Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettele kiihdytyskaistan käyttö, kiitos!

Vierailija
04.10.2013 |

Toisen ketjun inpiroimana aloitan tälle aiheelle oman ketjunsa. Eli miksi ihmeessä hidastelet kiihdytyskaistalla tai mahdollisesti pysähdyt sille kokonaan? Koska näin toimivat ovat lähes poikkeuksetta naisia, uskoisin,  että tältä palstalta saan kuulla syyn moiseen vaaralliseen käytökseen.

T:N36

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajan tiellä, jolle pyrkii joku kiihdytyskaistalta, niin pyrin aina olemaan kohtelias sillä tavoin, että tilanteesta riippuen hieman hidastan vauhtiani, jotta kiihdyttäjä pääsee liittymään eteeni tai sitten jos ollaan jo niin rinnan, niin painan kaasua, että mahtuu turvallisesti taakseni. Itse saan siitä hyvän mielen, kun otan huomioon tielle liittyjät just antamalla tilaa itse nopeuttani just hieman fiksaamalla, se ei vaadi edes kaistanvaihtoa itseltäni eikä mitään massiivista hidastusta tai jarrutusta. Vähän pelisilmää vain, että pääseekö kiihdyttäjä tässä tilanteessa turvallisemmin taakseni (silloin hieman kiihdytän) vaiko eteeni (jolloin hieman hidastan). Tämä on kai ns. vetoketjuilmiö, jota poliisikin suosittelee käyttävän. Itsellenikin tulee hyvä mieli, jos itse kiihdyttäjänä huomaan, että minulle annetaan tilaa juuri tuolla tavalla.

Vierailija
122/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin homman nimihän on se että kiihdytyskaistalta motarille tullaan kolmion takaa. Jos motarilla on ruuhkaa, eikä motarilla kulkevat anna tilaa, niin sitten pysähdytään jos tarve vaatii. Näin sanoo tuo liikennelaki. Ei mua huvita ottaa turhia sakkoja jos kytät onkin jossain lähistöllä. Kerran olen joutunut pysähtymään kun ei Turussa kukaan tehnyt yhtään tilaa. Pääkaupunkiseudulla kiihdytyskaistalta tuleville annetaan tilaa vaikka se vastoin lakia onkin. Tampereella ei yhtä sujuvasti, mutta huomattavasti paremmin kuin Turussa.

Asioin näissä kolmessa kaupungissa joka viikko ja nämä erot ovat selvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:P

Vierailija
124/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tietoisia miksi kärkikolmioita on? Niitä on myös kaistoilla jotka mm. liittyy moottoritiehen. Eli silloin mennään sopivaan väliin (ei turvaväliin silti) ja muuta liikennettä ei vaaranneta omalla ajolla.

Kärkikolmio käskee pysähtymään jos ei pääse turvallisesti tahtomalle tielle.

Ja nimenomaan aina joskus näkee vaarallisia tilanteita sekä onnettomuuksia kun ihmiset ei noudata näitä liikennemerkkejä ja ajaa päätäpahkaa, jopa ylinopeudella kaahaten kaistalta toiselle. Siitä poliisi sakottaa jos näkee.

Joku järki teidän eräiden liikkumiseen. Tien maksiminopeus on tosiaan maksimi ja sen ALLE kuuluu ajaa. Myös liikennemerkkien tunteminen kuuluu jokaisen autoilijan perusosaamiseen, puhumattakaan että niitä noudattaa.

Nim. Kärkikolmiolla varustetun tien loppuun pysähtyvä: enkä ota vastuuta mitä sinä sitten takanani ryssit; se on sinun hommaa keskittyä mm. ajonopeuteen TILANTEEN muuttuessa (ei niin että aina satasella tai yli) ja otat huomioon muunkin liikenteen. Tuo kaikki ap mitä kirjoitat kertoo miten heikkotaitoinen kuski olet!

