Opettele kiihdytyskaistan käyttö, kiitos!
Toisen ketjun inpiroimana aloitan tälle aiheelle oman ketjunsa. Eli miksi ihmeessä hidastelet kiihdytyskaistalla tai mahdollisesti pysähdyt sille kokonaan? Koska näin toimivat ovat lähes poikkeuksetta naisia, uskoisin, että tältä palstalta saan kuulla syyn moiseen vaaralliseen käytökseen.
T:N36
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 15:56"]
Minä en hallitse hyvin kiihdytyskaistan käyttöä. Ajan niin hitaasti, että voin tarvittaessa pysähtyä kaistan loppuessa, jos riittävän suurta väliä ei löydy.
Olisiko mielestänne sitten parempi niin, että pistäisin nastan lautaan ja silmät kiinni ja työntyisin kaistalle täysin hallitsemattomasti. 120 km/h nopeus tuntuu minusta jo itsessään pelottavalta ja siinä sitten vielä pitäisi muka pystyä arvioimaan, pystynkö vaihtamaan kaistaa. Minulle mahdotonta. Siksi nopeuteni on hiljainen.
[/quote]
Idea on tsekkailla sitä tilannetta heti kun kiihdytyskaistalta näkee sinne päätielle. Aluksi voi ajella vähän hiljemmin. Sitten kun havaitsee välin, johon pyrkii, kiihdyttää vauhdin sopivaksi, laittaa vilkun ja sujahtaa siihen väliin.
Miksi täällä ei puhuta vilkun käytöstä? Ei sitä vilkkua kuulu laittaa kiihdytyskaistan alussa (kaikkihan tietää, että sieltä pyritään tielle), vaan silloin, kun oikeasti ollaan tulossa. Silloin sillä vilkulla on joku funktio. Näin minulle opetettiin siellä autokoulussakin.
[/quote]
Mun neuvo on tää: tsekkailee tilannetta, nostaa vauhdin sopivaksi 80-100km/h ja sitten jos olet jonkun rinnalla tai joku on lähelläsi, pyri hänen TAAKSEEN. Ei eteen, se vaan nostattaa rattiraivoa etkä ehkä ehdi. Kun "liimaudut" vierelläsi olevan takaiseen "imuun" kuin iilimato, niin pääset sinne. Hänen takanaan tulevaan on yleensä tarpeeksi tilaa ja jos ei ja hänen on pakko väistää sinua (hidastaa hiukan), hänellä on liian lyhyt turvaväli ja se taas on hänen ongelmansa.
Eli siis pyrit reippaalla vauhdilla sopivan auton TAAKSE, ei eteen, niin hyvin se sujuu. Ja muistat vilkun!
Niiinpä ja näinpä.
Itse inhoan yli kaiken sitä, että kun olet ajamassa kiihdytyskaistaa ihan nopeusrajoitusten mukaan ja löytänyt sen oman kolosi, johon tuikata, niin joku ääliöpenttijorma takaasi (kiihdytyskaistalta) tunkee siihen. Siis minun mielestä olisi ihan järkevä, päästää se kiihdytyskaistalla edelläsi ajava ensin liikenteen sekaan ja vasta sitten tunkea sinne itse. En tiedä, onko ihan yleismaailmallinen ongelma, mutta ainakin Oulussa tähän olen törmännyt. Ihan ylimaallisen ärsyttävää olla itse kiihdytyskaistan loppupäässä ja huomata, että takana tuleva otti ja änkesi siihen väliin. Siinä menee sekunti tai kaksi, auto hyrrää eteenpäin, ja vaikka se takanaoleva jamppajomppa todennäköisesti suhahtaa heti vasemmalle kaistalle, et voi olla siitä täysin varma.
