Antaisitteko 4v pojan ulkoilla itsekseen?
Meillä on turvallinen rivitalopiha ja olen antanut 4v pojan leikkiä pihalla isompien (5-8v) kavereidensa kanssa pitkiä aikoja itsekseen. Nyt olen huomannut, että pari naapuria, joiden vähän nuoremmat eivät saa olla hetkeäkään ulkona ilman valvontaa, selkeästi paheksuvat. Minkä ikäisen itse antaisitte olla yksin ulkona ja pidätkö kamalana äitiä, joka päästää 4v lapsen menemään itsekseen?
Kommentit (83)
suomessa 3-vuotiaat saavat ulkoilla itsenäisesti
olen pitänyt englantia aina jotenkin epätoivoisen konservatiivisena valtiona, mutta tässä suhteessa on suomi kyllä takapajula.
Turvallinen piha, näköyhteys ja " kiltit" lapset. Esikoinen on saanut olla kavereiden kanssa pihassa jo heti 4v täytettyään, kuopus on saanut olla nyt isosiskon kanssa kuukauden päivät. Kuikuilen kuitenkin ikkunasta n. 10 min välein ja tytöt käyvät itsekin sisällä aika usein turvallisuutta tankkaamassa :) Mutta kuitenkin haluavat olla siellä ilman aikuista.
Kovin paljon yli puolta tuntia emme kyllä mielellämme anna kaksin olla, sillä kuopukselle tulee vielä aikuista ikävä.
Melkein kaikki pihan lapset on päästetty tällä aikataululla pihalle yksin, eli 4-vuotiaana ovat jo viilettäneet siellä kaveriporukoissa. Kaikki vanhemmat sitten vähän katsovat toistensa muksujen perään jos pihalla ovat, mutta jos eivät ole, niin ei siinäkään mitään.
Siis aamupäivät yleensä ulkoillaan yhdessä. Mutta iltapäivisin on kaikenlaista kotityötä, eikä vauvakaan enää oikein viihdy vaunuissa ulkona ja juuri silloin pojan kaverit kotiutuvat tarhasta/ koulusta ja käyvät meidän ovella pyytämässä ulos. En halua aina olla sanomassa, ettei saa mennä, kun en näe kieltämiseen oikein mitään järkevää syytä. Talvisaikaan kaverit olivat paljon meillä, mutta nyt koko porukka haluaa olla ulkona, minkä ymmärrän hyvin. Autoista tässä ei ole mitään vaaraa ja jotenkin tuntisin itseni kahjoksi, jos alkaisin jotain pedofiilejä pelkäämään. Voihan sitä aina sattua jotain, mitenkään ei saa lapsen elämää riskittömäksi. Minusta viime aikoina tässä on menty vähän turhankin pitkälle, eli lapset pitäisi kasvattaa aivan pumpulissa ja jos jotain sattuu, syytellään, että oma vika.
Ap
Joten tässä en päästä omaa 3v. poikaa piiiiitkään aikaan yksin ulos.
Mutta jos asuisimme esim. rauhallisella omakotialueella, voisin siinä joskus 4v. nä päästää pihalle niin että näkisin koko ajan ikkunasta.
Mun serkun tytöt olivat kaksistaan ulkona kun olivat 2½v ja 5v. Se oli musta aika hurjaa.. Eivätkä ikkunoista paljon katelleet.. Piha on kyllä todella suojaisa, mutta mistä sitä koskaan tietää mihin lähtevät..
Meidän kuopus(poika) on 4 v, ja niin villi ja kekseliäs, ja kerkeäkin, että ei toivoakaan, että päästäisin itsekseen ulos.
Tarvitsee täysin valvontaa, koko ajan silmät ja korvat valppaina.
On utelias ja kiipeileväinen, ei mitenkään ilkeyttään kujeitaan tee ;)
Riippuu paljon lapsestakin, minkä ikäisenä päästäisin ilman aikuista pihalle.
Mielestäni toinen lapsi _ei voi_ olla vastuussa toisesta lapsesta, eli en sysäisi vastuuta toisen lapsen taakaksi.
että me asumme rivitalossa, rauhallisella pientaloalueella, jossa suojainen piha. Mutta en siltikään päästä itsekseen, on vaan hetki ja hujaus, ja poika on jo tipotiessään :(
tuolla tavoin, kuten joku kuvaili, että 3,5-vuotias ja 4-vuotias ovat keskenään kerrostalon pihalla ja äiti kuikuilee ikkunasta KYMMENEN minuutin välein!
Siis herranjestas! Kymmenessä minuutissa ehtii sattua vaikka mitä. Ihmeen luottavaisia te olette. Minusta tuohon pitäisi säätää joku laki, ihan niin kuin 80-luvulla tuli laki, että lasten lyöminen on rikos.
Samanlainen laki pitäisi olla lasten valvomiseen.
luulen, että nämä lapset, joita ei koskaan päästetä pihalle yksin, ovat samalla niitä joihin ei voi luottaakaan. Ovat tottuneet siihen, että äiti on aina valvomassa, eivätkä ota yhtään vastuuta omista tekemisistään. Jossain vaiheessa se valvominen on kuitenkin lopetettava...
Eli asumme omakotitalossa, rauhallisen tien päässä.
Silti on sovittu, että tiellä ei leikitä, pystyään omalla pihalla.
Oma piha on ollut aina turvallinen, kun omien lasten kanssa ollaan oltu siinä, mutta kummasti se naapurin lapsi keksi kaikkea, mikä voi olla riskialtista: mailoilla huidotaan kohti kasvoja, heitetään kiviä jne.
Eli en minkään lauman mukaan päästäisi 4v:tä, vaan tähän omaan pihan kahdestaan siskonsa kanssa. Ikkunasta kuulen ja näen, n. 5min välein saatan vilkaista mitä tekevät.
Sen sijaan omia pikkumonstereitani en päästänyt nelivuoitaana, kun heistä ei koskaan tiennyt, minne siitä hävisivät. Katselin aina kateellisena sitä kilttiä naapurin poikaa, jonka pystyi päästämään pihalle yksin.
Vierailija:
luulen, että nämä lapset, joita ei koskaan päästetä pihalle yksin, ovat samalla niitä joihin ei voi luottaakaan. Ovat tottuneet siihen, että äiti on aina valvomassa, eivätkä ota yhtään vastuuta omista tekemisistään. Jossain vaiheessa se valvominen on kuitenkin lopetettava...
He luontaisesti kuvittelevat osaavansa jo kaiken. Kerran lähtivät mummin luona kauppaan, kun silmä vähän vältti. Toinen oli silloin neljä ja toinen taisi olla kolme vuotta. Vieläkin puhuvat asiasta, vaikka siitä on jo kaksi vuotta aikaa. Risteyksessä olivat sitten miettineet, että eivät tiedä kuitenkaan mihin suuntaan mennä ja ajattelivat kääntyä takaisin. Eivät enää olleet varmoja, mihin suuntaan tulla, mutta minä kiljuin kuin hullu lasteni nimiä ja kuulivat sitten huutoni.
Vierailija:
tuolla tavoin, kuten joku kuvaili, että 3,5-vuotias ja 4-vuotias ovat keskenään kerrostalon pihalla ja äiti kuikuilee ikkunasta KYMMENEN minuutin välein!Siis herranjestas! Kymmenessä minuutissa ehtii sattua vaikka mitä.
Kuten mitä? Lapsilla on kiipeilykielto ilman aikuista, ja sitä on noudatettu 100%, en ole ikinä yhyttänyt heitä kiipeilytelineiltä vaikka salaa kuikuilen. Hiekkalaatikko ei ole kovin vaarallinen. Pienempi ei pääse yksin keinuun, isompi pääsee mutta varovaisena ja arkana lapsena tekee vain asioita, mitä jo osaa. Piha on muutenkin turvallinen. Itse viipotin tuon ikäisenä aika samanlaisella mutta vaarallisemmalla (kun kerran 70-lukua elettiin) kerrostalopihalla kavereiden kanssa ja järki toimi mullakin, ja tyttäreni on vielä mua fiksumpi.
Esikoisemme on todellakin sitä mallia, että on arka ja varovainen eikä itse kokeile ja testaa, ja estää pikkusiskonkin ihmeellisimmät kokeilut. Pikkusisko taas on fyysisesti niin pieni, että kovin vaarallisia asioita ei pysty itse tekemään. Kyllä minä lapseni tunnen paremmin kuin sinä...
t. se kuikuilija
4v täyttäneen kuulemma voi antaa olla itsekseen pihassa. Näin terveydenhoitajat on opetettu neuvomaan. Toki pitää olla näköyhteys.
Ap
Äidillekin olisi terveellisempää seistä siellä ulkoilmassa vahtimassa lastaan!
ei kukaan täysjärkinen anna 4-vuotiaan ulkoilla yksin ilman valvontaa
jossain suljetulla ja aidatulla rivaripihalla ehkä, mutta ei ok eikä kerrostalopihalla.
aina nätisti vannoo että odottaa meidän ok-talon pihalla sen ajan kun puen itseni ja vauvan (n.5 min) mutta löytyikin kerran keskeltä ajotietä soraa lapiomassa kun tartti sitä hommiinsa. Enpä siis anna olla yksikseen ulkona!Naapurin samanikäinen juoksee isompien lasten perässä ihan vapaasti, mielestäni oppii niiltä kiroilua ja tyhmäksi huutelua.
Kurkin kyllä ikkunasta n. joka toinen sekunti. Piha on turvallinen ja aidattu omakotitalon piha.
Asutaan omakotitalossa ja maalla. Tarkasti on muksuille määrätty alue jolla saavat olla, ja siihen näkee koko ajan ikkunoista (joissa istun itse vahtimassa...) Haluan pitää lapset näkyvissä koko ajan, eli jos hetkeksikin katoaa nurkan taakse, lähtee yksin ulkoilulupa samantien. Samoin käy kaikesta muusta pelleilystä ulkona.
Muksut ovat nyt 5,5v ja 4v, nuorin 2v ei vielä saa yksin olla ulkona (ei edes isompien kanssa)
niin päivän päälle ole)
Vierailija:
Meillä on turvallinen rivitalopiha ja olen antanut 4v pojan leikkiä pihalla isompien (5-8v) kavereidensa kanssa pitkiä aikoja itsekseen. Nyt olen huomannut, että pari naapuria, joiden vähän nuoremmat eivät saa olla hetkeäkään ulkona ilman valvontaa, selkeästi paheksuvat. Minkä ikäisen itse antaisitte olla yksin ulkona ja pidätkö kamalana äitiä, joka päästää 4v lapsen menemään itsekseen?
Ehkä tämä vastaa kysymykseesi?