Antaisitteko 4v pojan ulkoilla itsekseen?
Meillä on turvallinen rivitalopiha ja olen antanut 4v pojan leikkiä pihalla isompien (5-8v) kavereidensa kanssa pitkiä aikoja itsekseen. Nyt olen huomannut, että pari naapuria, joiden vähän nuoremmat eivät saa olla hetkeäkään ulkona ilman valvontaa, selkeästi paheksuvat. Minkä ikäisen itse antaisitte olla yksin ulkona ja pidätkö kamalana äitiä, joka päästää 4v lapsen menemään itsekseen?
Kommentit (83)
Reviiriä laajennettiin vähitellen ja nyt koululaisena saa käydä kaverien kanssa ulkoilemassa kohtuullisen laajalla alueella, tosin mun pitää aina tietää, jos paikka vaihtuu. siksi kuskaa puhelinta mukanaan.
että mitä kaikkea ne naapurit mahtaa paheksua? Ne tietää sun pojasta ehkä jotakin, mitä itse et tiedä...
Asutaan omakotitaloalueella ja lapset leikkivät milloin kenenkin kaverin pihalla. Näköyhteys oli joskus muttei läheskään aina, riippuen siitä, kenen kaverin kanssa sattui olemaan milloinkin. Välillä joukossa oli naapurin 3-vuotiaskin eikä mun mielestä ollut mitään ongelmaa. Lapset kävivät aina kertomassa, jos vaihtoivat leikkipaikkaa ja aina olivat siellä, missä pitikin eivätkä tietääkseni tehneet mitään pahojaan. Läheiseen metsäänkin saivat mennä, mutta vain vähän matkaa, etteivät eksyneet.
mutta siinä mielessä luotettava, ettei kävisi mielessäkään, että voisi esim. lähteä pihalta ilman lupaa. Jos kaverit ovat joskus käyneet pyytämässä kauemmas, on aina tullut kysymään lähdenkö mukaan.
Meillä on kyllä näköyhteys pihaan ja vilkuilen ikkunasta aina välillä.
Poika on ikäistään vanhemman oloinen ja kavereinakin on vain noita isompia lapsia. Ei leiki lainkaan pihan samanikäisten kanssa vaan aina isompien ja isommat kelpuuttavat porukoihin poikamme, vaikka eivät muita nelivuotiaita. Siksi ehkä en ole edes osannut ajatella, että siinä, etten ole aina vahtimassa, olisi mitään pahaa, kun kaikki kaveritkin ulkoilevat ilman vanhempia.
Itse olen kuulemma ulkoillut 70-luvulla isosiskoni ja kavereiden kanssa ilman vanhempia rivaripihalla jo parivuotiaasta. Ei silloin kenelläkään ollut vanhempia kytiksessä. Ajat ovat ilmeisesti muuttuneet.
Ap
kiusaavat pienempiään, vievät leluja käsistä, lyövät, purevat ja huutavat pissa kakka juttuja aikuisille. En voi todellakaan käsittää, miksi minun pitäisi päivästä toiseen olla ohjaamassa toisten lapsia, ilman palkkaa.
Itse en päästäisi 4-vuotiasta täällä kerrostaloalueella yksin pihaan. Pihan kerrostaloissa asuntoja yhteensä 200-300, joten monenlaista kulkijaa niihin mahtuu. Mutta silloin kun asuttiin rivitalossa, jossa oli suojainen sisäpiha, niin tyttö sai leikkiä ulkona ilman vanhempien valvontaa 4,5-vuotiaana (silloin oli kesä). Taloyhtiö oli pieni, rivitaloissa oli yhteensä n. 15 asuntoa, oli päättyvän tien päässä ja tuo piha oli vielä toisella puolella taloa, kuin parkkipaikka ja autotie.
Mutta meillä on kaksi pienempää, enkä millään ehdi ulkoilla niin paljon kuin poika haluaisi. Ihan mielelläni kyllä vahdin naapureidenkin lapset silloin kun satun siinä olemaan. En oikein käsitä miksi kaikkien vanhempien pitäisi siellä koko ajan seistä, kun yksikin valvoo koko lapsilauman ihan hyvin.
Ap
Raivostuttaa kun pitää vahtia muiden muksuja kun he vanhempien mielestä ovat jo niin taitavia ja itsenäisiä.
