Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitteko 4v pojan ulkoilla itsekseen?

Vierailija
21.04.2008 |

Meillä on turvallinen rivitalopiha ja olen antanut 4v pojan leikkiä pihalla isompien (5-8v) kavereidensa kanssa pitkiä aikoja itsekseen. Nyt olen huomannut, että pari naapuria, joiden vähän nuoremmat eivät saa olla hetkeäkään ulkona ilman valvontaa, selkeästi paheksuvat. Minkä ikäisen itse antaisitte olla yksin ulkona ja pidätkö kamalana äitiä, joka päästää 4v lapsen menemään itsekseen?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puhe oli tosiaan alle 5-vuotiaista. Voitte tulla haukkumaan minut miksi haluatte, pidän kuitenkin lapsestani huolta parhaaksi katsomallani tavalla eli en päästä ilman aikuisen valvontaa yksin ulos liian pienenä.

Vierailija
42/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että eräät äidit perustelevat että voivat jättää lapsen yksin pihaan sillä että " meidän 4 v. Nico-Petterille on SANOTTU että hän ei saa poistua ikkunan alta tai omasta pihasta" .



HERÄTKÄÄ ENNENKUIN ON MYÖHÄISTÄ !!!!!!!!!!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla antaa ihan yksinään huidella missä sattuu vaikka oiskin parivuotta isompia kavereita. ihan älytönhän tuon ikänen vielä on. Ihan höynäytettävissä ja vietävissä hölmöyksiin.

Vierailija
44/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 4v ja alle, kun kuljimme isossa kaveriporukassa rivarimme pihalla ja lähimetsissä. Ikinä en muista, että yksikään aikuinen olisi ollut vahtimassa. Aina välillä jonkun äiti tuli parvekkeelle huutamaan syömään. Itse olin porukan keski-ikäinen, nuorimmat olivat pari vuotta itseäni nuorempia.



Ap

Vierailija
45/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni ensi kuussa 4 v täyttävä tyttö ja olen antanut jo muutaman kuukauden ulkoilla yksin okt pihassa (päättyvän kadun viimeinen tontti). kerrostalon pihassa en antaisi vielä ulkoilla yksin. tässä annan kyllä, vaikka en aina näekkään ikkunasta. kerran on menny naapurin pihaan ilman lupaa leikkimään, siellä saman ikäinen tyttö. muuten sujunut hyvin!

Vierailija
46/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


-Näinkö naiivi olet? Ne isommat opettavat kiroilua, yllyttävät tyhmempää pienempää toisten omaisuuden tärvelyyn, juottavat nuoremmalle kusta, houkuttelevat lähimetsään, käskevät varastamaan kaupasta jne.

Missä kauhulähiössä asut?! Meilläpäin on kyllä fiksumpia lapsia. Eikä meidän poika tosiaankaan missään kaupassa kavereidensa kanssa käy!!! Itse olen leikkinyt isompien kanssa rivaripihalla koko lapsuuteni, enkä muista mitään tuollaista.

Tämä piha on myös tosi suojainen, eli autoista ei ole vaaraa.

Suoraan sanottuna kuulostavat kyllä aika ylihysteerisiltä joidenkin kirjoitukset. Ja on mukava kuulla, että täällä on muitakin, jotka luottavat jo 4v lapsiinsa. Taidan antaa naapureiden mulkoilla. Tärkeämpää on se miten hyvää meidän lapselle tekee, kun häneen luotetaan ja annetaan mennä vapaasti, kotonakin on tosi paljon fiksumpi ja rauhallisempi heti.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti näitä kauhukakaroita löytyy kyllä ihan " kunnollisistakin" perheistä.

Vierailija
48/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus on nyt 5 ja saa olla kuulo/näköetäisyyden päässä. Leikkii omien kavereiden kanssa, ei mene riehumaan muiden leikkeihin. Tietäisin jos menisi, sillä tunnen pihapiirin vanhemmat ja meillä on avoimet,välittömät suhteet. Mitenhän meidän pihoilta puuttuu nuo kepillä huitojat ja muut kauhukakarat tyystin?!! Pari tapausta on, tulevat kauemmilta pihoilta ja tiedän toisesta varmasti, että on erityisluokalla koulussa ja toinen on maahanmuuttajaperheen lapsi, jonka koko katras saa 3 vee pikkusiskoa myöten heilua ulkona miten sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4 v kuopus sai olla yhdessä 6 v esikoisen kanssa omassa pihassa (= rivitalojen leikkipaikka), jossa oli muitakin samanikäisiä.

Vierailija
50/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä moni keskieurooppalainen olisi ihmeissään, kun kuulisi, että suomen suurkaupungeissa lapset alkavat itsenäisesti ulkoilla jo 3-vuotiaina

mun mielestä tää on pöyristyttävää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

KADULLA ilman valvontaa?! Huhhuh...



" 30km/h alue ja lapsia leikkii laumoittain tiellä, joten autot osaavat varoa. "

Vierailija
52/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota nelivuotiaaseni ollenkaan, ei pidä sovituista säännöistä lainkaan kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" hyvää tekee" . Kamala on aikuisennälkä näillä yksin ulkoilevilla lapsilla, meidänkin pihalla huudetaan koko ajan kato kato ja sitä ja tätä... ja joku lapsi on joskus sanonutkin että olisitpa sä meidän äiti :( ei muuten tuntunut kivalta.

Siihen ei tarvita kuin yksi pedofiili niin kyllä 4-vuotias on AIKA heikoilla.

Todellakin monissa maissa tällainen toiminta olisi heitteillejättö :(

Vierailija
54/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös sitä, että yksi vahtii ja se jolla on pienimmät (itselläni 4 ja 2) vuotiaat seisoo ainoana aikuisena pihalla kuin joku puistotäti. Siinä sitä 3-6- vuotiaita naapurinlapsia näkee jos millaisissa puuhissa (eilenkin yksi 4v yritti syödä löytämiään lasinsiruja muka sokerina, mutta onneksi ehdin estää). Heittelevät kiviä autojen päälle, kiskovat istutuksia yms ja tämä tapahtuu hetkessä. Ja kaikki vaan, jotta tulisi aikuisen huomiota!



Sitä isommat tietysti kulkevat missä sattuvat, mutta aikuisen ilmaannuttua pihalle ovat heti kimpussa ja juttelemassa. Siihen ei tarvitsisi tulla kuin yksi namupussia vilautteleva pedofiili niin olis auto täynnä lapsia ja hetkessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä on oma lapsi liian arvokas, että päästäisin yksin. En yritä siis väittää, että teidän lapsenne ei ole teille arvokkaita ja jos olen ylisuojeleva ja hysteerinen äiti, niin olkoon niin. Mielestäni, kun on oma lapsi kyseessä, niin mikään pieninkään riski ei ole ottamisen arvoinen.



Joku puhui pedofiileista ja niinpä niin; vaikka olisi kuinka luotettava ja aina mallikkaasti käyttäytyvä pieni lapsi, niin kyllä jos aikuinen ihminen tarjoaa jotakin mahtavaa, esim. tule katsomaan autooni koiran pentua, barbeja, karkkeja ym., niin voi olla pieni aika lailla vietävissä.



Minulla siis 4,5vuotias tyttö ja asumme kerrostaloalueella, eikä tulisi mieleenkään ainakaan vuoteen vielä päästää yksin. Tiedän kyllä, että itse olen tuon ikäisenä ja pienempänäkin saanut olla ilman vanhempia ulkona, mutta ajat muuttuu.

Vierailija
56/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kiltti ja aika rauhallinenkin. Mutta en todellakaan anna olla yksin pihalla kuin korkeintaan muutaman minuutin, kun puen itseäni/pikkusiskoaan, haen pyykkiä tms. ja silti pidän ulko-oven auki. Kun vaan äitinä haluan kasvattaa lapseni, ja opettaa kasvien ja muiden asioiden nimiä. Miksi sinne sisälle pitäisi jäädä, ehtii ne kotityöt sitten muulloinkin, vaikka vuorotellen iltaisin puolison kanssa. Kesällä käytännössä asutaan ulkona koko perhe, lähinnä yöunet nukutaan sisällä. Enkä halua olla se Suomen eka äiti, jonka lapsen karhu tai susi raatelee (on ollut näköhavaintoja). Ja jonkun perhosen perässä poika voi vaikka juosta auton alle, muut kuin paikalliset tykkäävät hurjastella.



Kyllä nuo lapset saavat myöhemminkin oppia enemmän itsenäisyyttä/vastuuta/aikuisuutta.

Vierailija
57/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hakee nyt oikeutusta lapsen laiminlyönnille sillä, että lapsi tuntee olevansa luottamuksen arvoinen. No, jokainen tietysti perustelee ratkaisunsa millä tykkää, mutta jos ei ehdi itse vahtimaan, niin ei päästä lasta ollenkaan ulos. So simple.

Vierailija
58/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidä kohta 4-vuotias on pieniä aikoja yksin tuossa pihalla. Asumme omakotitalossa ja tämän tien varressa on vain yksi naapuri, joten ei ole liikennettä. Näen pojan ikkunasta koko ajan, olen kieltänyt häntä menemästä pois näköpiiristä. Eli poika ei saa mennä talon taakse tai sivuille, mistä en näe häntä. Heti jos huomaan että en näe poikaa menen ulos katsomaan.



Mummolassa pelkään kuitenkin pojan yksinulkoilua, sillä siellä liikkuu traktoreita ja työkoneita, niin se ei mun mielestä ole kovin turvallista, sillä isosta traktorista ei älttämättä huomaa pientä lasta. Olen isovanhempien kanssa keskustellut tästä ja he ovat samaa mieltä, eli siellä ei poika saa ulkoilla yksinään.

Vierailija
59/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pihapiiri tosiaan suht turvallinen ja rauhallinen, niin täytyyhän sitä lapseen joskus luottaa. Meillä 6v ja 4v ulkoilevat päivittäin kaksin ja joskus isommassa porukassa. Kyllähän sinä itse tunnet naapureita sen verran, että tiedät minkälaisia lapsia siellä asuu. Onko siis pirullisia vai kilttejä. Nämä valittajat ovat yhden lapsen ylihuolehtivaisia äitejä, jotka tosiaan päästävät lapsensa vasta kouluikäisenä yksin pihalle.

Vierailija
60/83 |
22.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


tuntikausia joka päivä. Mutta pienempien kanssa ulkoilemme yleensä aamupäivällä, jolloin melkein koko naapuruston lapset ovat päiväkodissa. Iltapäivällä kun naapurit ovat tulleet töistä, koulusta ja tarhasta, meidän esikoinen menee yleensä itsekseen. Niinpä varmaan monesta näyttää siltä, etten koskaan olisi lasten kanssa ulkona, vaikka itse asiassa olen saanut ulokoilusta kyllikseni jo aamupäivän aikana.

Ap

Vierailija:


henkilö jonka on pakko olla siellä pihalla vahtimassa niitä omia 1-3vuotiaita muksuja. Olisi mukava jos siellä välillä olisi muitakin aikuisia.

esim. on raksalla töissä päivät? " Olen ollut jo koko päivän ulkona!"

Myös vetoaminen muihin lapsiin ja muihin aikuisiin tässä asiassa on jotenkin erikoista. 4v lapsen psyyke ei ole vielä valmis ohjeiden sisäistämiseen/noudattamiseen. Se ei ole sitä vaikka " on aina totellut, on kiltti" tai oli naapureiden tilanne mikä vaan " naapurin lapsetkin ovat, naapurin sen ja sen ikäiset jne" .

4v:lle voi jo antaa vähän vastuun kokemusta(ei todellista vastuuta!) niin, että antaa hänen ulkoilla yksin hetken, mutta kuitenkin aina valvotusti!