Opettele kiihdytyskaistan käyttö, kiitos!
Toisen ketjun inpiroimana aloitan tälle aiheelle oman ketjunsa. Eli miksi ihmeessä hidastelet kiihdytyskaistalla tai mahdollisesti pysähdyt sille kokonaan? Koska näin toimivat ovat lähes poikkeuksetta naisia, uskoisin, että tältä palstalta saan kuulla syyn moiseen vaaralliseen käytökseen.
T:N36
Kommentit (138)
" Liittymissä kuitenkin ajan hitaasti 40-50 km/h, sillä en koe kykeneväni muuten hallitsemaan liittymistäni."
Ei ole todellista......
"mitenkähän kihiset liikenteessä"
En kihise, ohitan jos joku tumpeloi edessä. Se onnistuu kätevästi tekemällä sitä, mikä täällä on monille vaikeaa, kiihdyttämällä. Ja ihmettelen samalla, miksi ihmiset yleensä välttelevät tekemästä asioita joissa ovat huonoja, mutta ajamista harjoitetaan vaikka koko hommasta ei olisi mitään käsitystä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 16:09"]
"mitenkähän kihiset liikenteessä"
En kihise, ohitan jos joku tumpeloi edessä. Se onnistuu kätevästi tekemällä sitä, mikä täällä on monille vaikeaa, kiihdyttämällä. Ja ihmettelen samalla, miksi ihmiset yleensä välttelevät tekemästä asioita joissa ovat huonoja, mutta ajamista harjoitetaan vaikka koko hommasta ei olisi mitään käsitystä.
[/quote]
Ei ole totta. Jos on jossain asiassa huono, sitä on harjoiteltava. Niistä huonoista kuskeista tulee parempia ajamalla! Onko sinusta HYVÄ asia, että välttelee tekemästä asioita joissa on huono? Eihän sillä lailla opi mitään. Kukaan ei myöskään ole hyvä kokki heti. Minä uskallan myöntää, että olin alkuun epävarma ja huono kuski. Mutta jos en olisi ajanut, olisin sitä vieläkin.
Minä ainakin olin tämmöinen töpeksijä kun sain ajokortin. Kuitenkin kokemuksella se ajotaito paranee ei sillä että alkaa välttelemään motareita. Liikenteessä on kaikenlaista porukkaa, myös semmoisia joilla ei missään nimessä kuuluisi enää olla ajokortti käytössä esim. päihteiden väärinkäyttäjät ja dementit vanhukset. Joten ei se riitä että ajaa itse sääntöjenmukaisesti vaan pitää osata ennakoida mitä muut tekevät.
Kaistaltahan tullaan kolmion takaa liikenteeseen, eli kaistalta tulija on väistämisvelvollinen. Kenenkään ei pitäisi joutua vaihtamaan kaistaa, koska sinä päätät liittyä liikenteeseen. Ihan sama mitä mieltä tästä olet, lain mukaan hidastelijat ovat oikeassa.
"Jos on jossain asiassa huono, sitä on harjoiteltava."
Vaan kun kaikista ei tule hyviä vaikka kuinka harjoittelisivat. Ja liikenteessä muiden joukossa liikkuminen on hieman vastuullisempaa kuin opetella esim. laulamaan karaokea paremmin.
Tiedän monta - sanottava se on, naista - jotka ovat ajaneet kauan, mutta silti itse ajaminen on edelleen töpeksintää; vaihteiden käytössä ei mitään tolkkua - voidaan ajaa auto lonksottaen 4-vaihteella nopeudessa joka vaatisi 2-vaihteen tai ajetaan ykkösellä ikäänkuin ajovaihteella esim risteyksen jälkeen suoralla tiellä moottori laulaen, peruuttaminen ei suju lainkaan vaan autoa pysäköitäessä ollaan hermona hakemassa paikkaa mihin voi ajaa nokka edellä ja päästä taas pois nokka edellä, pysäköintitaloihin ei voida ajaa koska ei hallita auton kulmia ja etäisyyksiä, liikennevaloja seurataan miten sattuu ja ajetaan aina pääopasteen mukaan vaikka itselle palaisi nuolivalo - tästä seuraa, että ajetaan sitten punaista päin, koska oma nuolivalo on yleensä punainen kun pääopaste on vihreä, ramppiajosta ei mitään käsitystä, ryhmittymisestä ei sitäkään vähää, todella loistavat ajavat isoissa monikaistaisissa usean tien liittymissä niin että kääntyessään kanttaavat viereisen kaistan päälle kun eivät tiedä missä oma kaista kulkee (ja tottakai painavat torvea kuvitellesaan omaa kaistaa oikein ajavn änkeneen heidän kaistalleen koska eivä't ymmärrä kaista-ajosta mitään), ruuhkissa pidetään pitkiä välejä valoissa seistessä edelläajavaan ja vaihdetta aletaan arpoa vasta kun valot on vihreät joten ei niistä valoista sitten muita päässytkään.
Olen vakaasti sitä mieltä, että hyvä ajotaito on pitkälti ominaisuus, joka ihmisellä on tai ei ole. Siinä tarvitaan avaruudellista hahmotuskykyä (esim. ahtaissa paikoissa peruutus ja pysäköinti), monen asian samanaikaista hallintaa ja oikeanlaista rohkeutta toimia liikenteessä. Ja se luulo, että on hyvä kuski koska ei ole koskaan saanut sakkoa, on täysin pätemätön. Jotakuinkin ainoa, mitä valvotaan, on ylinopeudet ja jos ihminen ei osaa ajaa edes suurinta sallittua, hän tokko saa koskaan saakkoja ylinopeudestakaan.
Olen ajanut tietyömaan kohdalla naisen takansa, joka pysäytti autonsa kokonaan kun oli hänen vuoronsa ajaa sellaisesta kapeikosta. Ei mennyt sinne ei tänne, ei kuulemma auto mahdu siitä välistä vaikka edellään siitä meni aikaisemmin kuorma-auto ja kyseisellä tiellä kulki rekkojakin. Hänen tavallinen keskikokoinen henkilöautonsa vain oli niin leveä ettei millään mahtunut.
Että sellanen hyvä kuski.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 15:52"]
Miksi sinä 49 toivot että luonnonvalinta korjaa pois henkilön, joka ei osaa ajaa "oikein" kiihdytyskaistalta. Olet todennäköisesti psykopaatti, joka ei ymmärrä muita.
[/quote]
Eipä minun toivomiseni mihinkään vaikuta, kunhan kerroin mielipiteeni liikennettä häiritsevästä hidastelijasta.
Ihan sama miksi minua haukut, en välitä edes sen vertaa että vastaisin loukkaukseen loukkauksella.
Minulla on miehen audi alla ja ajan kyllä motarilla 120 (kalibroidulla mittarilla). Ongelma on se, että joka päivä (joka ikinen arkipäivä) ruuhka-aikoina porukka ajaa siellä vasemmalla kaistalla itsepäisesti noin 100-110 km/h. Sikäli kuin olen kyennyt asiaa tutkimaan, nämä köröttelijät ovat 40-70-vuotiaita miehiä.
Itse annan mieluusti tilaa liittymästä tulijalle siirtymällä vasemmalle kaistalle, jos siellä on tilaa. Ei se missään laissa ole kiellettyä. Tsekkaan myös niitä liittymistä tulijoita ja sopeutan omaa vauhtiani, jos on tarpeen, koska minulle on opetettu autokoulussa, että sujuvuus on kaiken a ja o.
Ajan vasenta kaistaa kyllä pysyvästi itsekin, mutta vain silloin, kun ajan ylintä sallittua nopeutta eikä kukaan ole perässä roikkumassa (=haluamassa ohi).
Nuoruudessani ajoin autolla, jonka kiihtyvyydessä oli ongelmia, ja kyllä: minun oli joskus pakko pysähtyä, kun auto ei kiihtynytkään. No myönnetään: ei sellaisella autolla pitäisi ajaa, mutta eivätpä tuollaisia taida katsastuksessa tarkistella. Köyhä kun olin, ymmärrän niitäkin, joiden auto on epäluotettava.
En oikein ymmärrä ap:n valitusta. Ongelmista pienin on tulla liittymässä hitaan takana: pääseehän sieltä ohi. Jääköön hän sinne liityntäkaistan päähän odottamaan keskiyötä.