Nämä taitavat rikkovat rikkovat toisten leikkejä, kiusaavat ja huutelevat eli tekevat samaa kuin isommatkin...
heiluu aina jonkun kepin tai mailan kanssa ja viimeksi ehdin just väliin, ennenkuin alkoi sillä mailalla hakkaamaan meidän autoa!! Eli en todellakaan tuon ikäistä päästäisi ulos, ja jos jotkut paheksuen lastasi katsoo, se johtuu todennäköisesti siitä, että poikasi tekee siellä pihalla tuhojaan!! Tuonikäistä on valvottava!
meidän pihassa yksi äiti antoi poikiensa 6 ja 4 vee ulkoilla kaksistaan.
Niitä sai koko ajan olla ojentamassa. Kiipesivät sadesuojan katokselle. Menivät roskikatokseen tonkimaan roskia.
Heidän yksin ulkoilunsa sai stoppia kun pojat menivät pissimään liukumäkeen.
Nykyään heitä näkee taas piahlla yksinään, mutteivat tee enää niin paljon tyhmyyksiä.
Mutta mun kultamuruni ei tule vielä hetkeen ulkoilemaan yksin ulkona, ehkä eskarilaisena.
ja leikkii paljon pihan isompien lasten kanssa. Kyllä se on todella hyvä, että leikkii pääasiassa saman ikäisten kanssa eikä isompien. Leikit kehittyy ja yksi pieni sopeutuvainen menee mukana, mutta se ei ole hyvä juttu tälle pienelle ja sopeutuvaiselle.
Kehityksellisesti homma on ihan erilainen. Yksi tarpeeksi kiinnostava asia ja lapsi unohtaa saman tien kysymiset, tien eteen pysähtymiset jne.
Eilen olin lähellä ajaa 6-vuotiaan päälle, joka juoksi pihalta vierivän sählypallon perässä suoraan tielle. Onneksi sattumalta en ajanut sallittua nopeutta, se poika olisi huonossa hapessa nyt.
Kaikkein pahimmat turmat sattuvat juuri niin, että luotetaan lapsen käyttäytyvän niin kuin hän ylensä käyttäytyy.
me asutaan rivarissa ja lapsi on tossa etupihalla eli leikkipihalla ja mä oon usein sisällä vauvan kanssa, ulko-ovi on auki ja laittelen ruokaa pyykkiä tms ja kuuntelen ja katselen koko ajan samalla mitä lapsi puuhaa, naapureista varmaan saattaa näyttää että on monta tuntia yksin pihalla, mä usein myös viikkailen pyykkiä eteisessä niin että nään lapsen ihan koko ajan mutta naapurit ei näe mua :)
On täällä muutamia naapuruston 3-5v yksin ulkona, ja sillai rasittaa toi apn logiikka, sillä ei se ole niin vaivatonta sun naapureille aina vahtia muita, joku jatkuvasti pyytämässä juomista, laittamaan hanskaa takaisin, niistämään nenää tai jos satuttaa itsensä niin pitää juosta auttamaan muidenkin lapsia, ei oo joo multa paljoa pois mutta omani on aika rauhallinen ja sitten joudun juoksemaan pihalle ja ovelle vähän väliä kun jonkun muun lapsi tarvii jotain apua eikä omia vanhempia ole missään näkyvillä tai kuuluvilla...Ehkä ne lapset on sit just niitä ikäistään fiksumpia ja kehittynempiä keitä naapurit sitten jelailee...
Kyllä täällä meillä päin kaikki 4-vuotiaasta ylöspäin ulkoilevat keskenään ilman valvontaa. Toki vanhemmat katsovat perään, jos sattuvat olemaan pihalla. Koskaan ei kukaan ole tehnyt mitään typerää. Miten olette lapsenne kasvattaneet, jos eivät osaa tuon paremmin käyttäytyä? Meidän 4-5-vuotiaat rakentavat majoja, pyöräilevät, tytöt leikkivät nukeilla, talvella pitivät hiihtokilpailuja jne. Leikkivät siis kunnollisesti. Näin meillä Espoossa.
Kävisin kyllä itse kurkkimassa vähän väliä mitä puuhaavat ja missä ovat. Minusta alle 5v lapset eivät ainakaan saisi poistua ilman aikuisen valvontaa pihalta. Tämä vain oma näkemykseni.