Vierailija
125/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"missään ei ole kaistanvaihtoa kielletty"

Ei missään muualla kuin tieliikennelaissa. Tarpeeton kaistanvaihto on kielletty, et voi siis vaihdella kaistalta toiselle esim. 2-kaisteisella tiellä ilman syytä. Syyksi ei käy se, että annat tilaa väistämisvelvolliselle, koska se on tarpeetonta - väistämisvelvollinen on velvollinen väistämään, ei etuajo-oiketettua tietä ajava.Moottoritiellä turha kaistanvaihtaminen on vielä vaarallisempaa. Toisekseen samainen tieliikennelaki määrää, että ajoneuvoa on kuljetettava niin lähellä oikeaa reunaa kuin mahdollista.

Lienevät nämä liikennesääntöjä tuntemattomat väärinajajat niitä, jotka ei ole käyneet autokoulua vaan niitä on joku kotiopettanut ja samalla kätevästi siirtänyt omat liikenteen asennevammansa ja alemmuudentunteensa oppilaalleen, mikä on kotiopetuksen todellinen riski - amatööriopettaja siirtää ajo-oppilaalle enemmän asenteitaan ja omia virheellisiä ajotapojaan kuin laillista ja oikeaa ajamista.

Vierailija
126/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tien maksiminopeus on tosiaan maksimi ja sen ALLE kuuluu ajaa."

Ei kuulu, vaan ihan sitä maksiminopeutta saa ajaa. Suosittelen mittarin tarkistamista ja vakinopuedensäädintä; mittarivirhe on hyvin yleisesti jopa 10km/h, joten vaikka mittari näyttäisi 100km/h, todellinen nopeus on 90km/h. Vakionopeudensäädin taas on kätevä niille monille, joiden kaasujalka ei pysy vakaana vaan nopeus seilaa kaiken aikaa.

Vierailija
127/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:34"]

kyllä ne kaistat on kuulkaa ihan tarpeeksi pitkiä pienimoottorisellekin autolle. Kun pointtihan on nimenomaan se, että siihen EI jäädä odottelemaan mitään "tarpeeksi pitkää väliä" vaan siinä kiihdytyskaistalla kiihdytetään moottoritienopeuteen ja sitten vaan liitytään sinne liikenteeseen lähimpään väliin. Kun nopeus on oikea, välin ei tarvitse olle kilometrejä pitkä, eikä sitä tarvitse päättää etukäteen - riittää ihan kun vain kiihdyttää siinä kiihdytyskaistalla tien oikeaan nopeuteen ja sit vasta vähän vilkaisee, että ei nyt toisen kylkeen mene.

[/quote]

Tämä on yleinen harhaluulo. Ihanko vaan liitytään kuule sinne liikenteen sekaan? Entä jos väliä ei ole ja vastassa on vain rekan kylki? Silloin kuule pysähdytään sinne kaistaan päähän urpo!

Vierailija
128/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää (etenkin naiset tekee tätä), jotka jäävät moottoritiellä (esim. Länsiväylä) tukkimaan sen ohituskaistan. Eli ajellaan sillä vasemman puoleisella kaistalla kuin se olisi Kehä I eikä älytä siirtyä ohituksen jälkeen oikeanpuoleiselle kaistalle.

Siinä sitten tyynesti ajellaan, ja ihmetellään miksi se takana tuleva soittaa torvea. No, soittaa siksi, että ymmärtäisit siirtyä pois tieltä tukkimasta ohituskaistaa. Mulle jo autokoulussa opetettiin ettei sille kaistalle jäädä kupeksimaan vaan mennään rivakasti ohitettavan ohi, ja palataan oikeanpuoleiselle kaistalle.

Vierailija
129/138 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:) se on kumma.. ja varmaan tullaan tässäkin ketjussa huomaamaan että kaikki jotka tänne kirjoittavat (kuten minä) on niitä jotka osaavat kiihdyttää kaistalla niinkuin kuuluu mutta yksikään joka ei sitä tee ei kykene tähän puolustamaan käytöstään koska tietää että se on väärin...

