Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettele kiihdytyskaistan käyttö, kiitos!

Vierailija
04.10.2013 |

Toisen ketjun inpiroimana aloitan tälle aiheelle oman ketjunsa. Eli miksi ihmeessä hidastelet kiihdytyskaistalla tai mahdollisesti pysähdyt sille kokonaan? Koska näin toimivat ovat lähes poikkeuksetta naisia, uskoisin,  että tältä palstalta saan kuulla syyn moiseen vaaralliseen käytökseen.

T:N36

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka katselevat vain sivupeilistä, ovat juurikin niitä jotka tulevat viereisellä kaistalla ajavan kylkeen. Kas kun rinnalla oleva ajoneuvo jää havaitsematta jos ei käännä myös päätään. Mutta naiskuskeille siinä on jo liikaa tehtävää kun kahdenkin asian suorittaminen samaan aikaan on useimmille mahdotonta.

Vierailija
82/138 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan joutunut pysähtymään k.kaistan päähän (tai ehkä joskus juuri autokoulusta päässeenä), mutta motarille liittyminen ei ole mulle niin helppoa kuin näyttää useimmille olevan jos kaista on lyhyt. Jos liikenne on vilkasta niin mun on vaikeaa arvioida, milloin väli on tarpeeksi iso, että motarille voi mennä. En aja päivittäin joten ongelma on varmaan kokemuksen puute. Muuten olen erittäin varma kuski, eikä mikään muu tilanne jännitä, joten mun mielestä tuo on kyllä vaikea asia ihan objektiivisestikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 16:17"]

Mä en ole koskaan joutunut pysähtymään k.kaistan päähän (tai ehkä joskus juuri autokoulusta päässeenä), mutta motarille liittyminen ei ole mulle niin helppoa kuin näyttää useimmille olevan jos kaista on lyhyt. Jos liikenne on vilkasta niin mun on vaikeaa arvioida, milloin väli on tarpeeksi iso, että motarille voi mennä. En aja päivittäin joten ongelma on varmaan kokemuksen puute. Muuten olen erittäin varma kuski, eikä mikään muu tilanne jännitä, joten mun mielestä tuo on kyllä vaikea asia ihan objektiivisestikin.

[/quote]

Kun sovittaa nopeuden liikenteen mukaan niin periaatteessa auton kokoinen väli riittää. Mutta jos sinne yrittää hiljempaa liittyä niin sit väliä pitää olla 100 tai 200 metriä että muut ei tule päälle. Rohkeasti vaan sekaan, nopeus oikeaksi ja vilkku vilkuttamaan merkiksi muille. Ei siellä kukaan tietentahtoen päälle tule.

Liikenteen sujuminen perustuu siihen että tekosi on ennakoitavissa, kerro aikeistasi muille ja noudata sääntöjä

Vierailija
84/138 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 16:17"]

[/quote]

Kun sovittaa nopeuden liikenteen mukaan niin periaatteessa auton kokoinen väli riittää. Mutta jos sinne yrittää hiljempaa liittyä niin sit väliä pitää olla 100 tai 200 metriä että muut ei tule päälle. Rohkeasti vaan sekaan, nopeus oikeaksi ja vilkku vilkuttamaan merkiksi muille. Ei siellä kukaan tietentahtoen päälle tule.

Liikenteen sujuminen perustuu siihen että tekosi on ennakoitavissa, kerro aikeistasi muille ja noudata sääntöjä

[/quote]

Ok, kiitti! Luulen, että liiallinen arkuus on mulla syynä vaikeuteen. Kyllä mä kiihdytän ihan reippaasti kuitenkin, en köröttele viittäkymppiä.

Vierailija
85/138 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle muuten opetettiin autokoulussa vuosituhannen vaihteessa että nimenomaan on suotavaa antaa tilaa vaihtamalla vasemmalle kaistalle, vaaraa aiheuttamatta tietenkin.

Näin toimin usein nykyäänkin, esim. kehällä kun näen useamman auton tulevan pitkin ohituskaistaa ja vasen kaista on tyhjä, siirryn sinne. Ajan luonnollisesti suurinta sallittua nopeutta tai hieman ylikin, joten en tule kenenkään tukkeeksi vaikka liikennettä olisikin. Kun oikea kaista on "asettunut" eli autot liittyneet ja saavuttaneet täyden nopeuden, vaihdan takaisin. Samalla mahdollisesti ohitan jonkun hitaampaa menijän.

Näin aion toimia jatkossakin, sanoi tieliikennelaki mitä hyvänsä. 