Vierailija:
Meillä on turvallinen rivitalopiha ja olen antanut 4v pojan leikkiä pihalla isompien (5-8v) kavereidensa kanssa pitkiä aikoja itsekseen. Nyt olen huomannut, että pari naapuria, joiden vähän nuoremmat eivät saa olla hetkeäkään ulkona ilman valvontaa, selkeästi paheksuvat. Minkä ikäisen itse antaisitte olla yksin ulkona ja pidätkö kamalana äitiä, joka päästää 4v lapsen menemään itsekseen?
vasta nyt saanut ruveta ulkilemaan yksin. Pieniä hetkiä kerrallaan. Ehkäpä kannattaisi muistaa ettei kaikki asu niin että lapsia voi valvoa hyvin tai että lapsi ei ole vielä tarpeeksi kypsä yksin ulkoilemiseen.
Vierailija:
Kyllä täällä meillä päin kaikki 4-vuotiaasta ylöspäin ulkoilevat keskenään ilman valvontaa. Toki vanhemmat katsovat perään, jos sattuvat olemaan pihalla. Koskaan ei kukaan ole tehnyt mitään typerää. Miten olette lapsenne kasvattaneet, jos eivät osaa tuon paremmin käyttäytyä? Meidän 4-5-vuotiaat rakentavat majoja, pyöräilevät, tytöt leikkivät nukeilla, talvella pitivät hiihtokilpailuja jne. Leikkivät siis kunnollisesti. Näin meillä Espoossa.
Tässä kolme-nelivuotiaat juokevat pihojen väliä.
Itse olen sen verran tiukkapipo, että meidän 4 poika ulkoilee ilman aikuista vaan omassa pihassa tai oma talon kohdalla.
Isosisarukset 6v ja 8v saavat ulkoilla laajemmalla alueella.
Asumme tosi rauhallisella aluella. Tässä on vaan n. 10 omakotitaloa, ei läpikulkuliikennettä. Ei autojakaan siis kovin usein. 30km/h alue ja lapsia leikkii laumoittain tiellä, joten autot osaavat varoa.
Tosi paljon riippuu asuinpaikasta minkäikäinen voi itsekseen ulkoilla.
Minä haluan aina pystyä näkemään ikkunasta lapsen.
Mulla on yksi kaveri, jonka juuri 3 vuotta täyttänyt poika ylittää autotien yksinään, kun menee kaveria hakemaan. Omalla rivaripihallaan on jo nippa nappa kaksi vuotiaana ulkoillut yksin.
henkilö jonka on pakko olla siellä pihalla vahtimassa niitä omia 1-3vuotiaita muksuja. Olisi mukava jos siellä välillä olisi muitakin aikuisia.
että poika on ikäistään vanhemman oloinen. Mutta minusta on kyllä eroa siinä leikkiikö pihalla ilman valvontaa lauma 4-vuotiaita, vai joukko, jossa nuorimmat ovat 4 ja vanhimmat jo koululaisia. Kyllähän ne isot jo pitävät nuhteessa noita pienempiä, eikä 4v tuollaisessa porukassa pääse esim. kiusaamaan ketään. En meidänkään lapsen antaisi mennä yksin 4v kaverin kanssa, mutta noiden isompien kanssa kyllä.
Olen tosi järkyttynyt näistä mielipiteistä täällä. Ei olisi tullut mieleenkään, että tuolla tavalla ajattelevia löytyy. Olen varmaan vähän yksinkertainen, mutta nyt vasta tajusin, että meitä tosiaan paheksutaan ainakin parin naapurin toimesta.
Minusta on vain ollut niin mukavaa, kun lapsi on saanut näillä ihanilla ilmoilla mennä sydämensä kyllyydestä, eikä ole täytynyt istua äidin ja pikkuisten kanssa neljän seinän sisällä tai hiekkalaatikolla.
Ap
Ei todellakaan ole tervettä 4-v olla pitkiä aikoja missään ilman aikuisen valvontaa. 8-v on pieni, mutta tosi taitava. Pieni siinä mielessä ettei tajua kaikkia seurauksia mitä voi sattua kun pienemmillä teettää asioita.
Ei ihme että paheksuvat