Nuolivalovihreissä olen itsekin arka. Mutta johtuu vain siitä että kylkeeni on ajettu, kun luotin valoihin. Käännyin vasemmalle ja yhtäkkiä joku olikin kyljestä läpi. Ja tämä oli tilanteessa, jossa olin aivan satavarmasti katsonut vastaantulijoiden suuntaan ennen kuin lähdin ylittämään tietä ja autoja ei ollut mailla halmeilla, toki yksi siellä kauempana, mutta sillähän oli punaiset. Mutta sellainen vanhempi mieshenkilö sieltä posotti suoraan päin punaisia autoni kylkeen.
Miten niin suomen lainsäädännön? Annan aina tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle, kun se vain on mahdollista. Siis siirtymällä toiselle kaistalle, ja miten se on muka kiellettyä???
Siksi kun moottoritielle liityttäessä on kolmio ja auto on oltava tarvittaessa valmis pysäyttämään. Se ei onnistu jos on 120 km/h vauhti.
Mä vältän moottoritiellä ajamista just sen takia, että pelkään sinne liittymistä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 13:24"]
Toisen ketjun inpiroimana aloitan tälle aiheelle oman ketjunsa. Eli miksi ihmeessä hidastelet kiihdytyskaistalla tai mahdollisesti pysähdyt sille kokonaan? Koska näin toimivat ovat lähes poikkeuksetta naisia, uskoisin, että tältä palstalta saan kuulla syyn moiseen vaaralliseen käytökseen.
T:N36
[/quote]
Asiaa on tutkittu, eivät muuten ole naisia nämä köpsehtijät vaan pääosin vanhoja miehiä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 23:11"]
Miten niin suomen lainsäädännön? Annan aina tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle, kun se vain on mahdollista. Siis siirtymällä toiselle kaistalle, ja miten se on muka kiellettyä???
[/quote]
Se on siten kiellettyä että laissa niin sanotaan.
Mitä kohtaa et ymmärrä?
[/quote]
Lue ketju.
[/quote]
Oi miksi oi miksi ne eivät enemmän painota tätä(kään) autokoulussa? Samoin kun suojatien eteen pysähtymistä!! Grrr...
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 23:14"]
[/quote]
Se on siten kiellettyä että laissa niin sanotaan.
Mitä kohtaa et ymmärrä?
[/quote]
Toi on kyllä mun käsittääkseni sellainen asia, jota ei juurikaan enää 2000-luvulla ole autokouluissa tähdennetty. Aikaisemmin sitä pidettiin selkeämmin virheenä. Nyt siihen suhtaudutaan suopehkosti kuten esim. oikealta puolelta ohittamiseenkin, joka oli ennen ihan no no.
En lue ketjua. Mikäli mitään muistan autokoulusta, niin missään ei ole kaistanvaihtoa kielletty!
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 23:26"]
En lue ketjua. Mikäli mitään muistan autokoulusta, niin missään ei ole kaistanvaihtoa kielletty!
[/quote]
Et taida muistaa autokoulusta kovin paljoa...
Minäpä kerron: laissa on haluttu tehdä selväksi se, että liityntäkaistalta tulevan pitää väistää. Varsinkin aiemmin - ja edelleen jossain korvessa eli kehä kolmosen lkopuolella - tätä tulkitaan niin, että motarilla ajava ei saa väistää. Minulle opetettiin autokoulussa (ja myöhemmin olen saman infon saanut poliisilta) että väistämisvastuu on liittyjän, kolarissa vastuu on liittyjällä. Jos sinä väistät liittyjää ja siksi ajat kolarin, vastuu siitä on tietysti sinulla.
Mutta nykyään siis (pk-seudun) poliisin kanta on käsitykseni mukaan se, että väistää voi, jos tilaa on eikä väistelyllään sitten taatusti häiritse ketään muita. Jos esim. itse ajaa reilusti alle ylimmän sallitun, sinne vasemmalle kaistalle ei kuulu väistellä eikä mennä tupeksimaan. Halutessaan voi hiljentää vauhtia, jopa jarruttaa vähän - mutta näin toimiessaan ei saa yllättää takanatulijoita.
