harkitsevan pitämään vammaisen lapsensa. Todennäköisesti ei, mutta toivoa aina voi. Jokaisella on ihmisarvo ja ehdottomasti pitäisi olla myös oikeus syntyä ja elää. Jos siis on niinkin lievästä vammasta kuin down kyse.
[/quote]
Onko vammaisuus elämän arvoista? Että on koko elämänsä toisten autettavissa eikä ymmärrä miten tämä maailma toimii? Minusta on väärin synnyttää vammainen ihminen JOS on mahdollisuus aborttiin. Näin hieman kärjistettynä.
[/quote]
Minun ihanalla siskollani on down, ja toivon, että hän ei olisi ikinä syntynyt! Hän ymmärtää vammaisuutensa, ikuisen tuen tarpeensa ja sen ettei pysty ikinä elämään sellaista elämää kuin haluaisi, esim. rahankäyttö itsenäisesti ei suju. Lisäksi hänellä on pieniä jatkuvia kipuja. Hän masentuu koko ajan lisää ja haluaisi kuolla. Häntä ei lohduta se, että perhe rakastaa häntä ja olemme valmiita hänestä huolehtimaan loppuun asti
[/quote]
Meillä sama tilanne paitsi kyseessä on oma lapseni. Hän on minulta kysynyt useaan otteeseen, että miksi annoin hänen syntyä:( Hänen mielestään syy on minussa? Ja en ole tosiaan kertonut, että koska mä halusin säästää omaa omatuntoani pitämällä hänet!
Yksi asia mikä minulla pistää silmään vammaisuuteen liittyvissä keskusteluissa on se, että vammaisen omaiset tuntuvat automaattisesti odottavan sitä, että muut yhteiskunnassa osallistuvat heidän lastensa hoitoon vauvasta vaariin ja asiasta ei ikäänkuin saa edes puhua. Kohteliaasti ilmaistuna panos/ tuotos - suhde on aika heikko. Esimerkiksi Helsingissä laitetaan valtavia määriä rahaa vammaisten ihmisten hoitoon ja koulutukseen ja lopputuloksena on kuitenkin vain - ollaan rehellisiä - parhaimmillaankin vain tuettuna itsenäiseen työhön ja elämiseen soveltuvia ihmisiä. Jos asian järkevyyttä kyseenalaistaa, saa kuulla olevansa Mengelen perillinen, koska ihmisarvo etc. Mutta, minusta tähän vammaisten elatukseen veroja maksavana haluaisin kuulla edes jotakin perusteluita että miksi? Tai suoraan kysyttynä, onko todetun down - lapsen synnytys oikein, kun tulos yhteiskunnan kannalta on jo tiedossa? Tähän en ole oikein saanut järkeviä perusteluita.
En ole törmännyt ilmiöön.
T. Vammaistyöntekijä
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 09:35"]
Yksi asia mikä minulla pistää silmään vammaisuuteen liittyvissä keskusteluissa on se, että vammaisen omaiset tuntuvat automaattisesti odottavan sitä, että muut yhteiskunnassa osallistuvat heidän lastensa hoitoon vauvasta vaariin ja asiasta ei ikäänkuin saa edes puhua. Kohteliaasti ilmaistuna panos/ tuotos - suhde on aika heikko. Esimerkiksi Helsingissä laitetaan valtavia määriä rahaa vammaisten ihmisten hoitoon ja koulutukseen ja lopputuloksena on kuitenkin vain - ollaan rehellisiä - parhaimmillaankin vain tuettuna itsenäiseen työhön ja elämiseen soveltuvia ihmisiä. Jos asian järkevyyttä kyseenalaistaa, saa kuulla olevansa Mengelen perillinen, koska ihmisarvo etc. Mutta, minusta tähän vammaisten elatukseen veroja maksavana haluaisin kuulla edes jotakin perusteluita että miksi? Tai suoraan kysyttynä, onko todetun down - lapsen synnytys oikein, kun tulos yhteiskunnan kannalta on jo tiedossa? Tähän en ole oikein saanut järkeviä perusteluita.
[/quote]
Sivistyneeseen yhteiskuntaan kuuluu heikko-osaisista huolehtiminen, mm. julkinen terveydenhuolto, eläkkeet, päiväkodit, eläinten oikeudet jne.
