Antaisitteko 4v pojan ulkoilla itsekseen?
Meillä on turvallinen rivitalopiha ja olen antanut 4v pojan leikkiä pihalla isompien (5-8v) kavereidensa kanssa pitkiä aikoja itsekseen. Nyt olen huomannut, että pari naapuria, joiden vähän nuoremmat eivät saa olla hetkeäkään ulkona ilman valvontaa, selkeästi paheksuvat. Minkä ikäisen itse antaisitte olla yksin ulkona ja pidätkö kamalana äitiä, joka päästää 4v lapsen menemään itsekseen?
Kommentit (83)
joskus olen antanut 2-vuotiaan olla hänen kanssaan pihalla, kun olen laittanut ruuan alulle. Keittiön ikkunasta katson koko ajan tilannetta.
Tulin lasten kanssa tietä pitkin kauempaa ja näin kuinka autotien vieressä pyörätiellä juoksenteli kaksi 3-4-vuotiasta, vieressä oli aikuisia, joten kuvittelin, että ovat samaa seuruetta. Lapset meinasivat lähteä jo ylittämään tietä, vaikka sieltä tuli autoja. Onneksi tien viereen pysähtyi kuljettaja, joka alkoi huutaa lapsille, että menisivät kauemmaksi tiestä. Lapset lähtivät itkien ja säikähtäneinä pois, kun vieras setä oli karjunut heille.
Kun tulin lähemmäs, huomasin, että olivat karanneet kotipihastaan siihen tien viereen. En kyllä antaisi tuon ikäisten ulkoilla yksin, jos lähellä on yhtään vaaran paikkoja enkä varsinkaan huolehtisi, että kukaan muu aikuinen katsoo lapseni perään. Tuon ikäiset lapset ovat todella arvaamattomia ja voivat tehdä ihan mitä tahansa.
En halua todeta, että kas, ei ollutkaan ihan vielä luotettava.