Vierailija
86/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 01:00"]

"hänen on pakko väistää sinua (hidastaa hiukan), hänellä on liian lyhyt turvaväli ja se taas on hänen ongelmansa. "

Jos moottoritielle tulija tulee sinne niin, että jonkun jo moottoritiellä ajavan on väistettävä sinne tulijaa, vika ei ole moottoritiellä olijan turvavälissä vaan rampilta tulijassa, joka laiminlyö oman väistämisVELVOLLISUUTENSA. Jos kolahtaa, siinähän vänkyttää turvaväleistä - kolmion takaa tulija on aiheuttaja.

[/quote]

No tuolla konstilla on kuule jo 20 vuotta siirtyminen sinne oikein hyvin onnistunut niin kehällä kuin muuallakin Hesassa ja moottoriteillä. Jonkun taaksehan siinä on mentävä, jos jono on tiivis, käsität kai? :D

Jos kaistani on loppumassa, niin en todellakaan pysäytä, eikä siinä ole koskaan ollut ongelmaa.

Vierailija
87/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 01:00"]

"hänen on pakko väistää sinua (hidastaa hiukan), hänellä on liian lyhyt turvaväli ja se taas on hänen ongelmansa. "

Jos moottoritielle tulija tulee sinne niin, että jonkun jo moottoritiellä ajavan on väistettävä sinne tulijaa, vika ei ole moottoritiellä olijan turvavälissä vaan rampilta tulijassa, joka laiminlyö oman väistämisVELVOLLISUUTENSA. Jos kolahtaa, siinähän vänkyttää turvaväleistä - kolmion takaa tulija on aiheuttaja.

[/quote]

No tuolla konstilla on kuule jo 20 vuotta siirtyminen sinne oikein hyvin onnistunut niin kehällä kuin muuallakin Hesassa ja moottoriteillä. Jonkun taaksehan siinä on mentävä, jos jono on tiivis, käsität kai? :D

Jos kaistani on loppumassa, niin en todellakaan pysäytä, eikä siinä ole koskaan ollut ongelmaa.

[/quote]

Ne kuuluisat viimeiset sanat...

Vierailija
88/138 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muistaa eron moottoriliikennetiellä ja moottoritiellä?Kumpi noista on kehä 2?Muistatko?

Vierailija
89/138 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:34"]

kyllä ne kaistat on kuulkaa ihan tarpeeksi pitkiä pienimoottorisellekin autolle. Kun pointtihan on nimenomaan se, että siihen EI jäädä odottelemaan mitään "tarpeeksi pitkää väliä" vaan siinä kiihdytyskaistalla kiihdytetään moottoritienopeuteen ja sitten vaan liitytään sinne liikenteeseen lähimpään väliin. Kun nopeus on oikea, välin ei tarvitse olle kilometrejä pitkä, eikä sitä tarvitse päättää etukäteen - riittää ihan kun vain kiihdyttää siinä kiihdytyskaistalla tien oikeaan nopeuteen ja sit vasta vähän vilkaisee, että ei nyt toisen kylkeen mene.

[/quote]

Tämä on yleinen harhaluulo. Ihanko vaan liitytään kuule sinne liikenteen sekaan? Entä jos väliä ei ole ja vastassa on vain rekan kylki? Silloin kuule pysähdytään sinne kaistaan päähän urpo!

[/quote]

Kyllä se urpo olet sinä! 15 vuotta ajanut, koskaan vastassa ei ole ollut rekan kylki, koska säädän nopeuteni valtavirran mukaiseksi!! Autossa on se sivupeili ihan sen vuoksi, että siitä on kätevä seurata muuta liikennettä ja arvioida nopeus sopivaksi. Huom, sopivaksi, EI samaksi niin, että ajetaan rinta rinnan.

Vierailija
90/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:34"]

kyllä ne kaistat on kuulkaa ihan tarpeeksi pitkiä pienimoottorisellekin autolle. Kun pointtihan on nimenomaan se, että siihen EI jäädä odottelemaan mitään "tarpeeksi pitkää väliä" vaan siinä kiihdytyskaistalla kiihdytetään moottoritienopeuteen ja sitten vaan liitytään sinne liikenteeseen lähimpään väliin. Kun nopeus on oikea, välin ei tarvitse olle kilometrejä pitkä, eikä sitä tarvitse päättää etukäteen - riittää ihan kun vain kiihdyttää siinä kiihdytyskaistalla tien oikeaan nopeuteen ja sit vasta vähän vilkaisee, että ei nyt toisen kylkeen mene.

[/quote]

Tämä on yleinen harhaluulo. Ihanko vaan liitytään kuule sinne liikenteen sekaan? Entä jos väliä ei ole ja vastassa on vain rekan kylki? Silloin kuule pysähdytään sinne kaistaan päähän urpo!

[/quote]

Vitun tampio.

Liikenteestä etsitään se oma väli ja ajetaan siihen, ihan edessä ajavan auton taakse mahtuu kyllä.

Tuo onnistuu helposti kun vaan kiihdytyskaistalla on painettu reippaasti kaasua ja sovitettu nopeus muun liikenteen mukaiseksi.