Kiihdytyskaistalla ajava on väistämisvelvollinen. Yleensä niissä on puita yms kasvillisuutta peittämässä näkyvyyden. Et voi kiihdyttää ennen kuin näet mahtuuko sinne ja sitten siihen ei ole enää tilaa. Ei ole väärin väistää, kun on väistämisvelvollinen. 

Vierailija
130/138 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:29"]

Syy on se, että kaistat ovat liian lyhyet ja kiitos Suomen älyttömän lainsäädännön, oikealla kaistalla ajavat eivät saa antaa tietä siirtymällä vasemmalle kaistalle. Eli on pakko katsoa etukäteen tarpeeksi pitkä väli ja sitten kiihdyttää siihen, mikä usein vaatii pysähtymisen kiihdytyskaistan loppuun tai tosi hiljaisen vauhdin. Lisäksi naiset ajavat usein pienitehoisilla eli hitaasti kiihtyvillä autoilla. Tässä ne perimmäiset syyt. 

[/quote]

"mikä usein vaatii pysähtymisen kiihdytyskaistan loppuun"?

Jos tätä tapahtuu usein, niin miksi minä en ole koskaan joutunut pysähtymän? 20 vuotta minäkin olen ajellut eri puolella Suomea, enkä koskaan ole joutunut pysähtymään kiihdytyskaistalle vaikka minkälaisessa ruuhkassa olisin ajanut...

No ne kaistat Suomessa kyllä on liian lyhyitä. Meillä Saksassa kaistat on sen verran pitkiä, että takana tulevan liikenteen pystyy arvioimaan takapeilistä, siis ajamaan rinnan ennen liittymistä.

Tuo on totta, vauhtia riittävästi ja sitten mukaan liikenteeseen. Ei muuten toimi.

Vierailija
131/138 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajan tiellä, jolle pyrkii joku kiihdytyskaistalta, niin pyrin aina olemaan kohtelias sillä tavoin, että tilanteesta riippuen hieman hidastan vauhtiani, jotta kiihdyttäjä pääsee liittymään eteeni tai sitten jos ollaan jo niin rinnan, niin painan kaasua, että mahtuu turvallisesti taakseni. Itse saan siitä hyvän mielen, kun otan huomioon tielle liittyjät just antamalla tilaa itse nopeuttani just hieman fiksaamalla, se ei vaadi edes kaistanvaihtoa itseltäni eikä mitään massiivista hidastusta tai jarrutusta. Vähän pelisilmää vain, että pääseekö kiihdyttäjä tässä tilanteessa turvallisemmin taakseni (silloin hieman kiihdytän) vaiko eteeni (jolloin hieman hidastan). Tämä on kai ns. vetoketjuilmiö, jota poliisikin suosittelee käyttävän. Itsellenikin tulee hyvä mieli, jos itse kiihdyttäjänä huomaan, että minulle annetaan tilaa juuri tuolla tavalla.

Vetoketju toimii sivistyneessä maailmassa. Suomessa tuskin elinaikanani.

Vierailija
132/138 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy on se, että kaistat ovat liian lyhyet ja kiitos Suomen älyttömän lainsäädännön, oikealla kaistalla ajavat eivät saa antaa tietä siirtymällä vasemmalle kaistalle. Eli on pakko katsoa etukäteen tarpeeksi pitkä väli ja sitten kiihdyttää siihen, mikä usein vaatii pysähtymisen kiihdytyskaistan loppuun tai tosi hiljaisen vauhdin. Lisäksi naiset ajavat usein pienitehoisilla eli hitaasti kiihtyvillä autoilla. Tässä ne perimmäiset syyt. 

[/quote]

Jos tätä tapahtuu usein, niin miksi minä en ole koskaan joutunut pysähtymän? 20 vuotta minäkin olen ajellut eri puolella Suomea, enkä koskaan ole joutunut pysähtymään kiihdytyskaistalle vaikka minkälaisessa ruuhkassa olisin ajanut...

No ne kai

Paitsi että siellä "teillä Saksassa" oikeasti sekä kiihdytyskaistat että poistumiskaistat ovat huomattavasti lyhyempiä kuin Suomessa.