Ruuhkainen kehä tai ruuhkainen motari on aika eri asia kuin moottoritie jossakin Kuusamossa... Eihän näillä pk-seudun ruuhkateillä a) pääse ajamaan sitä ylintä sallittua b) voi väistää ketään (toiselle kaistalle), kun ajetaan ihan sillit suolassa.
" Voinhan ikään kuin ennakoida, että haluan ohittaa sen kaverin, joka siihen eteen on tulossa. Ohittaminen taas on sallittua."
Eihän se ole vielä edessäsi samalla kaistalla jos se on vasta tulossa sinne ja väistät sitä vasemmalle.
Ja väisteletkö muutenkin kolmion takaa tulevia väistämisvelvollisia? Jos et, miksi moottoritie on poikkeus?
Poliisi.fi ja sieltä usein kysyttyjä asioita, sieltä löytyy poliisin kanta moottoritiellä vasemmalle väistämiseen ja se on, yllättäen, että kaistanvaihto väistämisen takia on tarpeetonta, koska rampilta tulija on väistämisvelvollinen.
Että aivan turha jankuttaa siellä muille väärinajamisesta, jos itse rikkoo lakia ja samalla opettaa rampilta tulijoille, että heillä onkin yhtäkkiä oikeus tulla eteen ja muiden on väisteltävä. Ei ihme että vaaratilanteet lisääntyy kun väärinajavat opettaa väistämisvelvollisille, että ei tarvitse väistää, me etuajo-oikeutetut annetaan kyllä tietä.
"Miksi täällä ei puhuta vilkun käytöstä? Ei sitä vilkkua kuulu laittaa kiihdytyskaistan alussa (kaikkihan tietää, että sieltä pyritään tielle), vaan silloin, kun oikeasti ollaan tulossa. Silloin sillä vilkulla on joku funktio."
Vilkun ainoa funktio on ilmoittaa muille tienkäyttäjille, että aiot siirtää autoa sivusuunnassa. Vilkku EI ANNA OIKEUTTA tulla eteen eikä aiheuta muille valvollisuutta väistää, vain se on väistämisvelvollinen, joka autoaan sivusuunnassa siirtää. Monet tuntuu kylläkin kuvittelevan, että vilkun käyttö tarkoittaa sitä, että saa tulla eteen ja vaikka kylkeen ja muiden on annettava tietä. Ei ole vaan sivusuunnassa siirtyjän on varmistuttava, että siirtyminen voi tapahtua haittaamatta muuta liikennettä.
Sikäli on aivan sama, laitatko vilkun rampin alussa vai lopussa. Kenenkään ei tarvitse lainkaan mukaan alkaa jarrutella, siirtyä vasemmalle kaistalle tai muuten väistellä. Ainoa, jonka on väistettävä, olet sinä kolmion takaa tulevana.
"hänen on pakko väistää sinua (hidastaa hiukan), hänellä on liian lyhyt turvaväli ja se taas on hänen ongelmansa. "
Jos moottoritielle tulija tulee sinne niin, että jonkun jo moottoritiellä ajavan on väistettävä sinne tulijaa, vika ei ole moottoritiellä olijan turvavälissä vaan rampilta tulijassa, joka laiminlyö oman väistämisVELVOLLISUUTENSA. Jos kolahtaa, siinähän vänkyttää turvaväleistä - kolmion takaa tulija on aiheuttaja.
Itse en ymmärrä miksi sinne toiselle kaistalle on niin hirveä kiire, jos kiihdytyskaistaa on olemassa. Ei monesti kerkeä edes yhtenäinen valkoinen viiva loppua kun ollaan jo kiirellää kaistaa vaihtamassa. Ruuhkissa ainakin itse ajan aivan kiihdytyskaistan päähän ja vasta siitä menen jonoon.
Sinnehän jäävät jonoon jonottamaan, kun on niin kiire vaihtaa kaistaa.