Ikinä ei tule tilannetta että pitäisi kiihdytyskaistan päähän pysähtyä.

Paitsi taitamattomille ylivarovaisille ääliöille.

Vierailija
91/138 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö tämä aihe jo koluttu tämän keskustelun aikana (en jaksa lukea koko ketjua läpi), mutta jälleen tänään törmäsin vastaavanlaiseen tilanteeseen: Tiellä nopeusrajoitus on 100 km/h. Myönnän, ajoin lievää ylinopeutta, ehkä noin 105km/h, nopeuteni kuitenkin tasainen (vakionopeudensäädin käytössä). Viereiseltä kiihdytyskaistalta ajaa joku kottero, aluksi ehkä noin kahdeksaakymppiä, painaa kaasun pohjaan jotta varmasti ehtisi edelleni motarille, hänen nopeutensa nousee vähintäänkin 115:een km/h, liittyy eteeni JA PUDOTTAA NOPEUDEN REILUSTI ALLE SATASEEN. Siis mikä hiton logiikka siinä on? Eikä ollut edes ensimmäinen kerta, tämänkään viikon aikana...

Vierailija
92/138 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse annan mieluusti tilaa liittymästä tulijalle siirtymällä vasemmalle kaistalle, jos siellä on tilaa. Ei se missään laissa ole kiellettyä."

On se kiellettyä; tarpeeton kaistanvaihto, joten sakot voi saada.

Vierailija
93/138 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:04"]

"Itse annan mieluusti tilaa liittymästä tulijalle siirtymällä vasemmalle kaistalle, jos siellä on tilaa. Ei se missään laissa ole kiellettyä."

On se kiellettyä; tarpeeton kaistanvaihto, joten sakot voi saada.

[/quote]

Haluaisin nähdä senkin poliisin, joka tosta sakottaa. Jos nimittäin ihan hallitusti vaihdan kaistaa, katson taakse jne. Voinhan ikään kuin ennakoida, että haluan ohittaa sen kaverin, joka siihen eteen on tulossa. Ohittaminen taas on sallittua.

Vierailija
94/138 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:50"]

Niin, kiihdyskaistalla on tarkoitus nostaa nopeus samaan kuin mitä liikenne siinä liityttävällä tiellä ajaa, silloin autojen väliin on helppo liittyä eikä kenenkään tarvitse antaa tilaa väistämällä toiselle kaistalle. 

Aristelu ei auta liikenteen sujumista. Kaistan pituus ei auta mitään jos nopeutta ei sovita liikennevirtaan

[/quote]

Tämä kirjoitus osuu naulan kantaan. Juuri näin asia on.

Auto PITÄÄ kiihdyttää siihen vauhtiin suurinpiirtein, mitä päätiellä ajetaan. Muuten liittyminen autojen sekaan on ihan sika hankalaa.

Joskus joudun tuollaisen ääliön taakse kiihdytyskaistalla ja auta armias ku pulssi kohoaa tuhanteen, motarilla ajetaan 80 km/h ja tämä köröttäjä kiihdytyskaistalla ajaa edessäni 50km/h, autoja tulee ja tulee ja alan itsekkin pelkäämään, että miten hitossa pääsen mihinkään väliin, KOSKA VAUHTI ON LIIAN HIDAS.

Kun vauhti on sama 80 km/h kuin tielle jolle liitytään, jossa autot ajaa 80 km/h, niin liittyminen EI OLE IKINÄ VAIKEAA.

Mutta tällaisten hidastelijoiden perässä se liittyminen on oikeasti tosi vaikeaa ja vaarallista!!!!!!

Muistan aina, kuinka autokoulun opettaja hoki minulle vuonna 1995, että kiihdytä kiihdytä, katso mittaria. Pitää olla sama vauhti kuin tie jolle liitytään, kiihdytä kiihdytä!! Opin sen jo autokoulussa, erittäin tärkeä neuvo!!

[/quote]

Minulle opetettiin autokoulussa, etten voi syyttää muita omista teoistani. Kun näen kiihdytyskaistalla, että edessäni oleva matelee, minun pitää hidastaa vielä enemmän. Pienellä matelulla eteeni jää tilaa, voin kiihdyttää itse ja pääsen liittymään ihan hyvin. Kyllä: joskus takanani joku keski-ikäinen äijä tuuttaa kuin hullu, mutta se on hänen ongelmansa. Minun tehtäväni on hoitaa itseni oikealla liityntänopeudella kehälle/motarille ja itse asiassa tämä takanani tuuttaaja pääsee sinne hyvin vanavedessäni.