Hupaisaa aina, kun väitetään asuvansa jossain ja että asia on näin, vaikka jokainen kyseisessä maassa autoa ajanut tietää oikean tilanteen.

Vierailija
133/138 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[/quote]

Jos tätä tapahtuu usein, niin miksi minä en ole koskaan joutunut pysähtymän? 20 vuotta minäkin olen ajellut eri puolella Suomea, enkä koskaan ole joutunut pysähtymään kiihdytyskaistalle vaikka minkälaisessa ruuhkassa

Ja jos edellinen haluaa vängätä vastaan, niin ei muuta kuin vaikka Google Mapsista tarkastamaan ja mittaamaan.

Vierailija
134/138 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä ne kaistat on kuulkaa ihan tarpeeksi pitkiä pienimoottorisellekin autolle. Kun pointtihan on nimenomaan se, että siihen EI jäädä odottelemaan mitään "tarpeeksi pitkää väliä" vaan siinä kiihdytyskaistalla kiihdytetään moottoritienopeuteen ja sitten vaan liitytään sinne liikenteeseen lähimpään väliin. Kun nopeus on oikea, välin ei tarvitse olle kilometrejä pitkä, eikä sitä tarvitse päättää etukäteen - riittää ihan kun vain kiihdyttää siinä kiihdytyskaistalla tien oikeaan nopeuteen ja sit vasta vähän vilkaisee, että ei nyt toisen kylkeen mene.

Ei kiihdy minun pikku autoni eniten käyttämälläni kiihdytuskaistalla moottoritie nopeuteen. Ensinnäkin se kaarre on koko talven ja kevään ollut kuin kyntöpelto, siinä ei kovaa voi ajaa, toiseksi jostain syystä moottoritien ja kaarteen välissä on korkea pusikko, vasta kun olet melkein ajamassa moottoritien suuntaisesti näet kunnolla liikenteen, kolmanneksi kiihdytyskaistalla on samalla hidastuskaista toiselle tielle, täysin epäonnistunut liittymä.

Onneksi kuljen sellaisina aikoina ettei ruuhkaa ole. 

Vierailija
135/138 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihdytyskaistalla nilkka suoraksi vaan, kaasupolkimessa on kuulkaas enemmänkin liikevaraa kuin se sentti. Kiihdytyskaistalla ei ole polttoaineen säästelyn paikka, siinä on kyse suorituskyvyn käytöstä että saa sen auton kiihdytettyä nopeusrajoituksen mukaiseen vauhtiin kiihdytyskaistan puitteissa samalla sopivassa välissä ajoittaa siirtymisen ajokaistalle.

Jos joutuu pysäyttämään kiihdytyskaistan päähän, siitä on vieläkin vaikeampi päästä liittymään esim. moottoritielle kun on repäistävä sitten nollasta sataseen mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
136/138 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiihdy minun pikku autoni eniten käyttämälläni kiihdytuskaistalla moottoritie nopeuteen. Ensinnäkin se kaarre on koko talven ja kevään ollut kuin kyntöpelto, siinä ei kovaa voi ajaa, toiseksi jostain syystä moottoritien ja kaarteen välissä on korkea pusikko, vasta kun olet melkein ajamassa moottoritien suuntaise

Yleensä kolmosvaihteella (manuaali) kiihtyy pikkuautokin parhaiten moottoritievauhtiin. Jos ei tahdo kiihtyä, huollata auto, tarkastuta myös ettei jarrut laahaa.

Vierailija
137/138 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen tune-up, ajetaan kaasu pohjassa korkeilla kierroksilla pienellä vaihteella ettei nopeusrajoitus ylity, palaa karstat ja moottori virkistyy.

Vierailija
138/138 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajan tiellä...

Ai hitsi, tehän siellä muualla Suomessa olette älykkäitä. Me täällä Turussa ollaan aina ajettu ojassa ettei kalliit tiet kuluisi, mutta onhan se aika epämukavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme