Oudot lapsuuden kodista opitut tavat
Onko muilla lapsuudesta kotoa opittuja outoja tapoja esimerkiksi tavaroiden käytössä tai sijoituksessa?
Itse olen oppinut että paistinpannut säilytetään uunissa. Tämä herätti poikaystävässä suurta ihmetystä.
Tosin ei kovin fiksu paikka niille, kun unohdat toisinaan ottaa ne pois kun laitat uunin päälle. Toinen juttu tulee mieleen perunoiden keittäminen, että millä kokeillaan onko ne kypsiä. Muut kuulemma käyttää haarukkaa mutta itse käytän sukkapuikkoa
Kommentit (785)
Vierailija kirjoitti:
Lakanoiden rullaus. Lakanat kaappiin rullalle, ei pinoksi. On kuulema outoa tämä
Eikö lakanoita yleensä rullata? Ja rullat pinoiksi.
Haarukat, veitset ja lusikat pitää olla haa-vei-lu -järjestyksessä. Tämä tosin on monilla.
Sängyn petaaminen niin, että peittojen molemmat reunat taitetaan alle, eli n. 20cm kummastakin pitkästä reunasta. Tulee minusta sievempi ja helpompi sujahtaa sitten illalla peiton alle, ei tarvi käännellä kaksinkerroin taitettua peittoa auki.
Meillä kotona on aina tehty noin, mutta oon saanut kuulla sen olevan "ihme hifistelyä". :D
Vierailija kirjoitti:
Lakanoiden rullaus. Lakanat kaappiin rullalle, ei pinoksi. On kuulema outoa tämä
Meillä myös rullataan, mutta en muista, onko tapa meiltä vai anopilta.
Meillä varmaan lähinnä se ettei ole mitään tapoja, kaikki tehdään miten milloinkin sattuu.
Meillä laitettiin aina keittoihin kokonainen kuorittu sipuli makua antamaan. Teen edelleenkin näin, ihana herkutella sitten sillä pehmenneellä sipulilla, mikä tosin pitää aina jakaa puoliksi kun mieskin tykkää.
Ois ollu helpompi vastata kysymykseen ”mitä outoja lapsuuden kodin tapoja et ole jatkanut omassa kodissa?”. Niitä olisi paaaaaaljon.
Puhelun loppuun sanotaan aina kahdesti heipat. :D
Meillä on periytynyt useammassa sukupolvessa vilkuttaminen lähtiessä. Äidin suvun puolelta aina kyläpaikoista lähtiessä koko perhe tulee ovelle tai ikkunaan vilkuttamaan. Isän suvussa tätä ei harrasteta. Samoin äidin suvussa puheluita ei osata lopettaa, kun kumpikin sanoo aina monta kertaa heipat.
Kaikki mahdollinen. Omille muutettuani kaikki - ihan jokainen asia piti opetella ihan alusta alkaen. Nytkin vanhempiani kohdatessa koen suuren suurta ahdistusta, koska en muka osaa käyttäytyä niin kuin kotona on opetettu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lakanoita yleensä rullata? Ja rullat pinoiksi.
Minunkin lapsuuskodissa rullattiin. Mutta yksin asuessa se rullaus on pikkuisen haastavaa, eikä niissä kolmessa lakanassa ole paljon pinoilemista muutenkaan.
Joulupöydässä aina kaikkien hartaasti odottamat lihapasteijat ja lihaliemi. Syödään niin, että ensin asetetaan syvälle lautaselle pasteija tai kaksi, kauhotaan lihalientä päälle ja siitä lusikalla syödään. Ai ai että on hyvää. Todellakin teen tätä itsekin nykyään, mutta muut on vähän kummastellut.
Leipä aina oikein päin leipälaatikossa. Pitää kunnioittaa leipää,koska sitä ei ole ollut aina saatavilla. Mamma tämän opetti ja olen opettanut myös lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Sängyn petaaminen niin, että peittojen molemmat reunat taitetaan alle, eli n. 20cm kummastakin pitkästä reunasta. Tulee minusta sievempi ja helpompi sujahtaa sitten illalla peiton alle, ei tarvi käännellä kaksinkerroin taitettua peittoa auki.
Meillä kotona on aina tehty noin, mutta oon saanut kuulla sen olevan "ihme hifistelyä". :D
Ou jee! Näin meillä pedattiin, ja näin minäkin petaan. Tulee siistimmän näköinen ja tosiaan mukava sujahtaa sänkyyn.
Mummuni opetti, että leipää ei saa laittaa koskaan väärinpäin. Tietää köyhyyttä taloon! En tiedä uskonko itse tähän, mutta aina mä kääntelen leipäpaketit muiden jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Joulupöydässä aina kaikkien hartaasti odottamat lihapasteijat ja lihaliemi. Syödään niin, että ensin asetetaan syvälle lautaselle pasteija tai kaksi, kauhotaan lihalientä päälle ja siitä lusikalla syödään. Ai ai että on hyvää. Todellakin teen tätä itsekin nykyään, mutta muut on vähän kummastellut.
Alkujaan venäläinen tapa, meillä myös lapsuudenkodissani tehtiin itse lihapasteijat ja "buljonki".
Vierailija kirjoitti:
Miten peitto taitellaan kaksinkerroin?
Oudointa lienee se, ettei tule mieleen mitään outoa 😀 Meilläkin muuten vilkutetaan, tykkään siitä vaikka puolisosta on vähän lapsellista (ei siis pahalla tavalla, vaan enemmän herttaisen höpsösti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ou jee! Näin meillä pedattiin, ja näin minäkin petaan. Tulee siistimmän näköinen ja tosiaan mukava sujahtaa sänkyyn.
Hotellissahan on usein näin ja mä en ymmärrä tätä tapaa ollenkaan. Siisti joo, mutta jos ei halua että se peitto on piukalla, se vetää mukanaan aluslakanan ja sitten ei olekaan enää niin siisti.