En kyllä hidastele, mutta joskus olen ajanut autoilla jotka ei oikeasti kiihdy samaan tahtiin kuin normivaihteistoinen henkilöauto. Tällöin minua ärsyttää yli kaiken puskurissa kiinni roikkuva miesihminen, joka ei ymmärrä että vaikka kuinka poljen, niin auto ei kulje lujempaa.
Sekin on ärsyttävää että on väkisin tungettava siihen eteen.
Motarilla siis tilaa edessä ja takana runsaasti,
Katsella vakkari päällä.
Ja tungetaan siihen eteen niin ettei kunnolla hajurakoa jää.
72 - Itse asiassa tieliikennelaissa on kielletty antamasta tilaa motarille liittyjille. Ei sillä, itsekin tarpeen tullen annan tilaa (ja ne rekat esim. tulee sieltä rampilta motarille väisti tai ei, niillä ei paljoa pysäytellä kaistan päähän).
Nämä kiihdytyskaistalle neljääkymppiä "kiihdyttäjät" ovat yleensä lähes aina jotain keski-ikäisiä tai vanhempia ämmiä. Eivätkä välitä siitä, että juuri tissuttamisellaan aiheuttavat vaaratilanteita. Jos ei uskalla painaa kaasua pitää kulkea bussilla. Yritä siinä sitten päästä johonkin väliin kun ajat tällaisen idiootin perässä. Näen näitä työmatkalla niin usein että jumalauta jos voisin ottaisin autot näiltä ämmiltä pois.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 15:56"]
Minä en hallitse hyvin kiihdytyskaistan käyttöä. Ajan niin hitaasti, että voin tarvittaessa pysähtyä kaistan loppuessa, jos riittävän suurta väliä ei löydy.
Olisiko mielestänne sitten parempi niin, että pistäisin nastan lautaan ja silmät kiinni ja työntyisin kaistalle täysin hallitsemattomasti. 120 km/h nopeus tuntuu minusta jo itsessään pelottavalta ja siinä sitten vielä pitäisi muka pystyä arvioimaan, pystynkö vaihtamaan kaistaa. Minulle mahdotonta. Siksi nopeuteni on hiljainen.
[/quote]
Kykysi eivät riitä kuljettamaan autoa, ole ystävällinen ja pysy pois liikenteestä! ihan oman ja muiden terveyden vuoksi!
Ei kiihdytyskaistaa tarvitse nastalaudassa ajaa vaan kiihdyttää auto liikennevirran kanssa samaan nopeuteen, näin et tarvitse iso väliä mihin liittyä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 17:59"]
Nämä kiihdytyskaistalle neljääkymppiä "kiihdyttäjät" ovat yleensä lähes aina jotain keski-ikäisiä tai vanhempia ämmiä. Eivätkä välitä siitä, että juuri tissuttamisellaan aiheuttavat vaaratilanteita. Jos ei uskalla painaa kaasua pitää kulkea bussilla. Yritä siinä sitten päästä johonkin väliin kun ajat tällaisen idiootin perässä. Näen näitä työmatkalla niin usein että jumalauta jos voisin ottaisin autot näiltä ämmiltä pois.
[/quote]
Mahtaa olla ratkiriemukasta olla sinun kyydissä, kun jo netissä saat itsesi tällaiseen (ratti)raivoon! :D
Liikenne olisi kaikkein sujuvinta, jos huomioidaan ne vähän huonomminkin ajavat eikä ainakaan lisätä heidän paineitaan jatkuvalla haukkumisella, jos tekevät virheitä. Valtaosasta tulee kohtuullisia kuskeja harjoittelulla ja ne joista ei tule, pärjäävät todennäköisesti hekin vaaratilanteita aiheuttamatta.
Mututuntumalla sanoisin, että talvella liian korkea ajonopeus, liian pienet turvavälit ja puutteellinen liikenteen ennakointi aiheuttaa eniten onnettomuuksia sekä tietenkin etenkin nuorten kuskien ylinopeudet ja ulosajot. Ei ne alinopeutta ajavat arat kuskit.
