Opettele kiihdytyskaistan käyttö, kiitos!
Toisen ketjun inpiroimana aloitan tälle aiheelle oman ketjunsa. Eli miksi ihmeessä hidastelet kiihdytyskaistalla tai mahdollisesti pysähdyt sille kokonaan? Koska näin toimivat ovat lähes poikkeuksetta naisia, uskoisin, että tältä palstalta saan kuulla syyn moiseen vaaralliseen käytökseen.
T:N36
Kommentit (138)
Ja varsinkin, jos itse joutuu ajamaan kyseisen autoilijan takana!! Siinä on useita ihmishenkiä vaarassa!
N35
Syy on se, että kaistat ovat liian lyhyet ja kiitos Suomen älyttömän lainsäädännön, oikealla kaistalla ajavat eivät saa antaa tietä siirtymällä vasemmalle kaistalle. Eli on pakko katsoa etukäteen tarpeeksi pitkä väli ja sitten kiihdyttää siihen, mikä usein vaatii pysähtymisen kiihdytyskaistan loppuun tai tosi hiljaisen vauhdin. Lisäksi naiset ajavat usein pienitehoisilla eli hitaasti kiihtyvillä autoilla. Tässä ne perimmäiset syyt.
:) se on kumma.. ja varmaan tullaan tässäkin ketjussa huomaamaan että kaikki jotka tänne kirjoittavat (kuten minä) on niitä jotka osaavat kiihdyttää kaistalla niinkuin kuuluu mutta yksikään joka ei sitä tee ei kykene tähän puolustamaan käytöstään koska tietää että se on väärin...
Onko kyseessä sellainen asia, ettei kaikki autot kiihdy sataseen sekunnissa?
Tai että siinä on kaarretta sen verran ettei halua ajaa vielä siinä sataa?
Tai että moottoritiellä on ruuhkaa ja yrittää katsoa sopivaa väliä mihin mahtua?
En tiedä, mikä moiseen on syynä, mutta nuo nyt tuli mieleen.
kyllä ne kaistat on kuulkaa ihan tarpeeksi pitkiä pienimoottorisellekin autolle. Kun pointtihan on nimenomaan se, että siihen EI jäädä odottelemaan mitään "tarpeeksi pitkää väliä" vaan siinä kiihdytyskaistalla kiihdytetään moottoritienopeuteen ja sitten vaan liitytään sinne liikenteeseen lähimpään väliin. Kun nopeus on oikea, välin ei tarvitse olle kilometrejä pitkä, eikä sitä tarvitse päättää etukäteen - riittää ihan kun vain kiihdyttää siinä kiihdytyskaistalla tien oikeaan nopeuteen ja sit vasta vähän vilkaisee, että ei nyt toisen kylkeen mene.
Toinen mahdottoman hauska temppu on mätsätä se oma nopeus sen motaria ajavan auton kanssa ja sitten ajaa rinnakkain sitä kaistaa pitkin ja katsoa väistääkö se motarilla oleva ennen kuin kiihdytyskaista loppuu kesken. Ratkiriemukasta, kerran näin, kun tällainen urpoilu aiheutti sen, että motarilla oleva joutui väistämään tätä keski-ikäistä naiskuskia jonka seurauksena meinasi syntyä kolari, johon olisi mällännyt myös täysperavaunuyhdistelmä ja neljä muuta autoa.
Jos et vittu uskalla ajaa siinä kiihdytyskaistalla normaalisti, niin sitten et aja autoa ollenkaan! Minä en halua päästä hengestäni sinun ajotaidottomuutesi takia.
Risteyksessä, jossa kuljen päivittäin, on ihan riittävän pitkä kiihdytyskaista koska itsekin pääsen siitä liikenteen sekaan jo puolivälistä. Ja viereisellä tiellä on vain yksi kaista, joten kukaan ei voi antaa edes tietä. Tuo pienitehoisuuskaan ei tuossa paikassa voi asiaa selittää, koska itsellänikin on alle 100hv pikkukottero, mutta silti pääsen liikenteen sekaan sujuvasti, eikä tarvitse kiilata ketään.
Ainut selitys tuon risteyksen pysähtelijöille täytyy olla lähelllä sijaitseva päiväkoti. Eli tuosta paikasta kulkee poikkeuksellisen paljon naisia, jättävät ensin pilltinsä päiväkotiin, ja lähtevät sen jälkeen päätietä pitkin kohti työpaikkojaan.
Ap.
Ainakin minä olen joskus hidastanut kiihdytyskaistalla siksi, että vieressäni moottoritiellä ajaa rekka, jonka ohitse tuskin pääsisin kiihdytyskaistan matkalla. Siksi olen katsonut paremmaksi hidastaa vähän, ja siirtyä rekan perään. Muita tilanteita ei tule mieleen.