Sen takia kukaan ei kyseenalaista, koska tuo on itsestäänselvä asia sivistyneessä yhteiskunnassa. Vähän niin kuin esim. naisten äänioikeus yms.
Mä taas en henkilökohtaisesti ymmärrä mistä sikiää sunlaisia ihmisiä, mitä ikäluokkaa te olette ja millä perusteella olette ajamassa jotain darwinismia, ymmärrättekö itsekään millaiset eettiset ongelmat teidän filosofian ympärillä on, ymmärrättekö mitä teidän ajama yhteiskuntamalli oikeasti tarkoittaa teillekin (suomalaisista suurin osa ei ole hyväosaisista oloista lähtöisin)?
Eli, koska sitä ja koska tätä. Lisänä henkilöön kohdistuva arvostelu. Jotenkin arvasin, että reaktio on juurikin tämänlainen. Keskustelu asiasta kielletty. Tämä tuo mieleen montakin yhteiskuntamallia historiasta.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:13"]
Eli, koska sitä ja koska tätä. Lisänä henkilöön kohdistuva arvostelu. Jotenkin arvasin, että reaktio on juurikin tämänlainen. Keskustelu asiasta kielletty. Tämä tuo mieleen montakin yhteiskuntamallia historiasta.
[/quote]
Sulta kysyttiin ihan asiallisia kysymyksiä siitä ymmärrätkö sä itsekään mitä olet ajamassa.
Esim. mä olen sellaisesta perheestä etten ole koskaan tarvinnut opintotukea, voisin kyseenalaista sen tarpeellisuuden teille muille, koska mun verorahoista menee teidän opintotuet, jota taas en itse tarvinnut ollenkaan.
Ikävää teille, jos ette ole niin varakkaasta suvusta kuin minä, mutta se on vähän niin kuin teidän ongelma, enkä halua avustaa teitä verovaroillani.
Tämä ketju on oksettava lähinnä siksi, koska täällä puhutaan toisista ihmisistä kuin he olisivat arvottomia elukoita. 83, mitä näille ihmisille sinusta pitäisi tehdä? Lahdata? Siitä se hitlerismi lähtee.
Minä puolestani olisin valmis maksamaan enemmänkin veroja vähäosaisten auttamiseksi.
Näistä asioista ei todellakaan pitäisi puhua tähän sävyyn, koska toinen osapuoli (vammainen) ei ole osallisena keskustelussa ja koska se on epäeettistä. Ei ole kiellettyä sanoa, että on väsynyt, mutta on aivan järkyttävää ja saastaista sanoa elävästä ihmisestä, että hänen tulisi kuolla pois "parempien" ihmisten jaloista.
Jos aivan tarkkoja ollaan, niin keskustelu voisi täyttää rikoksen tunnusmerkistön: kiihottaminen tiettyä kansanryhmää vastaan.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:38"]Tämä ketju on oksettava lähinnä siksi, koska täällä puhutaan toisista ihmisistä kuin he olisivat arvottomia elukoita. 83, mitä näille ihmisille sinusta pitäisi tehdä? Lahdata? Siitä se hitlerismi lähtee.
Minä puolestani olisin valmis maksamaan enemmänkin veroja vähäosaisten auttamiseksi.
Näistä asioista ei todellakaan pitäisi puhua tähän sävyyn, koska toinen osapuoli (vammainen) ei ole osallisena keskustelussa ja koska se on epäeettistä. Ei ole kiellettyä sanoa, että on väsynyt, mutta on aivan järkyttävää ja saastaista sanoa elävästä ihmisestä, että hänen tulisi kuolla pois "parempien" ihmisten jaloista.
Jos aivan tarkkoja ollaan, niin keskustelu voisi täyttää rikoksen tunnusmerkistön: kiihottaminen tiettyä kansanryhmää vastaan.
[/quote]
Tulihan tänne joku tervemielinen ja sivistynytkin ihminen kommentoimaan. Kiitos sinulle.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 18:29"]
Hyi, kuinka noin epähygieeninen pääsi päiväjodin keittiöön.
[/quote]
Siksi, kun opiskelee erityisammattikoulussa kokiksi. :(
[/quote]
Pitäisi kyllä olla parempaa tuon opinnonohjaus, eihän tälläinen henkilö voi tulla palkatuksi aikuisena, ikävää varmaan hänelle itselleenkin.