Tuleeko uskonnosta satu kun SINÄ et siihen usko?
Muuttaako se uskonnon luonnetta epäluotettavammaksi ja Raamatun sanan absoluuttisesti täysin totuuden vastaiseksi?
Kun minä en usko niin sitä ei ole?
Tieteelliset teoriat sitten ovat totta, ehdottoman varmasti, kun sinä niin uskot. Tiedemiehet itse kyllä puhuvat teorioista ja myöntävät, että ainakin osa teorioista voi osoittautua myöhemmin vääräksi, mutta kun MINÄ uskon sen totuudeksi niin silloin se on totuus... eikä niin?
Kommentit (116)
kävin kirkossa vaikka kukaan perheestäni ei käynyt, luin raamattua ja rukoilin. Kaikki edellytykset uskoontuloon olisi kai ollut mutta ateistiksi jäin myös riparin jälkeen. Ei vaan voi uskoa kun ei usko! Niin helppoa kun olisikin jos voisi luottaa, että jumala on ja pitää huolen..
mutta aidossa uskossa sen sijaan on. Ei voi rukoilla, jos ei halua uskoakaan. On ollut paljon ihmisiä, jotka ovat halunneet päästä selvyyteen siitä, onko Jumala olemassa vai ei. Ja he ovat aloittaneet vilpittömän rukouksensa sanoilla "Jumala jos sinä olet olemassa..." Ja Jumala on voimallisesti vastannut heidän rukouksiinsa.
Tämä juuri on sitä itsesuggestiota. Halutaan kovasti uskoa Jumalaan jostakin syystä, ja sitten yllätys yllätys aletaankin uskoa Jumalaan.
Onneksi tuo, että "alkaa uskoa kuvittelemiinsa merkkeihin ja todistamattomaan vain siksi, että kovasti haluaa ja juttelee itsekseen jollekin todistamattomalle että haluaisin", on ainoastaan omaa tekstiäsi. En menisi vähättelemään ja mitätöimään kenenkään uskoa edes yleisellä tasolla. Näissä uskon asioissa ollaan näet tekemisissä maailmankaikkeuden valtavimman voiman kanssa.
Mitätöit ja vähättelethän sinäkin minun uskoani itsesuggestion voimaan. Ja kaikkien niiden miljardien maailman ihmisten ei-kristillistä uskoa kun annoit ymmärtää ettei kukaan voi tuntea totuutta jollei ole kristitty. Missä on todistettu että kristittyjen Jumala on maailmankaikkeuden valtavin voima?
ja sitten kuitenkin juuri edeltävässä ja heti seuraavassa lauseessa pyörrät väitteesi kahteen kertaan etkä edes itse huomaa. Tästä johtuen keskustelu on täysin turhaa ja älytöntä.
ja niistä ei tosiaan voi keskustella kuin uskosta käsin. *Siinä olet oikeassa, että totuutta ei voi ymmärtää, ellei Jumalan Henki sitä valaise.* Ei ole kyse siitä, että pitäsi uskoa "samalla tavalla kuin minä." *Kyse on pelastavasta uskosta, jonka vain Pyhä Henki voi synnyttää itsekussakin.*
[i
Tää on se vakiovastaus kaikkeen joka tekee mahdottomaksi kaiken rationaalisen keskustelun. Koska et usko samalla tavalla kuin minä, sinä et voi ymmärtää totuutta koska se paljastetaan vain niille, jotka uskovat samalla tavalla kuin minä. Huhhei ja se niistä keskustelua eteenpäin vievistä argumenteista.
ja niistä ei tosiaan voi keskustella kuin uskosta käsin. Siinä olet oikeassa, että totuutta ei voi ymmärtää, ellei Jumalan Henki sitä valaise. Ei ole kyse siitä, että pitäsi uskoa "samalla tavalla kuin minä." Kyse on pelastavasta uskosta, jonka vain Pyhä Henki voi synnyttää itsekussakin.
[i
Tää on se vakiovastaus kaikkeen joka tekee mahdottomaksi kaiken rationaalisen keskustelun. Koska et usko samalla tavalla kuin minä, sinä et voi ymmärtää totuutta koska se paljastetaan vain niille, jotka uskovat samalla tavalla kuin minä. Huhhei ja se niistä keskustelua eteenpäin vievistä argumenteista.
ja itsesuggestio ei avaa mitään jumalallista, mutta aito usko kylläkin avaa. Tuo alapuolinen teksti on taas onneksi vain sinun tekstiäsi, jolla ei ole mitään tekemistä elävän uskon kanssa.
Tämä juuri on sitä itsesuggestiota. Halutaan kovasti uskoa Jumalaan jostakin syystä, ja sitten yllätys yllätys aletaankin uskoa Jumalaan.Mitätöit ja vähättelethän sinäkin minun uskoani itsesuggestion voimaan. Ja kaikkien niiden miljardien maailman ihmisten ei-kristillistä uskoa kun annoit ymmärtää ettei kukaan voi tuntea totuutta jollei ole kristitty. Missä on todistettu että kristittyjen Jumala on maailmankaikkeuden valtavin voima?
tehokas aivopesu ja propaganda saa isotkin ihmisjoukot käyttäytymään irrationaalisesti.
joukossa tyhmyys tiivistyy ja oma tahto nujerretaan ihmisiltä jne.
ja toisaalta kyseenalaistaminen johtaa tiukkoihin sanktioihin, joten pelottelu toimii myös mainiosti, ja tätähän kaikki uskonnot käyttävät surutta hyväksi.
mutta onhan näistä paljonkin eläviä surullisenkuuluisia esimerkkejä, kuten monenmonet sulkeutuneet hihhuli- ja itsemurhalahkot,
monet kommunisti- ja diktatuurivaltiot jotka kyllä kaatuivat jo omaan mahdottomuuteensa, mutta onhan tuolla isä aurinkoisia viellä esim pohjois-koreassa, ja hitelerikin se sai aika ison joukon ihmisiä uskomaan itseensä ja tekemisiinsä.
eli kun myyt aatteet tarpeeksi hyvin niin kyllä ne lampaat seuraa aina.