Itse olen saanut juuri kortin, mutta ajan kyllä nämä kriittiset kohdat jo mallikkaasti. Joskus on sattunut, että olen lähiössä illalla ajaessa mokaillut mäkilähdössä sen verran, etten ehtinyt valoista ollenkaan ja varmaan ap oli se takanani ajanut kiukkuisesti tööttäillyt ja välittömästi ohittanut, kun seuraavista valoista pääsin lähtemään normaalisti. Kyllä joillakin maailma kaatuu helposti.
Itsekin moottoritiellä ajaessa saatan marmattaa edellä 80 km/h ajavia, mutta ohitan heidät kun se on mahdollista eikä siinä sen kummempaa ongelmaa ole. Miksi jonkun pitäisi ajaa sellaista nopeutta, jossa kokee, ettei hallitse ajoneuvoa? Ja kun moottoritiellä ajaa nekin, jotka eivä saa ajaa kovempaa. Kannattaa vähän relata niin on mukavampaa. :)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:24"]
Toisen ketjun inpiroimana aloitan tälle aiheelle oman ketjunsa. Eli miksi ihmeessä hidastelet kiihdytyskaistalla tai mahdollisesti pysähdyt sille kokonaan? Koska näin toimivat ovat lähes poikkeuksetta naisia, uskoisin, että tältä palstalta saan kuulla syyn moiseen vaaralliseen käytökseen.
Niin, tämä on jotain naisen logiikkaa - että hiljaa ja varovaisesti, niin mitään ei satu. Logiikka, jota olen ihmetellyt jo parisenkymmentä vuotta, että miten ihmeessä voi olla 'turvallista' liittyä 100-120km/h ajavien joukkoon tuolla järkyttävällä alinopeudella...
T:N36
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 17:59"]
[/quote]
Mahtaa olla ratkiriemukasta olla sinun kyydissä, kun jo netissä saat itsesi tällaiseen (ratti)raivoon! :D
Liikenne olisi kaikkein sujuvinta, jos huomioidaan ne vähän huonomminkin ajavat eikä ainakaan lisätä heidän paineitaan jatkuvalla haukkumisella, jos tekevät virheitä. Valtaosasta tulee kohtuullisia kuskeja harjoittelulla ja ne joista ei tule, pärjäävät todennäköisesti hekin vaaratilanteita aiheuttamatta.
Mututuntumalla sanoisin, että talvella liian korkea ajonopeus, liian pienet turvavälit ja puutteellinen liikenteen ennakointi aiheuttaa eniten onnettomuuksia sekä tietenkin etenkin nuorten kuskien ylinopeudet ja ulosajot. Ei ne alinopeutta ajavat arat kuskit.
Itse olen saanut juuri kortin, mutta ajan kyllä nämä kriittiset kohdat jo mallikkaasti. Joskus on sattunut, että olen lähiössä illalla ajaessa mokaillut mäkilähdössä sen verran, etten ehtinyt valoista ollenkaan ja varmaan ap oli se takanani ajanut kiukkuisesti tööttäillyt ja välittömästi ohittanut, kun seuraavista valoista pääsin lähtemään normaalisti. Kyllä joillakin maailma kaatuu helposti.
Itsekin moottoritiellä ajaessa saatan marmattaa edellä 80 km/h ajavia, mutta ohitan heidät kun se on mahdollista eikä siinä sen kummempaa ongelmaa ole. Miksi jonkun pitäisi ajaa sellaista nopeutta, jossa kokee, ettei hallitse ajoneuvoa? Ja kun moottoritiellä ajaa nekin, jotka eivä saa ajaa kovempaa. Kannattaa vähän relata niin on mukavampaa. :)
[/quote]
Ajan paljon autolla ja osaan fiilistellä rattiraivossa myös silloin kun en enää ole ratin takana. :)
Totuus kuitenkin on se, että nämä surkeat kuskit aiheuttavat vaarallisia, mahdollisesti jonkun hengenlähtöön johtavia tilanteita, että kyllä se on heidän tehtävänsä miettiä mitä tekevät väärin. Se on vaikea ottaa rennosti siinä vaiheessa kun pelti rytisee ja joku lähtee ruumishuoneelle. Joten jos ei handlaa hommaa vielä pitkiin aikoihin autokoulun jälkeen on parempi hankkia bussikortti.