Miksi sinne kiihdytyskaistalle pitää ajaa niin tiukassa jonossa, että edellä olevan pieni hidastus aiheuttaa kamalia vaaratilanteita?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:29"]
Syy on se, että kaistat ovat liian lyhyet ja kiitos Suomen älyttömän lainsäädännön, oikealla kaistalla ajavat eivät saa antaa tietä siirtymällä vasemmalle kaistalle. Eli on pakko katsoa etukäteen tarpeeksi pitkä väli ja sitten kiihdyttää siihen, mikä usein vaatii pysähtymisen kiihdytyskaistan loppuun tai tosi hiljaisen vauhdin. Lisäksi naiset ajavat usein pienitehoisilla eli hitaasti kiihtyvillä autoilla. Tässä ne perimmäiset syyt.
[/quote]
"mikä usein vaatii pysähtymisen kiihdytyskaistan loppuun"?
Jos tätä tapahtuu usein, niin miksi minä en ole koskaan joutunut pysähtymän? 20 vuotta minäkin olen ajellut eri puolella Suomea, enkä koskaan ole joutunut pysähtymään kiihdytyskaistalle vaikka minkälaisessa ruuhkassa olisin ajanut...
Minulla on myös työmatkallani tuollainen pitkä suora helppo ajettava liittymä, jossa voi helposti päästä yli 80 vauhtiin jo puolivälissä ramppia, ennen kuin edes varsinainen liittymäkaista alkaa. Silti harva se päivä tuossa saa körötellä edellä ajavan hidastelijan takia jopa alle kuuttakymppiä ja yrittää neljän ruuhkassa liittyä moottoritielle. Miksi lähteä edes yrittämään moottoritielle, jos ei uskalla kiihdyttää?
Ja minulla on alla auto, joka ei ole mikään ärhäkkä kiihtymään, ennemminkin vähän laiska. Silti en ole koskaan kokenut ongelmaksi liittyä moottoritielle, jos pääsen vapaasti sinne kiihdyttämään. Ainoastaan nämä edessä hidastelijat aiheuttavat harmaita hiuksia.
Ja muutama muu huomio moottoritiellä ajosta myös:
1) kun näet, että kiihdytyskaistaa on tulossa joku auto moottoritielle, ei varmaankaan ole pakko KIIHDYTTÄÄ omaa nopeuttaan, että ko. auto ei vahingossakaan ehdi edelle? Tai kiihdytä sitten anakin niin että oikeasti ehdit ohi, ei rinnalle.
2) ohituskaista on OHITTAMISTA, ei rinnalla ajoa varten, eli jos haluat ohituskaistaa ajaa, hommaa sen verran munaa (ja heppoja sen audisi alle) että se sitten myös kulkee.
Mutta ap:lla on pointti, joka koskee motarilla ajoa muutenkin, miksi pitää tunkea moottoritielle, jos ei pää kestä ajaa sitä 120km/h? Just tulin Hämeenlinnasta etelään ja aikas monta henkilöautoa siellä körötteli 80:ä, onneksi ei ollut ruuhka-aika. Viressä siinäkin menis ihan maantie, jossa ei tarvii kaahata.. ja sama koskee Turunväylää, Länsiväylää jne jne
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:43"]
Minulla on myös työmatkallani tuollainen pitkä suora helppo ajettava liittymä, jossa voi helposti päästä yli 80 vauhtiin jo puolivälissä ramppia, ennen kuin edes varsinainen liittymäkaista alkaa. Silti harva se päivä tuossa saa körötellä edellä ajavan hidastelijan takia jopa alle kuuttakymppiä ja yrittää neljän ruuhkassa liittyä moottoritielle. Miksi lähteä edes yrittämään moottoritielle, jos ei uskalla kiihdyttää?
Ja minulla on alla auto, joka ei ole mikään ärhäkkä kiihtymään, ennemminkin vähän laiska. Silti en ole koskaan kokenut ongelmaksi liittyä moottoritielle, jos pääsen vapaasti sinne kiihdyttämään. Ainoastaan nämä edessä hidastelijat aiheuttavat harmaita hiuksia.
[/quote]
Koko ongelmasi ratkeaisi sillä, että osaisit itse jättää vähän suuremman välin siihen edelläsi ajavaan, vähän työtilaa hänelle jos kerran sitä tarvitsee. Mutta ilmeisesti se on niin vaikeaa ajatella, mitä itse voisi tehdä toisin... aina vaan vika on kaikissa muissa ja muiden vika.