Ateistin näkökulmasta uskonton on melko pelottava jokapäiväinen muistutus siitä, että ihmislajilla on taipumus kaikenlaiseen älyvapaaseen käytökseen. Ja että myös älykkäiden ihmisten arvostelukyvyn voi helposti sumentaa kaikenlaisella.
Onpa tullut myös mieleen, että jos kristinusko on etiikaltaan jne. niin ylivertainen, niin miksi esim. tämän maapallomme pelastusyritykset eivät ole lähteneet suinkaan kristityistä piireistä, vaan vihreistä, joissa ei tunnetusti ole erityisen vahvana koti uskonto ja isänmaa -henki.
tietävät olevansa Totuudessa. Siitähän tässä on vain kysymys, ei siitä, että haluaisin pönkittää itseäni.
ja sitten kuitenkin juuri edeltävässä ja heti seuraavassa lauseessa pyörrät väitteesi kahteen kertaan etkä edes itse huomaa. Tästä johtuen keskustelu on täysin turhaa ja älytöntä.
ja niistä ei tosiaan voi keskustella kuin uskosta käsin. *Siinä olet oikeassa, että totuutta ei voi ymmärtää, ellei Jumalan Henki sitä valaise.* Ei ole kyse siitä, että pitäsi uskoa "samalla tavalla kuin minä." *Kyse on pelastavasta uskosta, jonka vain Pyhä Henki voi synnyttää itsekussakin.*
[i
Miksiköhän edes vaivaudun?
Mihinkään kysymyksiin et pysty vastaamaan, et pysty perustelemaan, mistä tiedät että juuri sinun uskosi on sitä jumalallista ja kaikkien muiden erilainen usko ei. Hoet vain sitä samaa mantraa: jos uskot samalla tavalla kuin minä, olet oikeassa.
että nämä ovat uskon asioita ja Hengen maailman asioita. En edes pyri perustelemaan mitään sellaista, joka kuuluu uskon alueelle. Jos sinä tämän hokemisena koet, se on oma asiasi. Minä olen kristitty ja kristinuskossa asiat menevät näin. Mutta me olemme tyystin eri aaltopituuksilla, siksi keskustelua turha jatkaa.
Miksiköhän edes vaivaudun?
Mihinkään kysymyksiin et pysty vastaamaan, et pysty perustelemaan, mistä tiedät että juuri sinun uskosi on sitä jumalallista ja kaikkien muiden erilainen usko ei. Hoet vain sitä samaa mantraa: jos uskot samalla tavalla kuin minä, olet oikeassa.
sillä olen saanut siitä silmin nähtävän fyysisen avun useita kertoja. Uskonto taas on minulle satua sillä en ole saanut siltä mitään apua.
Näissä uskon asioissa ollaan näet tekemisissä maailmankaikkeuden valtavimman voiman kanssa.
tietävät olevansa Totuudessa. Siitähän tässä on vain kysymys, ei siitä, että haluaisin pönkittää itseäni.
Jokainen Hengestä syntynyt (minä ja miljoonat muut)
jotka ovat aivan yhtä oikeassa ja varmoja totuudestaan kuin sinä ja "miljoonat muut"?
Riippuu siitä, onko jotain Hengen maailmaa olemassa tai onko se juuri sellainen miksi sinä sen luulet.
että nämä ovat uskon asioita ja Hengen maailman asioita.
uskonnot ovat ihmistä varten ja monille ovatkin hyväksi, mutta ei se silti niistä tee totta.
Tästä ei ole kahta kysymystäkään. Jos se tulkitaan symbolisena tai kuvaannollisena niin sen voi halutessaan sovittaa tieteellisten selitysten taakse. Miksi pallo putoaa maahan? No koska maan vetovoima vetää sitä puoleensa. Miksi? No koska Jumala loi maan sellaiseksi.
Miksi tietyillä eliöryhmillä geenit muistuttavat toisiaan enemmän kuin toisilla? No koska ne ovat kehittyneet evoluutiolla ja niiden kehityslinjojen erkanemisesta on kulunut enemmän tai vähemmän aikaa. Miksi? No koska Jumala loi eliöt siten.
Minun mielestäni vaan tämä "Jumala loi" ei selitä mitään. Ihan samoin voitaisi vastata vaikka pallo ei putoaisikaan maahan tai geeneistä ei olis löydetty evoluutioteorian todisteita. Ihan mihin tahansa voidaan vastata että siksi että Jumala sen teki tai tahtoi niin, eikä ole keinoa sen paremmin kiistää kuin löytää todisteitakaan tämän selitysmallin puolesta. Eli se ei vie tiedettä eteenpäin eikä edistä sitä mihinkään suuntaan ja on täysin irrelevantti oletus tieteen kannalta.
Tiedemiehillä voi olla uskonnollinen vakaumus siinä missä kaikilla muillakin, mutta kirjaimelliseen luomiskertomuksen tulkintaan tieteellisenä faktana ei kyllä kukaan voi uskoa, jos on perehtynyt tieteelliseen evidenssiin aiheesta.