Yks juttu, mitä mä en KOSKAAN tule ymmärtämään:
Miksi siellä moottoritiellä pitää henkilöautolla ajaa alle 100:sta, kun maantie 60-80 nopeusrajoituksella menee ihan oikeasti vieressä?
Tässä mun järki ei oikeasti leikkaa. Suurimman osan ruuhkasta esimerkiksi klo 16 aikaan Lahden motarilla aiheuttaa juuri nämä, jotka ajavat 70 km/h. Onhan se kiva virne naamalla kattella, kun viereen ohituskaistalle syntyy metka jono. Ja tämä jono sitten taas ruhkautuu niiden takia, jotka ajavat sitä 90-110 km/h. Oikeasti, todettu on.
Jos vauhti alle 120km/h moottoritiellä kesärajotuksien ollessa voimassa, siirtykää sinne maantielle. Se ei oikeasti voi olla niin vaikeaa. Se, että ajatteko moottoritiellä 90km/h vai ajatteko maantiellä 80km/h, ei ole mitään väliä ajallisesti. Mutta jos sellainen autoilija, joka haluaisi ajaa sen 120km/h joutuukin ajamaan 80-90km/h, niin kyllä se 30-40 km/h pidemmällä välillä tekee aika suuren aikahyvityksen.
Lisäksi, jos ne epävarmat ajelijat ajelisivat siellä maantiellä moottoritien sijaan, liikkenne sujuisi tuhat kertaa paremmin ja suuremmilta ruuhkilta vältyttäisiin.
Mut ei....
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:50"]
Niin, kiihdyskaistalla on tarkoitus nostaa nopeus samaan kuin mitä liikenne siinä liityttävällä tiellä ajaa, silloin autojen väliin on helppo liittyä eikä kenenkään tarvitse antaa tilaa väistämällä toiselle kaistalle.
Aristelu ei auta liikenteen sujumista. Kaistan pituus ei auta mitään jos nopeutta ei sovita liikennevirtaan
[/quote]
Tämä kirjoitus osuu naulan kantaan. Juuri näin asia on.
Auto PITÄÄ kiihdyttää siihen vauhtiin suurinpiirtein, mitä päätiellä ajetaan. Muuten liittyminen autojen sekaan on ihan sika hankalaa.
Joskus joudun tuollaisen ääliön taakse kiihdytyskaistalla ja auta armias ku pulssi kohoaa tuhanteen, motarilla ajetaan 80 km/h ja tämä köröttäjä kiihdytyskaistalla ajaa edessäni 50km/h, autoja tulee ja tulee ja alan itsekkin pelkäämään, että miten hitossa pääsen mihinkään väliin, KOSKA VAUHTI ON LIIAN HIDAS.
Kun vauhti on sama 80 km/h kuin tielle jolle liitytään, jossa autot ajaa 80 km/h, niin liittyminen EI OLE IKINÄ VAIKEAA.
Mutta tällaisten hidastelijoiden perässä se liittyminen on oikeasti tosi vaikeaa ja vaarallista!!!!!!
Muistan aina, kuinka autokoulun opettaja hoki minulle vuonna 1995, että kiihdytä kiihdytä, katso mittaria. Pitää olla sama vauhti kuin tie jolle liitytään, kiihdytä kiihdytä!! Opin sen jo autokoulussa, erittäin tärkeä neuvo!!
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 16:03"]
Juu, ajan kyllä moottoritiellä sitten sitä 120 km/h. Liittymissä kuitenkin ajan hitaasti 40-50 km/h, sillä en koe kykeneväni muuten hallitsemaan liittymistäni.
[/quote]
Et varmaan usko, kun sanon, että oikeasti siinä satasen vauhdissa moottoritielle liittyminen on helpompaa kuin 40-50 nopeudesta. Kas kun ne motarilla ajavat muut autoilijat ajavat suunnilleen samaa nopeutta, niin sinne autojen väliin on helpompi puikata. Hiljaisemmasta nopeudesta liittymällä tarvitset isomman raon ettei tule peräänajoa.