Niin, kiihdyskaistalla on tarkoitus nostaa nopeus samaan kuin mitä liikenne siinä liityttävällä tiellä ajaa, silloin autojen väliin on helppo liittyä eikä kenenkään tarvitse antaa tilaa väistämällä toiselle kaistalle.
Aristelu ei auta liikenteen sujumista. Kaistan pituus ei auta mitään jos nopeutta ei sovita liikennevirtaan
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:46"]
Mutta ap:lla on pointti, joka koskee motarilla ajoa muutenkin, miksi pitää tunkea moottoritielle, jos ei pää kestä ajaa sitä 120km/h? Just tulin Hämeenlinnasta etelään ja aikas monta henkilöautoa siellä körötteli 80:ä, onneksi ei ollut ruuhka-aika. Viressä siinäkin menis ihan maantie, jossa ei tarvii kaahata.. ja sama koskee Turunväylää, Länsiväylää jne jne
[/quote]
No moottoriteillä kulkee niin paljon rekkoja ja peräkärryjä, joilla nopeusrajoitus on 80 niin haittaako siellä nyt ne satunnaiset 80 köröttelijät niin paljon?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:43"]
[/quote]
Koko ongelmasi ratkeaisi sillä, että osaisit itse jättää vähän suuremman välin siihen edelläsi ajavaan, vähän työtilaa hänelle jos kerran sitä tarvitsee. Mutta ilmeisesti se on niin vaikeaa ajatella, mitä itse voisi tehdä toisin... aina vaan vika on kaikissa muissa ja muiden vika.
[/quote]
Voi kuule, pakkokin jättää. Mutta on se aika turhauttavaa lähteä liikennevaloista nollanopeudesta, ajaa puolet rampista kolmeakymppiä (jono autoja perässä!!) jotta edellä ajava tampio saa etumatkaa, ja vasta sitten kiihdyttää kun kaista alkaa loppua. Mutta näin on välillä toimittava, totta.
Omalla työmatkallani on muutama kiertoliittymä ja voi jeesus niissä meinaa mennä hermot joka päivä.
Kiertoliittymään ajetaan kun tulee sopiva väli! Ei jäädä odottamaan että mistään ei tule yhtään autoa, se hidastuttaa ja tukkii koko tien.
"Koko ongelmasi ratkeaisi sillä, että osaisit itse jättää vähän suuremman välin siihen edelläsi ajavaan, vähän työtilaa hänelle jos kerran sitä tarvitsee."
Tällä tavalla mulla on nykyään tapana toimia, jätän paljon väliä edellä ajavaan, kiihdytän itse kunnolla ja menin siitä hidastelijasta ohi. Sinnepähän jäävät seisoskelemaan kaistan päähän, kun eivät itse uskalla liikenteen sekaan mennä. Ei mulla ole joka päivä aikaa odotella kohteliaasti minuuttitolkulla niiden perässä, jotka eivät vaan yksinkertaisesti uskalla ajaa. Mitä siitä tulisi, jos koko kiihdytyskaistallinen pysähtyisi odottamaan sopivaa väliä, jota ei aamuruuhkassa koskaan tule?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:46"]
[/quote]
No moottoriteillä kulkee niin paljon rekkoja ja peräkärryjä, joilla nopeusrajoitus on 80 niin haittaako siellä nyt ne satunnaiset 80 köröttelijät niin paljon?
[/quote]
No kun ne köröttelijät ei aja edes sitä kahdeksaakymppiä! niiden nopeus on maks 50 km/h
"Onko kyseessä sellainen asia, ettei kaikki autot kiihdy sataseen sekunnissa?"
Kaikki autot kiihtyy kiihdyskaistan matkalla sataseen, mutta kun monet (naiset) ei uskalla kiihdyttää ja monet ajavat liian isolla vaihteella; kiihdytys kun vaatii sekä kaasua että riittävän pientä vaihdetta jos auto on tehoton. Tehokasmoottorinen kiihtyy isommallakin vaihteella, mutta tehottomat moottorit vaatii kierroksia, joka toteutuu vain pienellä vaihteella. Jos tempoo nelosen päälle jollakin kauppakassilla jo rampin alussa, voi olla varma että ei kiihdy.
Mikä minusta on yllättävää, on se että monet (naiset) onnistuu nysväämään vaikka auto olisi tehokaskin. Liekö miehen auto kun ei sillä uskalleta ajaa.
No jos ne vasta opettelee. Olen asunut pääkaupunkiseudulla yli 20 vuotta autoillen säännöllisesti ja aika harvoin tulee vastaan tuollaisia tilanteita. Yleisempää minusta on että sieltä kiihdytyskaistalta tullaan tielle lainkaan katsomatta tullaanko toisen kylkeen.