Toinen mitä en ymmärrä on että jos kiihdytyskaistalla menee esim. kuorma-auto, niin sen perää pitää nuuhkia. Paljon helpompaa on kun jättää väliä ja kiihdyttää vasta viime tipassa vauhtiaan ja siitä kaistan vaihto. Pääsee jonoon helposti ja vielä heittämällä ohi kuorma-autosta.
Itse kyllä kiihdytän kiihdytyskaistalla.Ihmettelen kanssa kovasti,kun toiset parkkeeraa sinne..
Ne tyypit asuukin Pirkanmaalla eikä pääkaupunkiseudulla. Muuton jälkeen havaittua...
Jos ajan tiellä, jolle pyrkii joku kiihdytyskaistalta, niin pyrin aina olemaan kohtelias sillä tavoin, että tilanteesta riippuen hieman hidastan vauhtiani, jotta kiihdyttäjä pääsee liittymään eteeni tai sitten jos ollaan jo niin rinnan, niin painan kaasua, että mahtuu turvallisesti taakseni. Itse saan siitä hyvän mielen, kun otan huomioon tielle liittyjät just antamalla tilaa itse nopeuttani just hieman fiksaamalla, se ei vaadi edes kaistanvaihtoa itseltäni eikä mitään massiivista hidastusta tai jarrutusta. Vähän pelisilmää vain, että pääseekö kiihdyttäjä tässä tilanteessa turvallisemmin taakseni (silloin hieman kiihdytän) vaiko eteeni (jolloin hieman hidastan). Tämä on kai ns. vetoketjuilmiö, jota poliisikin suosittelee käyttävän. Itsellenikin tulee hyvä mieli, jos itse kiihdyttäjänä huomaan, että minulle annetaan tilaa juuri tuolla tavalla.
Jos ajan tiellä, jolle pyrkii joku kiihdytyskaistalta, niin pyrin aina olemaan kohtelias sillä tavoin, että tilanteesta riippuen hieman hidastan vauhtiani, jotta kiihdyttäjä pääsee liittymään eteeni tai sitten jos ollaan jo niin rinnan, niin painan kaasua, että mahtuu turvallisesti taakseni. Itse saan siitä hyvän mielen, kun otan huomioon tielle liittyjät just antamalla tilaa itse nopeuttani just hieman fiksaamalla, se ei vaadi edes kaistanvaihtoa itseltäni eikä mitään massiivista hidastusta tai jarrutusta. Vähän pelisilmää vain, että pääseekö kiihdyttäjä tässä tilanteessa turvallisemmin taakseni (silloin hieman kiihdytän) vaiko eteeni (jolloin hieman hidastan). Tämä on kai ns. vetoketjuilmiö, jota poliisikin suosittelee käyttävän. Itsellenikin tulee hyvä mieli, jos itse kiihdyttäjänä huomaan, että minulle annetaan tilaa juuri tuolla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:56"]
Perimmäinen syy on se että ennenvanhaan autokoulussa opetettin eri tavalla, nykyään pitää ajaa päätien vauhtia jo kiihdytyskaistalla. En olis millään uskaltanut autokoulussa mut opettaja pakotti ja hyvin on sujunut, ellei joku törttö ole lyönyt jarruja pohjaan kun itse tulen jo takaata 120 vauhtia kuten pitää jos päätiellä nopeusrajoitus 120.
[/quote]
Kyllä ihan varmasti vähän pitää sille päätiellekin vilkaista nykyoppienkin mukaan. Katsos jos sinä ajat 120 liityntäkaistalla ja motari syystä tai toisesta matelee 80 km/h niin voi tulla ongelmia...
Ihan yksinkertaisesti pitää käyttää silmiään ja aivojaan ja hyvä olisi, jos kaikki pyrkisivät sujuvaan liikenteeseen sen sijaan, että toiset on aina niitä törttöjä ja minussa ei ole ikinä mitään vikaa kun minä olen niin nopea/nuori/hyvä auto alla/rohkea/mies.