En minäkään tajua, miksi pitää ajaa motarilla alle ylimmän sallitun nopeuden varsinkaan vasemmalla kaistalla. Mutta minun asiani on hoitaa oma ajoni eikä syytellä ketään muuta. Vaikea on tosissaan väittää, että toisen hidastelu olisi minulle autoilijana hengenvaarallista... Kyllä ne kaahailijat, holtittomat ohittajat ym. on enemmän vaaraksi ympäristölleen.

Vierailija
95/138 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 15:12"]

"Kun ne ovat nimenomaan ne töpeksijät, jotka rikkovat liikennesääntöjä"

Nimenomaan. Liikenne perustuu siihen olettamukseen, että kaikki tuntevat liikennesäännöt ja noudattavat niitä.

[/quote]

Ja kun ei perustu. Mutta harjoittele sä vain kolaroimalla sitten niiden kanssa, jotka ei osaa ajaa. Nimenomaan siellä pitää aina ottaa huomioon se, että käytännössä eteesi voi tulla koska tahansa mitä tahansa mistä suunnasta tahansa. Ymmärrä se, opi se, lopeta iniseminen ja ala ajaa.

Vierailija
96/138 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:53"]

Yks juttu, mitä mä en KOSKAAN tule ymmärtämään:

Miksi siellä moottoritiellä pitää henkilöautolla ajaa alle 100:sta, kun maantie 60-80 nopeusrajoituksella menee ihan oikeasti vieressä? 

[/quote]

Mä kerron sulle, Newsflash: oletko koskaan kuullut kohtaamisonnettomuuksista? Sellaisesta nokkakolarista? Niin, haluan välttää sitä, siksi ajan motaria. Ja miksi ajan 80-100km/h? Mulla ei ole niin kiire, ettenkö voisi ja haluan säästää bensaa. Tiedätkö minkä näköinen käyrä on bensankulutus suhteessa nopeuteen? Sellainen eksponentiaalinen. Googleta, jos se sana ei ole tuttu.

Mutta en ajele missään Lahdentiellä, ja siellä missä ajan motaria, ei ole ruuhkia muutenkaan. (Hml pohjoispuoli)

Vierailija
97/138 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 15:56"]

Minä en hallitse hyvin kiihdytyskaistan käyttöä. Ajan niin hitaasti, että voin tarvittaessa pysähtyä kaistan loppuessa, jos riittävän suurta väliä ei löydy.

Olisiko mielestänne sitten parempi niin, että pistäisin nastan lautaan ja silmät kiinni ja työntyisin kaistalle täysin hallitsemattomasti. 120 km/h nopeus tuntuu minusta jo itsessään pelottavalta ja siinä sitten vielä pitäisi muka pystyä arvioimaan, pystynkö vaihtamaan kaistaa. Minulle mahdotonta. Siksi nopeuteni on hiljainen.

[/quote]

Idea on tsekkailla sitä tilannetta heti kun kiihdytyskaistalta näkee sinne päätielle. Aluksi voi ajella vähän hiljemmin. Sitten kun havaitsee välin, johon pyrkii, kiihdyttää vauhdin sopivaksi, laittaa vilkun ja sujahtaa siihen väliin. 

Miksi täällä ei puhuta vilkun käytöstä? Ei sitä vilkkua kuulu laittaa kiihdytyskaistan alussa (kaikkihan tietää, että sieltä pyritään tielle), vaan silloin, kun oikeasti ollaan tulossa. Silloin sillä vilkulla on joku funktio. Näin minulle opetettiin siellä autokoulussakin.

Vierailija
98/138 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis apua, pitääkö tällaisestakin aiheesta vääntää jossain ketjussa täällä :O ? Taitaa olla suurin osa ketjun inisijöistä aivan surkeita pellejä liikenteessä. Mä olin oikeasti ajatellut, että ehkä vain kuvittelen olevani keskimääräistä parempi kuski, koska kaikkihan tekevät niin, mutta nyt musta alkaa oikeasti tuntumaan että oon... :D 

Tai sitten oon vaan tajunnut liikenteessä ajamisen realiteetit. "Liikenne perustuu siihen, että kaikki noudattavat koko ajan liikennesääntöjä" Buaahhaah hah hah hah haa! 

Vierailija
99/138 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimmäinen syy on se että ennenvanhaan autokoulussa opetettin eri tavalla, nykyään pitää ajaa päätien vauhtia jo kiihdytyskaistalla. En olis millään uskaltanut autokoulussa mut opettaja pakotti ja hyvin on sujunut, ellei joku törttö ole lyönyt jarruja pohjaan kun itse tulen jo takaata 120 vauhtia kuten pitää jos päätiellä nopeusrajoitus 120.

Vierailija
100/138 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:24"]

Eli miksi ihmeessä hidastelet kiihdytyskaistalla tai mahdollisesti pysähdyt sille kokonaan?

T:N36

[/quote]

Siinä kaistan päässä on väistämiskolmio. Tarkistapa, mitä se tielle liittyjältä edellyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi